Test Mitsubishi L200: Štýlový pracant nás presvedčil v teréne

Mitsubishi svojimi schopnosťami v teréne rozhodne nesklamalo naše očakávania. Dostatočne rýchle a komfortné je pritom aj na ceste.

Pri pohľade na dnes predávané terénne sa tváriace autá vidíme skôr dôraz automobiliek na luxus a jazdné správanie na bežných cestách. Prekonávanie terénu je v rebríčku hodnôt niekde vzadu. Výnimku možno hľadať medzi pick-up-mi. Pracovne zamerané autá zvládajú odvoz väčších nákladov a dostanú vás na miesta, kam sa s väčšinou vozidiel SUV ani neodvážite.

Počas týždňa s Mitsubishi L200 sme veľkú časť paliva minuli práve mimo oficiálnych ciest. Pri jeho prevzatí nám však neušla snaha výrobcu o krajšie pracovné prostredie. Interiér L200 nie je taký strohý, ako býval. Sú v ňom použité kvalitnejšie materiály a nechýba ani dotyková obrazovka. Tá rozhodne nepatrí medzi to najlepšie na trhu, ale to nás v prípade takéhoto auta ani nezaujímalo.

Priestorom nás piata generácia tohto pick-upu nesklamala. Do auta sme zmestili aj päť ľudí, ale z hľadiská šírky vnútorného priestoru je to riešenie iba na krátke trasy. Pre štyroch pasažierov je auto dostatočne široké. Žiadne drganie lakťami, či ramenami nehrozí. Môže za to aj o 10 mm širší vnútorný priestor v oblasti ramien v porovnaní s predchodcom.

V meste predviedlo dobrú manévrovateľnosť

Interiér síce nekonkuruje top luxusným autám, podľa nás sa však zaň nebude hanbiť ani skupina ľudí, ktorá rada využíva veľké autá na pravidelnú cestu do nákupných centier, či predvádzanie sa. Ešte viac tomu nahráva vonkajší vzhľad. Konkurenčný Amarok pôsobí síce nabúchanejšie, ale Mitsubishi svojím štýlom jednoznačne zaujme.

Prekrytie nákladného priestoru vekom nám v tomto prípade neprišlo príliš praktické, skôr iba dotváralo dizajn auta. V praxi sa s ním ťažšie manipulovalo, horší bol prístup k nákladu a veko značne obmedzovalo aj miesto pre náklad. Vozidlo je však možné objednať bez veka, či s iným, možno praktickejším riešením.

Už pri prevzatí auta sme boli upozornení na najmenší polomer otáčania v triede s hodnotou 5,9 m. Bolo to trochu zbytočné upozornenie, lebo dobrá manévrovateľnosť v stiesnených priestoroch nám aj tak udrela do očí už pri prvom parkovaní.

Cúvacia kamera sa ľahko zašpiní. Na druhej strane v noci je jej zobrazenie okolia nadštandardné. Foto: Gabriel Kuchta

Čím horšia cesta, tým viac vyniká komfortom

Auto podľa očakávania nie je športové a výrobca sa skôr zameral na jeho schopnosti v teréne. Vodiča však L200 nijako neobmedzuje a dovoľuje mu jazdiť rovnako rýchlo (možno s výnimkou nemeckých diaľnic) ako s bežným osobným autom. Diaľničné rýchlosti zvláda bez problémov a dlhé presuny sú na kvalitnom povrchu rýchle a pohodlné.

Na cestách s menšími nerovnosťami nepatrí medzi etalón komfortu. Čím je však cesta horšia, tým má L200 viac navrch. Jedine pri sérii výrazných vĺn sa pohup auta s každou ďalšou vlnou zvyšuje. Toto ale platí pre vlny, ktoré nájdete niekde na lúke a nie na bežnej ceste.

Pri predbiehaní si treba zvyknúť na dlhšiu odozvu päťstupňovej automatickej prevodovky. Pri stlačení plynového pedálu s dostatočným predstihom bolo predbiehanie bezproblémové. Pomáha tomu turbom prepĺňaný štvorvalcový motor 2,4 DI-D s výkonom 133 kW a s maximálnym krútiacim momentom 430 Nm.

Interiér piatej generácie Mitsubishi L200 pôsobí v porovnaní s predchodcom kvalitnejšie. Foto: Gabriel Kuchta

Jazda bokom mu nerobí problém

S vypnutou stabilizačnou kontrolou a zapnutým výlučne zadným pohonom vie byť Mitshubishi zábavné. Jazda bokom mu nerobí problém, v niektorých prípadoch však niektorý z podsystémov stabilizácie predsa len zasiahne. Chvíľkové zablokovanie výkonu sprevádza mechanický zvuk.

Deje sa tak pri minimálnej trakcii. Tá je pri využití čisto zadného pohonu a prázdnej ložnej ploche logicky nižšia. Stačí prudší kopec, sneh, prípadne trochu blata a kolesá hrabú bezmocne na mieste. Tento ľahko riešiteľný problém môže nastať najmä pri pohýnaní. Keď rozmerné auto už má svoju rýchlosť, hocičo ho nezastaví.

4x4 zlepšuje smerovú stabilitu

Zapnutie pohonu všetkých kolies pomohlo v bežnej premávke napríklad na trojprúdovej diaľnici D1. Po nevýraznom nočnom snežení bol sneh v dvoch pruhoch odprataný, prípadne vyhádzaný kolesami áut mimo cestu. Neplatilo to však v najrýchlejšom pruhu, kde sa miestami objavovala rozjazdená snehová kaša.

Väčšina prekvapených šoférov spomalila na cca 70 km/h a prerušila predbiehací manéver. My sme túto chvíľu využili na porovnanie správania Mitsubishi L200 so zapnutým pohonom výlučne zadnej nápravy a s pohonom všetkých kolies.

Našou výhodou oproti ostatným vozidlám bola vyššia hmotnosť. Auto si preto aj pri prejazde úseku so snehovou kašou zachovávalo stabilitu a nemuseli sme znižovať našu rýchlosť, ani zapínať pohon 4WD. Výhoda zapnutého pohonu všetkých kolies sa prejavila až pri zmene jazdných pruhov. V tomto prípade bolo vozidlo smerovo stabilnejšie.

Diaľničné tempo uberalo z nádrže v priemere 9,6 l nafty na stokilometrovom úseku. Aerodynamický hluk bol vzhľadom k veľkosti auta prijateľný a cestovanie pohodlné. Pomohlo tomu zlepšenie aerodynamiky a zníženie čelnej plochy (cca 2,66 m2).

V aute sa nenachádza asistent pre zjazd z kopca. Nahradiť ho a rýchlosť ustrážiť dokáže redukčná prevodovka pri zaradenom prvom rýchlostnom stupni.

V teréne si vypýta aj 30 litrov nafty

Prvých desať kilometrov po rannom studenom štarte znamenalo spotrebu 7,7 l, po zvýšení tempa a zintenzívnení predbiehania sa apetít motora počas ďalších 40 km zdvihol na rovných 9 l.

V teréne si Mitsubishi pýtalo v priemere 20 až 22 litrov nafty, krátkodobo stúpla spotreba aj na 30 litrov. Hovoríme tu o pomalej jazde, veľkom prevýšení, trápení auta na limite svojich schopností a využívaní redukčnej prevodovky.

Na lesných cestách pripraví L200 pre vodiča prekvapivo veľký komfort. Typické nerovnosti lesných ciest doslova žehlí a nedočkáte sa ani žiadnych nepríjemných zvukov od podvozku. Jediné, čo môže vyrušiť, je úder zlomeného konára do spodku auta.

Navyše dostatočná svetlá výška 235 mm umožňuje jazdiť po lesných cestách nezvykle rýchlo. Prinútiť k spomaleniu dokáže Mitsubishi akurát séria priečnych vĺn. Schopnosť jazdiť rýchlo, bez “chytania“ podvozku, aj po ceste vymytou vodou vodič ocení najmä v strmých pasážach. Pokiaľ totiž nemusíte spomaľovať, tak dokážete na väčšine áut prejsť skutočne ťažké úseky.

Nádrž s ostrekovačom je skrytá. Množstvo kvapaliny sa v nádrži zisťuje podobným spôsobom ako hladina oleja. Foto: Gabriel Kuchta

Model L200 nám ukázal, že veľa dokáže aj pri pohýnaní sa priamo v strmej časti terénu. Zapnutá redukcia a uzávierka medzinápravového samosvorného diferenciálu Torsen boli v tomto prípade nutnosťou. Je pravdou, že počas testu autu pomáhala zamrznutá pôda, do ktorej sa kolesá nezahrabali. Aj po zvážení tohto faktu nás Mitsubishi prekvapilo svojou schopnosťou preliezť naozaj strmé úseky.

V rozlete ho brzdí zadný nájazdový uhol

Pri krížení náprav nebola reakcia pohonu všetkých kolies vždy ideálna, aj keď snaha o pribrzdenie kolesa, ktoré sa práve nedotýkalo zemského povrchu, bola viditeľná. To isté platilo aj pri prešmykovaní jedného či dvoch kolies na klzkom povrchu. V takýchto prípadoch pomohlo riadne pridať plyn. Vtedy štvorkolka nešpekulovala a nechala zabrať všetky kolesá. Auto sa z ťažkej situácie dostalo.

Pri nájazde do strmých častí nás pribrzdil zadný nájazdový uhol. Dlhšia ložná plocha a kratší rázvor si vyžiadali túto daň. Aby sme boli fér, zadný nájazdový uhol 22° nie je zlý, len nie je etalónom (verzia Invite napríklad ponúka 25° uhol). Problém s ním sa prejaví len pri výjazde z roviny priamo do skutočne strmého kopca.

Mitsubishi L200 je v našich očiach skutočný pracant s veľmi dobrými schopnosťami v teréne. Napriek tomu nás na asfaltových cestách pri dnešných dopravných predpisoch vôbec neobmedzoval. Verzia bez krytu nákladného priestoru je vhodná pre lesníkov, ale aj pre stavbárov, ktorí dovážajú materiál aj na neprístupnejšie miesta.

Umiestnenie tretieho brzdového svetla dozadu a nie na vrch kabíny má svoju logiku. Prevážaný náklad ho v tomto prípade totiž nemôže prekryť.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Mitsubishi L200

Verzia

Double Cab Intense

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

25 500/33 500/40 136

Motor

turbom prepĺňaný naftový radový štvorvalec s objemom 2442 cm3; priame vstrekovanie common rail

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

133(181)/3500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

430/2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická planétová s hydrodynamickým meničom/5

Pohon/rozdelenie krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu

4WD Super Select (v ponuke je aj verzia auta s pohonom Easy Select)/40:60

Maximálna rýchlosť km/h

177

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,2/10,8

Objem palivovej nádrže (l)

75

Typ a rozmer pneumatík

Nokian 245/65 R17 111S

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1950/960

Rozmery nákladného priestoru (mm)

1520x1470x475 (výška po horný okraj korby)

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

3000; 5285; 1815;1775

Nájazdové uhly predný/zadný/prechodový (°)

30/22/24

Svetlá výška medzi nápravami (mm)

235

Max bočný náklon (°)

45

Max sklon svahu pre rozjazd (°)

70

Módy pohonu

2H – pohon zadnej nápravy

4H – pohon všetkých kolies

4HLc – pohon všetkých kolies s uzávierkou medzinápravového diferenciálu

4LLc-pohon všetkých kolies s uzávierkou medzinápravového diferenciálu a redukciou

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 629
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 621
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 567
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 614
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 177
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 825
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 873
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 290
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 961
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 481

Téma: Mitsubishi: testy a novinky na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.

Spoznali sme slovenské ceny modelu Kia Rio

Novú Kiu Rio predstavili už aj na Slovensku.

Cestu pod Strečnom cez víkend uzavrú

Zákaz využívania cesty I/18 pod hradom Strečno platí i pre chodcov a cyklistov.

Jawa vsádza na retro vzhľad a čínsku techniku

Ponuku tradičnej českej značky obohatili modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop