Automobilky majú problém s plnením emisných noriem, hrozia im pokuty

Nový testovací cyklus na určenie tabuľkových emisií znamená, že automobilky môžu mať problém aj so splnením predchádzajúcich emisných noriem.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Automobiloví výrobcovia nie sú schopní plniť emisné ciele, ktoré budú zavedené v Európskej únii do praxe v roku 2020. Vyplýva to z článku portálu Auto Express, opierajúceho sa o vyjadrenia nemenovaného zdroja z prostredia EÚ.

Podľa neho európski výrobcovia združení v asociácii ACEA (European Automobile Manufactures Association) žiadajú o 1,7 násobné zvýšenie limitu vypúšťania emisií oxidov dusíka (NOx) na úroveň 136 0,136g/km z plánovanej hodnoty 0,080g/km v roku 2020.

Navyše počas prvých troch rokov žiadajú o prechodné obdobie s povolenou produkciou emisií na úrovni 0,220g/km. Tým by nespĺňali ani predchádzajúcu emisnú normu Euro 5. Brusel však trvá na zachovaní pôvodnej hodnoty.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nový test určí reálne emisie a spotrebu

Dôvodom, prečo majú automobilky zrazu problém aj s plnením starej normy, je nový test pre určenie tabuľkovej spotreby a emisií RDE (Real-World Driving Emissions test), výrazne sa približujúci podmienkam reálnej premávky. Jeho zavedenie je naplánované na január 2016.

Počas prvých dvanástich mesiacov bude využívaný iba pre monitorovacie účely. Postupom času nahradí doterajší testovací cyklus NEDC (New European Driving Cycle).

Výsledky nameraných hodnôt emisií podľa NEDC sa výrazne odlišujú od autami reálne vypustených emisií v premávke. Pre výrobcov prechod na test RDE tak v praxi znamená, že tá istá norma Euro 6 bude zo dňa na deň oveľa prísnejšia, ako je tomu pri používaní súčasného testu NEDC.

Od roku 2017 prejdú testom RDE všetky novovyvinuté modely (uvedené na trh po 1.1. 2017). O rok neskôr sa na území EÚ budú môcť predávať už iba nové autá, ktoré spĺňajú Euro 6 podľa výsledkov testu RDE.

Výrobcom hrozia obrovské pokuty

Okrem emisií NOx sa EÚ zameriava aj na znižovanie produkcie emisií CO2. Za ich prekročenie platia výrobcovia pokuty. Pre ich stanovenia sa vypočíta priemerná produkcia emisií CO2 zo všetkých výrobcom predaných áut v danom období.

Za prvý gram navyše oproti stanovenému limitu je pokuta 5 eur, za druhý 15 eur, za tretí 25 eur a za každý ďalší 95 eur. Následne sa vzniknutá suma vynásobí počtom predaných áut a vzniknuté číslo je pokutou pre výrobcu.

Pri porušení limitu v priemere o 10g a predaní milión áut za rok to pre automobilku znamená pokutu vo výške 710 miliónov eur. Podľa plánu od roku 2019 už automobilky zaplatia za každý gram prekračujúci normu 95 eur.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 22 946
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 895
  3. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 12 273
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 772
  5. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 988
  6. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 616
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 347
  8. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 561
  9. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 528
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 801

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Smer návrh extrémistov nepodporí, potratov sa asi chopí SNS

Parlament by mal tento týždeň rokovať aj návrhu zákona extrémistov z ĽSNS o zákaze potratov len na žiadosť ženy. SNS hovorí o vlastnom návrhu.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Generál Macko volal o pomoc, SNS armádu rozkladá

Na ministerstve obrany to vrie.

KOMENTÁRE

Ako sa konzervatívne cítiaci politici dostali do dilemy

Buď sa spriahnu s diablom, alebo budú mať čo vysvetľovať.

Neprehliadnite tiež

Renault zverejnil ceny noviniek. Koľko stojí Mégane R.S. a Twingo GT?

Cenovo sa tretia generácia rýchleho Méganu môže porovnať s Hyundaiom i30 N.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť. Štát tiež zníži pokuty a umožní rozšíriť počet staníc.

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.