SME

TEST: Kia Soul ev je agilným mestským elektromobilom

Mínusom elektromobilu ostávajú obstarávacie náklady. Pozitívne nás prekvapila kvalita materiálov, aj výborný podvozok.

(Zdroj: autor)

S elektrickým pohonom na cestách sa stretávame čoraz častejšie. Aj keď idea vozidla, vybaveného batériou a elektromotorom, nie je nová, stále sa nedokázala výraznejšie presadiť. Aspoň pokiaľ hovoríme o autách s čisto elektrickým pohonom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plnohodnotná elektrická náhrada za osobný automobil s konvenčným pohonom zatiaľ neexistuje, snáď s výnimkou Tesly. Nevýhody elektromobilu sú zrejmé, vysoká cena, nízky dojazd, či dlhá doba nabíjania z pohľadu užívateľa prevažujú nad pozitívami.

Aj keď elektricky poháňané auto nedokáže zatiaľ nahradiť vozidlo so spaľovacím pohonom v celom spektre použitia, postupne s príchodom novších technológií sa ukazuje priestor na jeho využitie. Svoje uplatnenie nachádza “elektrika“ v úžitkových automobiloch a Tesla Model S ukázal, že svoje miesto má aj medzi drahými a luxusnými autami. Práve vo vysokej cene luxusných áut sa dokážu “stratiť“ vyššie vstupné náklady.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Rýchlonabíjačka nabije Lítium-iónové batérie za necelých štyridsať minút na 80 percent ich kapacity. To stačí na dva bežné dni v mestskej prevádzke.

Počítač dojazdom neklame

Logickým miestom pre elektromobily je aj mestská premávka. Práve tu je však zatiaľ problémom vyššia cena. Týka sa to aj nami testovanej Kie Soul ev so základnou cenou 29 110 eur. Elektromobil určený vyslovene pre mestskú premávku má ešte jedno mínus, plné nabitie batérií z domácej siete trvá dlhých šestnásť hodín.

Pred prípadnou kúpou by si mal preto záujemca zistiť dostupnosť rýchlonabíjacích staníc v jeho okolí. Ak ju má priamo v práci, či po ceste v nákupnom centre, elektrický Soul mu začne dávať zmysel.

Rýchlonabíjačka nabije Lítium-iónové batérie za necelých štyridsať minút na 80 percent ich kapacity. To stačí na dva bežné dni v mestskej prevádzke.

SkryťVypnúť reklamu

Šofér pri nižších dojazdoch určite ocení fakt, že Kia mimoriadne presne ukazuje dojazd v závislosti od spôsobu jazdy. Netreba sa obávať náhleho prudkého poklesu dojazdu, navyše auto vodiča včas upozorní na skracujúci sa akčný rádius.

Vnútorný priestor vyniká na pomery elektromobilov kvalitnými materiálmi a dielenským spracovaním.

Jedno nabitie reálne znamená 150 km

V priemere sme počas prevádzky na jedno plné nabitie prešli viac ako 150 km. Výrobca uvádza maximálny dojazd na úrovni 212 km. My sme pri jazde zameranej na nízku spotrebu energie dokázali prejsť maximálne 190 km.

V čase testu sa našli ešte dni, keď sme museli použiť klimatizáciu a tým odčerpať energiu akumulátora. Počas dvoch týždňov sa ale nevyskytli mrazy, ktoré majú na batérie vo všeobecnosti zásadne negatívny vplyv.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane treba pripomenúť, že vo vyššej testovanej výbave Kie Soul sa nachádza aj samostatne ovládaný elektrický ohrev batérií, ktorý udržiava akumulátor vo vhodnej pracovnej teplote a tým znižuje straty spôsobené nízkymi vonkajšími teplotami.

V meste je Soul mimoriadne agilný

Z hľadiska ekonomiky prevádzky je v meste dôležitá schopnosť rekuperácie energie pri brzdení. Zvlášť pri zjazde z kopca a zaradení páky prevodovky do polohy B je rekuperácia intenzívna aj bez toho, aby šofér zatlačil na brzdu.

Soul je výrazne brzdený, a preto sa celkom logicky rozsvietia aj brzdové svetlá. Čím intenzívnejšiu premávku a kolóny stretnete, tým viac do popredia vystupuje ekonomika prevádzky elektromobilu v porovnaní s “bežným“ autom.

Môže za to práve rekuperácia, ktorá dokáže potlačiť negatívny vplyv jazdy spôsobom brzda-plyn na spotrebu. Tak ako je u vozidiel s elektrickým pohonom zvykom, aj Soul ev je v mestskej premávke mimoriadne agilný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dostupnosť maximálneho krútiaceho momentu od minimálnych otáčok motora robí z elektrického Soula mestského predátora. Výborné reakcie na plyn a ochota zrýchľovať z neho robia v tomto smere ideálne mestské vozidlo. Jeho využitie sa končí pri rýchlosti 80 km/h. Krátkodobá akcelerácia na vyššie rýchlosti, samozrejme, nie je problém, veď Soul dokáže ísť maximálne až 145 km/h, ale dlhodobá prevádzka vo vyššom tempe sa prejaví na výraznejšom znížení dojazdu.

Pod dnom batožinového priestoru s objemom 281 l sa nachádza potrebné príslušenstvo pre nabíjanie.

Vyniká materiálmi a spracovaním

Vysoká cena elektromobilov často tlačí ich výrobcov (pokiaľ sa nejedná o auto z kategórie luxusných) do kompromisov v kvalite materiálov a ich spracovania. Toto však nie je prípad Kie. Soul v tomto ohľade patrí medzi mestskými elektromobilmi k absolútnej špičke. Pozitívom je aj podvozok a jeho schopnosť filtrovať nerovnosti. Poklopy kanálov a zaplátané cesty našich miest podvozok krásne utlmí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Porovnávať ekonomiku prevádzky je zatiaľ trochu predčasné, pretože nabíjanie na rýchlonabíjačke je zatiaľ zadarmo. U prevádzkovateľa nabíjacích staníc je potrebné sa zaregistrovať a pri každom nabíjaní zadať obdržaný štvormiestny pin kód. Samozrejme, do budúcnosti sa počíta so spoplatnením tejto služby.

Prínosom elektrických áut v mestách sú nepochybne nulové priame emisie. To, či sú skutočne ekologické, záleží od viacerých faktorov, ako spôsob produkcie elektrickej energie potrebnej pre elektromobil i miera zaťaženia životného prostredia pri jeho výrobe a likvidácii.

Kórejská automobilka preto poukazuje na fakt, že všetky časti na báze ropy, ktoré zvyknú byť vo vozidlách použité, nahradila plastovými časťami vyrobenými na báze cukrovej trstiny a celulózy. Tieto materiály je možné vidieť v podložkách, opierkach hlavy, dverí a rôznych iných súčastiach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je jasné, že Soul ev pokrýva nároky úzkej skupiny motoristov a nenahrádza prvé auto v rodine. Ak si však odmyslíme jeho vysokú cenu, môže byť vhodným doplnkom v oblasti mobility.

Soul šoféra včas upozorní na nízky dojazd. Palubný počítač sa v jeho odhade navyše nemýli.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Kia Soul ev

Verzia

Platinium

Cena modelu od/cena modelu (eur)

29 110/31 630

Motor

Synchrónny AC elektromotor s permanentnými magnetmi

Prevodovka

Bezstupňová redukčná

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81,4/2730-8000

Krút. moment Nm

285/0-2730

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

11,2

Maximálna rýchlosť

145 km/h

Batéria typ

Lítium-iónová

Batéria – kapacita

27 kWh/75 Ah (360 V)

Batéria – výkon kW

90

Dojazd výrobca/max/test priemer/test max (km)

200/212/154/190

Typ a rozmer pneumatík

Nexen Nblue 205/60 r16

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1490-1548/412-470

Objem batožinového priestoru (l)

281-891

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2570; 4140; 1800; 1600

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 13 754
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 7 443
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 307
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 778
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 758
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 504
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 3 396
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 578
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Štvrtá časť - Atentát na Heydricha.
  2. Martin Turčan: Keď stretnete na ulici voliča Smeru, rehumanizujte sa!
  3. Rado Surovka: Ako poraziť Fica ?
  4. Ivan Mlynár: Vyšetrovatelia policajnej inšpekcie – líhať si večer do postele s čistým svedomím neoceníte len vy.
  5. Irena Šimuneková: Vlkolínec, dedinka, kde sa zastavil čas...
  6. Julius Kravjar: Slovenské vody liečivé (2)
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vražda na ostrove Molat: zlato, cudzie DNA a nájdená loď. Podozrivý Slovák ostáva vo väzbe
  8. Katarina Strakova: Obecná kasa v Sklenom sa nekontrolovane otvára - nie pre občanov
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 14 010
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 621
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 6 825
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 809
  5. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 5 543
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 377
  7. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 362
  8. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 5 303
  1. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  2. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  7. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  8. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
SkryťZatvoriť reklamu