SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Nissan odhalil koncept IDS, ktorý komunikuje aj s chodcami, či cyklistami

Automobil dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime.

(Zdroj: Nissan)

Nissan na prebiehajúcom autosalóne v Tokiu odhalil koncept elektromobilu s autonómnym riadením Nissan IDS. Automobil je podľa japonskej spoločnosti ďalším významným krokom smerujúcim k vytvoreniu udržateľnej spoločnosti využívajúcej automobily bez smrteľných dopravných nehôd a s nulovými emisiami.

Nissan IDS je postavený na koncepcii technológie autonómneho riadenia Nissan Intelligent Driving. „Nissan Intelligent Driving zlepšuje schopnosti vodiča vidieť, uvažovať a reagovať. Kompenzuje ľudské chyby, ktoré spôsobujú viac ako 90 percent všetkých dopravných nehôd. Vďaka tomu je čas strávený za volantom bezpečnejší, efektívnejší a príjemnejší,“ povedal prezident a výkonný riaditeľ japonskej automobilky Carlos Ghosn.

Snímače konceptu neustále monitorujú podmienky na ceste aj keď má vozidlo pod kontrolou vodič. Asistencia je permanentne k dispozícii a v prípade hroziaceho nebezpečenstva by mala účinne vodičovi napomáhať. Umelá inteligencia IDS zbiera informácie o dopravnej situácii, no pozná aj časový rozvrh a záľuby vodiča, čo má priniesť nielen komfortnú a bezpečnú, ale aj zábavnú jazdu.

Koncept informuje chodcov o svojom zámere

Okrem toho, že Nissan IDS intenzívne komunikuje s vodičom, dokáže o svojich zámeroch informovať aj chodcov či cyklistov. Komunikácia sa uskutočňuje prostredníctvom vonkajších svetiel a zobrazovacích prvkov, ktoré signalizujú, že vozidlo vie, čo sa deje v jeho okolí.

Napríklad strieborná bočná línia vozidla je v skutočnosti pásik LED, ktorý Nissan nazýva indikátorom zámeru. Keď sa v blízkosti vozidla objaví chodec, pásik sa rozsvieti načerveno, čím signalizuje, že vozidlo ho zaregistrovalo. Ďalší displej, otočený z prístrojového panela smerom von, môže chodcom zobrazovať rôzne nápisy, napríklad „máte prednosť“.

Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu

Vozidlo dokáže zmeniť svoj interiér podľa toho, či sa nachádza v autonómnom alebo manuálnom režime. Ak je nastavený autopilot, kabína sa sériou úprav stane priestrannejšia. Volant sa zloží do prístrojového panela a vysunie sa veľká plochá obrazovka. Všetky štyri sedadlá sa natočia mierne k osi vozidla, čo by malo uľahčiť konverzáciu medzi pasažiermi. Vodič môže s umelou inteligenciou komunikovať pomocou hlasu alebo gest.

Prepínač PD Commander medzi prednými sedadlami slúži na aktiváciu manuálneho riadenia. Je to jediný ovládací prvok, ktorý môže vodič fyzicky obsluhovať, keď je vozidlo v autonómnom režime.

V manuálnom režime sa sedadlá natočia do pôvodného stavu. Objaví sa volant spolu s jazdnými ukazovateľmi a displejom typu head-up ukazujúcim trasu a ďalšie informácie o jazde. Osvetlenie interiéru sa zmení na modrú, ktorá by podľa Nissanu mala posilniť schopnosť sústredenia. Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k lepšiemu výhľadu tým, že zamedzujú vzniku mŕtvych uhlov a posilňujú pocit otvoreného priestoru.

V Nissane vsadili na kolesá s veľkým priemerom a úzkymi pneumatikami

Konštruktéri sa snažili minimalizovať aerodynamický odpor a docieliť tak čo najdlhší dojazd elektromobilu. Aj preto je výška karbónovej karosérie len 1 380 mm. To sa samozrejme prejavilo na menšom priestore v kabíne, čo by aspoň čiastočne malo kompenzovať umiestnenie kolies čo najďalej od seba. Automobilka zvolila kolesá s veľkým priemerom umožňujúce vysoký výkon a športový charakter, ale použila pritom úzke pneumatiky šírky 175 mm, aby minimalizovala valivý odpor.

Koncept Nissan IDS je vybavený vysokokapacitnou 60 kWh batériou, ktorá by mala spolu s nízkou konštrukciou a karosériou z uhlíkových vlákien prispieť k dostatočne dlhému dojazdu. Presné čísla však zatiaľ Nissan neudáva, podobne ako v prípade ďalších technických údajov. Z technologického hľadiska predstavil už len pilotované parkovanie, ktoré je možné ovládať zo smartfónu alebo tabletu a technológiu bezdrôtového nabíjania.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 793
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 186
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 443
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 087
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 128
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 267
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 112
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 820
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 372
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 532
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.