SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Kto preveruje podnety na nekvalitné palivo?

Ak natankujete zlé palivo a chcete sa v tejto veci obrátiť na orgány ochrany spotrebiteľa, po správnom úrade musíte pátrať.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Predchádzajúci článok o šoférovi, ktorému v servise vytiahli z nádrže vzorku silne zakalenej nafty, čitateľov zaujal. Preto sme zisťovali, či sa môže šofér obrátiť na niektorý z orgánov ochrany spotrebiteľa.

Prečítajte si tiež:Medzi čerpacími stanicami je obrovský rozdiel v kvaliteČítajte 

Hovorca Slovnaftu Anton Molnár hovorí, že palivá pred opustením rafinérie absolvujú výstupnú kontrolu a len ak ňou prejdú, môžu sa expedovať. Riziko znehodnotenia teda nastáva pri doprave alebo uskladňovaní na čerpačke. "Samotný motorista pri tankovaní nedokáže posúdiť kvalitu paliva, tú garantuje predajca," vysvetlil nám v pôvodnom článku Molnár.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Po natankovaní však zistíme, že auto začne viac dymiť, hlasnejšie klepať či slabšie ťahať. Poškodenie nemusí byť trvalé, bežne stačí len natankovať plnú nádrž kvalitného "prémiového" paliva a problémy by mali zmiznúť. Čo v prípade, že chceme, aby palivo na pumpe preverili orgány ochrany spotrebiteľa?

Viaceré úrady dávajú od nafty ruky preč

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) je všeobecným orgánom trhového dozoru a kontroly, no od preverovania pohonných hmôt sa dištancuje. "Slovenská obchodná inšpekcia však nie je orgánom štátneho dozoru zákona [o ovzduší]," píše na svojom webe. SOI tak čerpacej stanici môže skontrolovať napríklad náležitosti pokladničného bloku, no nie kvalitu moku, ktorý nám tečie do nádrže.

Skryť Vypnúť reklamu

Povinnosťou prevádzkovateľov čerpacích staníc je, aby si každé dva roky nechali kalibrovať meracie zariadenia Slovenskou legálnou metrológiou - tá však len preverí, že natankovaný objem reálne zodpovedá objemu, ktorý ukazuje obrazovka. Jednotlivé čerpacie stojany potom dostávajú pečať s vyznačenou dobou platnosti. Dohľad nad meraním vykonáva Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.

Prečítajte si tiež:Téma: Motory zabíja pančovaná naftaČítajte 

Samotnú kvalitu kontrolujú dva orgány - Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) a Colné laboratórium colnej sekcie Finančného riaditeľstva SR. Colné laboratórium má v kompetencii kontrolu palív hlavne kvôli spotrebným daniam, ktoré sa z nich platia. SIŽP zas kontroluje parametre ovpylvňujúce emisie - no ani jeden úrad nepôsobí v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákazník v praxi nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitnú naftu - do momentu, kým nenaštartuje a neodíde z čerpačky.

FOTO: Ilustračné - Pixabay

Ničí zlá nafta viac ovzdušie alebo motor?

"Slovenská inšpekcia kontroluje parametre, ktoré majú vplyv na kvalitu ovzdušia, teda emisie vznikajúce spaľovaním pohonnej látky. Ostatné parametre, ktoré sú vymedzené európskymi normami a stanovujú požiadavky a skúšobné metódy na predávané a dodávané pohonné látky inšpekcia nesleduje," hovorí Erika Bakičová, hlavná inšpektorka sekcie ochrany ovzdušia SIŽP. Napriek tomu prijíma SIŽP občianske podnety na preverenie palív na čerpacích staniciach.

"Vykonať odbery okamžite tak, aby pohonná látka, ktorá je bola analyzovaná ihneď akreditovaným laboratóriom nie je možné," dodáva Bakičová. "SIŽP robí odbery a analýzy v dvoch sezónach: letné odbery od mája do konca septembra a zimné odbery od polovice novembra do konca februára. Na inšpekciu môžete doručiť podnet na nekvalitné motorové palivá na čerpacích staniciach a inšpekcia ho zaradí do najbližšieho plánovaného obdobia. O výsledku kontroly je osoba, ktorá podnet podala, informovaná."

Skryť Vypnúť reklamu

Na webovej stránke SIŽP sú v časti Činnosť - Ochrana ovzdušia zverejnené výsledky kontrol palív od roku 2006. V letnej kontrole 2015 parametre nesplnili dve čerpacie stanice v Žilinskom kraji - jedna značková a jedna neznačková.

Colníci už nestrážia hranice

Nakoniec teda motoristovi ostáva možnosť obrátiť sa na Colné laboratórium. "Samozrejme, že preverujeme podnety ohľadne kvality pohonných hmôt. Občania môžu podať podnet na príslušný colný úrad, alebo priamo mne," hovorí Patrícia Macíková, hovorkyňa Finančnej správy SR.

Už z názvu vyplýva, že colné laboratórium by malo slúžiť najmä v súvislosti s výberom spotrebných daní - preveruje teda, či dovezené a vyrobené pohonné hmoty naozaj zodpovedajú tomu, za čo ich dovozcovia a výrobcovia označujú, aby bola spotrebná daň správne zaplatená.

Skryť Vypnúť reklamu

Laboratórium preskúma 10 000 vzoriek ročne

Podľa správy TASR prijalo Colné laboratórium za 22 rokov svojej činnosti 105 000 podnetov a skúmalo 200 000 vzoriek súvisiacich so spotrebnými daňami. Či niektorý zo stotisícky podnetov bol podaný občanom, správa neuvádza.

Colné laboratórium je akreditované napríklad na analýzu obsahu síry, bodu vzplanutia, vyparovania aj zloženia. Zakalenosť paliva či prítomnosť vody však laboratórium neskúma - jeho úlohou nie je hodnotiť, či je dovezené palivo škodlivé pre motor alebo nie. Colné laboratórium napríklad preveruje, či čerpacie stanice miesto normálnej nafty nepredávajú tzv. červenú, určenú do hospodárskych strojov - nie preto, že červená nafta je horšia, ale preto, že sa z nej platí nižšia spotrebná daň.

Skryť Vypnúť reklamu

Najlepším ukazovateľom kvality paliva tak asi ostáva vlastná skúsenosť vodiča. Ak auto po natankovaní dymí, klepe či neťahá, treba zmeniť čerpaciu stanicu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  9. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  8. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  9. Stiahnite si stovky e-kníh
  10. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 10 010
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 614
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 211
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 7 080
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 861
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 3 598
  7. Crème de la crème po slovensky 3 251
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 197
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 905
  10. Stiahnite si stovky e-kníh 2 529
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 502 obetí.


a 4 ďalší 12 h
Na Euro 2020 hrozia aj iné ohniská. V Maďarska sa na štadióne stretlo 60-tisíc ľudí.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.


17. jún
Zápchy na D2 sú časté.

Oprava mosta má trvať do konca prázdnin.


18 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


21 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Mercedes-Benz Marco Polo

Zakotvili sme pri tatranskom mori - Liptovskej Mare.


22. jún
Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún