SME

Tieto podmienky musíte splniť na to, aby ste mohli začať podnikať v doprave

Rozdiel medzi nákladnou prepravou do 3,5 tony a nad 3,5 tony je v obrovskej administratívnej záťaži.

(Zdroj: Ilustračné - Ford)

Čitateľ sa pýta na to, ako začať s podnikaním s autodopravou nad 3,5 tony.

Čitateľ sa pýta: Dobrý deň. Chcem si založiť živnosť a robiť prepravcu s dodávkou typu L3H2 , do ktorej by sa mali zmestiť štyri europalety, čo je k tomu potrebné? Aké podmienky musí spĺňať vozidlo, aké podmienky musím spĺňať ja? Viem, že je tam toho viac - vodičák skupiny C, PZP, daň za vozidlo, mýto…

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podnikanie s autom do 3,5 tony je výrazne ľahšie

V prvom rade je dôležité povedať, že medzi prevádzkovaním nákladnej dopravy do 3,5 tony a nad 3,5 tony je obrovský administratívny rozdiel. Preto treba prehodnotiť, či naozaj budete dodávku nad 3,5 t pravidelne využívať. Dodávky vo veľkosti, ktorú uvádzate (L3H2, resp. 4 europalety), sú všetky štandardne do 3,5 tony - s užitočným zaťažením okolo 1000 kg - a vyššia nosnosť je až za príplatok.

SkryťVypnúť reklamu

Prevádzkovať nákladnú dopravu do 3,5 tony je možné na voľnú živnosť, ktorú vám na počkanie zriadia za 5 eur na okresnom úrade len s občianskym preukazom bez nutnosti ďalšieho dokladovania. Na auto vám stačí obyčajný vodičský preukaz skupiny B, obyčajná diaľničná známka, povinné zmluvné poistenie a poistenie pre prípad zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkovaním cestnej dopravy. Za akékoľvek vozidlo, ktoré používate na podnikanie, musíte zaplatiť ročnú daň z motorového vozidla.

Akým autom sa najlepšie jazdí medzi úradmi?

Ak predsa chcete podnikať s vozidlom nad 3,5 tony, postup je výrazne zložitejší, navyše informačné portály sa výrazne rozchádzajú pri konkrétnych požiadavkách. Podľa webstránky Profivodic.sk musíte splniť nasledovné:

SkryťVypnúť reklamu
  • Získajte vodičský preukaz skupiny C.
  • Absolvujte lekársku prehliadku a psychologické vyšetrenie. Tieto budete musieť opakovať každých 5 rokov.
  • Získajte Kvalifikačnú kartu vodiča. Potrebujete absolvovať zrýchlený kurz kvalifikácie vodiča v rozsahu 140 hodín. Každých 5 rokov potom musíte vykonať kurz pravidelného výcviku vodičov v rozsahu 35 hodín.
  • Založte si koncesovanú živnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným. Pri živnosti ručíte celým svojim majetkom, preto odporúčame formu s.r.o. Aj živnostníci podnikajúci v nákladnej doprave nad 3,5 tony však musia byť zapísaní do OR SR.
  • Získajte garanta odbornej spôsobilosti čiže vedúceho dopravy. Môžete buď s nejakým uzavrieť zmluvu, alebo sa ním môžete stať aj vy, ak vykonáte skúšku odbornej spôsobilosti v doprave.
  • Oddýchnite si od prvej várky úradovania a kúpte si vysnívané auto s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.
  • Podajte žiadosti o vydanie povolenia na prevádzkovanie nákladnej cestnej dopravy nad 3,5 tony, následne podajte žiadosť o vydanie licencie spoločenstva. Tieto sa podávajú na odbore cestnej dopravy a pozemných komunikácií príslušného obvodného úradu.
  • Uzavrite poistné zmluvy - zákonné poistenie PZP, poistenie zodpovednosti za škodu na tovare, prípadne havarijné poistenie auta a poistenie pre podnikateľov. Niektoré poisťovne majú pripravené špeciálne balíky služieb pre dopravcov.
  • Zaregistrujte sa do systému elektronického mýta.
  • Ak nebol zabudovaný od výroby, nechajte si do auta namontovať digitálny tachograf. Získajte kartu vodiča - postup a pracoviská nájdete na portáli digitalnytachograf.sk Tachograf navyše musíte nechať každé 2 roky overiť na STK.

V praxi ide o hodiny úradovania a stovky eur za rôzne poplatky. Niektoré potvrdenia navyše majú obmedzenú platnosť (napr. lekárska prehliadka a psychotest), takže ich musíte pravidelne opakovať. Nehovoriac o tom, že drahé diaľničné mýto a digitálny tachograf obmedzujú neustále, či využívate celú nosnosť auta nad 3,5 tony alebo jazdíte s prázdnym. V takomto prípade môže výber auta výrazne ovplyvniť, koľko času strávite jazdením a koľko vysedávaním na úradoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 330
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 375
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 076
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 062
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 203
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 199
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 262
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 604
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 554
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 54 098
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 399
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 337
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 619
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 419
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu