SME
Sobota, 30. september, 2023 | Meniny má Jarolím
reklama

Test DS 4: Provokuje vodiča vynikajúcou kulisou radenia

Benzínový motor 1,6 THP s výkonom 210 konských síl láka k výrazne športovej jazde. DS 4 si však za sebou ťahá svoj pôvod.

(Zdroj: Martin Vosko)

Všetky modely DS už definitívne stratili označenie Citroën a výrazné tvary ich predurčujú byť stredobodom pozornosť všade kde sa objavia. Inak to nie je ani v prípade DS 4, ktorú sme vyskúšali na veľkých 19-palcových kolesách.

Model DS 4 je plný kontrastov, ale po týždni sme si ho obľúbili a z radenia prevodových stupňov sa stala zábava hraničia s eufóriou. Nikdy by sme nepovedali, že takto budeme raz písať práve o „Citroëne“.

DS 4 je špecifický automobil, po ktorom siahne skupina ľudí hľadajúca „iné“ kompaktné auto. S najvyššou pravdepodobnosťou to nebude malá rodinka, ale slobodní mladí ľudia s vlastným štýlom, bez strachu odlíšiť sa.

Dizajn: takmer čistá jednotka

Celkový vzhľad modelu DS 4 je na hrane medzi crossoverom a klasickým hatchbackom, čo spoločnosť DS využila stavbou modelu DS 4 Crossback, ktorý vám predstavíme o niekoľko dní. Aj v prípade klasického DS 4 sme často vysvetľovali, že to nie je "štvorkolka", ale vozidlo s pohonom prednej nápravy.

Veľa chrómu, výrazne rezané tvary, veľké svetlá s LED smerovkami a denným svietením a skutočne veľké kolesá. Na niekoho to môže pôsobiť príťažlivo, ďalší s úsmevom krúti hlavou.

Nám sa dizajn DS 4 páčil. Dizajnéri to prehnali len s riešením kľučky zadných dverí.

Nemáme nič proti funkčnému zapracovaniu do posledného stĺpika.

Konštrukčne však vznikol na dverách výrazný výklenok, ktorý pri troche nepozornosti dospelého zasiahne do hrude a deti do hlavy.

Praktickosť: dobrá bola vždy trojka

Rázvor vozidla (2612 mm) nie je poddimenzovaný, no pasažieri na zadných sedadlách si veľa luxusu s označením DS neužijú. Neprídu o kvalitné materiály, ani pohodlnú kožu pod zadkom. Miesta na chodidlá je však veľmi málo – ustúpilo totiž masívnych predným kreslám s masážnou funkciou.

Ak si prední pasažieri urobia pohodlie, vždy je to na úkor kolien cestujúcich vzadu.

Určenie vozidla – primárne pre predných pasažierov, ešte zvýrazňujú relatívne malé zadné dvere, resp. malý otvor, ktorý po ich otvorení vzniká.

Navyše, operadlá sedadiel sú zapustené hlboko za tretím stĺpikom, čo ďalej sťažuje nastupovanie do druhého radu.

Praktickosť batožinového priestoru s objemom 385 litrov znevýhodňuje vyššia nakladacie hrana a nemožnosť sklopiť sedadlá do jednej roviny s dnom. Naopak, využitie kufra vylepší otvor v operadlách druhého radu slúžiaci na prenos dlhších predmetov a jeho pravidelný tvar.

Praktické riešenia ustúpili dizajnu aj vpredu, kde priestor pre mobil a pár mincí nájdete, ale otvory na uchytenie pohárov sú zrejme zbytočné.

Motor a prevodovka: je to malý dravec, ale nie hot-hatch

Značka DS Automobiles ponúka model DS 4 s jediným benzínovým motorom – známym agregátom 1,6 THP s výkonom vytlačeným na 155 kW (210 k), ktorý podporuje krútiaci moment 285 Nm. Voči minulosti ide o nárast '+10' vo výkone v koňoch, aj v krútiacom momente.

Samotná pohonná jednotka je vydarené motorárske dielo a využíva ju nie len koncern PSA. Jej maximálny sériový potenciál leží až niekde na hranici 300 konských síl.

Motor kompaktnému hatchbacku pasuje a dokáže mu udeliť zrýchlenie približujúce sa „horúcim hatchbackom“. Viac ako samotný motor nás bavilo presné radenie – na ‚citroenový‘ pôvod priam nezvyklé.

Dráhy radiacej páky sa približujú japonskému tvrdému chodu, ktorý poznajú napríklad v Subaru. Preraďovanie stupňov vodiča doslova provokuje k využitiu výkonných bŕzd a sekvenciu druhého, tretieho a štvrtého stupňa zopakovať.

Keby nám neprimŕzali ruky počas chladných dní o veľkú kovovú časť hlavice, bola by to ideálna športová kulisa.

Jazda: dobre maskuje svoj pôvod, nie však dokonale

Samotný posed v sedadle spolujazdca sme sprvu subjektívne kritizovali za vysoký posed. Po prvých dvoch dňoch testu pocit zmizol a sedenie vyššie nad vozovkou vodič ocení na dlhších trasách alebo po častom nastupovaní.

Konštruktéri sa všemožne snažia skryť v modeli DS 4 všetko, čo by súviselo s jeho minulosťou v „obyčajnom“ Citroëne. Najmenej sa im to darí na podvozku, čo chápeme ako najťažšiu úlohu.

Na kvalitnom povrchu jazdí DS 4 na 19-palcových pneumatikách Bridgestone s rozmerom 225/40 maximálne presvedčivo, pokojne a presne. Zákruty mu „chutia“, aj neočakávane prudké zatočenie vozidlu nerobí problém a jeho vyššia svetlá výška sa neprejaví negatívne.

Už známym orieškom pre Francúzov všeobecne je „gumový“ zvuk po prechode nerovnosťami cesty a nechuť vozidla jazdiť po priečnych poškodeniach vozovky. Presvedčivý rýchly hatchabck sa akoby zľakol, razom prezradí svoj pôvod a netreba ho k tomu ani výrazne nútiť.

Veľké kolesá s nízkym profilom podvozku ťažkú úlohu rozhodne neuľahčia. Až o týždeň neskôr, pri teste verzie Crossback s 18-palcovými pneumatikami sme zistili, že podvozok vie pracovať s vyšším profilom pneumatiky a možno menej agresívnejším naladením výrazne lepšie.

Náš názor

Automobilka DS zmodernizovala model DS 4 voči minulosti len nepatrne. Je to aj naďalej kvalitne spracovaný automobil a s motorom 1,6 THP mu nechýba temperament.

Nám sa páčil dizajn exteriéru viac ako riešenie DS 4 zvnútra. Motor v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nás veľmi prekvapil.

Veľké kolesá sú atraktívne, podvozok však aj kvôli nim pracuje na hrane svojich možností. Slovenské cesty poznáme všetci.

Ak plánujete kúpu modelu DS 4, mali by ste zvážiť verziu Crossback. O tej však už o pár dní.

Technické informácie

Značka a model

DS 4

Verzia

SO CHIC THP 210 Stop & Start

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

17 990 eur / 21 990 eur

Motor

benzínový štvorvalec s objemom 1598 cm3

Výkon / pri otáčkach

155 kW (210 k)/6000 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

285 Nm/1750 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

7,8

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,9/8,1

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1355/490

Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l)

385/1021

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2612; 4284; 1810; 1535

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  2. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  3. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  4. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  5. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  6. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  7. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  8. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 474
  2. Všetkým lepí pred voľbami 12 222
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 10 486
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 334
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 916
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 5 639
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 980
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 631
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dom s garážou, hospodárskou budovou aj s rozľahlým pozemkom v Revišskom Podzámčí kúpila Enter AD Michala Gučíka v roku 2020

Gučík tvrdí, že sa ku kauze tunelovania Vojenského spravodajstva nemôže vyjadriť.


15 h
Sledujeme výsledky parlamentných volieb 2023 minútu po minúte

Priebeh hlasovania je zatiaľ pokojný, predčasné parlamentné voľby 2023 sledujeme minútu po minúte.


a 7 ďalší 4 h
Oficiálne kompletné výsledky volieb bývajú dostupné v nedeľu okolo poludnia.

Prvé výsledky nabehnú v sobotu po desiatej večer.


4 h
Marek Uram sa raduje z gólu s Radoslavom Kropáčom (vľavo) a Romanom Kukumbergom (vpravo) v zápase Slovan Bratislava - Tampa Bay Lightning.

Domácich chválil aj tréner Tampy Bay, tí boli z výsledku nešťastní.


5 h

Neprehliadnite tiež

Ineos Grenadier

Priplatiť sa dá prakticky za čokoľvek.


28. sep
Ilustračné foto.

Autá od októbra môžu stáť už len na vyznačených miestach.


a 1 ďalší 27. sep
Ilustračné foto.

Návrh pre Euro 7 prešiel výrazným kompromisom.


26. sep
Mercedes B250 e

Prednosťou je rýchle nabíjanie aj veľký dojazd.


26. sep
reklama

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Spotrebná daň predražuje polliter asi o dva centy
  2. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 5. Koniec zvláštneho agenta FSB. Prvá časť.
  3. Rado Surovka: Niečo tu smrdí.
  4. Soňa Fröhlichová: Vinári pri Ženevskom jazere finišujú so zberom hrozna
  5. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  6. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  7. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  8. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 82 890
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 467
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 255
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 691
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 27 442
  6. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 359
  7. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 26 092
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 556
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu