SME

Mercedes predviedol v premávke sériový kamión s autonómnym riadením

Sériovo vyrábaný model Mercedes-Benz Actros prvýkrát jazdil v autonómnom režime na verejných komunikáciách.

(Zdroj: Mercedes)

Testovanie autonómnych vozidiel v reálnej premávke naberá na obrátkach. K automobilkám, ktoré skúšajú fungovanie autopilota na diaľniciach, už dlhšie patrí aj Daimler Trucks.

Nemecký výrobca prvýkrát uviedol autonómny systém na verejných cestách v prototype Freightliner Inspiration Truck v máji tohto roku. Koncept dostal povolenie testovať v štáte Nevada v USA.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mercedes využíva autonómny systém Highway Pilot

Teraz prišiel na rad aj sériovo vyrábaný model Mercedes-Benz Actros, ktorý jazdil na vymedzenom úseku diaľnice A8 v okolí Stuttgartu bez pomoci šoféra. Rýchlosť jazdy bola na základe povolení úradov obmedzená na 80 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autonómny systém Daimleru, tzv. Highway Pilot, využíva radar krátkeho dosahu, ktorý pokrýva okolie vozidla v rozsahu do 70 metrov v 130-stupňov širokom uhle. Druhá jednotka dokáže pod 18-stupňovým rozsahom pokryť až 250 metrov okolia.

Obe spolupracujú s tempomatom Active Cruise Control a brzdným systémom Active Brake Assist. Stereo kamera zároveň identifikuje cestné značenia a usmerňuje riadenie. Highway Pilot doteraz absolvoval okolo 20-tisíc kilometrov na testovacích tratiach v Nemecku a USA.

Systém by mal zvýšiť bezpečnosť a znížiť spotrebu

Daimler si od vývoja technológie sľubuje v prvom rade zvýšenie bezpečnosti. Využitie autonómnych systémov má odľahčiť prácu vodičov pri prekonávaní dlhých vzdialeností a zamedziť ich chybám spôsobených únavou.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, systém by mal podľa Daimleru jazdu zefektívniť. Optimálne radenie, zrýchľovanie a brzdenie má zabezpečiť menšiu spotreba paliva a menej vyprodukovaných emisií. Automobilka predpokladá úbytok na úrovni päť percent.

Samozrejme, Highway Pilot nie je nastavený tak, že dovoľuje vodičom vyložiť nohy na prístrojovú dosku a zdriemnuť si. Daimler prirovnáva technológiu k autopilotovi využívanom v letectve, kde pilot musí byť neustále pripravený prevziať kontrolu nad riadením stroja.

Plná zodpovednosť za vozidlo prináleží stále vodičovi. Ak sa zmenia podmienky na ceste tak, že si s nimi systém nedokáže poradiť, okamžite na to upozorní. Vodič musí v stanovenom čase zareagovať, v opačnom prípade kamión sám bezpečne zastaví.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 313
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 200
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 183
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 643
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 397
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 487
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 709
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 1 908
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  4. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Štefan Šturdzík: Róbert , novinári sú strážny pes demokracie.
  7. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  8. Ľuboš Vodička: Gasometer Viedeň, imperiálna industriálna architektúra
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 390
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 568
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 10 029
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 004
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 793
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 777
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 777
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 310
  1. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  2. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  3. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  4. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  5. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  6. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  7. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  8. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
SkryťZatvoriť reklamu