Motocykle značky Simson pozná asi každý z nás. Ale len staršia generácia si pamätá ich predchodcov, ktorí sa predávali v Mototechne v polovici 60. rokov minulého storočia.
V roku 1966 obohatil trh jednostopých motorových vozidiel malý motocykel Simson Star SR 4-2, výrobok východonemeckej firmy VEB Fahrzeug- und Gerätewerk Simson Suhl.
Tento motocykel technickou koncepciou, výbavou a jazdnými vlastnosťami značne prevyšoval náš malý Pionier. Malá zásielka bola rýchlo vypredaná, a tak sa z nového Simsona mohli tešiť len „vyvolení“. Cena bola 3150 Kčs.
Motor je jednovalcový dvojtakt s vratným vyplachovaním. Vŕtanie 40mm, zdvih 39,5 mm. Obsah: 49,6 cm3. Stupeň kompresie 9,5, výkon 3,4 k pri 6500 ot/min., točivý moment 3,8 Nm/6000 ot. Zaujímavé bolo nútené chladenie ventilátorom, poháňaným priamo kľukovou hriadeľou.
Motor bol vložený podobne ako v prípade Mopedu Stadion na pružných pryžových puzdrách. Karburátor má sýtič, ovládaný páčkou na riadidlách, takže odpadáva preplachovanie kolíkom na plavákovej komore. Mazanie je zmesou oleja s benzínom v pomere 1:33.
Rozmiestnenie ovládacích prvkov na riadidlách je podobné, ako majú ostatné motocykle. Napravo ovládanie plynu, páčka ovládania prednej brzdy, vypínač na otvorenie karburátora a prepínač smerových svetiel. Naľavo bola páka spojky a prepínač diaľkového a stretávacieho svetla, ako aj tlačidlo svetelného a zvukového klaksónu. V strede je parkovacie svetlo. Foto: Marián Bazala
Zadná brzda sa ovládala nožnou pákou a bola umiestnená na pravej strane. Foto: Marián Bazala
Prevodovka je trojstupňová s nožným riadením. Primárny prevod je s ozubenými kolesami, sekundárny reťazou zakrytou gumovými krytmi. Rám je chrbticový, trubkový v kombinácii s plechovými výliskami.
Nádrž objemu 8,5 l vystačila na 300 kilometrov. Benzín s olejom sa miešal v pomere 1:33. Foto: Marián Bazala
Neobvyklá predná vidlica je výkyvná (tlačná) so zdvihom pruženia 105 mm, zadná 85 mm. Teleskopické tlmiče zabezpečujú mäkkú a pohodlnú jazdu dvom osobám. Nádrž na 8,5 l paliva má pekný uzáver, ktorý odkazuje na športové úspechy Simsonov. Nemali ho všetky.
![]() | ![]() Na označení si dal výrobca záležať. Na paneli riadidiel, na kryte primárneho prevodu a vzadu na okraji sedáku. Foto: Marián Bazala |
![]() |
Vzájomne zameniteľné kolesá rozmeru 16 palcov mali ráfiky z hliníkovej zliatiny. Bohatá na vtedajšie pomery je elektrická výzbroj. Zdroj prúdu je zotrvačníkové magneto a akumulátor Gu 4,5 Ah, ktorý je upevnený za ľavým bočným plechovým krytom.
Štítok s rokom výroby a výrobným číslom sa nachádza na pravej strane pod sedadlom. Výrobné číslo je vyrazené aj v ráme na tej istej strane. Foto: Marián Bazala
Motocykel sa štartoval nožnou pákou, tzv. nakopávaním. Trojstupňová prevodovka sa ovládala nožnou pákou na ľavej strane. Foto: Marián Bazala
Predný svetlomet je pevný, neotáča sa spolu s riadidlami. K elektrickej výbave patrí svetelná húkačka, smerovky umiestnené na konci riadidiel, brzdové svetlo, parkovacie svetlo umiestnené na krycom paneli, kontrolka neutrálu, sériovo montované spätné zrkadlo.
Pekný detail na uzáver palivovej nádrže, ktorý odkazuje na športové úspechy Simsonov. Nemali ho všetky. Foto: Marián Bazala
Teleskopické tlmiče zabezpečujú mäkkú a pohodlnú jazdu dvom osobám. Foto: Marián Bazala
Vzadu bol praktický chrómovaný nosič. Maximálna rýchlosť 60km/h, zrýchlenie 0-50 km/h. za 16s., spotreba paliva 2,7/100km. Pohotovostná hmotnosť je 75 kg. Všetky SIMSONY, dodané na náš trh, boli vo farbe: rám a blatníky „jawácka“ tmavočervená, nádrž a bočné plechové kryty krémovo šedý odtieň.
Motocykel na foto je v originálnom, nerenovovanom stave okrem smeroviek, ktoré sú z novších ročníkov.
![]() | ![]() |
Predná vidlica je výkyvná so zdvihom pruženia 105 mm, zadná 85 mm. Foto: Marián Bazala | Na tele predného reflektora bolo zapaľovanie a tachometer. Foto: Marián Bazala |
Technické parametre
Simson SR4-2 | Simson SR4-2/1 |
| |
Motor | Dvojtaktný | ||
Počet valcov | 1 | ||
Štartér | Kickstarter | ||
Chladenie | Radialgebläse | ||
Vŕtanie | 40 mm | ||
Zdvih | 39,5 mm | ||
Objem | 49,6 cm³ | ||
Kompresia | 9,5:1 | ||
Točivý moment | 4.41 Nm pri 5000/min | ||
Výkon | 3,4 k pri 6500/min | 3,4 k pri 5750/min | |
Maximálna rýchlosť | 60 km/h | ||
Počet prevodových stupňov | 3, radenie nohou | ||
Pohonné hmoty | Zmes benzínu a oleja v pomere 1:33 | ||
Spotreba na 100 km | 3,0 l | 2,8 l | |
Karburátor | NKJ 153-6 (od r.1965 16N1-1) | 16N1-6 | |
Objem palivovej nádrže | 8,5 l | ||
Hmotnosť | 73,5 kg | ||
Prípustná celková hmotnosť | 230 kg | ||
Počet miest | 2 | ||
Celkom vyrobených kusov | 505.800 | ||
Roky výroby | 1964–1968 | 1968–1975 |
Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteran.sk
Autor: Miroslav Gorný