SME

Škoda 130 RS alebo aj "Porsche Východu", legenda oslavuje 40-tiny

Automobil poháňal štvorvalec s objemom 1,3 l. Vďaka výkonu 103 kW dokázal zrýchliť až na 220 km/h.

(Zdroj: Škoda)

Uplynulo už 40 rokov odvtedy, ako sa prvá Škoda 130 RS postavila na štart pretekov. Vďaka svojim výkonom a uloženiu motora až za zadnou nápravou rýchlo získala prívlastok „Porsche Východu“. Medzi jej najväčšie úspechy musíme zaradiť víťazstvo na majstrovstvách Európy cestných vozidiel v roku 1981 a prvé dve miesta na Rally Monte Carlo 1977 v kategórii do 1300 ccm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uvedeniu 130 RS na pretekárske okruhy predchádzalo skonštruovanie troch prototypov Škoda 200 RS. Cieľom bolo zúčastniť sa na pretekoch aj v triedach s vyšším zdvihovým objemom. Práve pri vozidlách 200 RS Škoda prvýkrát použila označenie RS.

Keďže však prototypy nebolo možné homologizovať podľa nových predpisov, česká automobilka obrátila pozornosť na vývoj 130-ky. Novinka vážila len 720 kg. Strechu, kapotu a vonkajšie plechy dverí mala z hliníkovej zliatiny, blatníky a kryt motora zo sklolaminátu. Konštruktéri využili prednú nápravu z typu 200 RS, skelet zo sériového modelu Škoda 110 R dostal robustný ochranný rám.

SkryťVypnúť reklamu



Automobil poháňal štvorvalec s objemom 1,3 l a ventilovým rozvodom OHV. Vďaka výkonu 103 kW pri 8 000 ot./min dokázal zrýchliť až na 220 km/h. Motor disponoval dvoma dvojitými karburátormi Weber, 8-kanálovou hlavou valcov a mazaním so suchou kľukovou skriňou.

Blok motora bol z hliníkovej zliatiny, hlava valcov zo sivej liatiny. Spočiatku sa o prenos výkonu na zadné kolesá starala 5-stupňová prevodovka, tú však už v roku 1976 kvôli homologizačným predpisom nahradila 4-stupňová.

Úspešná éra špeciálu skončila v roku 1983, kedy mu vypršalo už predĺžené povolenie od FIA. Nahradiť ho mal model 130 LR, ten však na dobré výsledky svojho predchodcu nedokázal nadviazať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 256
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 049
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 820
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 532
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 878
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 704
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 323
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 061
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  2. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Dagmar Szabó: Čo sa deje po odobratí dieťaťa v zahraničí?
  5. Milan Resutík: NA ZAČIATOK
  6. Marian Filčík: Konečné riešenie kultúrno-etickej otázky
  7. Dušan Piršel: Zdravotníctvo sa má dobre – len zdravie občanov je na tom horšie.
  8. Jozef Drahovský: Novela zákona o cestnej premávke, legislatívny proces lp/2025/282 - analýza
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 241
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 12 950
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 916
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 892
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 903
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 979
  7. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 5 691
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 702
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu