SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

TEST: Nová Astra prekvapila komfortom podvozka

V súčasnosti najlepší Opel mohol byť vo svojom segmente celkom dokonalý, keby bol svojimi vlastnosťami o málo viac vyvážený.

(Zdroj: Martin Vosko)

Novú generáciu Astry potrebovala nemecká automobilka Opel ako soľ. Konkurencia sa v tomto segmente za posledné roky výrazne posunula a Opel nechcel len dorovnať rozdiel.

Na trh prišla Astra, ktorej sa podarilo prekvapiť nielen ponukou elektronických asistentov, matrix LED svetlami alebo masážnymi sedadlami.

Vyrástol jej taliansky zadok

Dizajn je mimoriadne silná stránka novej dámy z Rüsselsheimu. Evolúcia prednej časti sa podarila. Páči sa nám najmä integrácia svetlometov masky vozidla.

Zadok - to je však celkom iná káva. Dizajnéri sa nebáli ísť na nemecké pomery do radikálnejších tvarov a bočný pohľad nám v mnohom pripomína dizajnové riešenia Alfy-Romeo. Vydarené je aj vytvorenie „lietajúcej“ strechy, ukončenej čiernym stĺpikom.

Automobil získal svoj vlastný charakter, ktorý podčiarkla aj mimoriadne pekná modrá metalíza.

Interiér nezamorili tlačidlá

Nemci chceli v podobnom duchu pokračovať aj v interiéri, čo sa im v zásade aj podarilo. Prvý, celkovo výborný dojem, by ešte zlepšili sedadlá menej tlačiace do pliec (vo zvislejšej polohe). Nemali sme však možnosť vyskúšať to najlepšie, čo Opel pripravil – masážnu novinku.

Pri výbere sedadiel siahnite po tmavšom poťahu. Svetlé sedáky a operadlá upútajú oko, kým sú čisté. Neskôr na nich vidno každú nečistotu.

Novú Astru vybavil výrobca aj novou generáciu multimediálneho a ovládacieho systému s navigáciou Navi 900 IntelliLink, ktorý by mohol byť ešte podarenejší, keby mu nechýbali pevné tlačidlá, urýchľujúce prechod do menu telefónu a navigácie. V prípade Navi 900 IntelliLink musíte vstúpiť do menu a až v ňom - dotykom na displej vybrať potrebnú voľbu.

Vodičovi pri cúvaní vhodne pomôže zadná cúvacia kamera, ktorej využitie ešte znásobuje kreslenie aktívnych vodiacich čiar. K dokonalosti jej chýba vyššie rozlíšenie, alebo aspoň lepšie zaostrenie.

Opel Astra je schopná zaparkovať plne automaticky pozdĺžne, aj priečne. Určenie strany vodič zmení zapnutím vybranej smerovky. Pozor treba dávať na vyššie tmavé obrubníky, ktoré si parkovací asistent môže pomýliť s vozovkou a 17 palcové zliatinové disky by mohli pocítiť chuť betónu.

Pri prvom nasadnutí nás zarazil prídavný plastový modul na stredovej konzole. Až o pár sekúnd neskôr sme ho identifikovali ako držiak smartfónu. Nevyužitý vyzerá trochu nevkusne, no rýchlo a prakticky podrží aj skutočne veľký smartfón a je doplnený o nabíjací kábel. Ak ho nepotrebujete, ľahko sa dá odstrániť.

Opel Astra umožní pripojiť dva USB kľúče aj cestujúcim v druhom rade, a aj práve preto si myslíme, že rozmerný CD menič v skrinke spolujazdca je už prežitok. Jeho montážou stratíte drvivú väčšinu jej objemu.

Hovorme o TOP podvozku v triede

Pod kapotou testovaného Oplu Astra pracoval dieselový motor 1,6 CDTI S/S s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 320 Nm spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Po prekonaní prvotného sklamania z naladenia vrchnej - lenivej polohy plynového pedálu, prižmúrením oka nad presnosťou dráh páky prevodovky a uspokojení sa s vyššou hladinou hluku motora v kabíne, nás čakal mimoriadne pozitívny zážitok z jazdy.

Motor prekvapil výkonom, ktorý je dostupný v celom spektre otáčok. V kombinácii s automobilom vážiacim 1.289 kg ponúkne agregát šoférovi výbornú odozvu a ťah aj na najvyššom zaradenom stupni prevodovky. Je mimoriadne ochotný a v podstate kompletne nahrádza obligátne dvojlitre a prípadnú stratu na výkone dobehne nižšou hmotnosťou.

Jeho devízou je aj veľmi slušná spotreba. Počas takmer 1.000 najazdených kilometrov v skutočne rôznych podmienkach vo vyššom zaťažení počítač vykázal priemernú spotrebu 5,4 litra. Pri počiatočnej zoznamovacej jazde z nášho hlavného mesta do Zvolena sme dosiahli spotrebu 3,9 litra na 100 km s priemernou rýchlosťou 108 km/h.

Druhým prekvapením bol pre nás podvozok, ktorý je na nemecké stvárnenie mimoriadne pohodlný a nerovnosti i výrazné výmole absorbuje s prehľadom premianta. Bolo príjemné zistiť, že sa Oplu podarilo naladiť podvozok tak, aby presnosť riadenia a odozva podvozka nemusela ustúpiť komfortu a neutrpeli deti na zadných sedadlách, či manželka s rúžom v ruke.

Opel aj v novej generácii Astry využil zadnú nápravu s vlečným ramenom, ktoré doplnil o systém wattovho priamovodu.

Diagonálne asymetricky umiestnené „tyčky“ fungujú najmä pri vyššom zaťažení jednej strany nápravy a rozkladajú nežiadúce sily na celú nápravu. Výsledkom je reálne tichšie a najmä pokojnejšie vozidlo.

Udivene sme krútili hlavou nad každou prekonanou nerovnosťou. Podvozok je najsilnejšia zbraň novej Astry v boji s priamou konkurenciou a zároveň dôkazom, že automobil nemusí byť tvrdý, aby mal športovo ladený šofér zážitok z bežnej jazdy.

Inak veľmi vhodne nastavené riadenie by sme pri všetkom rozmaznaní doplnili o menšiu silu posilňovania pri vyšších rýchlostiach.

Udrží vás v jazdnom pruhu

Automobilka Opel dáva nahlas najavo, že v triede kompaktných vozidiel vie tiež ponúknuť výbavu, ktorá bola doteraz nielen vyhradená pre vyššie triedy, ale súčasne aj adekvátne drahá.

Astre tak nechýba takmer žiadny elektronický asistent. Stráži aktívne jazdné pruhy a otáča volantom, keď pozeráte do mobilu, stierače stierajú a zrkadlá strážia mŕtvy uhol.

Vozidlo vás prostredníctvom systému Opel Eye stráži a upozorní na neočakávane sa blížiacu prekážku. Do rýchlosti 60 km/h je systém schopný autonómne brzdiť.

Opel Eye počas jazdy ukazuje, koľko času vás delí od vozidla pred vami. Trochu na škodu funkcie je fakt, že keď systém pozná vzdialenosť medzi vozidlami, nie je schopný na aktivovanom tempomate za pomalším vozidlom plynulo spomaliť a zrýchliť vtedy, keď to situácia dovoľuje – využiť adaptívne prvky tempomatu. Chce to len krôčik k dokonalosti.

Svieti inteligentnejšie než ostatní

Jednou z noviniek novej Astry sú adaptívne LED svetlomety s individuálne sa rozsvecujúcimi skupinami LED prvkov – tzv. Matrix.

Svetlá novej Astry tak v automatickom diaľkovom režime rozpoznajú nielen svetlá v obci (stlmia sa), ale do tieňa uložia protiidúce vozidlo alebo vozidlo pred vami. K excelentnosti im chýba len eliminácia podľa nás zbytočného stlmenia pri prejazde pomalšou zákrutou a dlhšia doba následného rozsvecovania z tlmených do diaľkových svetiel.

Ak by sme mali byť naozaj prísni a príplatkové svetlomety za 1.300 eur porovnali s lektormi v tejto triede – Mercedesom (príplatok cca 1.700 eur), ťahali by svetlá Opel LED Matrix AFL za kratší koniec najmä homogénnosťou – rozložením svetla a počtom samostatných LED prvkov.

Keby sme sa rozhodli pre kúpu novej Astry, adaptívny Matrix LED svetlomety by boli jedným zo zvažovaných prvkov veľmi užitočnej a bezpečnej výbavy a rozhodne by dostali prednosť pred masážnymi sedadlami. Toľko ‚adaptívneho‘ svetla do tmy, ako vám môže priniesť nová Astra, vám v danej triede zrejme neponúkne nikto.

Cestou na dovolenku pomôže strešný box

Nová Astra vyrástla na rázvore náprav 2.662 mm, čo je o 3 cm viac voči svojmu najväčšiemu nemeckému rivalovi. Astra ponúka tento zisk v prospech pasažierov na zadných sedadlách a ak vozíte deti v autosedačke, ostane pred ich špinavými topánkami dostatok miesta aj v prípade, že má vodič do 190 cm.

O niečo horšie je to v ponuke batožinového priestoru, ktorý je síce dobre využiteľný, ale v danej triede ide o šedý priemer. Uspokojením je aspoň existencia dojazdového kolesa uloženého pod podlahou kufra.

Operadlá druhého radu sedadiel je možné sklopiť do jednej roviny s dnom kufra bez nutnosti vyklápať sedáky. Základný objem kufra tak narastie na maximálnu hodnotu 1.210 litrov.

Náš názor

Nemecká značka Opel pripravila mimoriadne vydarené vozidlo. Po týždňovom teste môžeme povedať, že nová Astra je ľudsky nedokonalá a to z nej robí výborné vozidlo s vlastnou tvárou.

V súčasnosti je Astra pre nás najpríjemnejším vozidlom z ponuky Oplu a sme radi, že už o týždeň budeme môcť vyskúšať aj benzínový trojvalec v jej útrobách.

Technické informácie

Značka a model

Opel Astra

Verzia

Astra K 5HB Innovation

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

12 290 eur / 19 190 eur

Motor

naftový štvorvalec s objemom 1598 cm3

Výkon / pri otáčkach

97 kW (132 k)/6 400 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

160 Nm/4 400 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

9,6

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

3,7/5,4

Objem palivovej nádrže (l)

48

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1285/515

Objem batožinového priestoru (l)

370/1 210

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2662; 4370; 1809; 1485

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 420
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 643
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 622
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 294
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 15 182
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 082
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 481
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 444
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 414
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zakladatelia firmy Zlatko a Ján Juríkovci.

Pandémia zvýšila záujem aj o ďalšie produkty.

10. apr
Zuzana Kepplová.

Túto vládu utrápia.

8 h

V marci sa absolútne všetko točilo okolo osoby Igor Matoviča. Áno, bolo to príšerných, mizerných 31 dní.

Zatvorená predajňa obuvi v nákupnom centre.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

18 h

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr