SME

Prvá jazda: Porsche 911 Carrera prináša technickú revolúciu

Zatiaľ, čo dizajn pomenúva automobilka slovom evolúcia, technika si zaslúži slovo revolúcia. Porsche použilo turbo, aj natáčanie zadných kolies.

Porsche 911 Carrera si zachovalo svoj typický dizajn.Porsche 911 Carrera si zachovalo svoj typický dizajn. (Zdroj: Porsche)

Previesť sa na Porsche a k tomu ešte s nápisom 911 Carrera, prípadne 911 Carrera S medzi zadnými svetlami nie je každodenná záležitosť. V človeku sa pred jazdou striedajú rôzne emócie, najčastejšie nadšenie a rešpekt pred schopnosťami auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako prvý sa nám dostal do rúk model 911 Carrera so sedemstupňovou manuálnou prevodovkou. Pod jeho kapotou pracoval bi-turbom prepĺňaný šesťvalec s objemom 3,0 l, asi najväčšie prekvapenie novej generácie. Turbo nahradilo doteraz používané atmosférické motory.

SkryťVypnúť reklamu

Aktívny spojler smeruje vzduch k medzichladiču

Nová generácia dostala ako prvé športové sériové Porsche aktívne klapky, regulujúce chladenie, predtým použité v modeli 918 Spyder. Aktívny je aj zadný spojler, ktorý má dve úlohy. Okrem zlepšovania aerodynamiky, prítlaku, dokáže správnym natočením privádzať viac vzduchu k medzichladiču.

V ponuke príplatkovej výbavy Carrery S sa objavilo aj aktívne natáčanie zadných kolies pre väčšiu ochotu zatočiť do zákruty a vyššiu stabilitu pri zmene pruhu vo vysokých rýchlostiach. Táto technológia bola predtým použitá v modeloch 911 Turbo a 911 GT3.

Zatiaľ, čo technika prešla malou revolúciou, zmeny dizajnu označuje aj samotná automobilka za evolúciu. Niet sa čomu čudovať, Porsche pozná recept na úspech už desaťročia, preto nie je dôvod na to, aby radikálne menilo vzhľad svojho najdôležitejšieho modelu.

SkryťVypnúť reklamu

V štandardnej výbave sa objavil sedempalcový dotykový displej s novým multimediálnym systémom. Foto: Porsche

Na ceste ukázalo Porsche civilnú tvár

Jazda po cestách spolu s ostatnými členmi premávky nebolo to pravé pre odhalenie schopností ikonického auta. Chvíľami akoby sme ani nesedeli vo výkonnom aute. Motor ukázal svoju civilnú tvár a fungoval ochotne aj vo veľmi nízkych otáčkach. Aspoň v Porsche sa hodnota 1400 na otáčkomeri zdá nízka, keď zoberieme do úvahy schopnosť motora ťahať až po zásah obmedzovača pri 7500 otáčkach.

Úzke a pre nás neznáme cesty nám nedovoľovali odhaliť potenciál auta. Brnkanie po plyne sa len málokedy zmenilo na súvislé aspoň troj-štvorsekundové maximálne zrýchlenie. Po štyroch sekundách akcelerácie aj tak rýchlosť dosahovala maximálny povolený limit 100 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Aktívne zadné krídlo zvyšuje prítlak a správnym natočením privádza viac vzduchu k medzichladiču. Foto: Porsche

Svojou silou vzbudzovalo rešpekt

Jediná príležitosť na poodhalenie skutočných schopností auta prišla až na uzavretom 4,7 km dlhom úseku cesty. Za inštruktorom vždy nasledovali dve testované Porsche 911. Po jazde do kopca na štýl pretekov do vrchu nasledovala otočka a ostré kilometre aj smerom dole.

Pre aspoň základné zoznámenie s trasou sme využili možnosť absolvovať jazdu na sedadle spolujazdca vedľa inštruktora, jazdiaceho na Porsche GT3 RS. Ideálna príležitosť bližšie sa zoznámiť so štýlom jazdy šoféra, ktorý na Porsche absolvoval množstvo kilometrov.

Nekonalo sa žiadne nadchádzanie do zákrut. GT3 RS vo väčšine prípadov “dohrmelo“ do zákruty vnútornou stranou, nasledovali prudké brzdy, opretie sa do pneumatík v zákrute a až pri plnej akcelerácii na výjazde dovolil vodič autu využiť celú šírku cesty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vrásky na čele nám spôsobovalo časté radenie. Zatiaľ, čo inštruktor využíval radenie automatickej prevodovky na volante, nás čakal manuál a “triafanie“ medziplynov. Samo osebe by to nebol problém, ale v kombinácii s prakticky neznámou traťou, vysokou rýchlosťou na kľukatej ceste a autom, ktorého správanie sme zatiaľ len odhadovali, sa nám v myšlienkach znovu vynáralo slovo rešpekt.

Podraďovanie sprevádzal nádherný zvuk

Adrenalín pred jazdou pomaly stúpal a vrcholil pri prvom zaradení a pohýnaní sa s našou “manuálnou“ 911-tkou Carrera. Po jemnom rozjazde a asi sto metroch pomalej jazdy to prišlo. Inštruktor náhle zrýchlil, načo s malým omeškaním zareagovali obe Carrery.

Nám sa ušlo posledné miesto v mini kolóne. Prišlo prvé úspešné preradenie práve v momente, keď sa motor blížil k hranici 7500 otáčok a všetok stres opadol. Od tohto momentu nebol čas sledovať otáčkomer. Správnu chvíľu na zmenu prevodových stupňov sme určovali výlučne podľa zvuku motora. Vychádzalo to presne až na jednu výnimku, keď nás prekvapil obmedzovač.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po osmelení nás začalo brzdiť v rozlete Porsche jazdiace pred nami, najmä na výjazdoch zo zákrut. Časť rovných úsekov sme museli ísť na pol plynu, aby sa natiahol rozostup od pred nami jazdiaceho auta. S podraďovaním a “triafaním“ medziplynu nebol žiadny problém. Porsche to robilo za nás.

Po zaradení prevodového stupňa ešte pri stlačenej spojke upravilo otáčky motora podľa potreby. Sprevádzal to nádherný zvuk a podraďovanie sa razom stalo tou najobľúbenejšou činnosťou. Vrcholný zážitok z prvej jazdy bol veľmi rýchlo za nami.

Pred jazdou na uzavretej ceste nám “zväzoval“ ruky rešpekt a adrenalín, nakoniec vyplávali na povrch pozitívne emócie. Foto: Porsche

Turbo autu prospelo

Návrat medzi premávku opäť “spomalil“ čas. Porsche 911 Carrera nás pozitívne prekvapilo ochotou tlačiť sa do zákruty. Od koncepcie s motorom vzadu a tým odľahčeným predkom by sme očakávali výraznejšie nedotáčavý charakter.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď už aj auto pri akcelerácii naznačovalo tendenciu hrnúť sa “nosom“ von, stačilo ubrať plyn a razom zmenilo svoje správanie. Milovníci atmosfér asi nebudú súhlasiť, ale podľa nás turbo z praktického hľadiska autu prospelo. V bežnej premávke je schopné jazdiť v nízkych otáčkach a kedykoľvek z nich vyraziť prudko vpred.

Ak turbo spôsobuje nejaké malé omeškanie, tak len v spodnej časti spektra otáčok. Od 1700 ot/min naozaj akceleruje, ale to práve sa dostaví až pri približne 3000 ot/min a pokračuje bez akéhokoľvek náznaku straty výkonu až po obmedzovač (7500 ot/min).

Vzhľad Porsche je nadčasový. S novou generáciou sa zmenil len jemne, aj tak však Carrera vyzerá moderne a hlavne dobre. Foto: Porsche

Carrera S je rýchlejšia, ale na ceste to nezistíte

Na niekoľko hodín sme dostali pod ruky aj ostrejší model 911 Carrera S s rovnakým motorom, ale naladeným na vyšší výkon 309 kW. Zistiť rozdiel medzi Carrerou a Carrerou S na bežných cestách bolo prakticky nemožné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, čo by sa zrejme ukázalo na okruhu, ostalo utlmené pod vplyvom dopravných predpisov a v poobedňajších hodinách aj hustej premávky. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h zvládne Carrera S o zanedbateľné tri desatiny sekundy rýchlejšie (4,3 s), čo je prakticky neciteľný rozdiel.

Zrýchliť o ďalšie desatiny ho ešte dokáže automatická prevodovka PDK a balík Sport Plus. Naše sympatie si získala manuálna prevodovka a plne chápeme priaznivcov značky, pre ktorých ju Porsche stále vyrába.

Pokiaľ by sme boli v pozícii kupujúceho, tak by sa našou voľbou stala 911 Carrera bez písmena S na konci názvu. Porsche je hlavne o emóciách a desatiny sekundy stratené na okruhu nehrajú rolu. Kto však tie desatiny potrebuje, môže zvoliť model s označením S v kombinácii s automatickou prevodovkou PDK.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Porsche 911 Carrera

Porsche 911 Carrera S

Motor

vodou chladený benzínový šesťvalec prepĺňaný bi-turbom; objem 2981 cm3

Výkon – kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

272(370)/6500

309(420)/6500

Krút. Moment – (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

450/1700-5000

500/1700-5000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/7

automatická PDK/7

Maximálna rýchlosť (km/h)

295

308

Zrýchlenie z 0-100 km/h – výrobca (s)

4,6/4,4/4,2*

4,3/4,1/3,9*

Zrýchlenie z 0-200 km/h – výrobca (s)

15,3/14,8/14,5*

13,7/13,2/12,9*

Spotreba – výrobca (l/100km)

8,3/7,4*

8,7/7,7*

Objem palivovej nádrže (l)

64

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli P Zero 235/40 r19 vpredu a 295/35 r19 vzadu

Pirelli P Zero 245/35 r20 vpredu a 305/30 r20 vzadu

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1430/445

1440/460

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2450; 4499; 1808 (bez zrkadiel); 1303

*zrýchlenie s manuálnou prevodovkou/ s automatickou prevodovkou/ s balíkom Sport Plus

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 381
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 066
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 816
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 421
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 412
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 106
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 649
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 351
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 375
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 124
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 837
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu