SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Automobilky majú problém s plnením emisných noriem, hrozia im pokuty

Nový testovací cyklus na určenie tabuľkových emisií znamená, že automobilky môžu mať problém aj so splnením predchádzajúcich emisných noriem.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Automobiloví výrobcovia nie sú schopní plniť emisné ciele, ktoré budú zavedené v Európskej únii do praxe v roku 2020. Vyplýva to z článku portálu Auto Express, opierajúceho sa o vyjadrenia nemenovaného zdroja z prostredia EÚ.

Podľa neho európski výrobcovia združení v asociácii ACEA (European Automobile Manufactures Association) žiadajú o 1,7 násobné zvýšenie limitu vypúšťania emisií oxidov dusíka (NOx) na úroveň 136 0,136g/km z plánovanej hodnoty 0,080g/km v roku 2020.

Navyše počas prvých troch rokov žiadajú o prechodné obdobie s povolenou produkciou emisií na úrovni 0,220g/km. Tým by nespĺňali ani predchádzajúcu emisnú normu Euro 5. Brusel však trvá na zachovaní pôvodnej hodnoty.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nový test určí reálne emisie a spotrebu

Dôvodom, prečo majú automobilky zrazu problém aj s plnením starej normy, je nový test pre určenie tabuľkovej spotreby a emisií RDE (Real-World Driving Emissions test), výrazne sa približujúci podmienkam reálnej premávky. Jeho zavedenie je naplánované na január 2016.

Počas prvých dvanástich mesiacov bude využívaný iba pre monitorovacie účely. Postupom času nahradí doterajší testovací cyklus NEDC (New European Driving Cycle).

Výsledky nameraných hodnôt emisií podľa NEDC sa výrazne odlišujú od autami reálne vypustených emisií v premávke. Pre výrobcov prechod na test RDE tak v praxi znamená, že tá istá norma Euro 6 bude zo dňa na deň oveľa prísnejšia, ako je tomu pri používaní súčasného testu NEDC.

Od roku 2017 prejdú testom RDE všetky novovyvinuté modely (uvedené na trh po 1.1. 2017). O rok neskôr sa na území EÚ budú môcť predávať už iba nové autá, ktoré spĺňajú Euro 6 podľa výsledkov testu RDE.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrobcom hrozia obrovské pokuty

Okrem emisií NOx sa EÚ zameriava aj na znižovanie produkcie emisií CO2. Za ich prekročenie platia výrobcovia pokuty. Pre ich stanovenia sa vypočíta priemerná produkcia emisií CO2 zo všetkých výrobcom predaných áut v danom období.

Za prvý gram navyše oproti stanovenému limitu je pokuta 5 eur, za druhý 15 eur, za tretí 25 eur a za každý ďalší 95 eur. Následne sa vzniknutá suma vynásobí počtom predaných áut a vzniknuté číslo je pokutou pre výrobcu.

Pri porušení limitu v priemere o 10g a predaní milión áut za rok to pre automobilku znamená pokutu vo výške 710 miliónov eur. Podľa plánu od roku 2019 už automobilky zaplatia za každý gram prekračujúci normu 95 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 116
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 038
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 832
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 527
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 847
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 756
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 159
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 144
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept