Prvá jazda: Kia Optima je rýchlejšia, ako sa zdá

Počas prvých kilometrov nás Optima pozitívne prekvapila pri rýchlej jazde na nemeckej diaľnici.

Na pomery generačnej výmeny sú zmeny vzhľadu len symbolické. Dizajnéri len doladili niektoré časti a prispôsobili ich aktuálnemu dizajnovému vyjadreniu značky.(Zdroj: Kia)

V prípade juhokórejského výrobcu sme zvyknutí na významný pokrok medzi jednotlivými generáciami áut. Nie je to až tak dávno, čo porovnanie s nemeckou konkurenciou neprichádzalo do úvahy. Postupom času sa však rozdiely stierali a Kia dnes ponúka kvalitné a aj úspešné autá.

Nová generácia modelu Optima, ktorý sme mali možnosť vyskúšať počas prvej jazdy, je skôr evolúciou ako revolúciou. Dizajn exteriéru ostal takmer nezmenený. Keby nám nebolo povedané, že sa jedná o novú generáciu, považovali by sme ju len za facelift.

V prípade Optimy sa však minimálnym úpravám zovňajšku nečudujeme, pretože predchádzajúca generácia vyzerala podľa nás dobre. Dizajnéri len doladili niektoré časti a prispôsobili ich aktuálnemu dizajnovému vyjadreniu značky.

Čo sa týka rozmerov, narástla novinka do všetkých smerov. Je o 10 mm dlhšia, vyššia a o rovnakú dĺžku narástol aj rázvor náprav. Do šírky si Optima prilepšila o 25 mm.

Výraznejšími zmenami prešiel interiér, ktorý považujeme za silnú stránku vozidla. Je jednoduchší, prehľadnejší a už v základnej výbave je v ponuke sedempalcový dotykový displej (za príplatok osempalcový) s navigáciou. Aj najlacnejšia Optima tak bude vo vnútri pôsobiť porovnateľne s dobre vybaveným testovaným autom.

Interiér na nás celkovým vzhľadom zapôsobil. Foto: Kia

Z hľadiska vnútorného priestoru je na tom Kia dobre. Aj miesto vzadu ničím nezaostávalo za našimi očakávaniami. Už z typu karosérie vyplýva, že zvažujúca sa strecha obmedzuje miesto pre hlavu. Pre nás však bolo stále dostatočné, okrem toho ho vyvažuje rezerva pre miesto na kolená.

V tomto ohľade sa nemôže sťažovať ani člen posádky, sediaci vzadu v strede, keďže stredový tunel len minimálne obmedzuje jeho priestor. S kufrom objemu 510 litrov Optima rozhodne nepatrí medzi elitu triedy.

Počas niekoľkých desiatok kilometrov sme sa dostali za volant modelu, kombinujúci motor 1,7 CRDi s novou sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Tá dovoľuje konštruktérom vydolovať z motora maximálne 340 Nm krútiaceho momentu, čo je vzhľadom na objem motora aj tak slušné číslo.

Ako prvá nás zaujala práca systému štart stop (v prípade Kie nazývaný Stop/Go). V prípade automatickej prevodovky sa často stáva, že pri krátkom zastavení a opätovnom pohnutí motor zhasne a v priebehu sekundy sa znova naštartuje. V danej chvíli to šoféra zbytočne zdrží a sekundové vypnutie motora nemožno zo žiadneho hľadiska považovať za pozitívum.

V Optime takáto situácia nemusí nastať. Šofér má totiž možnosť rozhodnúť pri každom zastavení, či sa systém štart stop aktivuje alebo nie. Pri slabšom stlačení brzdového pedála ostane motor naštartovaný. V prípade dlhšieho státia môže vodič výraznejšie zatlačiť na brzdový pedál, rozsvieti sa zelená kontrolka a motor do sekundy zhasne. Rovnako to funguje aj v prípade momentálne testovanej Kie Ceed.

Z hľadiska ergonómie nám nevyhovovali tlačidlá v okolí radiacej páky. Boli malé a prepínanie jednotlivých režimov jazdy si vyžadovalo sklopenie pohľadu na dlhší čas. Foto: Kia

Automatická prevodovka umožňuje jemný rozjazd, čo sa cení najmä pri tesnom parkovaní. Vtedy však netreba pridávať plyn, lebo vozidlo by mohlo poskočiť, ale len pustiť brzdu a nechať rozjazd na dvojspojkovú prevodovku.

Prevodovka DCT radí vcelku rýchlo a dobre využíva krútiaci moment motora. Šofér sa s ňou rýchlo zžije a pridávaním plynu dokáže regulovať jej správanie podľa svojich predstáv. Jej sprevodovanie rozhodne nebráni jazde na diaľnici. V Nemecku sme ju mohli otestovať aj pri podstatne vyšších rýchlostiach.

Pri rýchlosti okolo 150 km/h začal do popredia vystupovať vyšší aerodynamický hluk, zvuk motora zanikal. Rýchlosť v Optime na diaľnici sa dá len ťažko odhadnúť. Aj pri ešte o niečo vyššej rýchlosti bola jazda mimoriadne pokojná.

Jediné, čo prezrádzalo tempo jazdy, bol podvozok, ktorý nás nechal precítiť priečne nerovnosti a mostné spoje. Na druhej strane poskytoval dobrú spätnú väzbu o dianí na ceste. Tak isto inak dobré riadenie by si pri vyšších rýchlostiach ako je na Slovensku povolené, zaslúžilo tuhší chod okolo stredovej polohy.

Kia až prekvapivo maskuje rýchlosť. Pri nemeckom diaľničnom tempe sa nám až nechcelo veriť údajom na tachometri. Rovnako na nás pôsobila aj z pozície spolujazdca. Foto: Kia

Výrobca naftovému motoru v porovnaní s predchodcom doprial o päť koní vyšší výkon (celkovo 141 koní, 104 kW). Ani nárast krútiaceho momentu o 15 Nm ( na 340) nevyráža dych. Na papieri to naozaj nepôsobí bombasticky, ale od objemu motora 1,7 l by sme lepšie údaje neočakávali.

A vyšší maximálny krútiaci moment je oproti predchodcovi k dispozícii už od 1750 otáčok. V praxi cítiť zvýšený ťah motora od 1500 otáčok. Automatická prevodovka však pokojne nechá motor točiť aj menej ako 1200 otáčok. Niekedy pri pridaní v kopci sa to už prejavovalo zvýšenými vibráciami motora.

Optima nás potešila vzhľadom interiéru, výhľadom z miesta šoféra, prácou dvojspojkovej prevodovky, jej zladením s motorom a hlavne jazdou vo vysokých rýchlostiach. Otázne zostáva správanie Optimy v zákrutách. Pri tuhšom podvozku očakávame dobré jazdné vlastnosti, ale pri prvom zoznámení s autom sme nemali možnosť preveriť jeho správanie v hraničných situáciách. Na diaľniciach dáva vedieť o nerovnostiach a mostných spojoch. Z praktických vlastností Optima neohúri batožinovým priestorom. Podľa oficiálne nepotvrdených informácií začne slovenská cena auta na hladine 25tisíc.

Sedadlá vyhovujú asi skôr mohutnejším postavám. Nám by v zákrutách určite poskytli lepšie bočné vedenie, keby sa ich boky dali prifúknuť. Foto: Kia


Príplatková výbava ponúka aj možnosť bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu. Foto: Kia

Technické parametre

Značka a model

Kia Optima

Verzia

1,7 CRDi

Motor

naftový štvorvalec; objem 1685 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

104(141)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

340/1750-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická dvojspojková/7

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Spotreba - výrobca (l/100km)

4,4

Objem palivovej nádrže (l)

70

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1530/550

Objem batožinového priestoru (l)

510

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2805; 4855; 1860(bez zrkadiel); 1465

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  2. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  3. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  4. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  5. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  6. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  7. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  9. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  10. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 289
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 21 777
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 221
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 053
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 799
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 011
  7. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 565
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 212
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 285
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 4 888

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Opustili stranu, prešli do inej. Prečo niektorí poslanci menia stranícke tričká

Nebolo by správne, ak by strana mohla kontrolovať, ako jej poslanec vykonáva mandát, hovorí politológ Pavol Baboš.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Koľko máme na Slovensku nezávislých poslancov a kto to je

Nezávislý neznamená neplatný.

Stĺpček Jakuba Fila

Nikto by nechcel byť od júla v koži Kalavskej

Žiadna čiastková motivácia nebude fungovať pre vyhoreného lekára.

PLUS

Slovenskí penzisti budú aj naďalej chorí a chudobní

Žiaden dôchodkový strop nepomôže. Toto je vysvetlenie.

Neprehliadnite tiež

Aké chyby robíte pri parkovaní? Pozrite si deväť najčastejších

Niektoré chyby predlžujú manéver, iné porušujú zákon.

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.

Nemá strechu ani rádio. Tak si Porsche predstavuje 911

Odľahčený kabriolet je darčekom k sedemdesiatemu výročiu automobilky.