Test: Kia Ceed sa dvojspojkovou prevodovkou doťahuje na konkurenciu

Správanie prevodovky šofér ľahko ovplyvní a prispôsobí svojim požiadavkam správnym stlačením plynového pedála.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

Nová sedemstupňová automatická dvojspojková prevodovka DCT bola dôvodom na to, aby sme dôkladnejšie preverili Kiu Ceed. Počas niekoľkých týždňov sme na nej absolvovali približne tritisíc kilometrov. Modernizovaná verzia modelu Ceed prišla na slovenský trh v priebehu jesene 2015, už tri roky po predstavení novej generácie.

V rámci omladzovacej kúry podstúpil jeden z kľúčových modelov automobilky všetky očakávané zmeny. V preklade to znamená úpravu prednej masky, pridanie chrómových rámikov okolo hmloviek a ponuka sa rozšírila aj o nové 17 a 18-palcové disky. Vo vnútri je to znovu o väčšom množstve chrómových prvkov a novej sedempalcovej dotykovej obrazovke.

Motor získal na výkone

Tie skutočne výrazné zmeny ostali skryté pod povrchom. Úpravou prešiel aj nami testovaný motor 1,6 CRDi. Po novom dosahuje výkon 100 kW a maximálny krútiaci moment vzrástol na 300 Nm pri 1750-2500 ot/min v prípade automatickej prevodovky (a 285 Nm v prípade manuálnej prevodovky. Tu je k dispozícii v rozmedzí 1500 až 3000 ot/min).

Automatická prevodovka je dimenzovaná na zvládnutie krútiaceho momentu do 300 Nm, čím mierne zaostáva za konkurenciou. Kia nás však počas testu presvedčila, že jej prevodovka nestráca na konkurenciu svojím správaním.

Vo vlastnej réžii vyvinutý dvojspojkový automat je podľa nás pre juhokórejskú automobilku ďalším veľkým krokom vpred. Čím dlhšie sme na Ceede jazdili, tým viac sme sa v tom utvrdzovali.

V batožinovom priestore našli svoje miesto odkladacie priestory pod dnom, dojazdová rezerva a aj úchytný systém. Foto: Gabriel Kuchta

Plynom ovládnete prevodovku

Negatív je minimum, ale nejaké sme našli. Napríklad pri vyrovnanej jazde a náhlom stlačení plynového pedála na podlahu si na podradenie o dva stupne šofér počká. V tomto si Kia môže podať ruku so svojimi rivalmi na trhu.

Zdržanie vyplýva už zo samotného princípu fungovania dvojspojkovej prevodovky. Vyhnúť sa mu dá citlivejšou prácou s plynovým pedálom. Práve vhodným stlačením plynu si šofér jednoducho vynúti požadované správanie prevodovky.

Druhým mínusom je menšia ochota podraďovať v niektorých špecifických situáciách. Strmý zjazd z kopca v malej rýchlosti absolvovaný pravidelne ráno, štandardne prechádzame na druhý prevodový stupeň a využívame brzdnú silu motora.

Ceed vo vrchnej časti zaradil trojku a málokedy sa nám podarilo prinútiť ho, aby po pribrzdení automaticky podradil. Toto je však len jedna špecifická situácia a štandardne automat podraďoval v pravú chvíľu.

Prevodovka drží motor v ideálnych otáčkach

Naopak, pri poobedňajšom výjazde hore tým istým kopcom nechal motor točiť o niečo vyššie a zbytočne ho nedusil. Pri prevádzke na rovinatých úsekoch ukázala prevodovka svoju zladenosť so štvorvalcovým naftovým agregátom.

V dostatočnej miere nechávala vyniknúť krútiaci moment a jeho maximum v rozmedzí 1500 až 3000 otáčok. Možnosť manuálneho radenia nechá vodiča chladným, pretože v 95% situácií radí automat podľa želania. Pozitívom je aj jemný rozjazd a v prípade potreby pri pohýnaní pomôže aj asistent rozjazdu do kopca.

Už zo samotných parametrov pohonnej jednotky vyplýva dobrá dynamika auta. Pružné zrýchlenie je dostatočné aj pre potreby tých rýchlejších motoristov, ktorí často predbiehajú. Akustický prejav je na pomery dieselu znesiteľný a neprekážal nám ani na diaľnici. Spotrebu v teste sme vytlačili striedaním krátkych jázd s diaľnicou a častým využívaním schopností motora na 6,2 l. Štandardnou jazdou ju možno zraziť na 5,5 l.

Dvojitý A stĺpik mierne obmedzuje výhľad vodiča. Foto: Gabriel Kuchta

Podvozok robí Kiu rýchlejšou, ako je

Pri rýchlej jazde sa auto mierne nakláňa a podvozok pôsobí skôr mäkkým dojmom. Dostať ho do úzkych však nie je ľahké. Väčšinu času pôsobí suverénne a pocit z rýchlosti sa stráca. Rozhodiť ho dokáže až kombinácia rýchlosti a priečnej nerovností. Vtedy môže zadok kombi verzie mierne odskočiť.

Vyššia rýchlosť a zákruty nám poukázali aj na slabšie bočné vedenie sedadiel. Nezriedka sa šofér v zákrute musí pevne držať volantu a nohou zapierať o dvere. Aj keď je Kia rýchla, v niektorých ohľadoch je stavaná skôr na pokojnú rodinnú jazdu. Platí to aj o pocite z riadenia, ktoré nedáva dostatočnú spätnú väzbu. My sme najčastejšie využívali posilňovač riadenia v režime Sport. Na výber sú ešte režimy Normal a Comfort.

Niekedy poteší aj detail. Vďaka rôznemu tvaru gombíkov na odomknutie a uzamknutie vozidla ich ľahko nahmatáte a rozoznáte aj v noci, bez toho, aby ste museli vyťahovať svetlo na mobile. Foto: Gabriel Kuchta

Interiér áno, volant nie

S interiérom ako celkom sme spokojní. Nevyhovoval nám tvar volantu. Navyše na novom aute bol jeho povrch klzký a šmýkal sa nám z rúk. Našťastie v priebehu testu jeho povrch používaním zdrsnel. Aj tak sme s nostalgiou spomínali na volant ponúkaný vo verzii GT Line.

Ovládanie multimediálneho systému malo svoju logiku. Oceňujeme aj vhodne zvolené ovládanie niektorých funkcií priamo pomocou gombíkov.

Najmä možnosť priamo vypnúť displej (bez toho, aby sme vypli rádio) nás potešila počas nočných jázd. Preklikávať sa niekoľkými krokmi cez menu a sklápať tak zrak pre vypnutie iritujúceho podsvietenia nie je totiž ani príjemné, ani bezpečné.

V interiéri nám vyhovovala orientácia jednotlivých prvkov na vodiča. Foto: Gabriel Kuchta

Náš názor

Tradičnou bolesťou Kie je spotreba. Novou dvojspojkovou prevodovkou však juhokórejská automobilka spravila veľký krok vpred. Jej zladenie s motorom ničím nezaostáva za konkurenciou. Aj keď podvozok pôsobí skôr mäkko, bez problémov si poradí aj s rýchlosťami, za ktoré vás policajti nepochvália. Pri rýchlej jazde si však treba dávať pozor na priečne nerovnosti. Počas niekoľkých týždňov sa nám dostala pod kožu a pre nás by pri kúpe nového auta patrila do úzkeho kruhu kandidátov vo svojej kategórii.

Parkovací asistent vie zaparkovať pozdĺžne aj priečne. Pre toho, kto s parkovaním nemá problém, je táto funkcia zbytočnou stratou času. Skôr oceňujeme jemnosť rozjazdu vozidla s automatickou prevodovkou. Foto: Gabriel Kuchta

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Kia Ceed SW

Verzia

Platinium

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

12 390/22 690/*

Motor

naftový radový štvorvalec; objem 1582 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

100(136)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

300/1750-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická dvojspojková/7

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

10,9

Stav tachometra (km)

1200

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,4/6,2 v prípade plynulej rodinnej jazdy klesla spotreba pod 5,5 l; podľa našich meraní sa údaje z palubného počítača prakticky zhodujú s realitou

Objem palivovej nádrže (l)

53

Typ a rozmer pneumatík

Continental ContiPremiumContact 5 205/55 R15

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1529-1550/390-411

Objem batožinového priestoru (l)

528/1642

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2650; 4505; 1780; 1485

* V cene verzie je už započítaný aj príplatok za DCT prevodovku. Konečná cena tohto konkrétneho modelu nie je stanovená. Vozidlo bolo využité počas medzinárodných novinárskych testovacích dní na Slovensku a kombinácia jeho výbavy 100-pecentne nekorešponduje so slovenskou ponukou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 283
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 080
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 839
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 198
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 014
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 917
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 792
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 666
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 330

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.