SME

Škoda 130 RS alebo aj "Porsche Východu", legenda oslavuje 40-tiny

Automobil poháňal štvorvalec s objemom 1,3 l. Vďaka výkonu 103 kW dokázal zrýchliť až na 220 km/h.

(Zdroj: Škoda)

Uplynulo už 40 rokov odvtedy, ako sa prvá Škoda 130 RS postavila na štart pretekov. Vďaka svojim výkonom a uloženiu motora až za zadnou nápravou rýchlo získala prívlastok „Porsche Východu“. Medzi jej najväčšie úspechy musíme zaradiť víťazstvo na majstrovstvách Európy cestných vozidiel v roku 1981 a prvé dve miesta na Rally Monte Carlo 1977 v kategórii do 1300 ccm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uvedeniu 130 RS na pretekárske okruhy predchádzalo skonštruovanie troch prototypov Škoda 200 RS. Cieľom bolo zúčastniť sa na pretekoch aj v triedach s vyšším zdvihovým objemom. Práve pri vozidlách 200 RS Škoda prvýkrát použila označenie RS.

Keďže však prototypy nebolo možné homologizovať podľa nových predpisov, česká automobilka obrátila pozornosť na vývoj 130-ky. Novinka vážila len 720 kg. Strechu, kapotu a vonkajšie plechy dverí mala z hliníkovej zliatiny, blatníky a kryt motora zo sklolaminátu. Konštruktéri využili prednú nápravu z typu 200 RS, skelet zo sériového modelu Škoda 110 R dostal robustný ochranný rám.

SkryťVypnúť reklamu



Automobil poháňal štvorvalec s objemom 1,3 l a ventilovým rozvodom OHV. Vďaka výkonu 103 kW pri 8 000 ot./min dokázal zrýchliť až na 220 km/h. Motor disponoval dvoma dvojitými karburátormi Weber, 8-kanálovou hlavou valcov a mazaním so suchou kľukovou skriňou.

Blok motora bol z hliníkovej zliatiny, hlava valcov zo sivej liatiny. Spočiatku sa o prenos výkonu na zadné kolesá starala 5-stupňová prevodovka, tú však už v roku 1976 kvôli homologizačným predpisom nahradila 4-stupňová.

Úspešná éra špeciálu skončila v roku 1983, kedy mu vypršalo už predĺžené povolenie od FIA. Nahradiť ho mal model 130 LR, ten však na dobré výsledky svojho predchodcu nedokázal nadviazať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 427
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 8 888
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 885
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 049
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 355
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 038
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jan Pražák: Já ti to do smrti neodpustím, táto!
  2. Ida Tittelová: Moravské Toskánsko
  3. Tomáš Csicsó: Akých potenciálnych ministrov ponúka súčasná opozícia?
  4. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  5. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  6. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  7. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  8. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 679
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 21 583
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 395
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 272
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 976
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 288
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 496
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu