SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Portál spoločného cestovania Jazdomat sa mení na BlaBlaCar

Internetová stránka Jazdomat.sk, cez ktorú môžete ponúkať voľné miesta vo svojom aute a zdieľať jazdu, prechádza pod francúzsku spoločnosť BlaBlaCar.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Carpooling, ridesharing alebo “spolujazda” je sofistikovanejší spôsob stopovania - stopár už nepotrebuje kus kartónu a fixku na to, aby sa vopred dohodol so šoférom, že ho odvezie výmenou za príspevok na pohonné hmoty.

Príchod BlaBlaCaru globalizuje cestovanie

Tak donedávna fungovala aj stránka Jazdomat.sk - na nej ste napríklad mohli ponúknuť, že idete z Bratislavy do Košíc južnou trasou a máte v aute voľné tri miesta. Prihlásil sa vám záujemca o cestu, hoc len z Trnavy do Zvolena, a tak ste ho za pár eur vzali so sebou. Stopár je šťastný, že je v cieli rýchlejšie a pohodlnejšie, šofér má o pár eur viac. Cenotvorba sa úplne riadi voľnou rukou trhu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na rozdiel od aplikácií typu taxi, kde si klient určuje cieľ zväčša krátkej cesty po meste, sa zameriava na dlhšie a vopred plánované trasy. "Ide teda o medzimestskú diaľkovú dopravu, zdieľanie nákladov, nejde o zárobkovú činnosť pre profesionálnych vodičov," priblížil manažér BlaBlaCar pre ČR a SR Pavel Prouza.

Portál Jazdomat.sk dnes oznámil, že prechádza pod francúzsku spoločnosť BlaBlaCar, ktorá funguje v 22 krajinách Európy od Veľkej Británie až po Rusko a Turecko a má vyše 25 miliónov používateľov. Vďaka jednotnému systému sa tak výrazne uľahčí vyhľadávanie jázd v zahraničí.

Ísť cez BlaBlaCar nie je nebezpečnejšie

Rizikom jazdy dohodnutej cez BlaBlaCar je to, že BlaBlaCar je len akási zoznamka, dohadovanie jázd ani ich priebeh nijako negarantuje. "Každý, kto do vslužby vstúpi, súhlasí s prehlásením, v ktorom vymedzujeme určité kľúčové prvky, ako napríklad že vodič má v pláne spolujazdu naozaj uskutočniť, bude komunikovať s cestujúcimi a podobne," hovorí Martina Čmielová zo spoločnosti BlaBlaCar.

SkryťVypnúť reklamu

Ísť v aute s cudzím človekom však z pohľadu zodpovednosti za škodu nie je odlišné od prípadu, kedy by s vami v aute havarovala váš rodinný príslušník. Tak ani tak za priebeh jazdy nezodpovedá žiadna ďalšia firma. "Zo štatistík vyplýva, že vodiči, ktorí vezú cestujúcich, jazdia bezpečnejšie, ako keď šoférujú sami. V prípade nehody potom platí povinné zákonné poistenie," vysvetľuje Čmielová.

Jazdu si môžete objednať aj na Facebooku

Autor článku síce Jazdomat nikdy osobne nevyužil, no vďaka nemu dokázal doručiť balík cez pol republiky v sobotu za tri hodiny a päť eur - a nemusel čakať ani len do pondelka rána, kým začnú pracovať na pošte či v kuriérskych spoločnostiach.

S prechodom portálu Jazdomat pod BlaBlaCar sa však neprenášajú zaregistrované účty a jazdy, tie treba vytvoriť nanovo. Do BlaBlaCaru je možné si preniesť históriu a hodnotenia. Okrem BlaBlaCaru na Slovensku dobre funguje aj organizácia spoločných ciest cez skupiny na Facebooku.

SkryťVypnúť reklamu

Osobná mobilita je služba, nie produkt

Príchod BlaBlaCaru demonštruje jeden z hlavných trendov najbližších rokov - rozšírenie služieb poskytujúcich osobnú mobilitu. Na Slovensku už poznáme zdieľanie jázd (BlaBlaCar) a aplikácie na smartfóny ako Uber či Liftago, v európskych veľkomestách už fungujú krátkodobé pôžičky áut, pri ktorých platíte za prejazdené minúty ako Car2Go alebo DriveNow.

Prečítajte si tiež:Toto prinesie automobilový svet v roku 2016Čítajte 

Postupne by sa malo meniť aj naše vnímanie mobility. Dopravný prostriedok nie je vec, ktorú si treba kúpiť, ale služba, ktorú si treba predplatiť. Je to zásadná zmena pre užívateľov, ale aj pre automobilky, ktoré sa budú musieť adaptovať na nový biznis model.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 466
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 348
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 305
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 833
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 223
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 811
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 405
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 672
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  2. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  3. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  4. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  5. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  6. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  8. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 348
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 10 075
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 111
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 065
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 891
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 794
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 167
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 748
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu