SME

Volkswagen oslavuje 70 rokov od začiatku výroby Chrobáka

Volkswagen dnes čelí emisnej afére. V povojnových časoch však dokázal povstať z podstatne ťažšej situácie.

(Zdroj: Volkswagen)

Aj keď Volkswagen nemá za sebou najlepší rok, na jeho konci sa predsa len našiel dôvod na malú oslavu. Vo vianočnom čase si totiž automobilka pripomína sedemdesiat rokov od spustenia výroby obľúbeného modelu Volkswagen Beetle.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V ťažkých časoch, po skončení druhej svetovej vojny potrebovalo zničené Nemecko naštartovať svoju ekonomiku. Svojím dielom k tomu prispela aj automobilka, sídliaca vo Wolfsburgu. Približne 6-tisíc zamestnancov, pracujúcich pod britským vedením sa vrátilo od vojenskej výroby naspäť k civilnej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sériovú výrobu obmedzoval nedostatok materiálu

K záchrane fabriky prispela objednávka 20-tisíc vozidiel pre potreby Spojencov, okupujúcich Nemecko. Od Vianoc 1945 do konca roku sa vyrobilo prvých 55 vozidiel Volkswagen Type 1, neskôr známeho ako model Beetle.

Spustenie sériovej výroby Chrobáka narážalo na problémy s nedostatkom materiálu. V rokoch 1946 až 1947 sa objem ročnej produkcie pohyboval okolo úrovne 1000 kusov.

S exportom sa začalo v októbri 1947. Až po menovej reforme v júni 1948 významnejšie stúpli aj domáce objednávky. V októbri 1949 sa fabrika dostala naspäť pod nemecké vedenie a bola na dobrej ceste k úspechu. Z modelu Beetle sa vyrobilo až 21 miliónov kusov a jeho produkcia definitívne skončila v júli 2003 v Mexiku.

VW vo videu ukazuje, ako upraví dotknuté motory

Nemecká automobilka v minulosti ukázala schopnosť vykorčuľovať z ťažkej situácie. Podobnej, aj keď nie tak náročnej výzve čelí aj dnes. Ekonomicky silný koncern sa musí vysporiadať so škodami, spôsobenými emisnou aférou.

SkryťVypnúť reklamu

V nedávno zverejnenom videu automobilka popisuje spôsob nápravy motorov, ktorých sa emisný problém dotýka. Svojich zákazníkov bude zvolávať postupne od januára nadchádzajúceho roku. V prípade motorov 1,2 l a 2,0 l s označením EA 189 pôjde len o zmenu softvéru a servisný úkon zaberie asi 30 minút.

V prípade motora 1,6 TDI dôjde aj k osadeniu plastovej mriežky, ktorá má usmerniť rozvírený nasávaný vzduch. Čidlo váhy vzduchu ho následne presnejšie odmeria, čo vo výsledku má priniesť precíznejšie spaľovanie a zníženie oxidov dusíka.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 202
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 164
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 119
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 613
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 337
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 469
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 659
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 2 123
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  2. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  3. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  4. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  5. Štefan Šturdzík: Róbert , novinári sú strážny pes demokracie.
  6. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  7. Ľuboš Vodička: Gasometer Viedeň, imperiálna industriálna architektúra
  8. Jan Pražák: Jak stará babča zpacifikovala žebráka
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 375
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 402
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 995
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 9 828
  5. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 705
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 702
  7. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 669
  8. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 334
  1. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  2. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  3. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  4. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  5. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  6. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  7. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  8. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
SkryťZatvoriť reklamu