SME
Sobota, 1. apríl, 2023 | Meniny má Hugo
reklama

TEST: Nová Astra prekvapila komfortom podvozka

V súčasnosti najlepší Opel mohol byť vo svojom segmente celkom dokonalý, keby bol svojimi vlastnosťami o málo viac vyvážený.

(Zdroj: Martin Vosko)

Novú generáciu Astry potrebovala nemecká automobilka Opel ako soľ. Konkurencia sa v tomto segmente za posledné roky výrazne posunula a Opel nechcel len dorovnať rozdiel.

Na trh prišla Astra, ktorej sa podarilo prekvapiť nielen ponukou elektronických asistentov, matrix LED svetlami alebo masážnymi sedadlami.

Vyrástol jej taliansky zadok

Dizajn je mimoriadne silná stránka novej dámy z Rüsselsheimu. Evolúcia prednej časti sa podarila. Páči sa nám najmä integrácia svetlometov masky vozidla.

Zadok - to je však celkom iná káva. Dizajnéri sa nebáli ísť na nemecké pomery do radikálnejších tvarov a bočný pohľad nám v mnohom pripomína dizajnové riešenia Alfy-Romeo. Vydarené je aj vytvorenie „lietajúcej“ strechy, ukončenej čiernym stĺpikom.

Automobil získal svoj vlastný charakter, ktorý podčiarkla aj mimoriadne pekná modrá metalíza.

Interiér nezamorili tlačidlá

Nemci chceli v podobnom duchu pokračovať aj v interiéri, čo sa im v zásade aj podarilo. Prvý, celkovo výborný dojem, by ešte zlepšili sedadlá menej tlačiace do pliec (vo zvislejšej polohe). Nemali sme však možnosť vyskúšať to najlepšie, čo Opel pripravil – masážnu novinku.

Pri výbere sedadiel siahnite po tmavšom poťahu. Svetlé sedáky a operadlá upútajú oko, kým sú čisté. Neskôr na nich vidno každú nečistotu.

Novú Astru vybavil výrobca aj novou generáciu multimediálneho a ovládacieho systému s navigáciou Navi 900 IntelliLink, ktorý by mohol byť ešte podarenejší, keby mu nechýbali pevné tlačidlá, urýchľujúce prechod do menu telefónu a navigácie. V prípade Navi 900 IntelliLink musíte vstúpiť do menu a až v ňom - dotykom na displej vybrať potrebnú voľbu.

Vodičovi pri cúvaní vhodne pomôže zadná cúvacia kamera, ktorej využitie ešte znásobuje kreslenie aktívnych vodiacich čiar. K dokonalosti jej chýba vyššie rozlíšenie, alebo aspoň lepšie zaostrenie.

Opel Astra je schopná zaparkovať plne automaticky pozdĺžne, aj priečne. Určenie strany vodič zmení zapnutím vybranej smerovky. Pozor treba dávať na vyššie tmavé obrubníky, ktoré si parkovací asistent môže pomýliť s vozovkou a 17 palcové zliatinové disky by mohli pocítiť chuť betónu.

Pri prvom nasadnutí nás zarazil prídavný plastový modul na stredovej konzole. Až o pár sekúnd neskôr sme ho identifikovali ako držiak smartfónu. Nevyužitý vyzerá trochu nevkusne, no rýchlo a prakticky podrží aj skutočne veľký smartfón a je doplnený o nabíjací kábel. Ak ho nepotrebujete, ľahko sa dá odstrániť.

Opel Astra umožní pripojiť dva USB kľúče aj cestujúcim v druhom rade, a aj práve preto si myslíme, že rozmerný CD menič v skrinke spolujazdca je už prežitok. Jeho montážou stratíte drvivú väčšinu jej objemu.

Hovorme o TOP podvozku v triede

Pod kapotou testovaného Oplu Astra pracoval dieselový motor 1,6 CDTI S/S s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 320 Nm spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Po prekonaní prvotného sklamania z naladenia vrchnej - lenivej polohy plynového pedálu, prižmúrením oka nad presnosťou dráh páky prevodovky a uspokojení sa s vyššou hladinou hluku motora v kabíne, nás čakal mimoriadne pozitívny zážitok z jazdy.

Motor prekvapil výkonom, ktorý je dostupný v celom spektre otáčok. V kombinácii s automobilom vážiacim 1.289 kg ponúkne agregát šoférovi výbornú odozvu a ťah aj na najvyššom zaradenom stupni prevodovky. Je mimoriadne ochotný a v podstate kompletne nahrádza obligátne dvojlitre a prípadnú stratu na výkone dobehne nižšou hmotnosťou.

Jeho devízou je aj veľmi slušná spotreba. Počas takmer 1.000 najazdených kilometrov v skutočne rôznych podmienkach vo vyššom zaťažení počítač vykázal priemernú spotrebu 5,4 litra. Pri počiatočnej zoznamovacej jazde z nášho hlavného mesta do Zvolena sme dosiahli spotrebu 3,9 litra na 100 km s priemernou rýchlosťou 108 km/h.

Druhým prekvapením bol pre nás podvozok, ktorý je na nemecké stvárnenie mimoriadne pohodlný a nerovnosti i výrazné výmole absorbuje s prehľadom premianta. Bolo príjemné zistiť, že sa Oplu podarilo naladiť podvozok tak, aby presnosť riadenia a odozva podvozka nemusela ustúpiť komfortu a neutrpeli deti na zadných sedadlách, či manželka s rúžom v ruke.

Opel aj v novej generácii Astry využil zadnú nápravu s vlečným ramenom, ktoré doplnil o systém wattovho priamovodu.

Diagonálne asymetricky umiestnené „tyčky“ fungujú najmä pri vyššom zaťažení jednej strany nápravy a rozkladajú nežiadúce sily na celú nápravu. Výsledkom je reálne tichšie a najmä pokojnejšie vozidlo.

Udivene sme krútili hlavou nad každou prekonanou nerovnosťou. Podvozok je najsilnejšia zbraň novej Astry v boji s priamou konkurenciou a zároveň dôkazom, že automobil nemusí byť tvrdý, aby mal športovo ladený šofér zážitok z bežnej jazdy.

Inak veľmi vhodne nastavené riadenie by sme pri všetkom rozmaznaní doplnili o menšiu silu posilňovania pri vyšších rýchlostiach.

Udrží vás v jazdnom pruhu

Automobilka Opel dáva nahlas najavo, že v triede kompaktných vozidiel vie tiež ponúknuť výbavu, ktorá bola doteraz nielen vyhradená pre vyššie triedy, ale súčasne aj adekvátne drahá.

Astre tak nechýba takmer žiadny elektronický asistent. Stráži aktívne jazdné pruhy a otáča volantom, keď pozeráte do mobilu, stierače stierajú a zrkadlá strážia mŕtvy uhol.

Vozidlo vás prostredníctvom systému Opel Eye stráži a upozorní na neočakávane sa blížiacu prekážku. Do rýchlosti 60 km/h je systém schopný autonómne brzdiť.

Opel Eye počas jazdy ukazuje, koľko času vás delí od vozidla pred vami. Trochu na škodu funkcie je fakt, že keď systém pozná vzdialenosť medzi vozidlami, nie je schopný na aktivovanom tempomate za pomalším vozidlom plynulo spomaliť a zrýchliť vtedy, keď to situácia dovoľuje – využiť adaptívne prvky tempomatu. Chce to len krôčik k dokonalosti.

Svieti inteligentnejšie než ostatní

Jednou z noviniek novej Astry sú adaptívne LED svetlomety s individuálne sa rozsvecujúcimi skupinami LED prvkov – tzv. Matrix.

Svetlá novej Astry tak v automatickom diaľkovom režime rozpoznajú nielen svetlá v obci (stlmia sa), ale do tieňa uložia protiidúce vozidlo alebo vozidlo pred vami. K excelentnosti im chýba len eliminácia podľa nás zbytočného stlmenia pri prejazde pomalšou zákrutou a dlhšia doba následného rozsvecovania z tlmených do diaľkových svetiel.

Ak by sme mali byť naozaj prísni a príplatkové svetlomety za 1.300 eur porovnali s lektormi v tejto triede – Mercedesom (príplatok cca 1.700 eur), ťahali by svetlá Opel LED Matrix AFL za kratší koniec najmä homogénnosťou – rozložením svetla a počtom samostatných LED prvkov.

Keby sme sa rozhodli pre kúpu novej Astry, adaptívny Matrix LED svetlomety by boli jedným zo zvažovaných prvkov veľmi užitočnej a bezpečnej výbavy a rozhodne by dostali prednosť pred masážnymi sedadlami. Toľko ‚adaptívneho‘ svetla do tmy, ako vám môže priniesť nová Astra, vám v danej triede zrejme neponúkne nikto.

Cestou na dovolenku pomôže strešný box

Nová Astra vyrástla na rázvore náprav 2.662 mm, čo je o 3 cm viac voči svojmu najväčšiemu nemeckému rivalovi. Astra ponúka tento zisk v prospech pasažierov na zadných sedadlách a ak vozíte deti v autosedačke, ostane pred ich špinavými topánkami dostatok miesta aj v prípade, že má vodič do 190 cm.

O niečo horšie je to v ponuke batožinového priestoru, ktorý je síce dobre využiteľný, ale v danej triede ide o šedý priemer. Uspokojením je aspoň existencia dojazdového kolesa uloženého pod podlahou kufra.

Operadlá druhého radu sedadiel je možné sklopiť do jednej roviny s dnom kufra bez nutnosti vyklápať sedáky. Základný objem kufra tak narastie na maximálnu hodnotu 1.210 litrov.

Náš názor

Nemecká značka Opel pripravila mimoriadne vydarené vozidlo. Po týždňovom teste môžeme povedať, že nová Astra je ľudsky nedokonalá a to z nej robí výborné vozidlo s vlastnou tvárou.

V súčasnosti je Astra pre nás najpríjemnejším vozidlom z ponuky Oplu a sme radi, že už o týždeň budeme môcť vyskúšať aj benzínový trojvalec v jej útrobách.

Technické informácie

Značka a model

Opel Astra

Verzia

Astra K 5HB Innovation

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

12 290 eur / 19 190 eur

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1598 cm3

Výkon / pri otáčkach

97 kW (132 k)/6 400 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

160 Nm/4 400 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

9,6

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

3,7/5,4

Objem palivovej nádrže (l)

48

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1285/515

Objem batožinového priestoru (l)

370/1 210

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2662; 4370; 1809; 1485

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  4. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  5. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  6. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  7. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  3. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  4. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  5. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  6. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  7. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 30 625
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 135
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 202
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 302
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 5 940
  6. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 272
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 090
  8. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 3 400
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: Umenie Žiť
  2. Anton Kovalčík: Čím je dláždená cesta do Kremľa? 1 - Zopár výbuchov.
  3. Ivan Čáni: Robert a Lucinka.
  4. Peter Svoreň: Erste Group zasiahla banková neistota najsilnejšie, z úderu by sa však mala čoskoro zotaviť
  5. Erika Telekyová : Pomocníčka je svetový bestseller, ktorý vás vtiahne do deja. Na pretras sa dostanú aj tabuizované témy a hra s mysľou
  6. Ľubomír Maretta: Svetlo
  7. Ján Šeďo: Flambované banány už 15 rokov neprestajne lákajú.
  8. Rudolf Trbušek: Nula na účte veriteľa po 6 rokoch nie je poctivý zámer.
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 45 001
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 280
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 590
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 030
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 807
  6. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 438
  7. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 198
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 121
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu