SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Kto preveruje podnety na nekvalitné palivo?

Ak natankujete zlé palivo a chcete sa v tejto veci obrátiť na orgány ochrany spotrebiteľa, po správnom úrade musíte pátrať.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Predchádzajúci článok o šoférovi, ktorému v servise vytiahli z nádrže vzorku silne zakalenej nafty, čitateľov zaujal. Preto sme zisťovali, či sa môže šofér obrátiť na niektorý z orgánov ochrany spotrebiteľa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež:Medzi čerpacími stanicami je obrovský rozdiel v kvaliteČítajte 

Hovorca Slovnaftu Anton Molnár hovorí, že palivá pred opustením rafinérie absolvujú výstupnú kontrolu a len ak ňou prejdú, môžu sa expedovať. Riziko znehodnotenia teda nastáva pri doprave alebo uskladňovaní na čerpačke. "Samotný motorista pri tankovaní nedokáže posúdiť kvalitu paliva, tú garantuje predajca," vysvetlil nám v pôvodnom článku Molnár.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Po natankovaní však zistíme, že auto začne viac dymiť, hlasnejšie klepať či slabšie ťahať. Poškodenie nemusí byť trvalé, bežne stačí len natankovať plnú nádrž kvalitného "prémiového" paliva a problémy by mali zmiznúť. Čo v prípade, že chceme, aby palivo na pumpe preverili orgány ochrany spotrebiteľa?

Viaceré úrady dávajú od nafty ruky preč

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) je všeobecným orgánom trhového dozoru a kontroly, no od preverovania pohonných hmôt sa dištancuje. "Slovenská obchodná inšpekcia však nie je orgánom štátneho dozoru zákona [o ovzduší]," píše na svojom webe. SOI tak čerpacej stanici môže skontrolovať napríklad náležitosti pokladničného bloku, no nie kvalitu moku, ktorý nám tečie do nádrže.

SkryťVypnúť reklamu

Povinnosťou prevádzkovateľov čerpacích staníc je, aby si každé dva roky nechali kalibrovať meracie zariadenia Slovenskou legálnou metrológiou - tá však len preverí, že natankovaný objem reálne zodpovedá objemu, ktorý ukazuje obrazovka. Jednotlivé čerpacie stojany potom dostávajú pečať s vyznačenou dobou platnosti. Dohľad nad meraním vykonáva Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.

Prečítajte si tiež:Téma: Motory zabíja pančovaná naftaČítajte 

Samotnú kvalitu kontrolujú dva orgány - Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) a Colné laboratórium colnej sekcie Finančného riaditeľstva SR. Colné laboratórium má v kompetencii kontrolu palív hlavne kvôli spotrebným daniam, ktoré sa z nich platia. SIŽP zas kontroluje parametre ovpylvňujúce emisie - no ani jeden úrad nepôsobí v oblasti ochrany spotrebiteľa.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazník v praxi nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitnú naftu - do momentu, kým nenaštartuje a neodíde z čerpačky.

FOTO: Ilustračné - Pixabay

Ničí zlá nafta viac ovzdušie alebo motor?

"Slovenská inšpekcia kontroluje parametre, ktoré majú vplyv na kvalitu ovzdušia, teda emisie vznikajúce spaľovaním pohonnej látky. Ostatné parametre, ktoré sú vymedzené európskymi normami a stanovujú požiadavky a skúšobné metódy na predávané a dodávané pohonné látky inšpekcia nesleduje," hovorí Erika Bakičová, hlavná inšpektorka sekcie ochrany ovzdušia SIŽP. Napriek tomu prijíma SIŽP občianske podnety na preverenie palív na čerpacích staniciach.

"Vykonať odbery okamžite tak, aby pohonná látka, ktorá je bola analyzovaná ihneď akreditovaným laboratóriom nie je možné," dodáva Bakičová. "SIŽP robí odbery a analýzy v dvoch sezónach: letné odbery od mája do konca septembra a zimné odbery od polovice novembra do konca februára. Na inšpekciu môžete doručiť podnet na nekvalitné motorové palivá na čerpacích staniciach a inšpekcia ho zaradí do najbližšieho plánovaného obdobia. O výsledku kontroly je osoba, ktorá podnet podala, informovaná."

SkryťVypnúť reklamu

Na webovej stránke SIŽP sú v časti Činnosť - Ochrana ovzdušia zverejnené výsledky kontrol palív od roku 2006. V letnej kontrole 2015 parametre nesplnili dve čerpacie stanice v Žilinskom kraji - jedna značková a jedna neznačková.

Colníci už nestrážia hranice

Nakoniec teda motoristovi ostáva možnosť obrátiť sa na Colné laboratórium. "Samozrejme, že preverujeme podnety ohľadne kvality pohonných hmôt. Občania môžu podať podnet na príslušný colný úrad, alebo priamo mne," hovorí Patrícia Macíková, hovorkyňa Finančnej správy SR.

Už z názvu vyplýva, že colné laboratórium by malo slúžiť najmä v súvislosti s výberom spotrebných daní - preveruje teda, či dovezené a vyrobené pohonné hmoty naozaj zodpovedajú tomu, za čo ich dovozcovia a výrobcovia označujú, aby bola spotrebná daň správne zaplatená.

SkryťVypnúť reklamu

Laboratórium preskúma 10 000 vzoriek ročne

Podľa správy TASR prijalo Colné laboratórium za 22 rokov svojej činnosti 105 000 podnetov a skúmalo 200 000 vzoriek súvisiacich so spotrebnými daňami. Či niektorý zo stotisícky podnetov bol podaný občanom, správa neuvádza.

Colné laboratórium je akreditované napríklad na analýzu obsahu síry, bodu vzplanutia, vyparovania aj zloženia. Zakalenosť paliva či prítomnosť vody však laboratórium neskúma - jeho úlohou nie je hodnotiť, či je dovezené palivo škodlivé pre motor alebo nie. Colné laboratórium napríklad preveruje, či čerpacie stanice miesto normálnej nafty nepredávajú tzv. červenú, určenú do hospodárskych strojov - nie preto, že červená nafta je horšia, ale preto, že sa z nej platí nižšia spotrebná daň.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepším ukazovateľom kvality paliva tak asi ostáva vlastná skúsenosť vodiča. Ak auto po natankovaní dymí, klepe či neťahá, treba zmeniť čerpaciu stanicu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 689
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 603
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 843
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 975
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 270
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 192
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 092
  8. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 000
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


21 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  2. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  3. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  4. Irena Šimuneková: Fotohrátky 17.
  5. Anton Kaiser: Druhá adventná nedeľa
  6. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro.
  7. Peter Maroncik: Riaditeľské kvóty pre ženy nie sú teda diskrimináciou?
  8. Štefan Vidlár: Husárský kúsek
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 38 734
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 079
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 892
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 309
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 960
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 919
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 218
  8. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 038
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu