SME

Škoda začala vyrábať prvé auto už 10 rokov po svojom založení

Automobilka Škoda tento rok oslavuje nielen 120. výročie založenia spoločnosti, ale tiež 110 rokov výroby automobilov.

(Zdroj: Škoda)

V roku 1905 predstavili zakladatelia firmy, páni Václav Laurin a Václav Klement, svoj prvý automobil, legendárny Voiturette A. Dňa 29. októbera 1905 bola v renomovanom motoristickom časopise Allgemeine Automobil-Zeitung zverejnená prvá oficiálna fotografia vozidla Laurin & Klement Voiturette A s informáciou o skorom uvedení tejto novinky na trh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 1905, teda desať rokov po založení spoločnosti L & K a šesť rokov po vzniku prvého motocykla, sa vďaka novému vozidlu s výkonom 7 konských síl spoločnosť stala výrobcom osobných automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

Na rýchlosť 40 km/h stačil výkon sedem koní

Konštrukcia vozidla Laurin & Klement Voiturette A mala usporiadanie s chladičom umiestneným pred motorom a skloneným stĺpikom riadenia. Pohon zaisťoval štvortaktný kvapalinou chladený vidlicový dvojvalec s objemom 1005 cm3 s výkonom 5,2 kW (7 k), ktorý umožňoval dosiahnuť rýchlosť 40 km/h.

Prevodovka bola trojstupňová so spätným chodom, spojka mala v tom čase tradičné kožené obloženie. Automobil vážil približne pol tony. Vyrobených bolo najmenej 44 exemplárov typu Voiturette A.

Konceptov bolo viacero

Myšlienkou zmeny orientácie výroby od bicyklov a motocyklov smerom k automobilom sa Laurin s Klementom zaoberali už od roku 1900. Cesta k prvému automobilu z Mladej Boleslavi bola vtedy ešte dlhá, ale začali sa objavovať prvé konštrukčné variácie na tému dvojstopového vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

V Prahe bol napríklad 1. júla 1900 predstavený quadricykel, u ktorého spolujazdec sedel vpredu o niečo nižšie pred vodičom, o rok neskôr sa na viedenskej automobilovej výstave objavila ďalšia štvorkolka, avšak už s volantom namiesto riadidiel.

Legendárnejšia v minulosti, či dnes?

Zlomový rok 1905 vyústil v prvý sériový automobil, ktorý bol vyrobený v mladoboleslavskej továrni Laurin & Klement.

Najprv bol počas aprílového autosalónu v pražskom Priemyselnom paláci predstavený automobilový motor - dvojvalec do V, ktorý mal načrtnúť, že výroba vlastného vozidla je na spadnutie.

Počas roka 1905 boli zhotovené zrejme dva funkčné exempláre celého vozidla Voiturette A a tieto automobily boli podrobené jazdným skúškam.

Voiturette A stál na počiatku výroby automobilov v Mladej Boleslavi, dnes má Škoda výrobné linky v Kvasinách a Vrchlabí. Autá českej značky vznikajú aj v zahraničných závodoch, najmä v Číne, Rusku a Indii.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Škoda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 8 409
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 900
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 657
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 625
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 298
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 733
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 882
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 1 996
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Eštočák: Viac ako 2 300 podpisov za spravodlivú MHD v Prešove: Petíciu sme odovzdali mestu
  2. Jolana Čuláková: Štefan Harabin sa vyhráža trestnými oznámeniami politikom a farárovi zo Studienky
  3. Viktor Pamula: Deštrukcia redakcie TV Markíza pokračuje
  4. Vladimír Hebert: PANEL – Jedinečný festival komiksu
  5. Dávid Polák: Romantika násilia: Od pirátov k „bojovníkom za slobodu“
  6. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  7. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  8. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 25 169
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 513
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 886
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 697
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 417
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 740
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 807
  8. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 4 739
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu