Prvá jazda: Kia Optima je rýchlejšia, ako sa zdá

Počas prvých kilometrov nás Optima pozitívne prekvapila pri rýchlej jazde na nemeckej diaľnici.

Na pomery generačnej výmeny sú zmeny vzhľadu len symbolické. Dizajnéri len doladili niektoré časti a prispôsobili ich aktuálnemu dizajnovému vyjadreniu značky.(Zdroj: Kia)

V prípade juhokórejského výrobcu sme zvyknutí na významný pokrok medzi jednotlivými generáciami áut. Nie je to až tak dávno, čo porovnanie s nemeckou konkurenciou neprichádzalo do úvahy. Postupom času sa však rozdiely stierali a Kia dnes ponúka kvalitné a aj úspešné autá.

Nová generácia modelu Optima, ktorý sme mali možnosť vyskúšať počas prvej jazdy, je skôr evolúciou ako revolúciou. Dizajn exteriéru ostal takmer nezmenený. Keby nám nebolo povedané, že sa jedná o novú generáciu, považovali by sme ju len za facelift.

V prípade Optimy sa však minimálnym úpravám zovňajšku nečudujeme, pretože predchádzajúca generácia vyzerala podľa nás dobre. Dizajnéri len doladili niektoré časti a prispôsobili ich aktuálnemu dizajnovému vyjadreniu značky.

Čo sa týka rozmerov, narástla novinka do všetkých smerov. Je o 10 mm dlhšia, vyššia a o rovnakú dĺžku narástol aj rázvor náprav. Do šírky si Optima prilepšila o 25 mm.

Výraznejšími zmenami prešiel interiér, ktorý považujeme za silnú stránku vozidla. Je jednoduchší, prehľadnejší a už v základnej výbave je v ponuke sedempalcový dotykový displej (za príplatok osempalcový) s navigáciou. Aj najlacnejšia Optima tak bude vo vnútri pôsobiť porovnateľne s dobre vybaveným testovaným autom.

Interiér na nás celkovým vzhľadom zapôsobil. Foto: Kia

Z hľadiska vnútorného priestoru je na tom Kia dobre. Aj miesto vzadu ničím nezaostávalo za našimi očakávaniami. Už z typu karosérie vyplýva, že zvažujúca sa strecha obmedzuje miesto pre hlavu. Pre nás však bolo stále dostatočné, okrem toho ho vyvažuje rezerva pre miesto na kolená.

V tomto ohľade sa nemôže sťažovať ani člen posádky, sediaci vzadu v strede, keďže stredový tunel len minimálne obmedzuje jeho priestor. S kufrom objemu 510 litrov Optima rozhodne nepatrí medzi elitu triedy.

Počas niekoľkých desiatok kilometrov sme sa dostali za volant modelu, kombinujúci motor 1,7 CRDi s novou sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Tá dovoľuje konštruktérom vydolovať z motora maximálne 340 Nm krútiaceho momentu, čo je vzhľadom na objem motora aj tak slušné číslo.

Ako prvá nás zaujala práca systému štart stop (v prípade Kie nazývaný Stop/Go). V prípade automatickej prevodovky sa často stáva, že pri krátkom zastavení a opätovnom pohnutí motor zhasne a v priebehu sekundy sa znova naštartuje. V danej chvíli to šoféra zbytočne zdrží a sekundové vypnutie motora nemožno zo žiadneho hľadiska považovať za pozitívum.

V Optime takáto situácia nemusí nastať. Šofér má totiž možnosť rozhodnúť pri každom zastavení, či sa systém štart stop aktivuje alebo nie. Pri slabšom stlačení brzdového pedála ostane motor naštartovaný. V prípade dlhšieho státia môže vodič výraznejšie zatlačiť na brzdový pedál, rozsvieti sa zelená kontrolka a motor do sekundy zhasne. Rovnako to funguje aj v prípade momentálne testovanej Kie Ceed.

Z hľadiska ergonómie nám nevyhovovali tlačidlá v okolí radiacej páky. Boli malé a prepínanie jednotlivých režimov jazdy si vyžadovalo sklopenie pohľadu na dlhší čas. Foto: Kia

Automatická prevodovka umožňuje jemný rozjazd, čo sa cení najmä pri tesnom parkovaní. Vtedy však netreba pridávať plyn, lebo vozidlo by mohlo poskočiť, ale len pustiť brzdu a nechať rozjazd na dvojspojkovú prevodovku.

Prevodovka DCT radí vcelku rýchlo a dobre využíva krútiaci moment motora. Šofér sa s ňou rýchlo zžije a pridávaním plynu dokáže regulovať jej správanie podľa svojich predstáv. Jej sprevodovanie rozhodne nebráni jazde na diaľnici. V Nemecku sme ju mohli otestovať aj pri podstatne vyšších rýchlostiach.

Pri rýchlosti okolo 150 km/h začal do popredia vystupovať vyšší aerodynamický hluk, zvuk motora zanikal. Rýchlosť v Optime na diaľnici sa dá len ťažko odhadnúť. Aj pri ešte o niečo vyššej rýchlosti bola jazda mimoriadne pokojná.

Jediné, čo prezrádzalo tempo jazdy, bol podvozok, ktorý nás nechal precítiť priečne nerovnosti a mostné spoje. Na druhej strane poskytoval dobrú spätnú väzbu o dianí na ceste. Tak isto inak dobré riadenie by si pri vyšších rýchlostiach ako je na Slovensku povolené, zaslúžilo tuhší chod okolo stredovej polohy.

Kia až prekvapivo maskuje rýchlosť. Pri nemeckom diaľničnom tempe sa nám až nechcelo veriť údajom na tachometri. Rovnako na nás pôsobila aj z pozície spolujazdca. Foto: Kia

Výrobca naftovému motoru v porovnaní s predchodcom doprial o päť koní vyšší výkon (celkovo 141 koní, 104 kW). Ani nárast krútiaceho momentu o 15 Nm ( na 340) nevyráža dych. Na papieri to naozaj nepôsobí bombasticky, ale od objemu motora 1,7 l by sme lepšie údaje neočakávali.

A vyšší maximálny krútiaci moment je oproti predchodcovi k dispozícii už od 1750 otáčok. V praxi cítiť zvýšený ťah motora od 1500 otáčok. Automatická prevodovka však pokojne nechá motor točiť aj menej ako 1200 otáčok. Niekedy pri pridaní v kopci sa to už prejavovalo zvýšenými vibráciami motora.

Optima nás potešila vzhľadom interiéru, výhľadom z miesta šoféra, prácou dvojspojkovej prevodovky, jej zladením s motorom a hlavne jazdou vo vysokých rýchlostiach. Otázne zostáva správanie Optimy v zákrutách. Pri tuhšom podvozku očakávame dobré jazdné vlastnosti, ale pri prvom zoznámení s autom sme nemali možnosť preveriť jeho správanie v hraničných situáciách. Na diaľniciach dáva vedieť o nerovnostiach a mostných spojoch. Z praktických vlastností Optima neohúri batožinovým priestorom. Podľa oficiálne nepotvrdených informácií začne slovenská cena auta na hladine 25tisíc.

Sedadlá vyhovujú asi skôr mohutnejším postavám. Nám by v zákrutách určite poskytli lepšie bočné vedenie, keby sa ich boky dali prifúknuť. Foto: Kia


Príplatková výbava ponúka aj možnosť bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu. Foto: Kia

Technické parametre

Značka a model

Kia Optima

Verzia

1,7 CRDi

Motor

naftový štvorvalec; objem 1685 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

104(141)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

340/1750-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická dvojspojková/7

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Spotreba - výrobca (l/100km)

4,4

Objem palivovej nádrže (l)

70

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1530/550

Objem batožinového priestoru (l)

510

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2805; 4855; 1860(bez zrkadiel); 1465

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 645
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 851
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 254
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 282
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 125
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 492
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 480
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 075
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 681

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Pracoval pre Širokého aj Babiša. Teraz ide Jahnátek regulovať energetiku (profil)

Vláda vymenovala poslanca a bývalého ministra za predsedu energetického regulačného úradu, funkciu má istú do roku 2023.

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

DOMOV

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť.

EKONOMIKA

Podmienky na získanie hypotéky sa opäť pritvrdili

Banky musia pri schvaľovaní hypotéky viac skúmať finančnú situáciu klientov.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.