Po Slavii a pive majú Číňania záujem v Česku aj o Tatru

Číňania majú záujem o ďalšie české firmy, tentoraz z automobilového sektora. Ich najnovším cieľom je automobilka Tatra.

(Zdroj: tatratrucks.com)

Praha 22. novembra (TASR) - Číňania majú záujem o ďalšie české firmy, tentoraz z automobilového sektora. Podľa servera iDNES.cz ide o automobilku Tatra Trucks.

Ako uviedol iDNES.cz, čínska skupina CEFC, ktorú v Česku reprezentuje lobista a exminister obrany Jaroslav Tvrdík, si obzerá české výrobné firmy. Po pive a futbalovom klube Slavia Praha by čínski investori radi získali spoločnosť Tatra Trucks, pokračovateľa bývalého výrobcu nákladných áut v Kopřivnici.

Podľa dvoch od seba nezávislých zdrojov z okruhu Tatry aj českých finančných skupín so súčasným majiteľom Tatry, zbrojárskym magnátom Jaroslavom Strnadom, majiteľom skupiny Excalibur, rokoval bývalý minister obrany Jaroslav Tvrdík, ktorý v Česku reprezentuje čínsku investičnú skupinu CEFC China Energy Company Limited.

Článok pokračuje pod video reklamou

Oficiálne Tatra nie je na predaj

Po niekoľkých týždňoch Strnad, ktorý firmu ovládol v roku 2013, ponuky zo strany čínskych investorov údajne odmietol. Oficiálne sa k rokovaniam ani jedna zo strán nechcela vyjadrovať. "Tatra na predaj nie je a viac k tomu hovoriť nebudeme," reagoval na otázky Strnadov mediálny zástupca Andrej Čírtek.

Iné zdroje z okruhu firmy ale potvrdzujú, že vedenie Tatry aj majitelia sú v česko-čínskych vzťahoch veľmi aktívni, s čínskymi partnermi pravidelne komunikujú, zúčastňujú sa na delegáciách a okrem toho údajne vyjednávajú o presunutí či rozšírení časti výroby práve do Číny.

Ani Tvrdík sa k údajnému záujmu o výrobcu nákladných áut a vojenských špeciálov nevyjadril. Na písomné otázky niekoľko dní nereagoval a nebral telefóny. Nakoniec pred niekoľkými dňami v rozhovore pre MF DNES pripustil, že skupina uvažuje o prehlbovaní svojich aktivít v Česku, okrem iného práve v oblasti priemyslu a energetiky.

Spoločnosť Tatra Trucks vznikla v roku 2013, keď sa pôvodný výrobný podnik dostal pre dlhy do exekúcie a išiel do aukcie. V predaji firmy sa svojho času angažovala česko-slovenská investičná skupina J&T.

Číňania majú záujem aj o ďalšie firmy

J&T je dnes pre čínsku skupinu CEFC zásadný obchodný partner pre európske aktivity. CEFC dokonca majetkovo vstúpila do bankovej časti skupiny a spoločne ovládli aj Pivovary Lobkowicz Group.

Od roku 2006 do roku 2013 kontrolovali Tatru štyria českí a zahraniční investori reprezentovaní dlhoročným šéfom firmy Američanom Ronaldom Adamsom. V roku 2013 firmu ovládli Strnad a podnikateľ René Matera, obchodník so surovinami pre zlievarenstvo a majiteľ skupiny Promet Group.

Tatra nie je prvá výrobná firma, ktorú si bohatí čínski investori s Tvrdíkovou pomocou vyhliadli. Po už spomínaných pivovaroch sa prihlásili aj do tendra na nového majiteľa potravinárskej spoločnosti Hamé. Súčasní severskí majitelia sa výrobcu paštét, džemov a dochucovacích omáčok snažia predať už viac než rok. K hlavným favoritom svojho času patril nórsky potravinársky koncern Orkla Group, ktorý už v Česku vlastní spoločnosť Vitana. Záujem o Hamé prejavil aj investičný fond Andreja Babiša a Jozefa Janova Hartenberg Capital.

Ak sú informácie z trhu presné, nástup Číňanov do zápasu o Hamé odsunul doterajších favoritov na vedľajšiu koľaj. CEFC ponúka zo všetkých uchádzačov zďaleka najviac - okolo 4,5 miliardy Kč. Ani záujem o Hamé však zástupcovia CEFC oficiálne komentovať nechceli.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 615
  2. Vizuálny smog je problém 10 611
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 772
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 993
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 113
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 050
  7. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 000
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 581
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 244
  10. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 070

Téma: Čína


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Hotel Šport poslúžil Kočnerovi dvakrát, za vratku DPH je obvinený

Polícia vyčíslila škodu na 8,3 milióna eur.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Riaditeľ Unipharmy ukazuje na Pentu.

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.