SME
reklama

TEST BMW X5 M50d: Nočné videnie sa stalo naším šiestym zmyslom

Luxusné autá ukazujú technológie, ktoré sa s niekoľkoročným oneskorením stanú súčasťou dostupnejších vozidiel. BMW nám predviedlo nočné videnie.

BMW M50dBMW M50d (Zdroj: Gabriel Kuchta)

Z pôvodnej fotogalérie sme stiahli niektoré z fotografií, pretože tieto zábery neboli nafotené v súlade s pravidlami a predpismi národného parku. Za chybu sa čitateľom i Národnému parku Donau-Auen ospravedlňujeme.

Recenzie luxusných, športových, či iným spôsobom výnimočných áut sa môžu zdať pre istú skupinu čitateľov zbytočné. Pragmaticky rozmýšľajúci človek si len málokedy kúpi auto, ktoré má na piatych dverách napísané “M50d“.

Prehnane vysoký výkon a spolu s ním súvisiaca zbytočne vysoká spotreba sú v našich podmienkach ťažko odôvodniteľné, najmä keď zoberieme do úvahy parametre slovenských ciest, dopravné predpisy a prísne trestanie ich porušenia.

Druhý pohľad na auto vedie cez emócie, a tam už podobné a často aj rýchlejšie autá majú svoje odôvodnenie.

Nočné videnie patrí medzi skutočne užitočných asistentov

My sme našli v luxusnom a rýchlom BMW niečo, čo možno zaujme aj tých, ktorí auto považujú len za presúvadlo z bodu A do bodu B. Tým niečím sú technológie a konkrétne nočné videnie. Pomôcka zatiaľ v “bežných“ autách nedostupná.

Ale ako tomu bolo s rôznymi asistenčnými systémami, kamerami v aute a ďalšími pomocníkmi, aj v tomto prípade môžeme očakávať, že podobné systémy sa časom dostanú aj do cenovo dostupnejších vozidiel.

Nočné videnie nie je úplnou novinkou v automobilovom priemysle. Už pred niekoľkými rokmi s tým prišiel Mercedes a za ten čas prešla táto technológia vývojom, ktorý z nej spravil na rozdiel od mnohých ostatných asistentov naozaj užitočnú pomôcku v praxi.

BMW Night Vision, tak sa oficiálne nočné videnie volá, sme vyskúšali v meste aj mimo neho. Bez toho, aby sme si jeho schopnosti dopredu naštudovali, sme sa vrhli na nočné cesty.

V prípade chodca, vstupujúceho na vozovku, ho BMW osvetlí vďaka funkcii Dynamic Light Spot. Všetko v duchu pravidla "lepší oslepený, ale živý chodec". Foto: BMW

Prekoná hmlu aj oslepenie protiidúcim autom

Je veľmi veľa situácií, kde nepomôžu ani najlepšie svetlá, a práve tam sa osvedčilo nočné videnie. Typickým príkladom je kombinácia hmly, chodca na prechode a oproti idúce auto, ktoré oslepuje vodiča. Tu štandardne pomôže len predvídanie. Koncentrácia šoféra však pri prejazde väčšieho mesta časom poľaví a ľahko môže v podobnom prípade dôjsť k život ohrozujúcej situácii.

Nočné videnie chodca rozozná a výstup z termokamery na displeji vám nedovolí prehliadnuť ho. Sklápanie zraku na displej nie je ideálnym riešením, preto v prípade, že sa chodec nachádza na ceste, alebo na ňu vstupuje, šofér dostane akustické a na Head up displeji aj grafické upozornenie na nebezpečenstvo.

Chodca navyše, vďaka funkcii Dynamic Light Spot, cielene osvetlí jeden segment adaptívnych svetiel. Systém pritom s prehľadom ignoroval chodcov, ktorí cestu nekrižovali a zbytočne tak neotravoval vodiča.

Mimo mesta odhalí zver

Kamera s termovíziou sa nám osvedčila aj mimo mesta, kde dokázala vysokú zver pasúcu sa na medzi, rovno nad cestou zaregistrovať aj cez úzky pás stromov.

Po upozornení na možné nebezpečenstvo nasledoval krátky pohľad do zrkadla a maximálne brzdenie. Ten pocit pri prudkom, naoko bezdôvodnom brzdení je stresujúci. Akoby vodič na moment oslepol, nevedel, čo sa deje a snažil sa len čo najskôr bezpečne zastaviť.

Po zabrzdení a sekundovom pátraní (zdalo sa to ako večnosť) sme skutočne zbadali dve jelenice, síce len niekoľko metrov od auta, ale úplne mimo dosahu svetiel, ktoré inak rozhodne patria k tomu lepšiemu na trhu. Vysokej zveri pritom na vojdenie na cestu stačil jeden skok.

Rozozná chodca od zveri

Neskôr sa nám potvrdilo, že nočné videnie sa zameriava iba na väčšiu zver a určite nespôsobí poplach pri prebehnutí mačky popred auto. Displej na stredovom paneli ju síce zobrazí, akoby bola celá odetá v reflexnom materiáli, ale tým to končí.

BMW Night Vision navyše rozozná, či vám do cesty vchádza chodec, alebo zver. Tomu prispôsobí ikonu zobrazenú na Head up displeji pri grafickej výstrahe na nebezpečenstvo.

Nočné videnie je pomôckou, na ktorú sa tešíme. Po jej nasadení do cenovo dostupnejších áut môže predísť stratám na životoch práve počas jesenného počasia a s ním súvisiacej slabej viditeľnosti.

Pri vykladaní väčších predmetov z batožinového priestoru dvojdielne dvere skôr prekážajú. Foto: Gabriel Kuchta

Hmotnosť v zákrutách necítiť

Dostať BMW X5 s nápisom M50d do hraničnej situácie nie je jednoduché. Vyžaduje to dávku odvahy a rýchlosť, pri ktorej by policajti na bežnej ceste vodičovi nezobrali len vodičský preukaz, ale aj rodný list. Pri prvom “zapískaní“ pneumatík sa X5 správa predvídavo a prejavuje ochotu zatočiť do zákruty. Nedotáčavosťou pri správnom spôsobe jazdy určite netrpí.

Podvozok dobre filtruje nerovnosti a neustále kopíruje cestu. Šofér má tak auto pod kontrolou aj pri prejazde priečnych vĺn. Navyše hmotnosť rozmerného auta cítiť len minimálne.

Ani hmotnosť rozmerného auta neprekáža vykrajovaniu zákrut vo vysokých rýchlostiach. Foto: Gabriel Kuchta

Vyjazdené koľaje ovplyvňujú smer vozidla

Jediné, čo môžeme BMW vyčítať, je jeho náchylnosť kopírovať smer vyjazdených koľají. Nie je to síce veľká sila, ale volant doslova trhne smerom ku koľaji na ceste. Spôsobiť problém to môže vodičovi dostatočne sa nevenujúcemu riadeniu.

Podobným neduhom však trpia prakticky všetky ťažké autá. Väčšinu týždňa sme jazdili na vlhkom povrchu a rešpekt z auta postupne vystriedal pocit istoty.

Pri väčšom množstve vody môžu široké pneumatiky spôsobovať problémy. Štandardne sú náchylnejšie na aquaplaning, ale ich prácu v takýchto podmienkach sme nemali možnosť vyskúšať.

Reakcie tromi turbami prepĺňaného motora sú výborné. Od označenia M50d sme však iné ani nečakali. Písať o tom, ako je dostatok krútiaceho momentu dostupný od spodnej časti spektra otáčok a ako naň nadväzuje výkon, nemá pri takomto aute zmysel. Podobné parametre sú u takýchto vozidiel “povinnou výbavou“.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW X5

Verzia

M50d

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

55 300/88 000/121 477

Motor

naftový šesťvalec; objem 2993 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

280(381)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

740/2000-3000

Typ prevodovky

športová automatická Steptronic prevodovka

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

5,3 s

Stav tachometra (km)

8500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

6,6/11,8; spotreba v teste sa pohybovala od 11,2 do 12,7; počas testu sme využívali potenciál motora a nezamerali sme sa na jazdu na spotrebu

Objem palivovej nádrže (l)

85

Typ a rozmer pneumatík

Dunlop SP Sport Maxx GT 315/35 R20 vzadu a 275/40 R20 vpredu

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

2265/640

Objem batožinového priestoru (l)

650/1870

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2933; 4886; 1938 bez zrkadiel; 1762

Interiér

interiér považujeme tradične za silnú stránku BMW; v tomto prípade sme v ňom našli kožu Merino s rozšíreným rozsahom Cryollobraun hnedá

Posed vodiča a výhľad

výborný výhľad

Ovládanie palubného systému/navigácie

systém ovládania multimediálneho systému v BMW považujeme za etalón

Jazyk auta/navigácie

svk/svk

Grafika displejov a zobrazovanie

výborná

Predné svetlá technika a účinok

adaptívne LED svetlomety majú vynikajúci účinok – príplatková cena 1487 eur; vozidlo navyše vybavené BMW Night Vision s funkciou Dynamic Light Spot – príplatková cena 2139 eur

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

nízke prahy v jednej rovine s podlahou; pomerne slušný otvor, aj veľký uhol otvorenia dverí

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojdielne otváranie batožinového priestoru;

Rezervné koleso

nemá rezervu, ale pneumatiky runflat s núdzovým dojazdom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 765
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 834
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 034
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 682
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 144
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu