SME

Tieto podmienky musíte splniť na to, aby ste mohli začať podnikať v doprave

Rozdiel medzi nákladnou prepravou do 3,5 tony a nad 3,5 tony je v obrovskej administratívnej záťaži.

(Zdroj: Ilustračné - Ford)

Čitateľ sa pýta na to, ako začať s podnikaním s autodopravou nad 3,5 tony.

Čitateľ sa pýta: Dobrý deň. Chcem si založiť živnosť a robiť prepravcu s dodávkou typu L3H2 , do ktorej by sa mali zmestiť štyri europalety, čo je k tomu potrebné? Aké podmienky musí spĺňať vozidlo, aké podmienky musím spĺňať ja? Viem, že je tam toho viac - vodičák skupiny C, PZP, daň za vozidlo, mýto…

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podnikanie s autom do 3,5 tony je výrazne ľahšie

V prvom rade je dôležité povedať, že medzi prevádzkovaním nákladnej dopravy do 3,5 tony a nad 3,5 tony je obrovský administratívny rozdiel. Preto treba prehodnotiť, či naozaj budete dodávku nad 3,5 t pravidelne využívať. Dodávky vo veľkosti, ktorú uvádzate (L3H2, resp. 4 europalety), sú všetky štandardne do 3,5 tony - s užitočným zaťažením okolo 1000 kg - a vyššia nosnosť je až za príplatok.

SkryťVypnúť reklamu

Prevádzkovať nákladnú dopravu do 3,5 tony je možné na voľnú živnosť, ktorú vám na počkanie zriadia za 5 eur na okresnom úrade len s občianskym preukazom bez nutnosti ďalšieho dokladovania. Na auto vám stačí obyčajný vodičský preukaz skupiny B, obyčajná diaľničná známka, povinné zmluvné poistenie a poistenie pre prípad zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkovaním cestnej dopravy. Za akékoľvek vozidlo, ktoré používate na podnikanie, musíte zaplatiť ročnú daň z motorového vozidla.

Akým autom sa najlepšie jazdí medzi úradmi?

Ak predsa chcete podnikať s vozidlom nad 3,5 tony, postup je výrazne zložitejší, navyše informačné portály sa výrazne rozchádzajú pri konkrétnych požiadavkách. Podľa webstránky Profivodic.sk musíte splniť nasledovné:

SkryťVypnúť reklamu
  • Získajte vodičský preukaz skupiny C.
  • Absolvujte lekársku prehliadku a psychologické vyšetrenie. Tieto budete musieť opakovať každých 5 rokov.
  • Získajte Kvalifikačnú kartu vodiča. Potrebujete absolvovať zrýchlený kurz kvalifikácie vodiča v rozsahu 140 hodín. Každých 5 rokov potom musíte vykonať kurz pravidelného výcviku vodičov v rozsahu 35 hodín.
  • Založte si koncesovanú živnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným. Pri živnosti ručíte celým svojim majetkom, preto odporúčame formu s.r.o. Aj živnostníci podnikajúci v nákladnej doprave nad 3,5 tony však musia byť zapísaní do OR SR.
  • Získajte garanta odbornej spôsobilosti čiže vedúceho dopravy. Môžete buď s nejakým uzavrieť zmluvu, alebo sa ním môžete stať aj vy, ak vykonáte skúšku odbornej spôsobilosti v doprave.
  • Oddýchnite si od prvej várky úradovania a kúpte si vysnívané auto s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.
  • Podajte žiadosti o vydanie povolenia na prevádzkovanie nákladnej cestnej dopravy nad 3,5 tony, následne podajte žiadosť o vydanie licencie spoločenstva. Tieto sa podávajú na odbore cestnej dopravy a pozemných komunikácií príslušného obvodného úradu.
  • Uzavrite poistné zmluvy - zákonné poistenie PZP, poistenie zodpovednosti za škodu na tovare, prípadne havarijné poistenie auta a poistenie pre podnikateľov. Niektoré poisťovne majú pripravené špeciálne balíky služieb pre dopravcov.
  • Zaregistrujte sa do systému elektronického mýta.
  • Ak nebol zabudovaný od výroby, nechajte si do auta namontovať digitálny tachograf. Získajte kartu vodiča - postup a pracoviská nájdete na portáli digitalnytachograf.sk Tachograf navyše musíte nechať každé 2 roky overiť na STK.

V praxi ide o hodiny úradovania a stovky eur za rôzne poplatky. Niektoré potvrdenia navyše majú obmedzenú platnosť (napr. lekárska prehliadka a psychotest), takže ich musíte pravidelne opakovať. Nehovoriac o tom, že drahé diaľničné mýto a digitálny tachograf obmedzujú neustále, či využívate celú nosnosť auta nad 3,5 tony alebo jazdíte s prázdnym. V takomto prípade môže výber auta výrazne ovplyvniť, koľko času strávite jazdením a koľko vysedávaním na úradoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  4. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  5. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Čo bude toto leto in?
  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  5. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  6. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  7. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 539
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 155
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 967
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 527
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 036
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 957
  7. Čo bude toto leto in? 2 776
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 664
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Hokejových majstrov sveta z rokov 1947 a 1949 zlikvidoval aparát KSČ
  2. Filip Tikl: Pre rodičov: Čo ak vám dcéra povie, že ide „robiť hostesku do Dubaja“?
  3. Nika Göthová: Sú konzervatívci vždy konzervatívni a liberáli liberálni?
  4. Štefan Šturdzík: Šťastné manželstvo ? Áno dá sa to.
  5. Filip Tikl: Detská prostitúcia : Telo, čo nemalo byť na trhu
  6. Filip Tikl: Mužská prostitúcia: Globálny svet ticha a túžob
  7. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  8. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 778
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 930
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 836
  4. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 415
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 073
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 860
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 624
  8. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 612
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu