Prvá jazda: Ford nám predviedol pohon všetkých kolies aj Focus RS

Pohon všetkých kolies nám Ford predviedol na ceste aj v teréne. Zážitkom, aj keď len z pozície spolujazdca, bola jazda na Focuse RS.

(Zdroj: Ford)

Vozidlá, spadajúce do kategórie SUV sa stále tešia vyššej popularite. Tento trend by sa nemal zmeniť ani v nasledujúcich rokoch. Podľa analytickej spoločnosti IHS by mal podiel SUV na európskom trhu vzrásť z 20 percent v roku 2014 na 27 % v roku 2020. Aj o tieto tvrdenia sa vo svojich plánoch opiera automobilka Ford.

Okrem vozidiel SUV kladie Ford dôraz aj na pohon všetkých kolies. Prezentácia, zameraná práve na verzie vozidiel s oboma poháňanými nápravami, bola dôvodom pre pozvanie zástupcov médií do testovacieho komplexu Lommel v Belgicku.

Americký výrobca ponúkne v budúcom roku v Európe až osem modelov, využívajúcich pohon všetkých kolies od praktického Transitu až po športový Focus RS.

Cesta nám o schopnostiach AWD veľa nepovedala

V úvode na nás čakal testovací okruh a vozidlá s inteligentným pohonom všetkých kolies AWD. Postupne sme tak vystriedali modely Mondeo, S-Max a Galaxy. Inteligentný pohon neustále vyhodnocuje trakciu kolies a podľa toho prerozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu.

Na dvojicu zadných kolies dokáže v extrémnych podmienkach presmerovať až 100% dostupného krútiaceho momentu. Systém dokáže vyhodnotiť a zareagovať na zmenu podmienok na ceste za 20 milisekúnd.

Počas krátkej jazdy bolo síce slnečno, ale cesty testovacieho centra boli ešte miestami mokré po predchádzajúcom daždi. Neustále sa meniace podmienky by boli ideálnou šancou na preverenie inteligentného pohonu všetkých kolies.

Na druhej strane však bola bezpečnosť a starosť Fordu o testovacie autá, a tak sme absolvovali niekoľko kôl vo výletnom tempe. Robiť akékoľvek súdy nad systémom AWD na základe tejto skúsenosti si jednoducho nemôžeme dovoliť.

Ranger sa terénu vysmial

V druhej časti sme sa dostali do terénu a postupne preverili Ford Ranger, Kugu a z pozície pasažiera sediaceho vzadu aj Ford Edge. Na prvý pohľad budila terénna vložka rešpekt. Hneď prvá strmá stena (Kuga aj Edge ju obchádzali inou trasou) naznačovala jej náročnosť. Jej povrch však tvoril betónový podklad s minimálnou vrstvou blata a ihličia.

Podľa pokynov inštruktora sme v Rangeri využili redukčnú prevodovku a pohon oboch náprav 4WD. Pre pomalú jazdu bol redukovaný prevod výhodný, najmä v prípade verzie s manuálnou prevodovkou. Pýcha Fordu by však nemala problém ani s ťažšou prekážkou, rovnako ako jeho konkurencia.

O to väčšie sklamanie prišlo, keď sa ukázalo, že žiadna z nasledujúcich terénnych nástrah Ranger reálne nepreverila. Blata na trase síce pribudlo, ale zato sa zjemnil jej profil.

Dostavil sa presne ten pocit, o ktorý automobilkám pri prezentácii terénnych schopností ide. Autá s ľahkosťou prekonávali terén a vodič mal pocit istoty. Chýbal však aspoň malý nával adrenalínu, ktorý by nás aspoň naoko presvedčil o náročnosti trasy.

Aj v prípade Fordu sa potvrdilo, že automatická prevodovka je výrazne pohodlnejšou voľbou počas jazdy mimo cesty. Pri pomalom prejazde netreba neustále stúpať na spojkový pedál. V prípade prechodu cez výrazné priečne nerovnosti sa s automatom lepšie ovláda rýchlosť vozidla, čo sa výrazne podpisuje pod dobrý komfort Rangeru v teréne.

Modely Kuga a Edge obstáli v terénnej vložke podobne dobre ako Ranger, ich trasa bola však predsa len o niečo jednoduchšia. Keby sme mali dať na prvý pocit, tak z tejto dvojice pôsobila o niečo suverénnejšie Kuga. Možno aj z tohto dôvodu inštruktor nepustil novinárov za volant Fordu Edge a pri jednom prudšom, ale krátkom výjazde do kopca pokrytého blatom sa auto trápilo a približovalo k maximu svojich schopností.

Je pravdou, že trasu sme nepovažovali za etalón terénnych nerovností. Na konci dňa však platilo (možno s výnimkou Rangeru), že sa málokedy nájde majiteľ, ktorý zavedie svoj Ford do ťažších podmienok.

Ford Edge sa v teréne natrápil zo všetkých áut najviac. Foto: Ford

Focus RS je v drifte ľahko ovládateľný

To najlepšie prišlo na záver. Síce len z pozície spolujazdca, ale aj tak bol najväčším zážitkom Ford Focus RS a dve ostré kolá. Testovací jazdci Fordu na troch výkonných vozidlách nejazdili na čas. Sústredili sa na efekt. Jazda dverami napred bola tým, čo nám chceli predviesť.

Rýchlo plynúce prostredie, utekajúce za oknom, prezrádzalo našu vysokú rýchlosť v dlhých tiahlych zákrutách, ale pocitovo sme rýchlo nešli . Možno za to môže plynulosť a spôsob jazdy. Šofér Focusu RS predal nájazd do zákruty, aby v nej mohol následne pridať a “postaviť“ auto bokom. Až pohľad na jazdu zvonku nás v protiklade s naším pocitom presvedčil o rýchlosti Focusu RS. Nakoniec, potvrdzujú to aj fotografie priamo z akcie.

Ovládateľnosť vozidla v drifte vyzerala z pohľadu spolujazdca až banálne jednoducho. Minimálna práca s volantom počas dlhej zákruty, prejdenej bokom, sa vryla do pamäti ako najvýraznejšia spomienka.

Okrem bezpochyby výborného šoféra to svedčí aj o schopnostiach systému Ford Performance AWD. Tento systém pohonu oboch náprav dokáže poslať na zadné kolesá 70 % krútiaceho momentu a z neho sa v prípade potreby môže až 100% dostať na ľavé alebo pravé koleso. Táto teória prináša v praxi výborné vlastnosti.

Jazdiť bokom niekde na veľkom prázdnom parkovisku je neporovnateľne ľahšie voči presnej jazde, ktorú na nie veľmi širokej ceste predvádzal vodič Focusu RS. Keď k tomu pripočítame meniace sa podmienky, cesta bola v tieni vlhká a na slnečných častiach už suchá, je až neuveriteľné, ako nová zbraň Fordu dobre pracuje.

Focus RS má vysoký výkon a určite aj vynikajúce brzdy, ale prvých pár minút strávených na sedadle spolujazdca nám naznačuje, že jeho doménou bude jazda dverami napred na uzavretej ceste.

Technické údaje

Značka a model

Ford Focus RS

Motor

2,3 l EcoBoost

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

257(350)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

440/2000-4500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

4,7s

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  3. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  4. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  5. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  7. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  8. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  9. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  10. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 147
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 915
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 980
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 6 350
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 153
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 727
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 4 915
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 362
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 3 941
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 817

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bugár: Vyzerám ako nejaká troska? Strane mám čo ponúknuť aj po ďalších voľbách

Až také jednoduché to nebude, hovorí o Ficovej prípadnej kandidatúre na ústavného sudcu.

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Prišiel na týždeň, no žije tu 16 rokov.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.