TEST: Nová Astra prekvapila komfortom podvozka

V súčasnosti najlepší Opel mohol byť vo svojom segmente celkom dokonalý, keby bol svojimi vlastnosťami o málo viac vyvážený.

(Zdroj: Martin Vosko)

Novú generáciu Astry potrebovala nemecká automobilka Opel ako soľ. Konkurencia sa v tomto segmente za posledné roky výrazne posunula a Opel nechcel len dorovnať rozdiel.

Na trh prišla Astra, ktorej sa podarilo prekvapiť nielen ponukou elektronických asistentov, matrix LED svetlami alebo masážnymi sedadlami.

Vyrástol jej taliansky zadok

Dizajn je mimoriadne silná stránka novej dámy z Rüsselsheimu. Evolúcia prednej časti sa podarila. Páči sa nám najmä integrácia svetlometov masky vozidla.

Zadok - to je však celkom iná káva. Dizajnéri sa nebáli ísť na nemecké pomery do radikálnejších tvarov a bočný pohľad nám v mnohom pripomína dizajnové riešenia Alfy-Romeo. Vydarené je aj vytvorenie „lietajúcej“ strechy, ukončenej čiernym stĺpikom.

Automobil získal svoj vlastný charakter, ktorý podčiarkla aj mimoriadne pekná modrá metalíza.

Interiér nezamorili tlačidlá

Nemci chceli v podobnom duchu pokračovať aj v interiéri, čo sa im v zásade aj podarilo. Prvý, celkovo výborný dojem, by ešte zlepšili sedadlá menej tlačiace do pliec (vo zvislejšej polohe). Nemali sme však možnosť vyskúšať to najlepšie, čo Opel pripravil – masážnu novinku.

Pri výbere sedadiel siahnite po tmavšom poťahu. Svetlé sedáky a operadlá upútajú oko, kým sú čisté. Neskôr na nich vidno každú nečistotu.

Novú Astru vybavil výrobca aj novou generáciu multimediálneho a ovládacieho systému s navigáciou Navi 900 IntelliLink, ktorý by mohol byť ešte podarenejší, keby mu nechýbali pevné tlačidlá, urýchľujúce prechod do menu telefónu a navigácie. V prípade Navi 900 IntelliLink musíte vstúpiť do menu a až v ňom - dotykom na displej vybrať potrebnú voľbu.

Vodičovi pri cúvaní vhodne pomôže zadná cúvacia kamera, ktorej využitie ešte znásobuje kreslenie aktívnych vodiacich čiar. K dokonalosti jej chýba vyššie rozlíšenie, alebo aspoň lepšie zaostrenie.

Opel Astra je schopná zaparkovať plne automaticky pozdĺžne, aj priečne. Určenie strany vodič zmení zapnutím vybranej smerovky. Pozor treba dávať na vyššie tmavé obrubníky, ktoré si parkovací asistent môže pomýliť s vozovkou a 17 palcové zliatinové disky by mohli pocítiť chuť betónu.

Pri prvom nasadnutí nás zarazil prídavný plastový modul na stredovej konzole. Až o pár sekúnd neskôr sme ho identifikovali ako držiak smartfónu. Nevyužitý vyzerá trochu nevkusne, no rýchlo a prakticky podrží aj skutočne veľký smartfón a je doplnený o nabíjací kábel. Ak ho nepotrebujete, ľahko sa dá odstrániť.

Opel Astra umožní pripojiť dva USB kľúče aj cestujúcim v druhom rade, a aj práve preto si myslíme, že rozmerný CD menič v skrinke spolujazdca je už prežitok. Jeho montážou stratíte drvivú väčšinu jej objemu.

Hovorme o TOP podvozku v triede

Pod kapotou testovaného Oplu Astra pracoval dieselový motor 1,6 CDTI S/S s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 320 Nm spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Po prekonaní prvotného sklamania z naladenia vrchnej - lenivej polohy plynového pedálu, prižmúrením oka nad presnosťou dráh páky prevodovky a uspokojení sa s vyššou hladinou hluku motora v kabíne, nás čakal mimoriadne pozitívny zážitok z jazdy.

Motor prekvapil výkonom, ktorý je dostupný v celom spektre otáčok. V kombinácii s automobilom vážiacim 1.289 kg ponúkne agregát šoférovi výbornú odozvu a ťah aj na najvyššom zaradenom stupni prevodovky. Je mimoriadne ochotný a v podstate kompletne nahrádza obligátne dvojlitre a prípadnú stratu na výkone dobehne nižšou hmotnosťou.

Jeho devízou je aj veľmi slušná spotreba. Počas takmer 1.000 najazdených kilometrov v skutočne rôznych podmienkach vo vyššom zaťažení počítač vykázal priemernú spotrebu 5,4 litra. Pri počiatočnej zoznamovacej jazde z nášho hlavného mesta do Zvolena sme dosiahli spotrebu 3,9 litra na 100 km s priemernou rýchlosťou 108 km/h.

Druhým prekvapením bol pre nás podvozok, ktorý je na nemecké stvárnenie mimoriadne pohodlný a nerovnosti i výrazné výmole absorbuje s prehľadom premianta. Bolo príjemné zistiť, že sa Oplu podarilo naladiť podvozok tak, aby presnosť riadenia a odozva podvozka nemusela ustúpiť komfortu a neutrpeli deti na zadných sedadlách, či manželka s rúžom v ruke.

Opel aj v novej generácii Astry využil zadnú nápravu s vlečným ramenom, ktoré doplnil o systém wattovho priamovodu.

Diagonálne asymetricky umiestnené „tyčky“ fungujú najmä pri vyššom zaťažení jednej strany nápravy a rozkladajú nežiadúce sily na celú nápravu. Výsledkom je reálne tichšie a najmä pokojnejšie vozidlo.

Udivene sme krútili hlavou nad každou prekonanou nerovnosťou. Podvozok je najsilnejšia zbraň novej Astry v boji s priamou konkurenciou a zároveň dôkazom, že automobil nemusí byť tvrdý, aby mal športovo ladený šofér zážitok z bežnej jazdy.

Inak veľmi vhodne nastavené riadenie by sme pri všetkom rozmaznaní doplnili o menšiu silu posilňovania pri vyšších rýchlostiach.

Udrží vás v jazdnom pruhu

Automobilka Opel dáva nahlas najavo, že v triede kompaktných vozidiel vie tiež ponúknuť výbavu, ktorá bola doteraz nielen vyhradená pre vyššie triedy, ale súčasne aj adekvátne drahá.

Astre tak nechýba takmer žiadny elektronický asistent. Stráži aktívne jazdné pruhy a otáča volantom, keď pozeráte do mobilu, stierače stierajú a zrkadlá strážia mŕtvy uhol.

Vozidlo vás prostredníctvom systému Opel Eye stráži a upozorní na neočakávane sa blížiacu prekážku. Do rýchlosti 60 km/h je systém schopný autonómne brzdiť.

Opel Eye počas jazdy ukazuje, koľko času vás delí od vozidla pred vami. Trochu na škodu funkcie je fakt, že keď systém pozná vzdialenosť medzi vozidlami, nie je schopný na aktivovanom tempomate za pomalším vozidlom plynulo spomaliť a zrýchliť vtedy, keď to situácia dovoľuje – využiť adaptívne prvky tempomatu. Chce to len krôčik k dokonalosti.

Svieti inteligentnejšie než ostatní

Jednou z noviniek novej Astry sú adaptívne LED svetlomety s individuálne sa rozsvecujúcimi skupinami LED prvkov – tzv. Matrix.

Svetlá novej Astry tak v automatickom diaľkovom režime rozpoznajú nielen svetlá v obci (stlmia sa), ale do tieňa uložia protiidúce vozidlo alebo vozidlo pred vami. K excelentnosti im chýba len eliminácia podľa nás zbytočného stlmenia pri prejazde pomalšou zákrutou a dlhšia doba následného rozsvecovania z tlmených do diaľkových svetiel.

Ak by sme mali byť naozaj prísni a príplatkové svetlomety za 1.300 eur porovnali s lektormi v tejto triede – Mercedesom (príplatok cca 1.700 eur), ťahali by svetlá Opel LED Matrix AFL za kratší koniec najmä homogénnosťou – rozložením svetla a počtom samostatných LED prvkov.

Keby sme sa rozhodli pre kúpu novej Astry, adaptívny Matrix LED svetlomety by boli jedným zo zvažovaných prvkov veľmi užitočnej a bezpečnej výbavy a rozhodne by dostali prednosť pred masážnymi sedadlami. Toľko ‚adaptívneho‘ svetla do tmy, ako vám môže priniesť nová Astra, vám v danej triede zrejme neponúkne nikto.

Cestou na dovolenku pomôže strešný box

Nová Astra vyrástla na rázvore náprav 2.662 mm, čo je o 3 cm viac voči svojmu najväčšiemu nemeckému rivalovi. Astra ponúka tento zisk v prospech pasažierov na zadných sedadlách a ak vozíte deti v autosedačke, ostane pred ich špinavými topánkami dostatok miesta aj v prípade, že má vodič do 190 cm.

O niečo horšie je to v ponuke batožinového priestoru, ktorý je síce dobre využiteľný, ale v danej triede ide o šedý priemer. Uspokojením je aspoň existencia dojazdového kolesa uloženého pod podlahou kufra.

Operadlá druhého radu sedadiel je možné sklopiť do jednej roviny s dnom kufra bez nutnosti vyklápať sedáky. Základný objem kufra tak narastie na maximálnu hodnotu 1.210 litrov.

Náš názor

Nemecká značka Opel pripravila mimoriadne vydarené vozidlo. Po týždňovom teste môžeme povedať, že nová Astra je ľudsky nedokonalá a to z nej robí výborné vozidlo s vlastnou tvárou.

V súčasnosti je Astra pre nás najpríjemnejším vozidlom z ponuky Oplu a sme radi, že už o týždeň budeme môcť vyskúšať aj benzínový trojvalec v jej útrobách.

Technické informácie

Značka a model

Opel Astra

Verzia

Astra K 5HB Innovation

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

12 290 eur / 19 190 eur

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1598 cm3

Výkon / pri otáčkach

97 kW (132 k)/6 400 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

160 Nm/4 400 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

9,6

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

3,7/5,4

Objem palivovej nádrže (l)

48

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1285/515

Objem batožinového priestoru (l)

370/1 210

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2662; 4370; 1809; 1485

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 734
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 087
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 079
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 134
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 951
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 146
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 895
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 721
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 693
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 594

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.