TEST: Jazda v Mitsubishi ASX pripomína väčšie SUV

Crossover ASX je na trhu od roku 2010, no aj po piatich rokoch môže byť po mechanickej stránke vzorom, ako by mala jazda v kompaktnom SUV vyzerať.

(Zdroj: Martin Vosko)

Popularita kompaktných SUV rastie už niekoľko posledných rokov často pre praktické vlastnosti, stále rozumné rozmery, pohodlné nastupovanie, vyššiu odolnosť a zvýšené schopnosti na nespevnených cestách.

Crossovery sa často technicky odlišujú len minimálne od vozidiel, z ktorých vzišli – automobilov s klasickou koncepciou napr. hatchback. Mnohokrát neponúkajú ani pohon 4x4. Príbuzná kategória mestských SUV by mala ponúknuť o niečo vyššiu odolnosť a benefit pridaných schopností v ľahšom teréne.

Mitsubishi ASX nie je na trhu nováčikom. Spolu s novým naftovým motorom 1,6 Di-D, ktorý nahrádza väčší motor s objemom 1,8 litra a štedrejšou výbavou, je pre nás model ASX výber rozumom. Z pohľadu dizajnu ťahá za kratší koniec.

Opäť potvrdil mechanickú tuhosť

Už v minulosti nás Mitsubishi ASX prekvapilo presným mechanickým spracovaním radenia, riadenia a celkového prevedenia podvozka. S novým motorom tento fakt nezmizol. Práve naopak, ASX získal kultivovaný diesel.

Šoférovať ASX na každodenných cestách do práce je radosť. Napriek tomu, že zásadne neprekvapí, až s odstupom času vodič zisťuje, aké príjemné je ASX šoférovať.

Konštruktéri zvolili vhodný prevod riadenia bez prehnaného posilňovania, radenie prevodových stupňov šesťstupňovej prevodovky je vzorové aj s dlhšou radiacou pákou, jednotlivé prevody zapadajú takmer dokonale a elektronický plyn reaguje podľa očakávania a bez prehnanej „emisnej“ lenivosti.

Nová pohonná jednotka 1,6 Di-D so zdvihovým objemom 1.560 cm3 a systémom Stop-Štart disponuje maximálnym výkonom 84 kW (114 k) a krútiacim momentom 270 Nm. Nie je to teda žiadny trhač asfaltu, no aj jeho zvukový prejav a priebeh výkonu prispieva k celkovo dobrému pocitu za volantom.

Pri predbiehaní musíte počítať s väčšou rezervou, no zostavenie prevodových stupňov je slušným kompromisom pre jazdu po okreskách i diaľnici.

Počas testu sa nám darilo jazdiť s priemernou spotrebou 5,8 litra nafty na 100 km jazdy. Čisto okresné cesty priniesli lokálne zníženie spotreby o takmer jeden liter a diaľničné tempo s maximálnou povolenou rýchlosťou sa aj kvôli tvarom karosérie podpísalo spotrebou 6,5 litra nafty na 100 km.

Pohon 4WD je vyhradený pre naftový motor

Automobilka Mitsubishi ponúka model ASX s jednou z troch pohonných jednotiek. Najjednoduchšou alternatívou s predným pohonom je benzínový motor 1,6 MIVEC a päťstupňová manuálna prevodovka. Naopak, nový naftový motor 1,6 Di-D je možné kombinovať len so systémom pohonu 4x4 a šesťstupňovou prevodovkou, čo v rámci rovnakého výbavového stupňa (Invite+) spôsobí cenový rozdiel 4.750 eur.

V prospech pohonu 4x4 (4WD) hrá elektronický systém, umožňujúci tlačidlom vybrať režim, v ktorom bude krútiaci moment prenášaný striktne na kolesá prednej nápravy aj v prípade preklzu kolies. Vodič si tak môže z dlhodobého hľadiska šetriť medzinápravovú spojku.

Druhým stupňom systému 4WD je automatický mód, kde hnanie kolies má na starosti elektronika. Tretím v poradí je systém 4WD Lock, kedy systém prenáša krútiaci moment na zadnú nápravu bez ohľadu na preklz predných kolies.

Svetlá výška 180 mm patrí medzi tie štedrejšie SUV v danej kategórii a umožní vozidlu prejazd aj cez vyššie prekážky. Jazdu komplikovanejším terénom obmedzujú len pneumatiky a „dlhý“ prvý prevodový stupeň. Pomalšia jednotka by prispela k dlhšej životnosti spojky a sebavedomejšiemu prejazdu zložitejším terénom.

Interiér neohúri ani neurazí

Stavba interiérových častí Mitsubishi ASX nepatrí medzi „štýlové“ naleštené crossovery. Všetko však má svoje miesto a vodič ani pred prvou jazdou nemusí hľadať základné prvky ovládania.

Vo výbave Intense+ nechýba ani farebný dotykový displej doplnený o praktickú cúvaciu kameru.

V dnešnej dobe by sme očakávali vyššie rozlíšenie kamery a rádovo citlivejšie snímanie v nočných podmienkach s umelým osvetlením. Keď počas cúvania vodičovi osvetľujú cestu len cúvacie svetlá, je obraz z kamery na hranici využiteľnosti.

Myslíme si, že v Mitsubishi to prehnali s jednoduchosťou ovládania palubného počítača. Ovláda sa jediným tlačidlom umiestneným v ľavej časti palubnej dosky. Stlačením sa posuniete v menu a podržaním vyberiete ponuku. Podobné riešenia sa nám zdajú prekonané a rozšírenie tlačidiel na volante nemusí byť cenovo ani technicky náročné.

Rovnako ponuka informácií o samotnej jazde a jej rozdelenie na krátkodobú a dlhodobú je podľa nás nedostatočná.

Cestou na dovolenku zvážite strešný box

Mestské SUV Mitsubishi ASX ponúkne dostatok priestoru pre štvorčlennú rodinu. Aj druhý rad sedadiel poskytne primerané miesto na nohy i topánky, len s mierne zvýšeným stredovým tunelom. Pasažieri sedia vyššie, priemerné postavy s malou rezervou nad hlavou.

Lavica je takmer rovná, odvezie teda aj troch pasažierov vedľa seba. Tri masívnejšie samostatné detské autosedačky by boli s vysokou pravdepodobnosťou problém.

Mitsubishi uvádza, že model ASX ponúka v bežnom usporiadaní 419 litrový kufor, ktorý je možné zväčšiť na 488 litrov so sadou „na zväčšenie objemu kufra za príplatok 160 eur (testovacie vozidlo ňou nedisponovalo).

Celkový objem kufra neoslní, no na druhej strane je kufor plne využiteľný a bez výrazných výstupkov.

Trochu sklamaním je absencia rezervného kolesa aspoň v dojazdovom prevedení. Myslíme si, že pod podlahou kufra je dostatok miesta a vozidlu, ktoré nemusí jazdiť len po hladkom asfalte, by sa rezerva mohla zísť. Vodič sa musí uspokojiť so sadou na opravu defektu, ktorej súčasťou je kompresor.

Náš názor

V rámci segmentu je Mitsubishi ASX jazdnými vlastnosťami a ovládaním skrytým talentom. Bežná jazda s ním poteší a ASX bez obáv prekoná aj výrazne deravé cesty po náročnej zime.

Zlepšili by sme snáď len ovládanie počítača, cúvaciu kameru.

Dizajn je aj v tomto prípade subjektívna vec a nie každému musí pasovať predná maska väčšieho modelu.

Technické informácie

Značka a model

Mitsubishi ASX

Verzia

Intense+ 4WD

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

14 900/23 750/24 138

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1560 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

84(114)/3600

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

270/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,5

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,0/5,8

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1520/460

Objem batožinového priestoru (l)

419 (488) /po sklopení sedadiel 1219 l

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2670; 4295; 1810 (bez sp.zrk.); 1635

Svetlá výška (mm)

180

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  3. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  4. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  5. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Rozhodujú činy!
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 12 874
  2. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 12 210
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 681
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 357
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 936
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 5 369
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 3 678
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 377
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 3 168
  10. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 3 078

Téma: Mitsubishi: testy a novinky na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

Prečo je Ústavný súd dôležitý?

Ústavný súd: Kandidát Radovan Hrádek zastupoval Kotlebu

Radovan Hrádek dlhodobo pracuje pre ĽSNS

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Bugár nie je idiot, názory mení na počkanie

Predseda Mosta sa chystá na ďalšiu otočku.

SVET

Pravých kiahní sa svet zbavil. Kim možno skúša, ako nimi zabíjať

Biologické zbrane môžu byť ničivejšie ako jadrové.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako bude vyzerať doprava v Bratislave od februára

Vodičov v hlavnom meste čakajú obmedzenia.

BMW predstavilo nový rad 7, zväčšovanie mriežok nekončí

Plug-in hybrid je po novom kombinovaný so šesťvalcom.

Hyundai chce, aby si elektroauto samo našlo parkovacie miesto

Otravné hľadanie voľného miesta bude minulosťou.

Autonómna Tesla zrazila robota, pravdepodobne ide o podvrh

Spoločnosť Promobot aj v minulosti čelila podobným podozreniam.