Škoda 130 RS alebo aj "Porsche Východu", legenda oslavuje 40-tiny

Automobil poháňal štvorvalec s objemom 1,3 l. Vďaka výkonu 103 kW dokázal zrýchliť až na 220 km/h.

(Zdroj: Škoda)

Uplynulo už 40 rokov odvtedy, ako sa prvá Škoda 130 RS postavila na štart pretekov. Vďaka svojim výkonom a uloženiu motora až za zadnou nápravou rýchlo získala prívlastok „Porsche Východu“. Medzi jej najväčšie úspechy musíme zaradiť víťazstvo na majstrovstvách Európy cestných vozidiel v roku 1981 a prvé dve miesta na Rally Monte Carlo 1977 v kategórii do 1300 ccm.

Uvedeniu 130 RS na pretekárske okruhy predchádzalo skonštruovanie troch prototypov Škoda 200 RS. Cieľom bolo zúčastniť sa na pretekoch aj v triedach s vyšším zdvihovým objemom. Práve pri vozidlách 200 RS Škoda prvýkrát použila označenie RS.

Keďže však prototypy nebolo možné homologizovať podľa nových predpisov, česká automobilka obrátila pozornosť na vývoj 130-ky. Novinka vážila len 720 kg. Strechu, kapotu a vonkajšie plechy dverí mala z hliníkovej zliatiny, blatníky a kryt motora zo sklolaminátu. Konštruktéri využili prednú nápravu z typu 200 RS, skelet zo sériového modelu Škoda 110 R dostal robustný ochranný rám.



Automobil poháňal štvorvalec s objemom 1,3 l a ventilovým rozvodom OHV. Vďaka výkonu 103 kW pri 8 000 ot./min dokázal zrýchliť až na 220 km/h. Motor disponoval dvoma dvojitými karburátormi Weber, 8-kanálovou hlavou valcov a mazaním so suchou kľukovou skriňou.

Blok motora bol z hliníkovej zliatiny, hlava valcov zo sivej liatiny. Spočiatku sa o prenos výkonu na zadné kolesá starala 5-stupňová prevodovka, tú však už v roku 1976 kvôli homologizačným predpisom nahradila 4-stupňová.

Úspešná éra špeciálu skončila v roku 1983, kedy mu vypršalo už predĺžené povolenie od FIA. Nahradiť ho mal model 130 LR, ten však na dobré výsledky svojho predchodcu nedokázal nadviazať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 230
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 14 036
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 709
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 706
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 730
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 375
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 182
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 090
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 217
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 403

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská: Stratila som dôvod zotrvávať v koalícii aj formálne

Žitňanská sa chce viac venovať učeniu.

DOMOV

Žitňanská sa rozhodla odísť zo strany Most-Híd

Exministerka spravodlivosti opúšťa aj poslanecký klub.

Komentár Zuzany Kepplovej

Kto žiadal otvorenosť, nikdy v cirkvi nepochodil

Obvinený biskup vidí tradičných nepriateľov.

Neprehliadnite tiež

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.