SME
reklama

Ritmo - Prvý Fiat takmer kompletne vyrábaný robotmi

FIAT Ritmo mal konkurovať Volkswagenu Golf, ale bol katastrofálne nekvalitný. Napriek tomu má toto auto dušu a charakter, ktorému mnohí podľahli a nedajú na neho dopustiť.

(Zdroj: archív veteran.sk)

Tento hatchback nižšej strednej triedy z konca 70-tych rokov minulého storočia po technickej stránke nepredstavoval veľkú revolúciu. Využíval viaceré riešenia a systém pohonu z FIATu 128 (motor vpredu uložený naprieč, pohon predných kolies). Práve tento populárny model Ritmo nahradilo.

Najprv dokonca malo niesť označenie 138, ale neskôr sa výrobca rozhodol pre familiárnejšie označenie Ritmo. Toto auto však pre FIAT predstavovalo revolúciu v oblasti výroby. Išlo o prvý model, ktorý bol takmer kompletne vyrábaný robotmi. Možno práve v tom bol problém.

Talianske mašiny boli zrejme náladovejšie ako talianski pracovníci. Kvôli problémom s koróziou si dokonca Ritmo vyslúžilo v Nemecku nemilé vysvetlenie svojho mena: „Ritmo – Rost in Turin montiert“ (hrdza montovaná v Turíne).

Fiat Ritmo 85 kabriolet mal namiesto znaku Fiat logo karosárne Bertone.

Pútavý dizajn, lákavá cena

Napriek všetkým problémom bolo Ritmo obľúbeným autom. Keď ho v roku 1978 predstavili na autosalóne v Turíne, často sa o ňom hovorilo ako o najkrajšom aute vo svojej triede. Veď dizajn malo na svedomí vyhlásené karosárske štúdio Bertone.

Okrem príťažlivých kriviek ľudí lákala aj sympatická cena. To sú napokon atribúty, ktoré Talianov zachraňujú prakticky dodnes. Práve z Talianska pochádzajú tie najkrajšie autá a často sú aj za dobrú cenu. Škoda len, že spoľahlivosť nie je vždy na tak vysokej úrovni ako estetika.

Každopádne, do ukončenia výroby v roku 1988 FIAT dokázal vyrobiť a predať 2 044 393 kusov modelu Ritmo vrátane zahraničných výrobcov (Brazília, Španielsko, Egypt), čo sa dá považovať za slušný výsledok. Ritmo bolo nahradené modelom Tipo.

V roku 1978 na autosalóne v Turíne predstavili nový Fiat Ritmo. Jeho dizajn pochádza z karosárskeho štúdia Bertone.

Vybral si každý

FIAT Ritmo sa spočiatku ponúkal ako troj a päťdverový hatchback. Na výber bolo niekoľko štvorvalcových motorov. Základ predstavoval 1,1-litrový agregát z FIATu 128 s výkonom 44 kW (60 k). Silnejšou alternatívou bol tiež známy 1,3-litrový motor, ktorý produkoval 48 kW (68 k). Vzhľadom na veľkosť auta neboli tieto dve najslabšie motorizácie žiadnou slávou. So silnejším 1,5-litrovým motorom, vyladeným na 55 kW (75 k), však FIAT Ritmo jazdil celkom svižne.

V roku 1980 sa ponuka motorov rozšírila o naftový agregát. Atmosféricky plnený diesel produkoval z objemu 1,7-litra skromných 40 kW (54 k). Dynamika teda nebola jeho výsadou, o priazeň zákazníkov bojoval predovšetkým spotrebou paliva. Kvôli vysokej váhe motora to ale bolo asi najhoršie jazdiace Ritmo.

Konštruktéri museli prepracovať nielen podvozok, ale dokonca aj riadenie. Dieselové Ritmo teda potrebovalo štyri otáčky volantu, od dorazu k dorazu, namiesto 3,5 otáčky, ktoré stačili benzínovým modelom. Napriek všetkým úpravám sa však len ťažko darilo maskovať skutočnosť, že 65,5 % váhy tohto modelu nesie predná náprava.

Fiat Ritmo Super 85 na Ženevskom autosalóne v roku 1981.

V roku 1981 dorazilo Ritmo Super. V ponuke bolo s 1,3 a 1,5-litrovým motorom. Obidva agregáty dostali upravené vačkové hriadele a dvojitý karburátor. Výkon 1,3-litrového motora sa tak vyšplhal na 55 kW (75 k), ktorým predtým disponoval väčší 1,5 litrový agregát. Ten po novom produkoval 63 kW (85 k).

Dynamike pomáhala aj päťstupňová manuálna prevodovka so skrátenými prevodmi a strmší prevod riadenia. Auto jazdilo na pekných 14-palcových zliatinových diskoch, obutých do nízkoprofilových pneumatík Pirelli.

V tom istom roku bola predstavená aj športová verzia 105 TC. Áno, tušíte správne, číslica 105 napovedá o výkone motora. Išlo o 1,6-litrový agregát s ventilovým rozvodom DOHC, ktorý používali napríklad aj väčšie modely 131 či 132.

Z malého Ritma tak motor s výkonom 77 kW (105 k) robil žihadlo. Rozpoznať sa dal podľa spojlerov vpredu aj vzadu, športovejších nárazníkov a čiernych rozšírení blatníkov.

Ritmo vyrábal i španielsky Seat.

Krok späť

V roku 1982 prešiel Fiat Ritmo pomerne veľkou modernizáciou. Úplne sa zmenil vzhľad prednej aj zadnej časti. Namiesto dvoch veľkých kruhových svetlometov vpredu dostalo Ritmo štyri menšie.

Novinkou tiež bola maska chladiča s vtedajším logom FIATu, ktoré používali všetky modely. Vyzeralo asi takto: /////. Žiadna sláva, čo? Dizajnéri si asi nedali veľa práce, keďže k reprodukcii loga mi stačil jeden znak na klávesnici.

Zmenila sa aj zadná časť, ktorá bola po novom obyčajnejšia. Čo už? V 80-tych rokoch boli hranaté tvary v móde a asi sa to vtedy ľuďom páčilo viac. S odstupom času však vyzerá pôvodné Ritmo o dosť lepšie. Teda aspoň podľa mňa...

V stánku Bertone v roku 1979 sa predstavil cabriolet na podvozku Fiat Ritmo.

V roku 1985 prišiel ďalší facelift, v rámci ktorého trochu vylepšili zadnú časť. Poznávacia značka putovala nižšie a medzi svetlami bol štýlovejšie pôsobiaci čierny plast. Pri päťdverovom modeli boli pôvodné okrúhle kľučky nahradené obdĺžnikovými z Regaty. Trojdverák mal okrúhle kľučky až do konca výroby.

Je však pravda, že väčšina trojdverových modelov bola zrušená. Napríklad trojdverový model 105 TC bol nahradený päťdverovým modelom 100 S. V roku 1986 bola paleta motorov rozšírená o 1,9-litrový turbodiesel s výkonom 59 kW (80 k). Model, vybavený týmto motorom, niesol označenie Ritmo Turbo DS a dostupný bol taktiež iba s päťdverovou karosériou.

Ritmo sa vyrábalo v rokoch 1978-1982 v troj alebo päťdverovej verzii.

Chuťovka so škorpiónom

Rok 1981 bol pre model Ritmo mimoriadne plodný, ešte koncom tohto roka stihol FIAT na autosalóne vo Frankfurte predstaviť aj vrcholnú verziu Abarth. Išlo o posledný pravý Abarth, pretože ho vyrábali priamo v Abarthe, neschádzal z tej istej výrobnej linky ako bežné Ritmá.

Na zadku mal nebezpečný nápis „FIAT Abarth“, na predných blatníkoch škorpióny a pod kapotou? Tam trónil dvojlitrový agregát vyladený na 92 kW (125 k). Motoru sekundovala športová prevodovka od firmy ZF a o spomaľovanie sa starali odvetrávané kotúče na prednej náprave.

Prepracovaný bol pochopiteľne aj podvozok, ktorý bol vo verzii Abarth výrazne pevnejší. Na stovku sa Ritmo ozdobené škorpiónmi rozbehlo za 8,7 sekundy a zrýchľovať prestávalo až pri 190 km/h. V roku 1982 v rámci veľkého faceliftu celého modelového radu Ritmo verzia Abarth zosilnela. Dostala motor s ostrejším profilom vačkových hriadeľov a dvojitým karburátorom.

Áno, Ritmo Abarth bolo posledným „hot-hatchom“, ktorý ešte používal karburátor. Ostatní konkurenti, ako napríklad Volkswagen Golf GTi či Ford Escort XR3i, mali elektronické vstrekovanie paliva. Každopádne, výkon motora po facelifte sa vyšplhal na 96 kW (130 k), čomu zodpovedalo aj označenie 130 TC. Maximálna rýchlosť stúpla iba o 5 km/h (na 195 km/h), ale zrýchlenie z nuly na stovku bolo údajne otázkou už iba 7,8 sekundy.

Koncom roku 1981 bola predstavená na autosalóne vo Frankurte vrcholná verzia Ritmo Abarth.

Obľúbený kabriolet

Opäť sa vrátim do roku 1981, kedy model Ritmo zažil najväčší rozkvet. Pribudla totiž asi najkrajšia verzia – Cabrio. Štvormiestny otvorený kabriolet s pevným ochranným rámom vyrábala priamo karosáreň Bertone.

Po facelifte nedostal „päť lomítok“ na masku chladiča, ale Bertoneho logo. Toto auto bolo začiatkom 90-tych rokov určite snom mnohých mladých mužov, keďže si zahralo aj v legendárnom filme Slunce, seno, erotika, kde sa na ňom prevážali talianski fešáci (Martin Dejdar a Oldřich Kaiser).

Fiat Ritmo druhej generácie vo verzii kabriolet.

Ceny a dostupnosť

FIAT Ritmo pomaly, ale isto mizne z ciest. Asi už všetky zhrdzaveli...na Slovensku som totiž našiel iba jeden. Je na predaj za 250 €. V zahraničí je ich o čosi viac, ale tiež by sa dali porátať na prstoch 5-6 rúk. Tam ceny začínajú niekde okolo 1 000 €.

Za naozaj zachovalý kúsok sa ale predávajúci neboja pýtať aj tri-štyri tisícky. Zaujímavosťou je, že kabriolet cenou nijak zvlášť neprekonáva bežné verzie. Naozaj vzácny je iba vrcholný model od Abarthu. Našiel som iba jeden za 6 500 €. Je to auto upravené na pretekárske účely. Nájsť Ritmo Abarth v pôvodnom stave bude zrejme tvrdý oriešok.

Výrobca F I A T
Model 60L / 60CL 60L / 60CL 65L / 65CL/ Super 75 75 CL / Super 85
Objem 1049 ccm 1116 ccm 1301 ccm 1498 ccm
Výkon (roky produkcie) 44 kW / 60 k (09/1978–09/1982) 40 kW / 55 k (10/1982–10/1985) 48 kW / 65 k (03/1978–08/1985) 55 kW / 75 k (03/1978–11/1988)
43 kW / 58 k (04/1985–12/1987) 50 kW / 68 k (01/1983–04/1985) 58 kW / 79 k (08/1985–05/1987)
55 kW / 75 k (01/1981–09/1982) 60 kW / 82 k (01/1983–12/1987)
Model 105TC 125 TC Abarth Diesel Turbodiesel
Objem 1585 ccm 1995 ccm 1714 ccm 1929 ccm
Výkon (roky produkcie) 66 kW / 90 k (09/1985–12/1987) 92 kW /125 k (11/1981–09/1982) 40 kW / 55 k (10/1979–09/1982) 59 kW / 80 k (12/1985–12/1987)
74 kW /100 k (01/1983–12/1987) 95 kW /130 k (04/1983–12/1987) 43 kW / 58 k (10/1979–10/1985)
77 kW /105 k (05/1981–12/1987) 45 kW / 60 k (05/1985–12/1987)
Rozmery:
dĺžka 3937 mm
šírka 1650 mm
výška 1400 mm
rázvor 2448 mm / 2444 mm / 2432 mm
Počet vyrobených kusov 2 044 393

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteran.sk

Autor: Ondrej Rabatin

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 675
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 414
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 280
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 950
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 762
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 804
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 584
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 217
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 233
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 740
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 602
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu