SME
reklama

TEST: Jazda v Mitsubishi ASX pripomína väčšie SUV

Crossover ASX je na trhu od roku 2010, no aj po piatich rokoch môže byť po mechanickej stránke vzorom, ako by mala jazda v kompaktnom SUV vyzerať.

(Zdroj: Martin Vosko)

Popularita kompaktných SUV rastie už niekoľko posledných rokov často pre praktické vlastnosti, stále rozumné rozmery, pohodlné nastupovanie, vyššiu odolnosť a zvýšené schopnosti na nespevnených cestách.

Crossovery sa často technicky odlišujú len minimálne od vozidiel, z ktorých vzišli – automobilov s klasickou koncepciou napr. hatchback. Mnohokrát neponúkajú ani pohon 4x4. Príbuzná kategória mestských SUV by mala ponúknuť o niečo vyššiu odolnosť a benefit pridaných schopností v ľahšom teréne.

Mitsubishi ASX nie je na trhu nováčikom. Spolu s novým naftovým motorom 1,6 Di-D, ktorý nahrádza väčší motor s objemom 1,8 litra a štedrejšou výbavou, je pre nás model ASX výber rozumom. Z pohľadu dizajnu ťahá za kratší koniec.

Opäť potvrdil mechanickú tuhosť

Už v minulosti nás Mitsubishi ASX prekvapilo presným mechanickým spracovaním radenia, riadenia a celkového prevedenia podvozka. S novým motorom tento fakt nezmizol. Práve naopak, ASX získal kultivovaný diesel.

Šoférovať ASX na každodenných cestách do práce je radosť. Napriek tomu, že zásadne neprekvapí, až s odstupom času vodič zisťuje, aké príjemné je ASX šoférovať.

Konštruktéri zvolili vhodný prevod riadenia bez prehnaného posilňovania, radenie prevodových stupňov šesťstupňovej prevodovky je vzorové aj s dlhšou radiacou pákou, jednotlivé prevody zapadajú takmer dokonale a elektronický plyn reaguje podľa očakávania a bez prehnanej „emisnej“ lenivosti.

Nová pohonná jednotka 1,6 Di-D so zdvihovým objemom 1.560 cm3 a systémom Stop-Štart disponuje maximálnym výkonom 84 kW (114 k) a krútiacim momentom 270 Nm. Nie je to teda žiadny trhač asfaltu, no aj jeho zvukový prejav a priebeh výkonu prispieva k celkovo dobrému pocitu za volantom.

Pri predbiehaní musíte počítať s väčšou rezervou, no zostavenie prevodových stupňov je slušným kompromisom pre jazdu po okreskách i diaľnici.

Počas testu sa nám darilo jazdiť s priemernou spotrebou 5,8 litra nafty na 100 km jazdy. Čisto okresné cesty priniesli lokálne zníženie spotreby o takmer jeden liter a diaľničné tempo s maximálnou povolenou rýchlosťou sa aj kvôli tvarom karosérie podpísalo spotrebou 6,5 litra nafty na 100 km.

Pohon 4WD je vyhradený pre naftový motor

Automobilka Mitsubishi ponúka model ASX s jednou z troch pohonných jednotiek. Najjednoduchšou alternatívou s predným pohonom je benzínový motor 1,6 MIVEC a päťstupňová manuálna prevodovka. Naopak, nový naftový motor 1,6 Di-D je možné kombinovať len so systémom pohonu 4x4 a šesťstupňovou prevodovkou, čo v rámci rovnakého výbavového stupňa (Invite+) spôsobí cenový rozdiel 4.750 eur.

V prospech pohonu 4x4 (4WD) hrá elektronický systém, umožňujúci tlačidlom vybrať režim, v ktorom bude krútiaci moment prenášaný striktne na kolesá prednej nápravy aj v prípade preklzu kolies. Vodič si tak môže z dlhodobého hľadiska šetriť medzinápravovú spojku.

Druhým stupňom systému 4WD je automatický mód, kde hnanie kolies má na starosti elektronika. Tretím v poradí je systém 4WD Lock, kedy systém prenáša krútiaci moment na zadnú nápravu bez ohľadu na preklz predných kolies.

Svetlá výška 180 mm patrí medzi tie štedrejšie SUV v danej kategórii a umožní vozidlu prejazd aj cez vyššie prekážky. Jazdu komplikovanejším terénom obmedzujú len pneumatiky a „dlhý“ prvý prevodový stupeň. Pomalšia jednotka by prispela k dlhšej životnosti spojky a sebavedomejšiemu prejazdu zložitejším terénom.

Interiér neohúri ani neurazí

Stavba interiérových častí Mitsubishi ASX nepatrí medzi „štýlové“ naleštené crossovery. Všetko však má svoje miesto a vodič ani pred prvou jazdou nemusí hľadať základné prvky ovládania.

Vo výbave Intense+ nechýba ani farebný dotykový displej doplnený o praktickú cúvaciu kameru.

V dnešnej dobe by sme očakávali vyššie rozlíšenie kamery a rádovo citlivejšie snímanie v nočných podmienkach s umelým osvetlením. Keď počas cúvania vodičovi osvetľujú cestu len cúvacie svetlá, je obraz z kamery na hranici využiteľnosti.

Myslíme si, že v Mitsubishi to prehnali s jednoduchosťou ovládania palubného počítača. Ovláda sa jediným tlačidlom umiestneným v ľavej časti palubnej dosky. Stlačením sa posuniete v menu a podržaním vyberiete ponuku. Podobné riešenia sa nám zdajú prekonané a rozšírenie tlačidiel na volante nemusí byť cenovo ani technicky náročné.

Rovnako ponuka informácií o samotnej jazde a jej rozdelenie na krátkodobú a dlhodobú je podľa nás nedostatočná.

Cestou na dovolenku zvážite strešný box

Mestské SUV Mitsubishi ASX ponúkne dostatok priestoru pre štvorčlennú rodinu. Aj druhý rad sedadiel poskytne primerané miesto na nohy i topánky, len s mierne zvýšeným stredovým tunelom. Pasažieri sedia vyššie, priemerné postavy s malou rezervou nad hlavou.

Lavica je takmer rovná, odvezie teda aj troch pasažierov vedľa seba. Tri masívnejšie samostatné detské autosedačky by boli s vysokou pravdepodobnosťou problém.

Mitsubishi uvádza, že model ASX ponúka v bežnom usporiadaní 419 litrový kufor, ktorý je možné zväčšiť na 488 litrov so sadou „na zväčšenie objemu kufra za príplatok 160 eur (testovacie vozidlo ňou nedisponovalo).

Celkový objem kufra neoslní, no na druhej strane je kufor plne využiteľný a bez výrazných výstupkov.

Trochu sklamaním je absencia rezervného kolesa aspoň v dojazdovom prevedení. Myslíme si, že pod podlahou kufra je dostatok miesta a vozidlu, ktoré nemusí jazdiť len po hladkom asfalte, by sa rezerva mohla zísť. Vodič sa musí uspokojiť so sadou na opravu defektu, ktorej súčasťou je kompresor.

Náš názor

V rámci segmentu je Mitsubishi ASX jazdnými vlastnosťami a ovládaním skrytým talentom. Bežná jazda s ním poteší a ASX bez obáv prekoná aj výrazne deravé cesty po náročnej zime.

Zlepšili by sme snáď len ovládanie počítača, cúvaciu kameru.

Dizajn je aj v tomto prípade subjektívna vec a nie každému musí pasovať predná maska väčšieho modelu.

Technické informácie

Značka a model

Mitsubishi ASX

Verzia

Intense+ 4WD

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

14 900/23 750/24 138

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1560 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

84(114)/3600

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

270/1750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,5

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,0/5,8

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1520/460

Objem batožinového priestoru (l)

419 (488) /po sklopení sedadiel 1219 l

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2670; 4295; 1810 (bez sp.zrk.); 1635

Svetlá výška (mm)

180

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 256
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 464
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 915
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 273
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 127
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 850
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 752
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 102
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 647
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 821
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 455
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 266
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu