SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Test Mitsubishi L200: Štýlový pracant nás presvedčil v teréne

Mitsubishi svojimi schopnosťami v teréne rozhodne nesklamalo naše očakávania. Dostatočne rýchle a komfortné je pritom aj na ceste.

Pri pohľade na dnes predávané terénne sa tváriace autá vidíme skôr dôraz automobiliek na luxus a jazdné správanie na bežných cestách. Prekonávanie terénu je v rebríčku hodnôt niekde vzadu. Výnimku možno hľadať medzi pick-up-mi. Pracovne zamerané autá zvládajú odvoz väčších nákladov a dostanú vás na miesta, kam sa s väčšinou vozidiel SUV ani neodvážite.

Počas týždňa s Mitsubishi L200 sme veľkú časť paliva minuli práve mimo oficiálnych ciest. Pri jeho prevzatí nám však neušla snaha výrobcu o krajšie pracovné prostredie. Interiér L200 nie je taký strohý, ako býval. Sú v ňom použité kvalitnejšie materiály a nechýba ani dotyková obrazovka. Tá rozhodne nepatrí medzi to najlepšie na trhu, ale to nás v prípade takéhoto auta ani nezaujímalo.

Priestorom nás piata generácia tohto pick-upu nesklamala. Do auta sme zmestili aj päť ľudí, ale z hľadiská šírky vnútorného priestoru je to riešenie iba na krátke trasy. Pre štyroch pasažierov je auto dostatočne široké. Žiadne drganie lakťami, či ramenami nehrozí. Môže za to aj o 10 mm širší vnútorný priestor v oblasti ramien v porovnaní s predchodcom.

V meste predviedlo dobrú manévrovateľnosť

Interiér síce nekonkuruje top luxusným autám, podľa nás sa však zaň nebude hanbiť ani skupina ľudí, ktorá rada využíva veľké autá na pravidelnú cestu do nákupných centier, či predvádzanie sa. Ešte viac tomu nahráva vonkajší vzhľad. Konkurenčný Amarok pôsobí síce nabúchanejšie, ale Mitsubishi svojím štýlom jednoznačne zaujme.

Prekrytie nákladného priestoru vekom nám v tomto prípade neprišlo príliš praktické, skôr iba dotváralo dizajn auta. V praxi sa s ním ťažšie manipulovalo, horší bol prístup k nákladu a veko značne obmedzovalo aj miesto pre náklad. Vozidlo je však možné objednať bez veka, či s iným, možno praktickejším riešením.

Už pri prevzatí auta sme boli upozornení na najmenší polomer otáčania v triede s hodnotou 5,9 m. Bolo to trochu zbytočné upozornenie, lebo dobrá manévrovateľnosť v stiesnených priestoroch nám aj tak udrela do očí už pri prvom parkovaní.

Cúvacia kamera sa ľahko zašpiní. Na druhej strane v noci je jej zobrazenie okolia nadštandardné. Foto: Gabriel Kuchta

Čím horšia cesta, tým viac vyniká komfortom

Auto podľa očakávania nie je športové a výrobca sa skôr zameral na jeho schopnosti v teréne. Vodiča však L200 nijako neobmedzuje a dovoľuje mu jazdiť rovnako rýchlo (možno s výnimkou nemeckých diaľnic) ako s bežným osobným autom. Diaľničné rýchlosti zvláda bez problémov a dlhé presuny sú na kvalitnom povrchu rýchle a pohodlné.

Na cestách s menšími nerovnosťami nepatrí medzi etalón komfortu. Čím je však cesta horšia, tým má L200 viac navrch. Jedine pri sérii výrazných vĺn sa pohup auta s každou ďalšou vlnou zvyšuje. Toto ale platí pre vlny, ktoré nájdete niekde na lúke a nie na bežnej ceste.

Pri predbiehaní si treba zvyknúť na dlhšiu odozvu päťstupňovej automatickej prevodovky. Pri stlačení plynového pedálu s dostatočným predstihom bolo predbiehanie bezproblémové. Pomáha tomu turbom prepĺňaný štvorvalcový motor 2,4 DI-D s výkonom 133 kW a s maximálnym krútiacim momentom 430 Nm.

Interiér piatej generácie Mitsubishi L200 pôsobí v porovnaní s predchodcom kvalitnejšie. Foto: Gabriel Kuchta

Jazda bokom mu nerobí problém

S vypnutou stabilizačnou kontrolou a zapnutým výlučne zadným pohonom vie byť Mitshubishi zábavné. Jazda bokom mu nerobí problém, v niektorých prípadoch však niektorý z podsystémov stabilizácie predsa len zasiahne. Chvíľkové zablokovanie výkonu sprevádza mechanický zvuk.

Deje sa tak pri minimálnej trakcii. Tá je pri využití čisto zadného pohonu a prázdnej ložnej ploche logicky nižšia. Stačí prudší kopec, sneh, prípadne trochu blata a kolesá hrabú bezmocne na mieste. Tento ľahko riešiteľný problém môže nastať najmä pri pohýnaní. Keď rozmerné auto už má svoju rýchlosť, hocičo ho nezastaví.

4x4 zlepšuje smerovú stabilitu

Zapnutie pohonu všetkých kolies pomohlo v bežnej premávke napríklad na trojprúdovej diaľnici D1. Po nevýraznom nočnom snežení bol sneh v dvoch pruhoch odprataný, prípadne vyhádzaný kolesami áut mimo cestu. Neplatilo to však v najrýchlejšom pruhu, kde sa miestami objavovala rozjazdená snehová kaša.

Väčšina prekvapených šoférov spomalila na cca 70 km/h a prerušila predbiehací manéver. My sme túto chvíľu využili na porovnanie správania Mitsubishi L200 so zapnutým pohonom výlučne zadnej nápravy a s pohonom všetkých kolies.

Našou výhodou oproti ostatným vozidlám bola vyššia hmotnosť. Auto si preto aj pri prejazde úseku so snehovou kašou zachovávalo stabilitu a nemuseli sme znižovať našu rýchlosť, ani zapínať pohon 4WD. Výhoda zapnutého pohonu všetkých kolies sa prejavila až pri zmene jazdných pruhov. V tomto prípade bolo vozidlo smerovo stabilnejšie.

Diaľničné tempo uberalo z nádrže v priemere 9,6 l nafty na stokilometrovom úseku. Aerodynamický hluk bol vzhľadom k veľkosti auta prijateľný a cestovanie pohodlné. Pomohlo tomu zlepšenie aerodynamiky a zníženie čelnej plochy (cca 2,66 m2).

V aute sa nenachádza asistent pre zjazd z kopca. Nahradiť ho a rýchlosť ustrážiť dokáže redukčná prevodovka pri zaradenom prvom rýchlostnom stupni.

V teréne si vypýta aj 30 litrov nafty

Prvých desať kilometrov po rannom studenom štarte znamenalo spotrebu 7,7 l, po zvýšení tempa a zintenzívnení predbiehania sa apetít motora počas ďalších 40 km zdvihol na rovných 9 l.

V teréne si Mitsubishi pýtalo v priemere 20 až 22 litrov nafty, krátkodobo stúpla spotreba aj na 30 litrov. Hovoríme tu o pomalej jazde, veľkom prevýšení, trápení auta na limite svojich schopností a využívaní redukčnej prevodovky.

Na lesných cestách pripraví L200 pre vodiča prekvapivo veľký komfort. Typické nerovnosti lesných ciest doslova žehlí a nedočkáte sa ani žiadnych nepríjemných zvukov od podvozku. Jediné, čo môže vyrušiť, je úder zlomeného konára do spodku auta.

Navyše dostatočná svetlá výška 235 mm umožňuje jazdiť po lesných cestách nezvykle rýchlo. Prinútiť k spomaleniu dokáže Mitsubishi akurát séria priečnych vĺn. Schopnosť jazdiť rýchlo, bez “chytania“ podvozku, aj po ceste vymytou vodou vodič ocení najmä v strmých pasážach. Pokiaľ totiž nemusíte spomaľovať, tak dokážete na väčšine áut prejsť skutočne ťažké úseky.

Nádrž s ostrekovačom je skrytá. Množstvo kvapaliny sa v nádrži zisťuje podobným spôsobom ako hladina oleja. Foto: Gabriel Kuchta

Model L200 nám ukázal, že veľa dokáže aj pri pohýnaní sa priamo v strmej časti terénu. Zapnutá redukcia a uzávierka medzinápravového samosvorného diferenciálu Torsen boli v tomto prípade nutnosťou. Je pravdou, že počas testu autu pomáhala zamrznutá pôda, do ktorej sa kolesá nezahrabali. Aj po zvážení tohto faktu nás Mitsubishi prekvapilo svojou schopnosťou preliezť naozaj strmé úseky.

V rozlete ho brzdí zadný nájazdový uhol

Pri krížení náprav nebola reakcia pohonu všetkých kolies vždy ideálna, aj keď snaha o pribrzdenie kolesa, ktoré sa práve nedotýkalo zemského povrchu, bola viditeľná. To isté platilo aj pri prešmykovaní jedného či dvoch kolies na klzkom povrchu. V takýchto prípadoch pomohlo riadne pridať plyn. Vtedy štvorkolka nešpekulovala a nechala zabrať všetky kolesá. Auto sa z ťažkej situácie dostalo.

Pri nájazde do strmých častí nás pribrzdil zadný nájazdový uhol. Dlhšia ložná plocha a kratší rázvor si vyžiadali túto daň. Aby sme boli fér, zadný nájazdový uhol 22° nie je zlý, len nie je etalónom (verzia Invite napríklad ponúka 25° uhol). Problém s ním sa prejaví len pri výjazde z roviny priamo do skutočne strmého kopca.

Mitsubishi L200 je v našich očiach skutočný pracant s veľmi dobrými schopnosťami v teréne. Napriek tomu nás na asfaltových cestách pri dnešných dopravných predpisoch vôbec neobmedzoval. Verzia bez krytu nákladného priestoru je vhodná pre lesníkov, ale aj pre stavbárov, ktorí dovážajú materiál aj na neprístupnejšie miesta.

Umiestnenie tretieho brzdového svetla dozadu a nie na vrch kabíny má svoju logiku. Prevážaný náklad ho v tomto prípade totiž nemôže prekryť.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Mitsubishi L200

Verzia

Double Cab Intense

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

25 500/33 500/40 136

Motor

turbom prepĺňaný naftový radový štvorvalec s objemom 2442 cm3; priame vstrekovanie common rail

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

133(181)/3500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

430/2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická planétová s hydrodynamickým meničom/5

Pohon/rozdelenie krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu

4WD Super Select (v ponuke je aj verzia auta s pohonom Easy Select)/40:60

Maximálna rýchlosť km/h

177

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,2/10,8

Objem palivovej nádrže (l)

75

Typ a rozmer pneumatík

Nokian 245/65 R17 111S

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1950/960

Rozmery nákladného priestoru (mm)

1520x1470x475 (výška po horný okraj korby)

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

3000; 5285; 1815;1775

Nájazdové uhly predný/zadný/prechodový (°)

30/22/24

Svetlá výška medzi nápravami (mm)

235

Max bočný náklon (°)

45

Max sklon svahu pre rozjazd (°)

70

Módy pohonu

2H – pohon zadnej nápravy

4H – pohon všetkých kolies

4HLc – pohon všetkých kolies s uzávierkou medzinápravového diferenciálu

4LLc-pohon všetkých kolies s uzávierkou medzinápravového diferenciálu a redukciou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  2. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  3. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  4. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  8. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 306
  2. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 10 749
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 392
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 736
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 418
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 911
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 2 712
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 596
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič

Matovič sám ukázal, prečo by mal byť odvolaný.


37m
Zľava ruský prezident Vladimir Putin, minister obrany Sergej Šojgu a admirál Nikolaj Jevmenov.

Diktátora z Kremľa nedokáže odstrániť ulica ani oligarchia, stále mu však ide o život.


Arpád Soltész 27. sep
Nataša Holinová

Kontroly na vnútorných hraniciach Schengenu sú dávno, len Heger s Mikulcom ich nevidia.


3 h
Ruský prezident Vladimir Putin.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  2. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  3. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  4. Jozef Javurek: Kurátor
  5. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  6. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  7. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  8. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 024
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 751
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 571
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 835
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 594
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 495
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 387
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 212
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu