SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

TEST BMW X5 M50d: Nočné videnie sa stalo naším šiestym zmyslom

Luxusné autá ukazujú technológie, ktoré sa s niekoľkoročným oneskorením stanú súčasťou dostupnejších vozidiel. BMW nám predviedlo nočné videnie.

BMW M50dBMW M50d (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Z pôvodnej fotogalérie sme stiahli niektoré z fotografií, pretože tieto zábery neboli nafotené v súlade s pravidlami a predpismi národného parku. Za chybu sa čitateľom i Národnému parku Donau-Auen ospravedlňujeme.

Recenzie luxusných, športových, či iným spôsobom výnimočných áut sa môžu zdať pre istú skupinu čitateľov zbytočné. Pragmaticky rozmýšľajúci človek si len málokedy kúpi auto, ktoré má na piatych dverách napísané “M50d“.

Prehnane vysoký výkon a spolu s ním súvisiaca zbytočne vysoká spotreba sú v našich podmienkach ťažko odôvodniteľné, najmä keď zoberieme do úvahy parametre slovenských ciest, dopravné predpisy a prísne trestanie ich porušenia.

Druhý pohľad na auto vedie cez emócie, a tam už podobné a často aj rýchlejšie autá majú svoje odôvodnenie.

Nočné videnie patrí medzi skutočne užitočných asistentov

My sme našli v luxusnom a rýchlom BMW niečo, čo možno zaujme aj tých, ktorí auto považujú len za presúvadlo z bodu A do bodu B. Tým niečím sú technológie a konkrétne nočné videnie. Pomôcka zatiaľ v “bežných“ autách nedostupná.

Ale ako tomu bolo s rôznymi asistenčnými systémami, kamerami v aute a ďalšími pomocníkmi, aj v tomto prípade môžeme očakávať, že podobné systémy sa časom dostanú aj do cenovo dostupnejších vozidiel.

Nočné videnie nie je úplnou novinkou v automobilovom priemysle. Už pred niekoľkými rokmi s tým prišiel Mercedes a za ten čas prešla táto technológia vývojom, ktorý z nej spravil na rozdiel od mnohých ostatných asistentov naozaj užitočnú pomôcku v praxi.

BMW Night Vision, tak sa oficiálne nočné videnie volá, sme vyskúšali v meste aj mimo neho. Bez toho, aby sme si jeho schopnosti dopredu naštudovali, sme sa vrhli na nočné cesty.

V prípade chodca, vstupujúceho na vozovku, ho BMW osvetlí vďaka funkcii Dynamic Light Spot. Všetko v duchu pravidla "lepší oslepený, ale živý chodec". Foto: BMW

Prekoná hmlu aj oslepenie protiidúcim autom

Je veľmi veľa situácií, kde nepomôžu ani najlepšie svetlá, a práve tam sa osvedčilo nočné videnie. Typickým príkladom je kombinácia hmly, chodca na prechode a oproti idúce auto, ktoré oslepuje vodiča. Tu štandardne pomôže len predvídanie. Koncentrácia šoféra však pri prejazde väčšieho mesta časom poľaví a ľahko môže v podobnom prípade dôjsť k život ohrozujúcej situácii.

Nočné videnie chodca rozozná a výstup z termokamery na displeji vám nedovolí prehliadnuť ho. Sklápanie zraku na displej nie je ideálnym riešením, preto v prípade, že sa chodec nachádza na ceste, alebo na ňu vstupuje, šofér dostane akustické a na Head up displeji aj grafické upozornenie na nebezpečenstvo.

Chodca navyše, vďaka funkcii Dynamic Light Spot, cielene osvetlí jeden segment adaptívnych svetiel. Systém pritom s prehľadom ignoroval chodcov, ktorí cestu nekrižovali a zbytočne tak neotravoval vodiča.

Mimo mesta odhalí zver

Kamera s termovíziou sa nám osvedčila aj mimo mesta, kde dokázala vysokú zver pasúcu sa na medzi, rovno nad cestou zaregistrovať aj cez úzky pás stromov.

Po upozornení na možné nebezpečenstvo nasledoval krátky pohľad do zrkadla a maximálne brzdenie. Ten pocit pri prudkom, naoko bezdôvodnom brzdení je stresujúci. Akoby vodič na moment oslepol, nevedel, čo sa deje a snažil sa len čo najskôr bezpečne zastaviť.

Po zabrzdení a sekundovom pátraní (zdalo sa to ako večnosť) sme skutočne zbadali dve jelenice, síce len niekoľko metrov od auta, ale úplne mimo dosahu svetiel, ktoré inak rozhodne patria k tomu lepšiemu na trhu. Vysokej zveri pritom na vojdenie na cestu stačil jeden skok.

Rozozná chodca od zveri

Neskôr sa nám potvrdilo, že nočné videnie sa zameriava iba na väčšiu zver a určite nespôsobí poplach pri prebehnutí mačky popred auto. Displej na stredovom paneli ju síce zobrazí, akoby bola celá odetá v reflexnom materiáli, ale tým to končí.

BMW Night Vision navyše rozozná, či vám do cesty vchádza chodec, alebo zver. Tomu prispôsobí ikonu zobrazenú na Head up displeji pri grafickej výstrahe na nebezpečenstvo.

Nočné videnie je pomôckou, na ktorú sa tešíme. Po jej nasadení do cenovo dostupnejších áut môže predísť stratám na životoch práve počas jesenného počasia a s ním súvisiacej slabej viditeľnosti.

Pri vykladaní väčších predmetov z batožinového priestoru dvojdielne dvere skôr prekážajú. Foto: Gabriel Kuchta

Hmotnosť v zákrutách necítiť

Dostať BMW X5 s nápisom M50d do hraničnej situácie nie je jednoduché. Vyžaduje to dávku odvahy a rýchlosť, pri ktorej by policajti na bežnej ceste vodičovi nezobrali len vodičský preukaz, ale aj rodný list. Pri prvom “zapískaní“ pneumatík sa X5 správa predvídavo a prejavuje ochotu zatočiť do zákruty. Nedotáčavosťou pri správnom spôsobe jazdy určite netrpí.

Podvozok dobre filtruje nerovnosti a neustále kopíruje cestu. Šofér má tak auto pod kontrolou aj pri prejazde priečnych vĺn. Navyše hmotnosť rozmerného auta cítiť len minimálne.

Ani hmotnosť rozmerného auta neprekáža vykrajovaniu zákrut vo vysokých rýchlostiach. Foto: Gabriel Kuchta

Vyjazdené koľaje ovplyvňujú smer vozidla

Jediné, čo môžeme BMW vyčítať, je jeho náchylnosť kopírovať smer vyjazdených koľají. Nie je to síce veľká sila, ale volant doslova trhne smerom ku koľaji na ceste. Spôsobiť problém to môže vodičovi dostatočne sa nevenujúcemu riadeniu.

Podobným neduhom však trpia prakticky všetky ťažké autá. Väčšinu týždňa sme jazdili na vlhkom povrchu a rešpekt z auta postupne vystriedal pocit istoty.

Pri väčšom množstve vody môžu široké pneumatiky spôsobovať problémy. Štandardne sú náchylnejšie na aquaplaning, ale ich prácu v takýchto podmienkach sme nemali možnosť vyskúšať.

Reakcie tromi turbami prepĺňaného motora sú výborné. Od označenia M50d sme však iné ani nečakali. Písať o tom, ako je dostatok krútiaceho momentu dostupný od spodnej časti spektra otáčok a ako naň nadväzuje výkon, nemá pri takomto aute zmysel. Podobné parametre sú u takýchto vozidiel “povinnou výbavou“.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW X5

Verzia

M50d

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

55 300/88 000/121 477

Motor

naftový šesťvalec; objem 2993 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

280(381)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

740/2000-3000

Typ prevodovky

športová automatická Steptronic prevodovka

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

5,3 s

Stav tachometra (km)

8500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

6,6/11,8; spotreba v teste sa pohybovala od 11,2 do 12,7; počas testu sme využívali potenciál motora a nezamerali sme sa na jazdu na spotrebu

Objem palivovej nádrže (l)

85

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop SP Sport Maxx GT 315/35 R20 vzadu a 275/40 R20 vpredu

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

2265/640

Objem batožinového priestoru (l)

650/1870

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2933; 4886; 1938 bez zrkadiel; 1762

Interiér

interiér považujeme tradične za silnú stránku BMW; v tomto prípade sme v ňom našli kožu Merino s rozšíreným rozsahom Cryollobraun hnedá

Posed vodiča a výhľad

výborný výhľad

Ovládanie palubného systému/navigácie

systém ovládania multimediálneho systému v BMW považujeme za etalón

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

výborná

Predné svetlá technika a účinok

adaptívne LED svetlomety majú vynikajúci účinok – príplatková cena 1487 eur; vozidlo navyše vybavené BMW Night Vision s funkciou Dynamic Light Spot – príplatková cena 2139 eur

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

nízke prahy v jednej rovine s podlahou; pomerne slušný otvor, aj veľký uhol otvorenia dverí

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojdielne otváranie batožinového priestoru;

Rezervné koleso

nemá rezervu, ale pneumatiky runflat s núdzovým dojazdom

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 709
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 619
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 206
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 484
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 298
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 185
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 881
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 951
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 800
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 747
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Už teraz prišlo viac ľudí ako na voľby, hodnotí testovanie Matovič (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračovalo celoplošné testovanie na Covid-19.

Premiér Igor Matovič na tlačovej konferencii v Námestove.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Sergio Ramos (vľavo) po strelenom góle do siete FC Barcelona.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.