Portál spoločného cestovania Jazdomat sa mení na BlaBlaCar

Internetová stránka Jazdomat.sk, cez ktorú môžete ponúkať voľné miesta vo svojom aute a zdieľať jazdu, prechádza pod francúzsku spoločnosť BlaBlaCar.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Carpooling, ridesharing alebo “spolujazda” je sofistikovanejší spôsob stopovania - stopár už nepotrebuje kus kartónu a fixku na to, aby sa vopred dohodol so šoférom, že ho odvezie výmenou za príspevok na pohonné hmoty.

Príchod BlaBlaCaru globalizuje cestovanie

Tak donedávna fungovala aj stránka Jazdomat.sk - na nej ste napríklad mohli ponúknuť, že idete z Bratislavy do Košíc južnou trasou a máte v aute voľné tri miesta. Prihlásil sa vám záujemca o cestu, hoc len z Trnavy do Zvolena, a tak ste ho za pár eur vzali so sebou. Stopár je šťastný, že je v cieli rýchlejšie a pohodlnejšie, šofér má o pár eur viac. Cenotvorba sa úplne riadi voľnou rukou trhu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na rozdiel od aplikácií typu taxi, kde si klient určuje cieľ zväčša krátkej cesty po meste, sa zameriava na dlhšie a vopred plánované trasy. "Ide teda o medzimestskú diaľkovú dopravu, zdieľanie nákladov, nejde o zárobkovú činnosť pre profesionálnych vodičov," priblížil manažér BlaBlaCar pre ČR a SR Pavel Prouza.

Portál Jazdomat.sk dnes oznámil, že prechádza pod francúzsku spoločnosť BlaBlaCar, ktorá funguje v 22 krajinách Európy od Veľkej Británie až po Rusko a Turecko a má vyše 25 miliónov používateľov. Vďaka jednotnému systému sa tak výrazne uľahčí vyhľadávanie jázd v zahraničí.

Ísť cez BlaBlaCar nie je nebezpečnejšie

Rizikom jazdy dohodnutej cez BlaBlaCar je to, že BlaBlaCar je len akási zoznamka, dohadovanie jázd ani ich priebeh nijako negarantuje. "Každý, kto do vslužby vstúpi, súhlasí s prehlásením, v ktorom vymedzujeme určité kľúčové prvky, ako napríklad že vodič má v pláne spolujazdu naozaj uskutočniť, bude komunikovať s cestujúcimi a podobne," hovorí Martina Čmielová zo spoločnosti BlaBlaCar.

Ísť v aute s cudzím človekom však z pohľadu zodpovednosti za škodu nie je odlišné od prípadu, kedy by s vami v aute havarovala váš rodinný príslušník. Tak ani tak za priebeh jazdy nezodpovedá žiadna ďalšia firma. "Zo štatistík vyplýva, že vodiči, ktorí vezú cestujúcich, jazdia bezpečnejšie, ako keď šoférujú sami. V prípade nehody potom platí povinné zákonné poistenie," vysvetľuje Čmielová.

Jazdu si môžete objednať aj na Facebooku

Autor článku síce Jazdomat nikdy osobne nevyužil, no vďaka nemu dokázal doručiť balík cez pol republiky v sobotu za tri hodiny a päť eur - a nemusel čakať ani len do pondelka rána, kým začnú pracovať na pošte či v kuriérskych spoločnostiach.

S prechodom portálu Jazdomat pod BlaBlaCar sa však neprenášajú zaregistrované účty a jazdy, tie treba vytvoriť nanovo. Do BlaBlaCaru je možné si preniesť históriu a hodnotenia. Okrem BlaBlaCaru na Slovensku dobre funguje aj organizácia spoločných ciest cez skupiny na Facebooku.

Osobná mobilita je služba, nie produkt

Príchod BlaBlaCaru demonštruje jeden z hlavných trendov najbližších rokov - rozšírenie služieb poskytujúcich osobnú mobilitu. Na Slovensku už poznáme zdieľanie jázd (BlaBlaCar) a aplikácie na smartfóny ako Uber či Liftago, v európskych veľkomestách už fungujú krátkodobé pôžičky áut, pri ktorých platíte za prejazdené minúty ako Car2Go alebo DriveNow.

Prečítajte si tiež:Toto prinesie automobilový svet v roku 2016

Postupne by sa malo meniť aj naše vnímanie mobility. Dopravný prostriedok nie je vec, ktorú si treba kúpiť, ale služba, ktorú si treba predplatiť. Je to zásadná zmena pre užívateľov, ale aj pre automobilky, ktoré sa budú musieť adaptovať na nový biznis model.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 205
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 477
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 339
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 764
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 168
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 578
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 993
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 270
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 004
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 948

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Píše Vladimír Bednár

Potrebujeme 14 strojov. Ale najmä kvalitnú diskusiu

Vôbec nejde o počet stíhačiek. Ale o to, či obranu riadia kompetentní ľudia.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.