SME

Tieto podmienky musíte splniť na to, aby ste mohli začať podnikať v doprave

Rozdiel medzi nákladnou prepravou do 3,5 tony a nad 3,5 tony je v obrovskej administratívnej záťaži.

(Zdroj: Ilustračné - Ford)

Čitateľ sa pýta na to, ako začať s podnikaním s autodopravou nad 3,5 tony.

Čitateľ sa pýta: Dobrý deň. Chcem si založiť živnosť a robiť prepravcu s dodávkou typu L3H2 , do ktorej by sa mali zmestiť štyri europalety, čo je k tomu potrebné? Aké podmienky musí spĺňať vozidlo, aké podmienky musím spĺňať ja? Viem, že je tam toho viac - vodičák skupiny C, PZP, daň za vozidlo, mýto…

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podnikanie s autom do 3,5 tony je výrazne ľahšie

V prvom rade je dôležité povedať, že medzi prevádzkovaním nákladnej dopravy do 3,5 tony a nad 3,5 tony je obrovský administratívny rozdiel. Preto treba prehodnotiť, či naozaj budete dodávku nad 3,5 t pravidelne využívať. Dodávky vo veľkosti, ktorú uvádzate (L3H2, resp. 4 europalety), sú všetky štandardne do 3,5 tony - s užitočným zaťažením okolo 1000 kg - a vyššia nosnosť je až za príplatok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prevádzkovať nákladnú dopravu do 3,5 tony je možné na voľnú živnosť, ktorú vám na počkanie zriadia za 5 eur na okresnom úrade len s občianskym preukazom bez nutnosti ďalšieho dokladovania. Na auto vám stačí obyčajný vodičský preukaz skupiny B, obyčajná diaľničná známka, povinné zmluvné poistenie a poistenie pre prípad zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkovaním cestnej dopravy. Za akékoľvek vozidlo, ktoré používate na podnikanie, musíte zaplatiť ročnú daň z motorového vozidla.

Akým autom sa najlepšie jazdí medzi úradmi?

Ak predsa chcete podnikať s vozidlom nad 3,5 tony, postup je výrazne zložitejší, navyše informačné portály sa výrazne rozchádzajú pri konkrétnych požiadavkách. Podľa webstránky Profivodic.sk musíte splniť nasledovné:

SkryťVypnúť reklamu
  • Získajte vodičský preukaz skupiny C.
  • Absolvujte lekársku prehliadku a psychologické vyšetrenie. Tieto budete musieť opakovať každých 5 rokov.
  • Získajte Kvalifikačnú kartu vodiča. Potrebujete absolvovať zrýchlený kurz kvalifikácie vodiča v rozsahu 140 hodín. Každých 5 rokov potom musíte vykonať kurz pravidelného výcviku vodičov v rozsahu 35 hodín.
  • Založte si koncesovanú živnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným. Pri živnosti ručíte celým svojim majetkom, preto odporúčame formu s.r.o. Aj živnostníci podnikajúci v nákladnej doprave nad 3,5 tony však musia byť zapísaní do OR SR.
  • Získajte garanta odbornej spôsobilosti čiže vedúceho dopravy. Môžete buď s nejakým uzavrieť zmluvu, alebo sa ním môžete stať aj vy, ak vykonáte skúšku odbornej spôsobilosti v doprave.
  • Oddýchnite si od prvej várky úradovania a kúpte si vysnívané auto s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.
  • Podajte žiadosti o vydanie povolenia na prevádzkovanie nákladnej cestnej dopravy nad 3,5 tony, následne podajte žiadosť o vydanie licencie spoločenstva. Tieto sa podávajú na odbore cestnej dopravy a pozemných komunikácií príslušného obvodného úradu.
  • Uzavrite poistné zmluvy - zákonné poistenie PZP, poistenie zodpovednosti za škodu na tovare, prípadne havarijné poistenie auta a poistenie pre podnikateľov. Niektoré poisťovne majú pripravené špeciálne balíky služieb pre dopravcov.
  • Zaregistrujte sa do systému elektronického mýta.
  • Ak nebol zabudovaný od výroby, nechajte si do auta namontovať digitálny tachograf. Získajte kartu vodiča - postup a pracoviská nájdete na portáli digitalnytachograf.sk Tachograf navyše musíte nechať každé 2 roky overiť na STK.

V praxi ide o hodiny úradovania a stovky eur za rôzne poplatky. Niektoré potvrdenia navyše majú obmedzenú platnosť (napr. lekárska prehliadka a psychotest), takže ich musíte pravidelne opakovať. Nehovoriac o tom, že drahé diaľničné mýto a digitálny tachograf obmedzujú neustále, či využívate celú nosnosť auta nad 3,5 tony alebo jazdíte s prázdnym. V takomto prípade môže výber auta výrazne ovplyvniť, koľko času strávite jazdením a koľko vysedávaním na úradoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 657
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 672
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 256
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 333
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 190
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 487
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 480
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 1 438
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Monika Chovanová: Život v mŕtvom vzťahu
  2. Miroslav Sabol: Dane a smrť, mesto Košice "Štát v Štáte".
  3. Ida Tittelová: Od Bad Ischlu po Gosausee
  4. Martin Štuller: Najúspešnejšie dynastie v histórii NHL
  5. Diana Fatiková: Waymo od Google dominuje v segmente autonómnych vozidiel, Apple sa definitívne vzdal
  6. Dávid Polák: Ideológia sa nedá odzbrojiť
  7. Táňa Šufliarská: 1,89 milióna za opätovné prekrytie skládky vo Veternej Porube: Bola to nutnosť alebo vyhodené peniaze?
  8. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (10)
  1. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 12 190
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 387
  3. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 9 766
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 594
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 406
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 6 146
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 876
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 100
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
reklama
SkryťZatvoriť reklamu