BRATISLAVA 4. novembra (SITA) - Všetci účastníci cestnej premávky od chodcov, cez cyklistov až po šoférov by vždy mali používať hlavu. Vyzýva ich k tomu kampaň Jazdi hlavou, ktorá s oficiálne na budúci týždeň spustí na oboch televíznych kanáloch verejnoprávnej televízie.
Ako vysvetlil na tlačovej besede prezident Slovenskej asociácie motoristického športu (SAMŠ) Dušan Koblíšek, ide o formu osvety, ktorá na Slovensku doteraz chýbala. Pilotne krátke približne trojminútové šoty v týždennej periodicite vysielala televízia už od augusta. Aspoň jednu časť už videlo pol milióna divákov.
Projekt privítala aj polícia
Programová riaditeľka Dvojky Marta Gajdošíková ho doplnila, že sa podarilo vyrobiť taký formát šotov, v ktorých sa pátra po príčinách nehôd, je úderný, nezaťažujúci a dostáva sa ľuďom pod kožu. Šoty teraz nasadia denne aspoň päť-šesť razy a Gajdošíková je rada, že sa touto kampaňou zaradia medzi ostatné európske verejnoprávne televízie, ktoré roky robia takúto osvetu.
Projekt víta aj polícia, podľa ktorej je prevencia dôležitá. Viceprezident policajného zboru Ľubomír Ábel zdôraznil, že tento „projekt v prevencii zaplnil vákuum, ktoré na Slovensku bolo a celkovo túto oblasť posúva na inú úroveň“. Šoty nie sú žiadne fikcie, vychádzajú z reality, z reálnych príbehov zo slovenských ciest. Je rád, že projekt má ohlas aj u detí a zdôraznil, že drvivá väčšina ľudí je účastníkom cestnej premávky.
V šotoch vystupujú pretekári
Jednotlivé spoty sú venované mladým vodičom a v ich prípade napríklad riziku jazdy bez vodičského preukazu, starším vodičom a napríklad únave za volantom, deťom a tomu, čo ohrozuje v premávke ich. V prípade mládeže vytvorili napríklad spot o „zapchatých ušiach“ slúchadlami, venujú sa aj téme „športovcov“ okolo ciest.
Osobitnou kapitolou sú šoty o technike jazdy, alkohole za volantom, únave či strese za volantom. Ako ambasádori v niektorých častiach vystupujú známi slovenskí automobiloví a motocykloví pretekári.
Projekt vznikol v spolupráci Slovenskej asociácie motoristického športu s podporou medzinárodnej asociácie FIA a v koprodukcii s RTVS. Slovensko sa ním zapája aj do celosvetovej dopravno-vzdelávacej kampane pre bezpečnejšiu cestnú dopravu.