„Prečo by sme vlastne nemohli postaviť lacný malý športový automobil na podvozku Austin A3?“ spýtal sa raz Leonard Lord, vtedajší šéf koncernu BMC, v jednom rozhovore Donalda Healeyho? Touto otázkou začala história malého roadsteru.
Po „stovke“ to bol druhý športový model Healeyho, ktorý vznikol v spolupráci s Austinom. Aby bolo auto čo najlacnejšie, mnohé veci vznikli z čistej nutnosti. V polovici roku 1957 bol prototyp, pod kódovým označením AN5 – Project 13, hotový.
Nie výkon, ale úspechy sa počítajú
Táto múdrosť platí obzvlášť pre Austin Healey Sprite. Pod prednou kapotou pracoval ľahko modifikovaný motor z modelu Austin A35 objemu 948 cm³. Štvorvalcový radový motor mal výkon 42,5 k a s celkovou hmotnosťou 597 kg zrýchľoval z 0 na 100 km/h za 29,7 s.
Maximálnu rýchlosť 126 km/h dosiahol za takmer 35 sekúnd. Napriek týmto „neoslnivým“ výkonom sa nebál športových súťaží. Jedným z prvých úspechov bolo víťazstvo vo svojej triede na Coupe des Alpes v roku 1959.
Na 12-hodinovke na Sebringu v tom istom roku títo škriatkovia obsadili všetky prvé tri miesta. A do tretice, v tomto roku štartoval Austin Healey Sprite aj na Targa Florio, kde prišiel do cieľa ako 17.
Vozidlo nemalo takmer žiadne nárazníky. Vzadu boli jedine dva zvislé elementy. Foto: Marián Bazala
Pomerne malý výkon sa majitelia Spritov snažili rôznymi spôsobmi, už v čase bežiacej produkcie, trochu zvýšiť. Jednou z možností bolo nahradiť pomerne netesné karburátory SU H1 karburátormi H2S.
Športový výfuk na výkone veľa nepridal, zato dal autu lepší zvuk. Tuning je starý ako auto samotné. Známou bola napríklad anglická firma Speedwell, ktorá ponúkala hlavu valcov z ľahkej zliatiny.
Aby bolo auto čo najlacnejšie, konštrukcia a výbava bola čo najjednoduchšia. Predná kapota s blatníkmi tvorila jeden diel. Pre prístup k motoru bolo potrebné odklopiť prednú časť. Najvýraznejším štylistickým prvkom sú predné reflektory, ktoré boli taktiež kompromisom.
V pôvodnom návrhu sa uvažovalo o výklopných svetlách, ale to by konštrukciu predražilo. Preto vznikol dizajn, ktorý sa stal jedinečným a získal si mnoho obdivovateľov po celom svete. Z úsporných dôvodov auto nemá ani zadnú kapotu a prístup do skromného batožinového priestoru je zvnútra za sedadlami.
Svižný vzhľad bol jedným z uctievaných pôvabov auta. Spolu s tvrdším pružením bol Sprite tradičným britským autom. Foto: Marián Bazala
Vaňa na kolesách
Vnútorný priestor sa rovná objemu väčšej vane a i pocit je približne rovnaký. Chýba už len voda. Ale ak sa znenazdajky spustí dážď, ilúzia je dokonalá. Kto ale má skúsenosti s kempovaním, ten natiahne strechu za dve - tri minúty.
Najprv sa konštrukcia vytiahne spoza sedadla a natiahne k rámu predného okna. Druhá časť strechy sa potom natiahne dozadu a pripne na karosériu. Pri jazde v daždi je vhodné vložiť bočné okná, ktoré sa pomocou kolíkov nasadzujú do dverí.
Menšie priestory si je ťažko predstaviť. Stiesnený vnútorný priestor nedal veľa možností na ergonomické rozmiestnenie gombíkov, prepínačov a pák. Všetko sa nachádza na dosah rúk. Len ťažko si dnes vieme predstaviť, že v zozname voliteľného príslušenstva bola aj detská sedačka, ktorá sa mohla pripevniť na stredový tunel medzi sedadlá.
Pred vodičom je rozmerný volant, ktorý vďaka hrebeňovému riadeniu bezpečne udržiava vozidlo v smere jazdy.
S neprimerane veľkým volantom sa Sprite príjemne riadi a udržiava vozidlo v stope. Foto: Marián Bazala
1.1. 1958 z výrobnej linky schádza prvý Sprite. Rámy lisovali v Nolverhamptone, ktoré vozili do Swindonu, kde namontovali karosérie. Tieto celky prevážali potom do Couley, kde ich lakovali a finálna montáž prebiehala v Abingtone. Napriek týmto vzdialenostiam bolo auto v porovnaní s inými športovými autami lacné.
Sprite nie je žiadne cestovné vozidlo, ktoré by uháňalo po diaľnici. Zato kľukaté vidiecke cestičky mu pristanú. Tu sa prejaví presné riadenie, ktoré disciplinovane poslúcha vodičov každý malý pohyb volantom.
Austin-Healey Sprite MkI patrí určite k tým zaujímavejším športiakom, sparťansky vybaveným, avšak nie už k najlacnejším.
Zadovážiť si Austin Healey nie je problém. Od nereštaurovaných v hodnote okolo 2000 Eur až po špičkovo urobené v cenách cez 20000 Eur. Podľa všetkého je lepšie hľadať na nemeckom trhu, kde sa ich nachádza dosť a v lepšom stave ako v ich domovine. Ten, kto chce mať čistokrvného Angličana s ľavostranným riadením, musí hľadať vo Veľkej Británii, Austrálii či na Novom Zélande, kam sa tiež vyvážali.
S náhradnými dielmi nie sú žiadne problémy. Podobne ako na iné anglické vozidlá, je ich dostatok a kópie originálov dodáva celý rad dílerov.
Na počesť športových úspechov dostal posledný MkI meno Sebring Sprite. Pevná hliníková strecha dodávala vozidlu dynamický vzhľad.
Od roku 1961 vyrábaní nástupcovia, Sprite Mk 2 až 5 a MG Midget Mk 1 až 4, boli rovnakej kvality. Len im chýbala výrazná predná maska, ktorá ich odlišovala. Vodiči sa už necítili ako žabí králi.
Štvorvalec OHC pochádza z vozidla Austin Morris série A. Najskôr bol použitý v modeli Austin A35 a potom poháňal niekoľko generácií modelov MINI. Pre Sprite prešiel malými úpravami. Boli dostatočne zosilnené pružiny venti. Foto: Marián Bazala
Stručná história Austin Healey Sprite Mk1
1956 Sir Leonard Lord, šéf spoločnosti Leyland a Donald Healey plánovali skonštruovať lacný malý otvorený dvojmiestny roadster.
31.marca 1958 Začína sériová výroba auta Austin Healey Sprite Mk1.
Najúspornejší model s nasadzovacími bočnými oknami mali autá od výrobného čísla H-AN5 1606. Od výrobného čísla H-AN5 5477 sa sťahovacia strecha už neupevňovala na rám predného okna gombíkmi, ale sponami.
1959 Stalo sa víťazom svojej triedy v súťaži Coupe des Alpes. Na súťaži v 12- hodinovke na Sebringu prvé tri miesta obsadili vozy Austin-Healey Sprite Mk1.
1960 Na pretekoch v Írsku prvé až šieste miesto vo svojej kategórii patrili vozidlám Austin-Healey Sprite. Víťaz triedy v celkovom hodnotení na rallye Liège- Rím – Liège.
V januári 1961 sa skončila výroba Mk1, v máji nasledoval Mk2, ktorý sa označoval aj ako MG Midget Mk1.
1961 Skončila sa výroba Sprite Mk1. Splynutím spoločnosti Austin do koncernu BMC bol pokračovaním model, ktorý do mája 1961 niesol označenie Sprite Mk2 a od mája 1961 MG Midget.
S nízko položeným ťažiskom a malou svetlou výškou len 127 mm auto prechádzalo zákrutami bez rizika prevrátenia. Foto: Marián Bazala
Technické parametre
Značka a model | Austin-Healey Sprite Mk1 |
Motor: | Radový štvorvalec umiestnený pozdĺžne za prednou nápravou |
Objem | 948 ccm |
Vŕtanie x zdvih | 62,9 x 76,2 mm |
Výkon | 42,5 k / 5000 ot/min. |
Chladenie | kvapalinové chladenie s pumpou a termostatom |
Kompresia | 8,3 : 1 |
Príprava zmesi | 2 karburátory SU H1 |
Napätie (batéria) | 12V 43 AH |
Prevodovka | 4-stupňová so spätným chodom, radiaca páka na podlahe |
Karoséria | samonosná kovová |
Odpruženie | vpredu: nezávislé s vinutými pružinami, trojuholníkové ramená, vzadu: štvrťeliptické listové pružiny |
Kolesá | celokovové 3,50 x 13 |
Pneumatiky | 5.20-13 |
Rozchod vpredu/vzadu: | 1160/1140 mm |
Rázvor: | 2030 mm |
Dĺžka: | 3490 mm |
Šírka: | 1350 mm |
Výška: | 1260 mm |
Hmotnosť: | 597 kg |
Maximálna rýchlosť: | 126 km/h |
Zrýchlenie 0–100 km/h: | 29,7 s |
Spotreba: | 6,3 - 8 l/100 km |
Objem palivovej nádrže: | 27 l |
Roky výroby: | 1959 - 1961 |
Počet vyrobených kusov | 48999 |
Tento článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.sk
Autor: Valentin Zbyňovský