SME
Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián
reklama

Test Seat Leon FR: Nemusí mať v znaku leva, aby vás odviezol ako kráľ

Dôverne známy Leon nás vo verzii FR oslovil farbou, prirodzene športovým vzhľadom i vyváženým benzínovým motorom. Strohý interiér nemusí pasovať každému.

(Zdroj: Martin Vosko)

Súčasný model Leon znamená pre španielsku značku znovuzrodenie do novej éry. Najmä po exteriérovej stránke je to konečne model, ktorý stojí za zváženie pri výbere vozidla s piatimi dverami z kompaktnej triedy.

Po technickej stránke koncern Volkswagen nedovolí príliš prekvapiť, napriek tomu, benzínový agregát 1,4 TSI je dobrá voľba nie len do mesta. V spojení s manuálnou prevodovkou a vyváženým podvozkom sme s Leonom FR strávili mimoriadne príjemný predvianočný týždeň.

Motor zohreje telo i dušu

Výhodou motora 1,4 TSI s výkonom 92 kW (125 k) je jeho akceptovateľná spotreba v reálnej prevádzke a krútiaci moment 200 Nm.

Motor v meste neobťažuje vibráciami, nerobia mu problémy studené štarty a mimoriadne rýchlo sa zohrieva, čo znamená odovzdanie tepla aj pasažierom vozidla.

Prítomnosť turba nerobí z vozidla s týmto motorom čistokrvného šprintéra, ale spája výhody dostatočného výkonu a priemernej spotreby 6,5 litra na 100 km jazdy a to počas testu, kedy na overenie najnižšej spotreby „so známkou FR“ nebol priestor.

Najmä druhý a tretí prevodový stupeň vedia zohriať dušu vodiča a vyčariť úsmev. Prevodové stupne nie sú práve najkratšie, no agregát má dostatok sily, aby ste si užili roztáčanie motora až po červenú hranicu.

Opakom rýchlych stupňov je šiesty - diaľničný. Motor pri tachometrovej rýchlosti 130 km/h pracuje pri otáčkach približne 2.000 za minútu, čo je „dieselová“ hodnota. Vo výsledku ani diaľničné tempo nezvýši priemernú spotrebu a nezaťaží peňaženku vodiča.

Úprimne musíme priznať, že prvé dni sme sa vozili v domnení, že vozidlo ťahá silnejší z dvojice ponúkaných motorov 1,4 TSI (110 kW (150k)). Po nahliadnutí do technického preukazu sme boli milo prekvapení. Motor je veľmi presvedčivý aj preto, že krútiaci moment 200 Nm je dostupný v širšom spektre otáčok ako v prípade silnejšej alternatívy s rovnakým obsahom.

Výrazne na úsporu orientovaný vodič zrejme po výbave FR nesiahne, pretože najúspornejší motor Seatu Leon – naftový agregát 1,6 TDI v spojení s označením FR v ponuke nie je.

Otočí krk aj skalných golfistov

Myslíme si, že výhodou Leonu je jeho dizajn. Je dostatočne športový a zároveň natoľko strohý, že ani konzervatívny Germán by neohrdol, najmä keď je Leon po technickej stránke parádne prezlečeným Golfom.

Netvrdíme, že si Nemci nenechali niečo pre seba. Leon vo výbave FR sa nám však páči viac.

Výbava FR pridáva k výbavovému stupňu Style o.i. napríklad športovejšie sedadlá s dostatočným bočným vedením, atraktívny volant, hliníkové prahové lišty vpredu, zadné svetlá s technikou LED, ale aj výraznejší predný aj zadný nárazník.

Dizajn ešte zvýraznia denné, stretávacie a diaľkové predné svetlomety – tzv. full LED, ktoré patria k dizajnovo najvýraznejším prvkom modelu Leon všeobecne. Za vyše 1.000 eur prinesú vodičovi automatickú nivelizáciu a energeticky úsporné biele svetlo. S jeho intenzitou však Seat trochu šetril a v boji s najlepšími v triede by Leon s najvyššou pravdepodobnosťou prehral.

Súčasťou atraktívne strihnutých vonkajších spätných zrkadiel je aj smerové svetlo. Zachádza však až po hranu zrkadla a v noci môže pôsobiť na vodiča rušivo.

Interiér na hrane strohosti

Kabínu modelu Leon netreba zvlášť opisovať. Je strohá, no účelná. Vodič si má kde vyložiť aj veľký mobilný telefón i zaistiť dva poháre s kávou. Fanúšikovia koncernu VW sa cítia ako doma a novoprišelci si veľmi rýchlo zvyknú, pretože všetko je logicky po ruke.

Vo dverách vozidla - pod oknom, atmosféru v noci dotvára ambientné osvetlenie. Farba štrbiny sa mení podľa typu jazdného režimu. Klasickú bielu farbu nahradí červená po výbere režimu Sport.

Z automobilu je vďaka relatívne úzkym predným stĺpikom, veľkým oknám a vhodne umiestneným spätným zrkadlám nadpriemerne dobrý výhľad smerom dopredu. O niečo horšie je to s výhľadom dozadu, kde sa musí vodič pri parkovaní naučiť používať spätné zrkadlá alebo si priplatiť za kameru. Dizajn zadných dverí s vyššie položenou hranou okna dostal prednosť.

Ideál nejestvuje a tak aj Leonu by sme vytkli príliš vysoko položenú prednú časť sedáku vodiča. Zvislo sa pohybuje viac zadná časť a v najnižšej polohe predok sedáku nadvihuje stehná nôh. Vadiť to môže najmä pri vytláčaní spojky.

Štedrejšie mohli vymyslieť v Seate odkladacie boxy vo dverách. Úzky úložný priestor pojme napríklad škrabku a maloobjemovú fľašu s vodou.

Video z YouTub-u si za jazdy nepozriete

Testovaný Seat Leon FR disponoval multimediálnym systémom Media system plus (324 eur) s dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou 6,5 palca a konektivitou Seat Full Link (152 eur), s možnosťou pripojiť smartfón nie len bezdrôtovo pomocou Bluetooth. Využiť môžete aj káblové spojenie USB a vybrať jeden z troch vhodných prenášaní displeja telefónu na obrazovku vo vozidle.

Seat na výber ponúka podporu Apple Car Play, Android Auto aj univerzálny MirrorLink. Užívateľ systému vyberá typ pripojenia pred samotným spojením telefónu.

Našim cieľom bolo pripojiť telefón Sony Xperia Z3 (Android 5.1.1) pomocou protokolu Android Auto. Ani po viacnásobnej snahe sa nám nepodarilo telefón so systémom spojiť – pripojenie končilo chybou, neobviňujeme však systém vozidla.

Spojenie sa podarilo prostredníctvom univerzálnejšieho typu MirrorLink. Po spojení s telefónom systém na obrazovke ponúkol zoznam piatich kompatibilných aplikácií, čo sa nám zdalo málo. Medzi nimi aj Google Maps.

Po stlačení hlavného tlačidla menu na telefóne však systém preniesol na obrazovku kompletný displej telefónu. Z displeja vozidla bolo možné telefón plnohodnotne ovládať a spustiť tak nie len navigáciu v Google Maps, ale v podstate všetky nainštalované aplikácie.

Aj prenos videa streamovaný cez službu YouTube bol pre prekvapivo plynulý. Bezpečnosť nadovšetko a tak po pohnutí vozidla prenos videa z telefónu skončil s upozornením.

Nepraktické spájanie telefónu so systémom vozidla USB káblom nás od používania klonovania obrazovky telefónu odrádzalo. Využitie vidíme skôr počas dlhých trás.

Podvozok je športový, ale nie agresívny

Výbava FR štandardne obsahuje aj možnosť nastavenia odozvy plynového pedálu, tuhosti posilňovača riadenia a v prípade verzie s dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG môže systém Seat Drive Profile ovplyvniť aj správanie prevodovky.

Systém ponúka vodičovi na výber jeden zo štyroch režimov: Eco, Normal, Sport a Individual. Posledný spomenutý umožňuje vytvoriť vlastný profil vozidla.

Počas bežnej jazdy má najväčší vplyv na automobil zmena odozvy plynového pedála a zvýšenie alebo zníženie tuhosti posilňovania riadenia. Neobľubujeme "lenivý elektronický plyn" preto nám režim Sport vyhovoval najviac. Najmä na začiatku dráhy plynu bola zmena nastavenia najviac citeľná.

V prípade, že si vodič priplatí aj za adaptívny podvozok DCC (715 eur), systémom Seat Drive Profile môže zvoliť jeho komfortný alebo športový prejav. V minulosti bol podvozok DCC dostupný výhradne pre VW Golf.

Testovaný Leon FR sa spoliehal na klasický podvozok, ktorý je športovo naladený, ale nevytrasie z vás dušu. Automobil je mimoriadne pokojný aj v zákrutách s priečnymi nerovnosťami a prípadné poskočenie zadku vás neprekvapí.

Náš názor

Španieli nenechali nič na náhodu. Seat Leon FR je vyvážený kompaktný hatchback s niekoľkými génmi verzie Cupra. Jeho svetelný podpis v nočnom meste je neprehliadnuteľný.

Známku "ideálne auto triedy" s motorom 1,4 TSI by sme Leonu FR udelili vo verzii kombi.

Technické informácie

Značka a model

Seat Leon

Verzia

FR Ecomotive ACT

Cena 5D modelu od/Cena testovanej verzie od

12 990 eur / 17 590 eur

Motor

benzínový štvorvalec s objemom 1395cm3

Výkon / pri otáčkach

92 kW (125 k)/5000 - 6000 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200 Nm/1400 - 4000 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

9,3

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,2/6,5

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1224/516

Objem batožinového priestoru (l)

380

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2634; 4271; 1816; 1444

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  2. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  3. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  4. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  5. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  6. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  7. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  8. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 702
  2. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 934
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 9 319
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 181
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 796
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 481
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 915
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 1 505
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku
  2. Anton Kaiser: Rozlúčka so zimou
  3. Ján Šeďo: Princíp revitalizácie OĽaNO som aplikoval vo svojej záhrade.
  4. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  5. Ján Valchár: Avdijivka II. (karty sú nanovo rozdané)
  6. Linda Rampašeková: ZAČALA SEZÓNA
  7. Anna Miľanová: Sila a krása prírody... 2021
  8. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce - Čierna skala, Malá skala
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 309
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 312
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 235
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 611
  5. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 3 567
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 306
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 553
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 521
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu