SME

Nissan odhalil koncept IDS, ktorý komunikuje aj s chodcami, či cyklistami

Automobil dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime.

(Zdroj: Nissan)

Nissan na prebiehajúcom autosalóne v Tokiu odhalil koncept elektromobilu s autonómnym riadením Nissan IDS. Automobil je podľa japonskej spoločnosti ďalším významným krokom smerujúcim k vytvoreniu udržateľnej spoločnosti využívajúcej automobily bez smrteľných dopravných nehôd a s nulovými emisiami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nissan IDS je postavený na koncepcii technológie autonómneho riadenia Nissan Intelligent Driving. „Nissan Intelligent Driving zlepšuje schopnosti vodiča vidieť, uvažovať a reagovať. Kompenzuje ľudské chyby, ktoré spôsobujú viac ako 90 percent všetkých dopravných nehôd. Vďaka tomu je čas strávený za volantom bezpečnejší, efektívnejší a príjemnejší,“ povedal prezident a výkonný riaditeľ japonskej automobilky Carlos Ghosn.

SkryťVypnúť reklamu

Snímače konceptu neustále monitorujú podmienky na ceste aj keď má vozidlo pod kontrolou vodič. Asistencia je permanentne k dispozícii a v prípade hroziaceho nebezpečenstva by mala účinne vodičovi napomáhať. Umelá inteligencia IDS zbiera informácie o dopravnej situácii, no pozná aj časový rozvrh a záľuby vodiča, čo má priniesť nielen komfortnú a bezpečnú, ale aj zábavnú jazdu.

Koncept informuje chodcov o svojom zámere

Okrem toho, že Nissan IDS intenzívne komunikuje s vodičom, dokáže o svojich zámeroch informovať aj chodcov či cyklistov. Komunikácia sa uskutočňuje prostredníctvom vonkajších svetiel a zobrazovacích prvkov, ktoré signalizujú, že vozidlo vie, čo sa deje v jeho okolí.

Napríklad strieborná bočná línia vozidla je v skutočnosti pásik LED, ktorý Nissan nazýva indikátorom zámeru. Keď sa v blízkosti vozidla objaví chodec, pásik sa rozsvieti načerveno, čím signalizuje, že vozidlo ho zaregistrovalo. Ďalší displej, otočený z prístrojového panela smerom von, môže chodcom zobrazovať rôzne nápisy, napríklad „máte prednosť“.

SkryťVypnúť reklamu

Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu

Vozidlo dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime. Ak je nastavený autopilot, kabína sa sériou úprav stane priestrannejšia. Volant sa zloží do prístrojového panela a vysunie sa veľká plochá obrazovka. Všetky štyri sedadlá sa natočia mierne k osi vozidla, čo by malo uľahčiť konverzáciu medzi pasažiermi. Vodič môže s umelou inteligenciou komunikovať pomocou hlasu alebo gest.

Načítavam video...

Prepínač PD Commander medzi prednými sedadlami slúži na aktiváciu manuálneho riadenia. Je to jediný ovládací prvok, ktorý môže vodič fyzicky obsluhovať, keď je vozidlo v autonómnom režime.

V manuálnom režime sa sedadlá natočia do pôvodného stavu. Objaví sa volant spolu s jazdnými ukazovateľmi a displejom typu head-up ukazujúcim trasu a ďalšie informácie o jazde. Osvetlenie interiéru sa zmení na modrú, ktorá by podľa Nissanu mala posilniť schopnosť sústredenia. Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu tým, že zamedzujú vzniku mŕtvych uhlov a posilňujú pocit otvoreného priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

V Nissane vsadili na kolesá s veľkým priemerom a úzkymi pneumatikami

Konštruktéri sa snažili minimalizovať aerodynamický odpor a docieliť tak čo najdlhší dojazd elektromobilu. Aj preto je výška karbónovej karosérie len 1 380 mm. To sa samozrejme prejavilo na menšom priestore v kabíne, čo by aspoň čiastočne malo kompenzovať umiestnenie kolies čo najďalej od seba. Automobilka zvolila kolesá s veľkým priemerom umožňujúce vysoký výkon a športový charakter, ale použila pritom úzke pneumatiky šírky 175 mm, aby minimalizovala valivý odpor.

Koncept Nissan IDS je vybavený vysokokapacitnou 60 kWh batériou, ktorá by mala spolu s nízkou konštrukciou a karosériou z uhlíkových vlákien prispieť k dostatočne dlhému dojazdu. Presné čísla však zatiaľ Nissan neudáva, podobne ako v prípade ďalších technických údajov. Z technologického hľadiska predstavil už len pilotované parkovanie, ktoré je možné ovládať zo smartfónu alebo tabletu a technológiu bezdrôtového nabíjania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 060
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 364
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 311
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 447
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 628
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 613
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 388
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 895
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Moc slobody a nezlomná Amerika
  2. Radoslav Medzihradský: Adventure lab, viac než geocaching?
  3. Daniel Bíro: YouTuber a influencer František Maretta porozprával o jeho pohľade na bezbariérovosť na Slovensku. Čo ďalšie sa od neho môžeme dozvedieť?
  4. Vladimír Benčík: Osmanská ríša - jej impozantný vzostup a dramatický pád (2. časť)
  5. Juraj Kostka: Svet v nás a okolo nás
  6. Radoslav Záhumenský: Mohyla na Bradle: Silný príbeh, ikonické miesto a prechádzka, ktorá sa dotkne srdca (+ VIDEO)
  7. Vladimír Čuchran: Pápež František
  8. Jozef Javurek: Zelenina v záhrade
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 39 765
  2. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 8 623
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 8 128
  4. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 168
  5. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 5 747
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 5 164
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku 5 028
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 4 986
  1. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  2. Tupou Ceruzou: Pápež František
  3. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  5. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  6. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  7. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  8. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
SkryťZatvoriť reklamu