SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Pre hybridné pohony pripravil Hyundai nový motor

Atmosférický agregát 1,6 GDI využíva atkinsonov cyklus a rad moderných riešení. Hyundai ho podporí novou osemstupňovou prevodovkou.

(Zdroj: Ilustračné foto: Hyundai)

Na výročnej International Powertrain Conference spoločnosť Hyundai predstavila nový benzínový motor 1.6 GDI - najnovší prírastok do konštrukčného radu Kappa, ako aj novú 8-stupňovú automatickú prevodovku pre pohon predných kolies.

Nový motor Kappa 1.6 GDI je považovaný za východiskový spaľovací motor pre rastúci segment automobilov strednej triedy s hybridným pohonom (HEV) a pohonom plug-in hybrid (PHEV).

Atkinsonov cyklus pre nižšiu spotrebu

Agregát sa objaví začiatkom roka 2016 a bude prvou pohonnou jednotkou značky Hyundai, ktorá prinesie kombináciu Atkinsonovho cyklu, systému recirkulácie chladených výfukových plynov (EGR) a dlhozdvihovej koncepcie v záujme zvýšenia termodynamickej účinnosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Tzv. Atkinsonov cyklus redukuje straty pri výmene plynov neskorým časom zatvárania nasávacieho ventilu pri zvýšenom kompresnom pomere.

Dosahuje ho pomocou zväčšeného rozsahu variabilného časovania nasávacích ventilov CVVT pootáčaním vačkového hriadeľa voči kľukovému hriadeľu prostredníctvom hydraulického aktuátora.

Systém recirkulácie výfukových plynov EGR privádza časť schladených výfukových plynov späť do nasávacieho potrubia.

Nový motor Kappa 1.6 GDI by mal mať zníženú spotrebu paliva o 3 % vďaka trom prvkom: podielu recirkulovaných výfukových plynov, chladiču EGR a krátkemu reakčnému času jednostupňového ventilu EGR.

Rozdielne chladenie motora

Ďalšiu úsporu paliva Hyundai dosiahol rozdelením chladiacich okruhov bloku motora a hlavy valcov, ktoré pracujú s rozdielnou teplotou. Termostat chladiacej kvapaliny v bloku je nastavený na 105 ℃, v hlave na 88 ℃.

Skryť Vypnúť reklamu

Blok motora sa rýchlejšie zohreje, čím sú znížené trecie straty, nižšia teplota hlavy valcov redukuje tendenciu k vzniku detonačného spaľovania (klepania), čo umožňuje použiť vyšší kompresný pomer motora, zvyšujúci účinnosť.

Nový motor je vybavený šesťotvorovými injektormi priameho vstrekovania paliva GDI s maximálnym vstrekovacím tlakom 200 barov.

Implementácia nových technológií údajne zvyšuje termodynamickú účinnosť motora až na 40 % (oproti 30 % pri bežných motoroch) a zaručuje slušné výkonové parametre. Štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje výkon 77 kW (105 k) a maximálny krútiaci moment 147 Nm.

Viac prevodových stupňov pri nižšej váhe

Nová osemstupňová automatická prevodovka pre pohon predných kolies má priniesť zníženie spotreby paliva o 7,3 % oproti existujúcej šesťstupňovej automatickej prevodovke.

Skryť Vypnúť reklamu

Hyundai bude novú prevodovku na želanie kombinovať s motormi konštrukčných radov Lambda, Theta turbo GDI a R.

Nová prevodovka má koncepciu s ďalšou spojkou a prevodovým súkolesím pridanými k existujúcej šesťstupňovej automatickej prevodovke Hyundai.

Zvýšenie počtu prevodových stupňov umožnilo automobilke zväčšiť celkové prevodové rozpätie s čím súvisí lepšia akcelerácia a naopak – vyššie prevodové stupne si vyžiadajú pri rovnakej rýchlosti nižšie otáčky motora.

Hydrodynamický menič krútiaceho momentu je vybavený novým tlmičom torzných kmitov. Premosťovacia štvorlamelová spojka meniča teraz môže spínať v širšom rozsahu otáčok, čo by malo tiež prispieť k zníženiu spotreby paliva.

Prevodovka by mala byť zároveň tichšia a o 3,5 kg ľahšia oproti doterajšej 6-stupňovej automatickej prevodovke.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 770
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 629
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 856
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 351
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 862
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 143
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 737
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 391
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 309
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 205
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

1 h
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

15 h

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan