SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Nissan odhalil koncept IDS, ktorý komunikuje aj s chodcami, či cyklistami

Automobil dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime.

(Zdroj: Nissan)

Nissan na prebiehajúcom autosalóne v Tokiu odhalil koncept elektromobilu s autonómnym riadením Nissan IDS. Automobil je podľa japonskej spoločnosti ďalším významným krokom smerujúcim k vytvoreniu udržateľnej spoločnosti využívajúcej automobily bez smrteľných dopravných nehôd a s nulovými emisiami.

Nissan IDS je postavený na koncepcii technológie autonómneho riadenia Nissan Intelligent Driving. „Nissan Intelligent Driving zlepšuje schopnosti vodiča vidieť, uvažovať a reagovať. Kompenzuje ľudské chyby, ktoré spôsobujú viac ako 90 percent všetkých dopravných nehôd. Vďaka tomu je čas strávený za volantom bezpečnejší, efektívnejší a príjemnejší,“ povedal prezident a výkonný riaditeľ japonskej automobilky Carlos Ghosn.

Snímače konceptu neustále monitorujú podmienky na ceste aj keď má vozidlo pod kontrolou vodič. Asistencia je permanentne k dispozícii a v prípade hroziaceho nebezpečenstva by mala účinne vodičovi napomáhať. Umelá inteligencia IDS zbiera informácie o dopravnej situácii, no pozná aj časový rozvrh a záľuby vodiča, čo má priniesť nielen komfortnú a bezpečnú, ale aj zábavnú jazdu.

Koncept informuje chodcov o svojom zámere

Okrem toho, že Nissan IDS intenzívne komunikuje s vodičom, dokáže o svojich zámeroch informovať aj chodcov či cyklistov. Komunikácia sa uskutočňuje prostredníctvom vonkajších svetiel a zobrazovacích prvkov, ktoré signalizujú, že vozidlo vie, čo sa deje v jeho okolí.

Napríklad strieborná bočná línia vozidla je v skutočnosti pásik LED, ktorý Nissan nazýva indikátorom zámeru. Keď sa v blízkosti vozidla objaví chodec, pásik sa rozsvieti načerveno, čím signalizuje, že vozidlo ho zaregistrovalo. Ďalší displej, otočený z prístrojového panela smerom von, môže chodcom zobrazovať rôzne nápisy, napríklad „máte prednosť“.

Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu

Vozidlo dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime. Ak je nastavený autopilot, kabína sa sériou úprav stane priestrannejšia. Volant sa zloží do prístrojového panela a vysunie sa veľká plochá obrazovka. Všetky štyri sedadlá sa natočia mierne k osi vozidla, čo by malo uľahčiť konverzáciu medzi pasažiermi. Vodič môže s umelou inteligenciou komunikovať pomocou hlasu alebo gest.

Prepínač PD Commander medzi prednými sedadlami slúži na aktiváciu manuálneho riadenia. Je to jediný ovládací prvok, ktorý môže vodič fyzicky obsluhovať, keď je vozidlo v autonómnom režime.

V manuálnom režime sa sedadlá natočia do pôvodného stavu. Objaví sa volant spolu s jazdnými ukazovateľmi a displejom typu head-up ukazujúcim trasu a ďalšie informácie o jazde. Osvetlenie interiéru sa zmení na modrú, ktorá by podľa Nissanu mala posilniť schopnosť sústredenia. Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu tým, že zamedzujú vzniku mŕtvych uhlov a posilňujú pocit otvoreného priestoru.

V Nissane vsadili na kolesá s veľkým priemerom a úzkymi pneumatikami

Konštruktéri sa snažili minimalizovať aerodynamický odpor a docieliť tak čo najdlhší dojazd elektromobilu. Aj preto je výška karbónovej karosérie len 1 380 mm. To sa samozrejme prejavilo na menšom priestore v kabíne, čo by aspoň čiastočne malo kompenzovať umiestnenie kolies čo najďalej od seba. Automobilka zvolila kolesá s veľkým priemerom umožňujúce vysoký výkon a športový charakter, ale použila pritom úzke pneumatiky šírky 175 mm, aby minimalizovala valivý odpor.

Koncept Nissan IDS je vybavený vysokokapacitnou 60 kWh batériou, ktorá by mala spolu s nízkou konštrukciou a karosériou z uhlíkových vlákien prispieť k dostatočne dlhému dojazdu. Presné čísla však zatiaľ Nissan neudáva, podobne ako v prípade ďalších technických údajov. Z technologického hľadiska predstavil už len pilotované parkovanie, ktoré je možné ovládať zo smartfónu alebo tabletu a technológiu bezdrôtového nabíjania.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  7. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  8. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  1. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  2. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  3. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  4. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  5. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  6. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  7. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  8. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 105
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 226
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 467
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 4 017
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 916
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 004
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 698
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 302
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Marián Varga z Collegium Musicum.

V Skalici bude v sobotu spomienkový koncert na počesť skvelého muzikanta.


8 h
Ilustračné foto.

Aby im neublížil online svet.


23. máj
Ilustračná fotografia

Pozrite si model obsadenia regionálnych súťaži po reorganizácii.


16 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


7 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


14 h
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj
Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


24. máj

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  2. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  3. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  4. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  6. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  7. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  8. Martin Pekár: Príbeh s priveľa háčikmi, alebo ako táto vláda nepostaví sľubované nemocnice
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 391
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 5 506
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 772
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 219
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 121
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 877
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 837
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 782
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu