SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Greenpeace žiada zrušenie daňového zvýhodnenia dieselových vozidiel

Vzhľadom na znečistenie ovzdušia v nemeckých mestách požaduje Greenpeace vyššiu daň na vozidlá s dieselovými motormi.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Mercedes)

Berlín 15. novembra (TASR) - Finančné privilégiá v porovnaní s benzínovými autami nie sú viac únosné, myslí si odborník Andree Böhling. "Dieselové vozidlá sú preukázateľne škodlivejšie pre životné prostredie aj zdravie než porovnateľné benzínové autá. Daňové zvýhodnenie dieselu musí konečne padnúť," povedal pre agentúru DPA.

Greenpeace argumentuje, že staršie dieselové motory vypúšťajú oveľa viac oxidov dusíka než porovnateľné benzínové. Preto nepovažuje daňové zvýhodnenie za odôvodnené.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

"Diesel je najšpinavšie automobilové palivo," tvrdí organizácia. Vyššie príjmy z daní by sa dali použiť na verejné projekty, napríklad podporu verejnej prepravy osôb. Súčasné daňové zvýhodnenie dosahuje ročne viac než sedem miliárd eur.

Automobilky považujú diesele za menej škodlivé

Ochranárska organizácia poukazuje aj na podporu verejnosti. Inštitút Emnid vykonal na podnet Greenpeace prieskum verejnej mienky, podľa ktorého až 62 % respondentov odmieta daňové zvýhodnenie dieselu. V prospech nižších daní sa vyjadrilo len 31 % účastníkov. Väčšina opýtaných (55 %) považuje benzín za ekologicky čistejšie palivo než diesel (25 %).

Odborníci pochybujú, či je benzín naozaj čistejší než motorová nafta. I keď samotné dieselové palivo obsahuje viac CO2 a produkuje viac oxidov dusíkov, pri spaľovaní však moderné naftové motory produkujú spravidla menej CO2 než rovnako veľké benzínové agregáty.

Skryť Vypnúť reklamu

Automobilky, dodávatelia aj odborníci Spolkového úradu pre životné prostredie preto z hľadiska celkovej klimatickej bilancie považujú dieselové motory za výhodnejšie.

Paušálne zvýšenie daní nie je riešením

Nemecké združenie automobilového priemyslu VDA sa na tento postoj pozerá kriticky, keďže minimálne v prípade emisií oxidu uhličitého (CO2) sú dieselové motory čistejšie než benzínové. VDA síce uznáva, že staršie dieselové motory produkujú viac oxidov dusíka než podobne výkonné benzínové agregáty, avšak moderné motory majú v porovnaní s benzínovými o 25 % nižšiu spotrebu a 15 % nižšie emisie CO2.

Paušálne zvýšenie daní na dieselové vozidlá nie je podľa VDA riešením. "Každé percento, o ktoré sa zníži predaj dieselových áut, odďaľuje Nemecko od splnenia cieľov emisií CO2," vysvetľuje VDA.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 820
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 685
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 814
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 271
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 141
  6. Od Česka až po Jadran 3 972
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 152
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 007
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 916
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


8 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


16 h
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl