Vedci pridali do asfaltu soľ. Ubudnú výtlky, aj ľad na cestách

Ak sa turecký výskum úspešne aplikuje do praxe, tak nás čakajú cesty bez ľadu a s menším počtom výtlkov.

(Zdroj: Archív SME - TIBOR SOMOGYI)

Tureckí výskumníci z Univerzity Koc v Istanbule pracujú na novom asfaltovom povrchu, na ktorom v zime nenamrzne voda. Informáciu priniesol portál carscoops.com.

Je prakticky nepredstaviteľné, aby cestári v momente, keď začne snežiť, vykonali zimnú údržbu odrazu na všetkých úsekoch ciest. Počas zimy sa tak nie raz stretneme so súvislou pokrývkou snehu na komunikáciách.

Do asfaltu primiešajú soľ

Ešte zradnejší býva takzvaný čierny ľad. Ide o úsek cesty, ktorý na prvý pohľad vyzerá bezpečne, no v skutočnosti je na ňom tenká vrstva ľadu. Ak to motorista nepredvída, ľahko môže skončiť v priekope.

Podobné incidenty sa môžu stať minulosťou. Stačí ak bude výskum tureckých vedcov úspešný. Tí do vrstvy asfaltu vmiešavajú mravčan draselný – soľ neškodnú pre životné prostredie. Tá sa postupne uvoľňuje a zabraňuje vzniku poľadovice.

Novinka pomôže aj v boji s výtlkmi

Okrem toho pridávajú do asfaltu polymér butadién-styrén, odpudzujúci vodu. Voda by sa tak nemala na asfalte udržovať, čo tiež zabraňuje tvorbe ľadu na ceste.

Vedľajším prínosom tejto technológie by mala byť lepšia odolnosť asfaltu. Výtlky sa totiž tvoria hlavne opakovaným zamŕzaním vody v štrbinách cesty. Ako nevýhoda sa javí celoročná prítomnosť soli na cestách, ktorá má negatívny vplyv na koróziu vozidiel.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  2. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  3. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  7. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 088
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 363
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 196
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 183
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 044
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 082
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 001
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 924
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 618
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 448

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik PETER WILFLING.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Kandidát na župana šarlatánov neuznáva.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Volkswagen skončí s downsizingom

Šéf Volkswagenu Herbert Diess sa vyjadril, že ďalšie znižovanie obsahu motorov prinesie len náklady a problémy s emisiami.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.