SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Automobilky majú problém s plnením emisných noriem, hrozia im pokuty

Nový testovací cyklus na určenie tabuľkových emisií znamená, že automobilky môžu mať problém aj so splnením predchádzajúcich emisných noriem.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Automobiloví výrobcovia nie sú schopní plniť emisné ciele, ktoré budú zavedené v Európskej únii do praxe v roku 2020. Vyplýva to z článku portálu Auto Express, opierajúceho sa o vyjadrenia nemenovaného zdroja z prostredia EÚ.

Podľa neho európski výrobcovia združení v asociácii ACEA (European Automobile Manufactures Association) žiadajú o 1,7 násobné zvýšenie limitu vypúšťania emisií oxidov dusíka (NOx) na úroveň 136 0,136g/km z plánovanej hodnoty 0,080g/km v roku 2020.

Navyše počas prvých troch rokov žiadajú o prechodné obdobie s povolenou produkciou emisií na úrovni 0,220g/km. Tým by nespĺňali ani predchádzajúcu emisnú normu Euro 5. Brusel však trvá na zachovaní pôvodnej hodnoty.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nový test určí reálne emisie a spotrebu

Dôvodom, prečo majú automobilky zrazu problém aj s plnením starej normy, je nový test pre určenie tabuľkovej spotreby a emisií RDE (Real-World Driving Emissions test), výrazne sa približujúci podmienkam reálnej premávky. Jeho zavedenie je naplánované na január 2016.

Počas prvých dvanástich mesiacov bude využívaný iba pre monitorovacie účely. Postupom času nahradí doterajší testovací cyklus NEDC (New European Driving Cycle).

Výsledky nameraných hodnôt emisií podľa NEDC sa výrazne odlišujú od autami reálne vypustených emisií v premávke. Pre výrobcov prechod na test RDE tak v praxi znamená, že tá istá norma Euro 6 bude zo dňa na deň oveľa prísnejšia, ako je tomu pri používaní súčasného testu NEDC.

Od roku 2017 prejdú testom RDE všetky novovyvinuté modely (uvedené na trh po 1.1. 2017). O rok neskôr sa na území EÚ budú môcť predávať už iba nové autá, ktoré spĺňajú Euro 6 podľa výsledkov testu RDE.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrobcom hrozia obrovské pokuty

Okrem emisií NOx sa EÚ zameriava aj na znižovanie produkcie emisií CO2. Za ich prekročenie platia výrobcovia pokuty. Pre ich stanovenia sa vypočíta priemerná produkcia emisií CO2 zo všetkých výrobcom predaných áut v danom období.

Za prvý gram navyše oproti stanovenému limitu je pokuta 5 eur, za druhý 15 eur, za tretí 25 eur a za každý ďalší 95 eur. Následne sa vzniknutá suma vynásobí počtom predaných áut a vzniknuté číslo je pokutou pre výrobcu.

Pri porušení limitu v priemere o 10g a predaní milión áut za rok to pre automobilku znamená pokutu vo výške 710 miliónov eur. Podľa plánu od roku 2019 už automobilky zaplatia za každý gram prekračujúci normu 95 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 946
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 210
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 426
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 865
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 048
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 939
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 235
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 918
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 716
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

23 h
Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

16 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

6 h
Polícia zasahuje na proteste v Moskve.

Na protestoch zadržali už vyše 2 200 ľudí.

12 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

12 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan