TEST: Mercedes GLE je krajší ako pôvodný model ML

Príplatková výbava za viac ako 30-tisíc eur razom posúva automobil do inej triedy. Staré „eMeLo“ odel Mercedes do modernejších šiat a vybavil dokonalými svetlometmi.

(Zdroj: Martin Vosko)

Automobilka Mercedes-Benz premenovala rad SUV vozidiel tak, aby sa ich označenie približovalo klasickému radu osobných Mercedesov. Rad SUV dnes tvorí najmenšie GLA, stredné GLC, väčšie a nami testované GLE a plne sedemmiestna vlajková loď Mercedes-Benz GLS.

Nesmieme zabudnúť na pôvod prvého písmena, ktoré si rad SUV prepožičal od žijúcej terénnej legendy, terénneho modelu G.

Počas posledných jesenných dní sme vyskúšali model GLE SUV, ktorému posledné mesiaci úspešne alternuje jeho kupé verzia – priamy konkurent k BMW X6.

Budete menej výstrední, ale všimnú si vás

Mercedes-Benz GLE vo verzii SUV vychádza z dobre známeho radu ML. História tohto modelového radu si pamätá tento automobil ako ideálneho sluhu nie len pre slovenské podsvetie. Dnes je všetko inak a danú triedu vozidiel osedlali nie len úspešní manažéri, ale aj ich drahé polovičky. A navyše, konkurencia nespí.

Do rúk sa nám dostal model GLE 350d s vidlicovým naftovým šesťvalcom so zdvihovým objemom tri litre, výkonom 190 kW (258 k) a krútiacim momentom 620 Nm. Pohonná jednotka prenáša krútiaci moment na všetky štyri kolesá prostredníctvom deväťstupňovej automatickej prevodovky 9G-TRONIC.

Po dizajnovej stránke prešlo známe SUV počas prerodu z ML na GLE len drobnými dizajnovými zmenami. Základný štýl automobilu zostal pôvodný, vozidlo však získalo viac športovej elegancie. V porovnaní s BMW X5 na nás dizajn exteriéru pôsobí honosnejšie.

Interiér vyriešil Mercedes v duchu dizajnu súčasných modelov a teda nechýba ani veľký vystúpený LCD displej, či nový systém dotykového ovládania, ktorému sme nevedeli prísť počas týždňového testu na chuť.

Majiteľ SUV GLE môže mať k dispozícii v podstate všetky vysnívané luxusné, bezpečnostné a asistenčné prvky. Obmedzením je len finančné zázemie. Testovaný kus je k dispozícii v cene od 61 260 eur no príplatková výbava zaokrúhlila cenu takmer na 100-tisíc eur.

Svetlá zabezpečia dokonalý prehľad o premávke aj v noci

Už v niekoľkých predošlých článkoch sme písali, že Mercedes pre svojich zákazníkov pripravil inteligentné svetlomety na tej najvyššej úrovni. Kde iní automaticky prepínajú medzi diaľkovými a stretávacími svetlami, tam si Mercedes vyberá kam svietiť, aby vodiča obral len o minimum svetla.

Lúč zo svetlometov je fantasticky homogénny a natáčanie svetelného kužeľa prirodzené a bez rušivých faktorov. „Prepnutie“ do diaľkového režimu nastáva postupne – svetelný lúč sa v podstate len natiahne po vozovke pred vami. Jedno protiidúce vozidlo neznamená jeho stlmenie, len zatienenie miesta, kde sa nachádza.

Svetlomety LED Intelligent Light System by sme do príplatkovej výbavy jednoznačne zahrnuli.

Podvozok prekvapil najmä na nespevnenej ceste

Veľmi pozitívne sme vnímali aj vzduchové pruženie Airmatic, ktoré úspešne rieši nastavenie podvozka podľa aktuálnych podmienok. Vodič tak nie je odkázaný na jeden podvozok, ktorý sa nenakláňa, no je priveľmi tvrdý alebo taký, ktorý je komfortný, ale v zákrute máte pocit, že vypadnete z auta.

Vzduchové pruženie má význam práve v prípade vozidiel s multi-určením. Ten v GLE nie je ani v športovom režime mimoriadne tuhý, ale slušne prenáša informácie od vozovky k vodičovi.

V luxusnom režime cestujete ako po masle, stále však máte všetko v rukách a automobil netrpí typickým predo-zadným pohybom.

Kým vo vysokých rýchlostiach na diaľnici je svetlá výška podvozka automaticky znížená o 15 mm, v režime pre nespevnené cesty je možné zdvihnúť model GLE o 50 mm. Nazdávali sme sa, že takýmto zdvihnutím utrpí komfort cestujúcich, no opak je pravdou. Aj na lesnej ceste sme cestovali komfortne a navyše bez strachu o škrabnuté „brucho“.

Problém nastáva pri vystupovaní zo zdvihnutého auta. Nemali sme dostatočne dlhé nohy a nohavice tak vždy utreli prah dverí.

V mene bezpečnosti udržuje vozidlo v strede pruhu

So systémom Distronic Plus – adaptívnym tempomatom sme sa stretli už v minulosti. Systém v spojení s automatickou prevodovkou je schopný nie len znížiť rýchlosť pri priblížení sa k inému vozidlu, ale aj celkom zastaviť a opäť sa pohnúť.

Vozidlo bolo vybavené aj systémom pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. K jeho aktivácii dochádza automaticky po spustení tempomatu.

Očakávali sme ľahké korekcie do volantu v prípade, že sa vozidlo dostane kolesami na hranu jednej z čiar.

Systém však koriguje smer jazdy oveľa skôr, s cieľom udržať auto v strede pruhu.

Vodič tak pociťuje zásahy do volantu priebežne - takmer nepretržite, čo si vyžaduje zvyk alebo jazdu v strede pruhu. Pre niekoho to môže byť dokonca nepríjemné, za hranicou očakávaného zásahu do riadenia.

Systém pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu je schopný niekoľko sekúnd autonómnej jazdy. Ak vodič nastaví rýchlosť tempomatu napr. 130 km/h, elektronika môže vozidlo pri prejazde výraznejšej zákruty (v kombinácii so systémom korekcie riadenia) zároveň spomaliť na bezpečnejšiu rýchlosť. Odtiaľ je len krôčik k plne autonómnej jazde.

Asistenčných elektronických systémov môže byť vo vozidle toľko, že by im mohol byť venovaný samostatný rozsiahly článok.

Prevodovku prekvapíte málokedy

Deväť stupňov prevodovky by podľa predstaviteľov značky Mercedes-Benz mal byť strop a ich ďalšie navyšovanie v súčasnosti neplánuje. Automatická prevodovka 9G-Tronic radí hladko a bez zaváhaní. Len málokedy dostanete prevodovku do pomykova, kedy jej chvíľu trvá rozhodnúť čo ďalej.

V mene spotreby je elektronika nastavená tak, aby približne prvá štvrtina dráhy plynu bola lenivá a motor len neochotne dvíha otáčky a rýchlosť vozidla. Ďalšie výraznejšie stlačenie znamená prebudenie motora a radenie až pri vyšších otáčkach, čo sa prejaví výrazným zrýchlením - takmer "poskočením" auta. Toto nastavenie nám v meste nie vždy vyhovovalo.

O niečo viac by sa nám páčilo, keby prevodovka ešte viac využívala krútiaci moment a podradila len v prípade seriózneho stlačenia plynu, pretože agregát môže krútiaci moment rozdávať. Najmä v komfortnom režime elektroniky by malo byť využívanie krútiaceho momentu zásadné.

Počas testu sme najazdili s takmer 2,2 tonovým SUV približne 800 km so slušnou priemernou spotrebou 9,6 litra nafty na 100 km. Keby sme boli ochotní viac sa orientovať na spotrebu, motor by sa mohol uspokojiť aj s priemerom na hranici osem litrov.

Náš názor

Model GLE je príkladom evolúcie dospelého prémiového SUV, ktoré môže disponovať rozmaznávacími aj ochrannými funkciami. Mercedes-Benz GLE už dávno nepatrí len mafiánom. Po modernizácii je krajší ako pôvodný model ML a pôsobí navonok honosnejšie.

Technické informácie

Značka a model

Mercedes-Benz GLE SUV

Verzia

350d 4MATIC

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

54 420 eur / 61 260 eur

Motor

naftový V6 so zdvihovým objemom 2987 cm3

Výkon / pri otáčkach

190 kW (258 k)/3400 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

620 Nm/1600 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/9

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

7,1

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

6,6/9,6

Objem palivovej nádrže (l)

93

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

2175/775

Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l)

690/2010

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2915; 4819; 2141; 1796

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 526
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 479
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 457
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 278
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 832
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 681
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 880
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 802
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 909
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 804

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Vydýchaný vzduch v kabíne môže byť nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.