SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Simson SR4-2 Star z roku 1965 prekonal náš Pionier

Motocykel Simson technickou koncepciou, výbavou a jazdnými vlastnosťami značne prevyšoval náš malý Pionier.

Meno výrobcu motocyklom Simson dali bratia Löb a Moses Simsonovi, ktorí ho kúpili v roku 1856. Až po druhej svetovej vojne sa tu začali vyrábať prvé motocykle.Meno výrobcu motocyklom Simson dali bratia Löb a Moses Simsonovi, ktorí ho kúpili v roku 1856. Až po druhej svetovej vojne sa tu začali vyrábať prvé motocykle.(Zdroj: Marián Bazala)

Motocykle značky Simson pozná asi každý z nás. Ale len staršia generácia si pamätá ich predchodcov, ktorí sa predávali v Mototechne v polovici 60. rokov minulého storočia.

V roku 1966 obohatil trh jednostopých motorových vozidiel malý motocykel Simson Star SR 4-2, výrobok východonemeckej firmy VEB Fahrzeug- und Gerätewerk Simson Suhl.

Tento motocykel technickou koncepciou, výbavou a jazdnými vlastnosťami značne prevyšoval náš malý Pionier. Malá zásielka bola rýchlo vypredaná, a tak sa z nového Simsona mohli tešiť len „vyvolení“. Cena bola 3150 Kčs.

Motor je jednovalcový dvojtakt s vratným vyplachovaním. Vŕtanie 40mm, zdvih 39,5 mm. Obsah: 49,6 cm3. Stupeň kompresie 9,5, výkon 3,4 k pri 6500 ot/min., točivý moment 3,8 Nm/6000 ot. Zaujímavé bolo nútené chladenie ventilátorom, poháňaným priamo kľukovou hriadeľou.

Motor bol vložený podobne ako v prípade Mopedu Stadion na pružných pryžových puzdrách. Karburátor má sýtič, ovládaný páčkou na riadidlách, takže odpadáva preplachovanie kolíkom na plavákovej komore. Mazanie je zmesou oleja s benzínom v pomere 1:33.

Rozmiestnenie ovládacích prvkov na riadidlách je podobné, ako majú ostatné motocykle. Napravo ovládanie plynu, páčka ovládania prednej brzdy, vypínač na otvorenie karburátora a prepínač smerových svetiel. Naľavo bola páka spojky a prepínač diaľkového a stretávacieho svetla, ako aj tlačidlo svetelného a zvukového klaksónu. V strede je parkovacie svetlo. Foto: Marián Bazala

Zadná brzda sa ovládala nožnou pákou a bola umiestnená na pravej strane. Foto: Marián Bazala

Prevodovka je trojstupňová s nožným riadením. Primárny prevod je s ozubenými kolesami, sekundárny reťazou zakrytou gumovými krytmi. Rám je chrbticový, trubkový v kombinácii s plechovými výliskami.

Nádrž objemu 8,5 l vystačila na 300 kilometrov. Benzín s olejom sa miešal v pomere 1:33. Foto: Marián Bazala

Neobvyklá predná vidlica je výkyvná (tlačná) so zdvihom pruženia 105 mm, zadná 85 mm. Teleskopické tlmiče zabezpečujú mäkkú a pohodlnú jazdu dvom osobám. Nádrž na 8,5 l paliva má pekný uzáver, ktorý odkazuje na športové úspechy Simsonov. Nemali ho všetky.

Na označení si dal výrobca záležať. Na paneli riadidiel, na kryte primárneho prevodu a vzadu na okraji sedáku. Foto: Marián Bazala

Vzájomne zameniteľné kolesá rozmeru 16 palcov mali ráfiky z hliníkovej zliatiny. Bohatá na vtedajšie pomery je elektrická výzbroj. Zdroj prúdu je zotrvačníkové magneto a akumulátor Gu 4,5 Ah, ktorý je upevnený za ľavým bočným plechovým krytom.

Štítok s rokom výroby a výrobným číslom sa nachádza na pravej strane pod sedadlom. Výrobné číslo je vyrazené aj v ráme na tej istej strane. Foto: Marián Bazala

Motocykel sa štartoval nožnou pákou, tzv. nakopávaním. Trojstupňová prevodovka sa ovládala nožnou pákou na ľavej strane. Foto: Marián Bazala

Predný svetlomet je pevný, neotáča sa spolu s riadidlami. K elektrickej výbave patrí svetelná húkačka, smerovky umiestnené na konci riadidiel, brzdové svetlo, parkovacie svetlo umiestnené na krycom paneli, kontrolka neutrálu, sériovo montované spätné zrkadlo.

Pekný detail na uzáver palivovej nádrže, ktorý odkazuje na športové úspechy Simsonov. Nemali ho všetky. Foto: Marián Bazala

Teleskopické tlmiče zabezpečujú mäkkú a pohodlnú jazdu dvom osobám. Foto: Marián Bazala

Vzadu bol praktický chrómovaný nosič. Maximálna rýchlosť 60km/h, zrýchlenie 0-50 km/h. za 16s., spotreba paliva 2,7/100km. Pohotovostná hmotnosť je 75 kg. Všetky SIMSONY, dodané na náš trh, boli vo farbe: rám a blatníky „jawácka“ tmavočervená, nádrž a bočné plechové kryty krémovo šedý odtieň.

Motocykel na foto je v originálnom, nerenovovanom stave okrem smeroviek, ktoré sú z novších ročníkov.

Predná vidlica je výkyvná so zdvihom pruženia 105 mm, zadná 85 mm. Foto: Marián Bazala Na tele predného reflektora bolo zapaľovanie a tachometer. Foto: Marián Bazala

Technické parametre

Simson SR4-2 Simson SR4-2/1

Vzadu bol pochrómovaný nosič batožiny s priečkami potiahnutými tvrdou gumou. Jeho súčasťou bol aj držiak pre spolujazdca. Foto: Marián Bazala


Motor Dvojtaktný
Počet valcov 1
Štartér Kickstarter
Chladenie Radialgebläse
Vŕtanie 40 mm
Zdvih 39,5 mm
Objem 49,6 cm³
Kompresia 9,5:1
Točivý moment 4.41 Nm pri 5000/min
Výkon 3,4 k pri 6500/min 3,4 k pri 5750/min
Maximálna rýchlosť 60 km/h
Počet prevodových stupňov 3, radenie nohou
Pohonné hmoty Zmes benzínu a oleja v pomere 1:33
Spotreba na 100 km 3,0 l 2,8 l
Karburátor NKJ 153-6 (od r.1965 16N1-1) 16N1-6
Objem palivovej nádrže 8,5 l
Hmotnosť 73,5 kg
Prípustná celková hmotnosť 230 kg
Počet miest 2
Celkom vyrobených kusov 505.800
Roky výroby 1964–1968 1968–1975

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteran.sk

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Dell offers multifaceted careers
  3. It’s not about what a company does, but how it behaves
  4. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 725
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 544
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 10 800
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 630
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 774
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 798
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 606
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 466
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 312
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 190

Téma: Veterány

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Popierači holokaustu a obchodníci s nenávisťou sa učia predstierať, že nie sú fašisti

Veľké tragédie sa začali v jazyku.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Proces sa blíži ku koncu a znalci potvrdzujú antedatovanie

Kočnerov podpis údajne z roku 2001 je v skutočnosti oveľa mladší.

Pavol Rusko.
Stĺpček Jakuba Fila

Prvé budú zmenky, pre ktoré spoznáme rozsudok nad Kočnerom

Kauza zmenky Markízy mieri do finále.

Neprehliadnite tiež

BMW M135i posiela svojich rebelských predkov do histórie (test)

Nová koncepcia od základu všetko zmenila.

BMW M135i

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Peugeot 2008

Nové emisné normy vyháňajú Suzuki Jimny z európskeho trhu

Malý teréniak sa môže vrátiť ako dodávka.

Suzuki Jimny
Smart EQ Forfour