SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

TEST: Jazda v Mitsubishi ASX pripomína väčšie SUV

Crossover ASX je na trhu od roku 2010, no aj po piatich rokoch môže byť po mechanickej stránke vzorom, ako by mala jazda v kompaktnom SUV vyzerať.

(Zdroj: Martin Vosko)

Popularita kompaktných SUV rastie už niekoľko posledných rokov často pre praktické vlastnosti, stále rozumné rozmery, pohodlné nastupovanie, vyššiu odolnosť a zvýšené schopnosti na nespevnených cestách.

Crossovery sa často technicky odlišujú len minimálne od vozidiel, z ktorých vzišli – automobilov s klasickou koncepciou napr. hatchback. Mnohokrát neponúkajú ani pohon 4x4. Príbuzná kategória mestských SUV by mala ponúknuť o niečo vyššiu odolnosť a benefit pridaných schopností v ľahšom teréne.

Mitsubishi ASX nie je na trhu nováčikom. Spolu s novým naftovým motorom 1,6 Di-D, ktorý nahrádza väčší motor s objemom 1,8 litra a štedrejšou výbavou, je pre nás model ASX výber rozumom. Z pohľadu dizajnu ťahá za kratší koniec.

Opäť potvrdil mechanickú tuhosť

Už v minulosti nás Mitsubishi ASX prekvapilo presným mechanickým spracovaním radenia, riadenia a celkového prevedenia podvozka. S novým motorom tento fakt nezmizol. Práve naopak, ASX získal kultivovaný diesel.

Šoférovať ASX na každodenných cestách do práce je radosť. Napriek tomu, že zásadne neprekvapí, až s odstupom času vodič zisťuje, aké príjemné je ASX šoférovať.

Konštruktéri zvolili vhodný prevod riadenia bez prehnaného posilňovania, radenie prevodových stupňov šesťstupňovej prevodovky je vzorové aj s dlhšou radiacou pákou, jednotlivé prevody zapadajú takmer dokonale a elektronický plyn reaguje podľa očakávania a bez prehnanej „emisnej“ lenivosti.

Nová pohonná jednotka 1,6 Di-D so zdvihovým objemom 1.560 cm3 a systémom Stop-Štart disponuje maximálnym výkonom 84 kW (114 k) a krútiacim momentom 270 Nm. Nie je to teda žiadny trhač asfaltu, no aj jeho zvukový prejav a priebeh výkonu prispieva k celkovo dobrému pocitu za volantom.

Pri predbiehaní musíte počítať s väčšou rezervou, no zostavenie prevodových stupňov je slušným kompromisom pre jazdu po okreskách i diaľnici.

Počas testu sa nám darilo jazdiť s priemernou spotrebou 5,8 litra nafty na 100 km jazdy. Čisto okresné cesty priniesli lokálne zníženie spotreby o takmer jeden liter a diaľničné tempo s maximálnou povolenou rýchlosťou sa aj kvôli tvarom karosérie podpísalo spotrebou 6,5 litra nafty na 100 km.

Pohon 4WD je vyhradený pre naftový motor

Automobilka Mitsubishi ponúka model ASX s jednou z troch pohonných jednotiek. Najjednoduchšou alternatívou s predným pohonom je benzínový motor 1,6 MIVEC a päťstupňová manuálna prevodovka. Naopak, nový naftový motor 1,6 Di-D je možné kombinovať len so systémom pohonu 4x4 a šesťstupňovou prevodovkou, čo v rámci rovnakého výbavového stupňa (Invite+) spôsobí cenový rozdiel 4.750 eur.

V prospech pohonu 4x4 (4WD) hrá elektronický systém, umožňujúci tlačidlom vybrať režim, v ktorom bude krútiaci moment prenášaný striktne na kolesá prednej nápravy aj v prípade preklzu kolies. Vodič si tak môže z dlhodobého hľadiska šetriť medzinápravovú spojku.

Druhým stupňom systému 4WD je automatický mód, kde hnanie kolies má na starosti elektronika. Tretím v poradí je systém 4WD Lock, kedy systém prenáša krútiaci moment na zadnú nápravu bez ohľadu na preklz predných kolies.

Svetlá výška 180 mm patrí medzi tie štedrejšie SUV v danej kategórii a umožní vozidlu prejazd aj cez vyššie prekážky. Jazdu komplikovanejším terénom obmedzujú len pneumatiky a „dlhý“ prvý prevodový stupeň. Pomalšia jednotka by prispela k dlhšej životnosti spojky a sebavedomejšiemu prejazdu zložitejším terénom.

Interiér neohúri ani neurazí

Stavba interiérových častí Mitsubishi ASX nepatrí medzi „štýlové“ naleštené crossovery. Všetko však má svoje miesto a vodič ani pred prvou jazdou nemusí hľadať základné prvky ovládania.

Vo výbave Intense+ nechýba ani farebný dotykový displej doplnený o praktickú cúvaciu kameru.

V dnešnej dobe by sme očakávali vyššie rozlíšenie kamery a rádovo citlivejšie snímanie v nočných podmienkach s umelým osvetlením. Keď počas cúvania vodičovi osvetľujú cestu len cúvacie svetlá, je obraz z kamery na hranici využiteľnosti.

Myslíme si, že v Mitsubishi to prehnali s jednoduchosťou ovládania palubného počítača. Ovláda sa jediným tlačidlom umiestneným v ľavej časti palubnej dosky. Stlačením sa posuniete v menu a podržaním vyberiete ponuku. Podobné riešenia sa nám zdajú prekonané a rozšírenie tlačidiel na volante nemusí byť cenovo ani technicky náročné.

Rovnako ponuka informácií o samotnej jazde a jej rozdelenie na krátkodobú a dlhodobú je podľa nás nedostatočná.

Cestou na dovolenku zvážite strešný box

Mestské SUV Mitsubishi ASX ponúkne dostatok priestoru pre štvorčlennú rodinu. Aj druhý rad sedadiel poskytne primerané miesto na nohy i topánky, len s mierne zvýšeným stredovým tunelom. Pasažieri sedia vyššie, priemerné postavy s malou rezervou nad hlavou.

Lavica je takmer rovná, odvezie teda aj troch pasažierov vedľa seba. Tri masívnejšie samostatné detské autosedačky by boli s vysokou pravdepodobnosťou problém.

Mitsubishi uvádza, že model ASX ponúka v bežnom usporiadaní 419 litrový kufor, ktorý je možné zväčšiť na 488 litrov so sadou „na zväčšenie objemu kufra za príplatok 160 eur (testovacie vozidlo ňou nedisponovalo).

Celkový objem kufra neoslní, no na druhej strane je kufor plne využiteľný a bez výrazných výstupkov.

Trochu sklamaním je absencia rezervného kolesa aspoň v dojazdovom prevedení. Myslíme si, že pod podlahou kufra je dostatok miesta a vozidlu, ktoré nemusí jazdiť len po hladkom asfalte, by sa rezerva mohla zísť. Vodič sa musí uspokojiť so sadou na opravu defektu, ktorej súčasťou je kompresor.

Náš názor

V rámci segmentu je Mitsubishi ASX jazdnými vlastnosťami a ovládaním skrytým talentom. Bežná jazda s ním poteší a ASX bez obáv prekoná aj výrazne deravé cesty po náročnej zime.

Zlepšili by sme snáď len ovládanie počítača, cúvaciu kameru.

Dizajn je aj v tomto prípade subjektívna vec a nie každému musí pasovať predná maska väčšieho modelu.

Technické informácie

Značka a model

Mitsubishi ASX

Verzia

Intense+ 4WD

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

14 900/23 750/24 138

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1560 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

84(114)/3600

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

270/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,5

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,0/5,8

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1520/460

Objem batožinového priestoru (l)

419 (488) /po sklopení sedadiel 1219 l

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2670; 4295; 1810 (bez sp.zrk.); 1635

Svetlá výška (mm)

180

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  6. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  7. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  10. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  1. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  2. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  3. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  4. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  5. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  6. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  8. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  9. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  10. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 990
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 456
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 848
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 709
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 528
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 754
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 613
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 077
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 203
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu 6 098
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.

Vyšetrovateľ už vedie päť konaní.

4. máj
Peter Schutz

Nevyčistila si stôl. Kdekto teraz kladie otázky s poctivým i nepoctivým zámerom

5 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj