SME

Mercedes predviedol v premávke sériový kamión s autonómnym riadením

Sériovo vyrábaný model Mercedes-Benz Actros prvýkrát jazdil v autonómnom režime na verejných komunikáciách.

(Zdroj: Mercedes)

Testovanie autonómnych vozidiel v reálnej premávke naberá na obrátkach. K automobilkám, ktoré skúšajú fungovanie autopilota na diaľniciach, už dlhšie patrí aj Daimler Trucks.

Nemecký výrobca prvýkrát uviedol autonómny systém na verejných cestách v prototype Freightliner Inspiration Truck v máji tohto roku. Koncept dostal povolenie testovať v štáte Nevada v USA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mercedes využíva autonómny systém Highway Pilot

Teraz prišiel na rad aj sériovo vyrábaný model Mercedes-Benz Actros, ktorý jazdil na vymedzenom úseku diaľnice A8 v okolí Stuttgartu bez pomoci šoféra. Rýchlosť jazdy bola na základe povolení úradov obmedzená na 80 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Autonómny systém Daimleru, tzv. Highway Pilot, využíva radar krátkeho dosahu, ktorý pokrýva okolie vozidla v rozsahu do 70 metrov v 130-stupňov širokom uhle. Druhá jednotka dokáže pod 18-stupňovým rozsahom pokryť až 250 metrov okolia.

Obe spolupracujú s tempomatom Active Cruise Control a brzdným systémom Active Brake Assist. Stereo kamera zároveň identifikuje cestné značenia a usmerňuje riadenie. Highway Pilot doteraz absolvoval okolo 20-tisíc kilometrov na testovacích tratiach v Nemecku a USA.

Systém by mal zvýšiť bezpečnosť a znížiť spotrebu

Daimler si od vývoja technológie sľubuje v prvom rade zvýšenie bezpečnosti. Využitie autonómnych systémov má odľahčiť prácu vodičov pri prekonávaní dlhých vzdialeností a zamedziť ich chybám spôsobených únavou.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše, systém by mal podľa Daimleru jazdu zefektívniť. Optimálne radenie, zrýchľovanie a brzdenie má zabezpečiť menšiu spotreba paliva a menej vyprodukovaných emisií. Automobilka predpokladá úbytok na úrovni päť percent.

Samozrejme, Highway Pilot nie je nastavený tak, že dovoľuje vodičom vyložiť nohy na prístrojovú dosku a zdriemnuť si. Daimler prirovnáva technológiu k autopilotovi využívanom v letectve, kde pilot musí byť neustále pripravený prevziať kontrolu nad riadením stroja.

Plná zodpovednosť za vozidlo prináleží stále vodičovi. Ak sa zmenia podmienky na ceste tak, že si s nimi systém nedokáže poradiť, okamžite na to upozorní. Vodič musí v stanovenom čase zareagovať, v opačnom prípade kamión sám bezpečne zastaví.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 517
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 6 377
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 977
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 800
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 257
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 874
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  4. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  5. Emil Lobotka: Ukrižuj
  6. Lukáš Čelinák: Donald Trump, EÚ a svetová obchodná vojna
  7. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  8. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 724
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 424
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 445
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 192
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 16 795
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 336
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 929
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 499
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu