Experti automobilky Volvo vycestovali do Austrálie, aby nafilmovali a študovali správanie kengúr v okolí ciest. Údaje použijú pri vývoji bezpečnostného systému, ktorý má za úlohu identifikovať kenguru v okolí cesty a zabrániť prípadnej zrážke.
Dôvodom je vysoký počet nehôd vozidiel s kengurou a obrovské finančné škody s nimi spojené. V Austrálii dôjde za rok k asi 20 tisíc nehodám s kengurou a poisťovne to stojí približne 75 miliónov austrálskych dolárov.
Čo je však podstatnejšie, zmieňované nehody majú v mnohých prípadoch za následok smrť, či vážne zranenia posádky auta. Na identifikovanie kengúr použije Volvo kombináciu kamery a radaru. V prípade nutnosti následne bezpečnostný systém automaticky aktivuje brzdy.
Švédi už predtým v domácich podmienkach získali údaje o správaní väčších zvierat ako los, sob, či krava. Nevyspytateľné správanie kengúr si vyžiadalo, aby automobilka vyslala svojich pracovníkov do Austrálie a skúmala ich správanie v prirodzenom prostredí.
Zameranie na kengury je v prípade Volva novinkou a zapadá do odvážnej vízie výrobcu, podľa ktorej od roku 2020 nikto nezomrie alebo sa vážne nezraní v novom vozidle značky Volvo. Nová technológia však nesníma zodpovednosť z pliec šoféra.
Systémy, ktoré pomáhajú identifikovať zvieratá a chodcov, sú už aj v sériovej výbave. Pred pár dňami sme dostali na test BMW X5 M50d. V jeho výbave bolo aj nočné videnie, pracujúce vďaka kamere s termovíziou.
Nočné videnie dokáže rozoznať chodca a väčšie zviera. V prípade potreby upozorní vodiča akusticky a aj graficky pomocou head up displeja na možné nebezpečenstvo.
Systém sa nám osvedčil hlavne v noci, kedy dokázal odhaliť vysokú zver aj na miestach, na ktoré šofér nemohol vidieť. Vďaka nemu sme aj za pásom stromov odhalili dve jelenice v blízkosti cesty. Detailnejšie sa systému budeme venovať už čoskoro v pripravovanom redakčnom teste.
1 AUD = 0.6474 €