Tieto podmienky musíte splniť na to, aby ste mohli začať podnikať v doprave

Rozdiel medzi nákladnou prepravou do 3,5 tony a nad 3,5 tony je v obrovskej administratívnej záťaži.

(Zdroj: Ilustračné - Ford)

Čitateľ sa pýta na to, ako začať s podnikaním s autodopravou nad 3,5 tony.

Čitateľ sa pýta: Dobrý deň. Chcem si založiť živnosť a robiť prepravcu s dodávkou typu L3H2 , do ktorej by sa mali zmestiť štyri europalety, čo je k tomu potrebné? Aké podmienky musí spĺňať vozidlo, aké podmienky musím spĺňať ja? Viem, že je tam toho viac - vodičák skupiny C, PZP, daň za vozidlo, mýto…

Podnikanie s autom do 3,5 tony je výrazne ľahšie

V prvom rade je dôležité povedať, že medzi prevádzkovaním nákladnej dopravy do 3,5 tony a nad 3,5 tony je obrovský administratívny rozdiel. Preto treba prehodnotiť, či naozaj budete dodávku nad 3,5 t pravidelne využívať. Dodávky vo veľkosti, ktorú uvádzate (L3H2, resp. 4 europalety), sú všetky štandardne do 3,5 tony - s užitočným zaťažením okolo 1000 kg - a vyššia nosnosť je až za príplatok.

Prevádzkovať nákladnú dopravu do 3,5 tony je možné na voľnú živnosť, ktorú vám na počkanie zriadia za 5 eur na okresnom úrade len s občianskym preukazom bez nutnosti ďalšieho dokladovania. Na auto vám stačí obyčajný vodičský preukaz skupiny B, obyčajná diaľničná známka, povinné zmluvné poistenie a poistenie pre prípad zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkovaním cestnej dopravy. Za akékoľvek vozidlo, ktoré používate na podnikanie, musíte zaplatiť ročnú daň z motorového vozidla.

Akým autom sa najlepšie jazdí medzi úradmi?

Ak predsa chcete podnikať s vozidlom nad 3,5 tony, postup je výrazne zložitejší, navyše informačné portály sa výrazne rozchádzajú pri konkrétnych požiadavkách. Podľa webstránky Profivodic.sk musíte splniť nasledovné:

  • Získajte vodičský preukaz skupiny C.
  • Absolvujte lekársku prehliadku a psychologické vyšetrenie. Tieto budete musieť opakovať každých 5 rokov.
  • Získajte Kvalifikačnú kartu vodiča. Potrebujete absolvovať zrýchlený kurz kvalifikácie vodiča v rozsahu 140 hodín. Každých 5 rokov potom musíte vykonať kurz pravidelného výcviku vodičov v rozsahu 35 hodín.
  • Založte si koncesovanú živnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným. Pri živnosti ručíte celým svojim majetkom, preto odporúčame formu s.r.o. Aj živnostníci podnikajúci v nákladnej doprave nad 3,5 tony však musia byť zapísaní do OR SR.
  • Získajte garanta odbornej spôsobilosti čiže vedúceho dopravy. Môžete buď s nejakým uzavrieť zmluvu, alebo sa ním môžete stať aj vy, ak vykonáte skúšku odbornej spôsobilosti v doprave.
  • Oddýchnite si od prvej várky úradovania a kúpte si vysnívané auto s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.
  • Podajte žiadosti o vydanie povolenia na prevádzkovanie nákladnej cestnej dopravy nad 3,5 tony, následne podajte žiadosť o vydanie licencie spoločenstva. Tieto sa podávajú na odbore cestnej dopravy a pozemných komunikácií príslušného obvodného úradu.
  • Uzavrite poistné zmluvy - zákonné poistenie PZP, poistenie zodpovednosti za škodu na tovare, prípadne havarijné poistenie auta a poistenie pre podnikateľov. Niektoré poisťovne majú pripravené špeciálne balíky služieb pre dopravcov.
  • Zaregistrujte sa do systému elektronického mýta.
  • Ak nebol zabudovaný od výroby, nechajte si do auta namontovať digitálny tachograf. Získajte kartu vodiča - postup a pracoviská nájdete na portáli digitalnytachograf.sk Tachograf navyše musíte nechať každé 2 roky overiť na STK.

V praxi ide o hodiny úradovania a stovky eur za rôzne poplatky. Niektoré potvrdenia navyše majú obmedzenú platnosť (napr. lekárska prehliadka a psychotest), takže ich musíte pravidelne opakovať. Nehovoriac o tom, že drahé diaľničné mýto a digitálny tachograf obmedzujú neustále, či využívate celú nosnosť auta nad 3,5 tony alebo jazdíte s prázdnym. V takomto prípade môže výber auta výrazne ovplyvniť, koľko času strávite jazdením a koľko vysedávaním na úradoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 283
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 080
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 839
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 198
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 014
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 917
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 792
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 666
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 330

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.