SME

Prvá jazda: Kia Optima je rýchlejšia, ako sa zdá

Počas prvých kilometrov nás Optima pozitívne prekvapila pri rýchlej jazde na nemeckej diaľnici.

Na pomery generačnej výmeny sú zmeny vzhľadu len symbolické. Dizajnéri len doladili niektoré časti a prispôsobili ich aktuálnemu dizajnovému vyjadreniu značky.Na pomery generačnej výmeny sú zmeny vzhľadu len symbolické. Dizajnéri len doladili niektoré časti a prispôsobili ich aktuálnemu dizajnovému vyjadreniu značky. (Zdroj: Kia)

V prípade juhokórejského výrobcu sme zvyknutí na významný pokrok medzi jednotlivými generáciami áut. Nie je to až tak dávno, čo porovnanie s nemeckou konkurenciou neprichádzalo do úvahy. Postupom času sa však rozdiely stierali a Kia dnes ponúka kvalitné a aj úspešné autá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nová generácia modelu Optima, ktorý sme mali možnosť vyskúšať počas prvej jazdy, je skôr evolúciou ako revolúciou. Dizajn exteriéru ostal takmer nezmenený. Keby nám nebolo povedané, že sa jedná o novú generáciu, považovali by sme ju len za facelift.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade Optimy sa však minimálnym úpravám zovňajšku nečudujeme, pretože predchádzajúca generácia vyzerala podľa nás dobre. Dizajnéri len doladili niektoré časti a prispôsobili ich aktuálnemu dizajnovému vyjadreniu značky.

Čo sa týka rozmerov, narástla novinka do všetkých smerov. Je o 10 mm dlhšia, vyššia a o rovnakú dĺžku narástol aj rázvor náprav. Do šírky si Optima prilepšila o 25 mm.

Výraznejšími zmenami prešiel interiér, ktorý považujeme za silnú stránku vozidla. Je jednoduchší, prehľadnejší a už v základnej výbave je v ponuke sedempalcový dotykový displej (za príplatok osempalcový) s navigáciou. Aj najlacnejšia Optima tak bude vo vnútri pôsobiť porovnateľne s dobre vybaveným testovaným autom.

Interiér na nás celkovým vzhľadom zapôsobil. Foto: Kia

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska vnútorného priestoru je na tom Kia dobre. Aj miesto vzadu ničím nezaostávalo za našimi očakávaniami. Už z typu karosérie vyplýva, že zvažujúca sa strecha obmedzuje miesto pre hlavu. Pre nás však bolo stále dostatočné, okrem toho ho vyvažuje rezerva pre miesto na kolená.

V tomto ohľade sa nemôže sťažovať ani člen posádky, sediaci vzadu v strede, keďže stredový tunel len minimálne obmedzuje jeho priestor. S kufrom objemu 510 litrov Optima rozhodne nepatrí medzi elitu triedy.

Počas niekoľkých desiatok kilometrov sme sa dostali za volant modelu, kombinujúci motor 1,7 CRDi s novou sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Tá dovoľuje konštruktérom vydolovať z motora maximálne 340 Nm krútiaceho momentu, čo je vzhľadom na objem motora aj tak slušné číslo.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prvá nás zaujala práca systému štart stop (v prípade Kie nazývaný Stop/Go). V prípade automatickej prevodovky sa často stáva, že pri krátkom zastavení a opätovnom pohnutí motor zhasne a v priebehu sekundy sa znova naštartuje. V danej chvíli to šoféra zbytočne zdrží a sekundové vypnutie motora nemožno zo žiadneho hľadiska považovať za pozitívum.

V Optime takáto situácia nemusí nastať. Šofér má totiž možnosť rozhodnúť pri každom zastavení, či sa systém štart stop aktivuje alebo nie. Pri slabšom stlačení brzdového pedála ostane motor naštartovaný. V prípade dlhšieho státia môže vodič výraznejšie zatlačiť na brzdový pedál, rozsvieti sa zelená kontrolka a motor do sekundy zhasne. Rovnako to funguje aj v prípade momentálne testovanej Kie Ceed.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z hľadiska ergonómie nám nevyhovovali tlačidlá v okolí radiacej páky. Boli malé a prepínanie jednotlivých režimov jazdy si vyžadovalo sklopenie pohľadu na dlhší čas. Foto: Kia

Automatická prevodovka umožňuje jemný rozjazd, čo sa cení najmä pri tesnom parkovaní. Vtedy však netreba pridávať plyn, lebo vozidlo by mohlo poskočiť, ale len pustiť brzdu a nechať rozjazd na dvojspojkovú prevodovku.

Prevodovka DCT radí vcelku rýchlo a dobre využíva krútiaci moment motora. Šofér sa s ňou rýchlo zžije a pridávaním plynu dokáže regulovať jej správanie podľa svojich predstáv. Jej sprevodovanie rozhodne nebráni jazde na diaľnici. V Nemecku sme ju mohli otestovať aj pri podstatne vyšších rýchlostiach.

Pri rýchlosti okolo 150 km/h začal do popredia vystupovať vyšší aerodynamický hluk, zvuk motora zanikal. Rýchlosť v Optime na diaľnici sa dá len ťažko odhadnúť. Aj pri ešte o niečo vyššej rýchlosti bola jazda mimoriadne pokojná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediné, čo prezrádzalo tempo jazdy, bol podvozok, ktorý nás nechal precítiť priečne nerovnosti a mostné spoje. Na druhej strane poskytoval dobrú spätnú väzbu o dianí na ceste. Tak isto inak dobré riadenie by si pri vyšších rýchlostiach ako je na Slovensku povolené, zaslúžilo tuhší chod okolo stredovej polohy.

Kia až prekvapivo maskuje rýchlosť. Pri nemeckom diaľničnom tempe sa nám až nechcelo veriť údajom na tachometri. Rovnako na nás pôsobila aj z pozície spolujazdca. Foto: Kia

Výrobca naftovému motoru v porovnaní s predchodcom doprial o päť koní vyšší výkon (celkovo 141 koní, 104 kW). Ani nárast krútiaceho momentu o 15 Nm ( na 340) nevyráža dych. Na papieri to naozaj nepôsobí bombasticky, ale od objemu motora 1,7 l by sme lepšie údaje neočakávali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A vyšší maximálny krútiaci moment je oproti predchodcovi k dispozícii už od 1750 otáčok. V praxi cítiť zvýšený ťah motora od 1500 otáčok. Automatická prevodovka však pokojne nechá motor točiť aj menej ako 1200 otáčok. Niekedy pri pridaní v kopci sa to už prejavovalo zvýšenými vibráciami motora.

Optima nás potešila vzhľadom interiéru, výhľadom z miesta šoféra, prácou dvojspojkovej prevodovky, jej zladením s motorom a hlavne jazdou vo vysokých rýchlostiach. Otázne zostáva správanie Optimy v zákrutách. Pri tuhšom podvozku očakávame dobré jazdné vlastnosti, ale pri prvom zoznámení s autom sme nemali možnosť preveriť jeho správanie v hraničných situáciách. Na diaľniciach dáva vedieť o nerovnostiach a mostných spojoch. Z praktických vlastností Optima neohúri batožinovým priestorom. Podľa oficiálne nepotvrdených informácií začne slovenská cena auta na hladine 25tisíc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sedadlá vyhovujú asi skôr mohutnejším postavám. Nám by v zákrutách určite poskytli lepšie bočné vedenie, keby sa ich boky dali prifúknuť. Foto: Kia


Príplatková výbava ponúka aj možnosť bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu. Foto: Kia

Technické parametre

Značka a model

Kia Optima

Verzia

1,7 CRDi

Motor

naftový štvorvalec; objem 1685 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

104(141)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

340/1750-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická dvojspojková/7

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,0

Spotreba - výrobca (l/100km)

4,4

Objem palivovej nádrže (l)

70

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1530/550

Objem batožinového priestoru (l)

510

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2805; 4855; 1860(bez zrkadiel); 1465
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 768
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 763
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 404
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 304
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 816
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 586
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 422
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 542
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 201
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 916
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 498
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 850
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 310
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu