SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Simson SR4-2 Star z roku 1965 prekonal náš Pionier

Motocykel Simson technickou koncepciou, výbavou a jazdnými vlastnosťami značne prevyšoval náš malý Pionier.

Meno výrobcu motocyklom Simson dali bratia Löb a Moses Simsonovi, ktorí ho kúpili v roku 1856. Až po druhej svetovej vojne sa tu začali vyrábať prvé motocykle.Meno výrobcu motocyklom Simson dali bratia Löb a Moses Simsonovi, ktorí ho kúpili v roku 1856. Až po druhej svetovej vojne sa tu začali vyrábať prvé motocykle.(Zdroj: Marián Bazala)

Motocykle značky Simson pozná asi každý z nás. Ale len staršia generácia si pamätá ich predchodcov, ktorí sa predávali v Mototechne v polovici 60. rokov minulého storočia.

V roku 1966 obohatil trh jednostopých motorových vozidiel malý motocykel Simson Star SR 4-2, výrobok východonemeckej firmy VEB Fahrzeug- und Gerätewerk Simson Suhl.

Tento motocykel technickou koncepciou, výbavou a jazdnými vlastnosťami značne prevyšoval náš malý Pionier. Malá zásielka bola rýchlo vypredaná, a tak sa z nového Simsona mohli tešiť len „vyvolení“. Cena bola 3150 Kčs.

Motor je jednovalcový dvojtakt s vratným vyplachovaním. Vŕtanie 40mm, zdvih 39,5 mm. Obsah: 49,6 cm3. Stupeň kompresie 9,5, výkon 3,4 k pri 6500 ot/min., točivý moment 3,8 Nm/6000 ot. Zaujímavé bolo nútené chladenie ventilátorom, poháňaným priamo kľukovou hriadeľou.

Motor bol vložený podobne ako v prípade Mopedu Stadion na pružných pryžových puzdrách. Karburátor má sýtič, ovládaný páčkou na riadidlách, takže odpadáva preplachovanie kolíkom na plavákovej komore. Mazanie je zmesou oleja s benzínom v pomere 1:33.

Rozmiestnenie ovládacích prvkov na riadidlách je podobné, ako majú ostatné motocykle. Napravo ovládanie plynu, páčka ovládania prednej brzdy, vypínač na otvorenie karburátora a prepínač smerových svetiel. Naľavo bola páka spojky a prepínač diaľkového a stretávacieho svetla, ako aj tlačidlo svetelného a zvukového klaksónu. V strede je parkovacie svetlo. Foto: Marián Bazala

Zadná brzda sa ovládala nožnou pákou a bola umiestnená na pravej strane. Foto: Marián Bazala

Prevodovka je trojstupňová s nožným riadením. Primárny prevod je s ozubenými kolesami, sekundárny reťazou zakrytou gumovými krytmi. Rám je chrbticový, trubkový v kombinácii s plechovými výliskami.

Nádrž objemu 8,5 l vystačila na 300 kilometrov. Benzín s olejom sa miešal v pomere 1:33. Foto: Marián Bazala

Neobvyklá predná vidlica je výkyvná (tlačná) so zdvihom pruženia 105 mm, zadná 85 mm. Teleskopické tlmiče zabezpečujú mäkkú a pohodlnú jazdu dvom osobám. Nádrž na 8,5 l paliva má pekný uzáver, ktorý odkazuje na športové úspechy Simsonov. Nemali ho všetky.

Na označení si dal výrobca záležať. Na paneli riadidiel, na kryte primárneho prevodu a vzadu na okraji sedáku. Foto: Marián Bazala

Vzájomne zameniteľné kolesá rozmeru 16 palcov mali ráfiky z hliníkovej zliatiny. Bohatá na vtedajšie pomery je elektrická výzbroj. Zdroj prúdu je zotrvačníkové magneto a akumulátor Gu 4,5 Ah, ktorý je upevnený za ľavým bočným plechovým krytom.

Štítok s rokom výroby a výrobným číslom sa nachádza na pravej strane pod sedadlom. Výrobné číslo je vyrazené aj v ráme na tej istej strane. Foto: Marián Bazala

Motocykel sa štartoval nožnou pákou, tzv. nakopávaním. Trojstupňová prevodovka sa ovládala nožnou pákou na ľavej strane. Foto: Marián Bazala

Predný svetlomet je pevný, neotáča sa spolu s riadidlami. K elektrickej výbave patrí svetelná húkačka, smerovky umiestnené na konci riadidiel, brzdové svetlo, parkovacie svetlo umiestnené na krycom paneli, kontrolka neutrálu, sériovo montované spätné zrkadlo.

Pekný detail na uzáver palivovej nádrže, ktorý odkazuje na športové úspechy Simsonov. Nemali ho všetky. Foto: Marián Bazala

Teleskopické tlmiče zabezpečujú mäkkú a pohodlnú jazdu dvom osobám. Foto: Marián Bazala

Vzadu bol praktický chrómovaný nosič. Maximálna rýchlosť 60km/h, zrýchlenie 0-50 km/h. za 16s., spotreba paliva 2,7/100km. Pohotovostná hmotnosť je 75 kg. Všetky SIMSONY, dodané na náš trh, boli vo farbe: rám a blatníky „jawácka“ tmavočervená, nádrž a bočné plechové kryty krémovo šedý odtieň.

Motocykel na foto je v originálnom, nerenovovanom stave okrem smeroviek, ktoré sú z novších ročníkov.

Predná vidlica je výkyvná so zdvihom pruženia 105 mm, zadná 85 mm. Foto: Marián Bazala Na tele predného reflektora bolo zapaľovanie a tachometer. Foto: Marián Bazala

Technické parametre

Simson SR4-2 Simson SR4-2/1

Vzadu bol pochrómovaný nosič batožiny s priečkami potiahnutými tvrdou gumou. Jeho súčasťou bol aj držiak pre spolujazdca. Foto: Marián Bazala


Motor Dvojtaktný
Počet valcov 1
Štartér Kickstarter
Chladenie Radialgebläse
Vŕtanie 40 mm
Zdvih 39,5 mm
Objem 49,6 cm³
Kompresia 9,5:1
Točivý moment 4.41 Nm pri 5000/min
Výkon 3,4 k pri 6500/min 3,4 k pri 5750/min
Maximálna rýchlosť 60 km/h
Počet prevodových stupňov 3, radenie nohou
Pohonné hmoty Zmes benzínu a oleja v pomere 1:33
Spotreba na 100 km 3,0 l 2,8 l
Karburátor NKJ 153-6 (od r.1965 16N1-1) 16N1-6
Objem palivovej nádrže 8,5 l
Hmotnosť 73,5 kg
Prípustná celková hmotnosť 230 kg
Počet miest 2
Celkom vyrobených kusov 505.800
Roky výroby 1964–1968 1968–1975

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteran.sk

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 13 926
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 159
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 939
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 658
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 273
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 864
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 844
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 272
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 801
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 753

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

Ako o Gorile klamala Anna Bubeníková

Nominantka SDKÚ pôsobila vo Fonde národného majetku devätnásť rokov.

Anna Bubeníková.
Komentár Petra Schutza

Prezidentka je optimistkou bez dôvodu

Niežeby sa dôvera ku krokom polície i prokuratúry dala rovno vylúčiť.

Peter Schutz

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Asi najsmutnejšie je mlčanie Ivana Mikloša

Kolopič sa neprizná, ani keby ho lámali na kolese.

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR