Toto je vzorka z palivovej nádrže auta, s ktorým prišiel zákazník do servisu. “Volal mi a sťažoval sa, že jeho auto má po natankovaní horší zvuk a slabšie zrýchľuje,” opisuje vzorku Rastislav Kubovič zo servisu Auto Pola.
Motor zachránil nový palivový filter
Toto sme vytiahli z palivovej nádrže zákazníkovho auta. Naspodu kal a hore zvláštny zelený film,” hovorí a dodáva: “zákazníkovi sme nedávno menili palivový filter, to jediné zachránilo jeho motor. Inak by sa mohli nečistoty dostať až k palivovému čerpadlu a zničiť ho.”
Zákazník naposledy tankoval na neznačkovej čerpacej stanici pri Trenčíne. “Samotný motorista pri tankovaní nedokáže posúdiť kvalitu paliva, tú garantuje predajca. Na každej čerpacej stanici by však mal byť certifikát o kvalite aktuálnej dodávky paliva, ktorý si zákazník môže vyžiadať k nahliadnutiu,” hovorí Anton Molnár, hovorca spoločnosti Slovnaft.
Palivá vyrábané v Slovnafte (ale nielen tam, hoci Slovnaft zásobuje pohonnými hmotami drvivú väčšinu slovenských čerpacích staníc) sa kontrolujú počas výrobného procesu, musia vyhovovať európskym technickým normám a požiadavkám slovenskej legislatívy.
Palivo môže znehodnotiť čerpačka aj uskladnenie
“Len ak palivo spĺňa požiadavky všetkých noriem, umožňujeme jeho expedíciu. Výstupná kontrola z rafinérie je nastavená rovnako pre všetkých zákazníkov, či už sa jedná o naše čerpacie stanice Slovnaft alebo o našich odberateľov. Ak Slovnaft dodáva palivo až na koncové miesto odberateľa, je palivo pod dohľadom aj v tejto fáze distribúcie,” vysvetľuje Molnár.
Podľa neho palivo s najväčšou pravdepodobnosťou opustilo rafinériu v poriadku, znehodnotilo sa až pri prevoze či uskladnení na čerpacej stanici. Palivo počas prevozu môže znehodnotiť cisterna “kontaminovaná” vodou alebo iným ako prevážaným palivom; na čerpacej stanici skladovaním v nevyčistenej, zakalenej nádrži. “Slovnaft už nezodpovedá za kvalitu paliva v nádržiach čerpacej stanice, s výnimkou vlastných čerpacích staníc,” potvrdzuje Anton Molnár.
Na výslednú hmotu, ktorá nám tečie do nádrže, teda vplýva dopravca a odberateľ. Preto by ste mali zvoliť značkovú pumpu s veľkým obratom benzínu, hoci aj o niečo drahšiu. Šetriť eurá na jednej nádrži sa neoplatí, ak výmena zničeného čerpadla môže stáť stovky eur.