SME
Nedeľa, 2. apríl, 2023 | Meniny má Zita
reklama

Šéf BMW kritizuje nezodpovednosť Tesly pre nasadenie Autopilota

Vo svete aplikácií je bežné, že výrobca dokončí vývoj produktu v spolupráci so zákazníkmi. V prípade autonómneho riadenia je to podľa šéfa BMW neprípustné.

(Zdroj: Tesla)

Technológie, približujúce autonómne riadenie realite, sú v autách už niekoľko rokov. Automobilky na nich pracujú v podstate už desaťročia. Za jeden z prvých takýchto systémov môžeme považovať adaptívny tempomat.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V sériovej podobe sa objavil v roku 1999 pod názvom Distronic vo vozidlách značky Mercedes. Začiatky technológie majú však hlbšie korene. Už v roku 1992 zaviedlo Mitsubishi do svojho modelu Debonair, predávaného na japonskom trhu, systém, upozorňujúci vodiča na priblíženie k vozidlu vpredu. O tri roky neskôr Mitshubishi Diamante dokázalo na priblíženie k vpredu jazdiacemu autu reagovať ubratím plynu, či podradením. Stále však aktívne nebrzdilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Foto: Ilustračné - Volvo

S touto novinkou prišiel až Mercedes s adaptívnym tempomatom Distronic. V priebehu krátkeho času sa adaptívny tempomat rozšíril medzi ďalšie automobilky. Podobne by sme mohli prejsť históriou ďalších asistentov, nutných pre autonómne riadenie.

Dnes už globálni dodávatelia v automobilovom priemysle nimi disponujú a ponúkajú ich automobilkám vo svete. Vďaka tomu dokážu v pomerne krátkom čase postaviť vozidlo schopné autonómnej jazdy aj nové automobilky. Príkladom je Tesla, ktorá už zaviedla svojho Autopilota do praxe prostredníctvom nedávnej aktualizácie softvéru.

Prečítajte si tiež:Tesla Model S približuje Autopilota k realiteČítajte 

Funkčnosť Autopilota je značne obmedzená a priznáva to aj sama Tesla. Funguje v ľahkej premávke, za dobrého počasia a potrebuje dobre viditeľné vyznačenie jazdných pruhov. V reálnej premávke je Autopilot využiteľný na diaľnici a Tesla stále necháva zodpovednosť za prípadnú nehodu na pleciach vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Implementácia systému do praxe prináša americkému výrobcovi množstvo dát, ktoré využíva na zlepšovanie Autopilota. Tento postup najnovšie kritizoval vo svojich vyjadreniach pre global.handelsblatt.com Harald Krüger, šéf BMW.

“Pri vývoji aplikácií môžete produkt umiestniť na trh v čase, keď je hotový na 70 až 80 percent, a potom dokončiť jeho vývoj v spolupráci so zákazníkmi. Tento postup je absolútne nemožný v prípade bezpečnostných prvkov v aute,“ nechal sa počuť Krüger. Podľa Krügerových slov má BMW v súčasnosti technológie, umožňujúce autu samostatne jazdiť do rýchlosti 120 km/h. Na rozdiel od Tesly ale bavorská automobilka autonómne riadenie neuvedie na trh skôr, ako bude kompletne pripravené.

Väčšinu výrobcov v nasadzovaní autonómneho riadenia do sériovej výroby brzdí legislatíva. Aj to je jeden z dôvodov, prečo Mercedes (najnovšie aj BMW radu 7) podľa výrobcu dokáže jazdiť po diaľnici samostatne, ale stále kontroluje, či vodič pôsobí na volant silou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečítajte si tiež:Mercedes predviedol v premávke sériový kamión s autonómnym riadenímČítajte 

Okrem toho niektoré automobilky plánujú prebrať zodpovednosť za autonómne riadenie. Nedávno to vo svojej tlačovej správe potvrdilo napríklad Volvo. ”Veríme, že automobiloví výrobcovia by mali prebrať plnú zodpovednosť za správanie vozidiel v autonómnom režime. Ak automobilka neakceptuje túto zodpovednosť, potom z toho jasne vyplýva, že neverí svojej technológii autonómneho šoférovania”, povedal Peter Mertens, viceprezident vývoja vo Volvo Car Group.

Prečítajte si tiež:Vodič sedel na zadnom sedadle, Tesla reagujeČítajte 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  5. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  6. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  7. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023
  2. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  3. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  4. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  5. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  8. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 35 536
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 541
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 965
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 406
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 6 424
  6. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 5 864
  7. Oficiálny rebríček top 10 ciest Slovákov do exotiky 2023 5 421
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 768
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Zuzana Foltýnová: Umelá inteligencia Chat GPT4 a lucidné sny
  2. Rastislav Puchala: Som ja vôbec vlastenec?
  3. Štefan Vidlár: Nedeľná min úvaha
  4. Peter Kubica: Kniha o vytrvalom seniorovi
  5. Jozef Sitko: Šíritelia lží a chaosu hrozbou štátu
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  7. Blanka Ulaherová: Marcový víkend v Aténach
  8. Silvia Valkovič: Na svitaní
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 46 716
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 19 470
  3. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 704
  4. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 872
  5. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 711
  6. Radko Mačuha: Ulica bez duše (cyklus Bratislavská krutosť) 4 465
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 243
  8. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte 3 786
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  2. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  4. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  5. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  6. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  7. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
SkryťZatvoriť reklamu