Kto preveruje podnety na nekvalitné palivo?

Ak natankujete zlé palivo a chcete sa v tejto veci obrátiť na orgány ochrany spotrebiteľa, po správnom úrade musíte pátrať.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Predchádzajúci článok o šoférovi, ktorému v servise vytiahli z nádrže vzorku silne zakalenej nafty, čitateľov zaujal. Preto sme zisťovali, či sa môže šofér obrátiť na niektorý z orgánov ochrany spotrebiteľa.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Medzi čerpacími stanicami je obrovský rozdiel v kvalite

Hovorca Slovnaftu Anton Molnár hovorí, že palivá pred opustením rafinérie absolvujú výstupnú kontrolu a len ak ňou prejdú, môžu sa expedovať. Riziko znehodnotenia teda nastáva pri doprave alebo uskladňovaní na čerpačke. "Samotný motorista pri tankovaní nedokáže posúdiť kvalitu paliva, tú garantuje predajca," vysvetlil nám v pôvodnom článku Molnár.

Po natankovaní však zistíme, že auto začne viac dymiť, hlasnejšie klepať či slabšie ťahať. Poškodenie nemusí byť trvalé, bežne stačí len natankovať plnú nádrž kvalitného "prémiového" paliva a problémy by mali zmiznúť. Čo v prípade, že chceme, aby palivo na pumpe preverili orgány ochrany spotrebiteľa?

Viaceré úrady dávajú od nafty ruky preč

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) je všeobecným orgánom trhového dozoru a kontroly, no od preverovania pohonných hmôt sa dištancuje. "Slovenská obchodná inšpekcia však nie je orgánom štátneho dozoru zákona [o ovzduší]," píše na svojom webe. SOI tak čerpacej stanici môže skontrolovať napríklad náležitosti pokladničného bloku, no nie kvalitu moku, ktorý nám tečie do nádrže.

Povinnosťou prevádzkovateľov čerpacích staníc je, aby si každé dva roky nechali kalibrovať meracie zariadenia Slovenskou legálnou metrológiou - tá však len preverí, že natankovaný objem reálne zodpovedá objemu, ktorý ukazuje obrazovka. Jednotlivé čerpacie stojany potom dostávajú pečať s vyznačenou dobou platnosti. Dohľad nad meraním vykonáva Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Téma: Motory zabíja pančovaná nafta

Samotnú kvalitu kontrolujú dva orgány - Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) a Colné laboratórium colnej sekcie Finančného riaditeľstva SR. Colné laboratórium má v kompetencii kontrolu palív hlavne kvôli spotrebným daniam, ktoré sa z nich platia. SIŽP zas kontroluje parametre ovpylvňujúce emisie - no ani jeden úrad nepôsobí v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Zákazník v praxi nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitnú naftu - do momentu, kým nenaštartuje a neodíde z čerpačky.

FOTO: Ilustračné - Pixabay

Ničí zlá nafta viac ovzdušie alebo motor?

"Slovenská inšpekcia kontroluje parametre, ktoré majú vplyv na kvalitu ovzdušia, teda emisie vznikajúce spaľovaním pohonnej látky. Ostatné parametre, ktoré sú vymedzené európskymi normami a stanovujú požiadavky a skúšobné metódy na predávané a dodávané pohonné látky inšpekcia nesleduje," hovorí Erika Bakičová, hlavná inšpektorka sekcie ochrany ovzdušia SIŽP. Napriek tomu prijíma SIŽP občianske podnety na preverenie palív na čerpacích staniciach.

"Vykonať odbery okamžite tak, aby pohonná látka, ktorá je bola analyzovaná ihneď akreditovaným laboratóriom nie je možné," dodáva Bakičová. "SIŽP robí odbery a analýzy v dvoch sezónach: letné odbery od mája do konca septembra a zimné odbery od polovice novembra do konca februára. Na inšpekciu môžete doručiť podnet na nekvalitné motorové palivá na čerpacích staniciach a inšpekcia ho zaradí do najbližšieho plánovaného obdobia. O výsledku kontroly je osoba, ktorá podnet podala, informovaná."

Na webovej stránke SIŽP sú v časti Činnosť - Ochrana ovzdušia zverejnené výsledky kontrol palív od roku 2006. V letnej kontrole 2015 parametre nesplnili dve čerpacie stanice v Žilinskom kraji - jedna značková a jedna neznačková.

Colníci už nestrážia hranice

Nakoniec teda motoristovi ostáva možnosť obrátiť sa na Colné laboratórium. "Samozrejme, že preverujeme podnety ohľadne kvality pohonných hmôt. Občania môžu podať podnet na príslušný colný úrad, alebo priamo mne," hovorí Patrícia Macíková, hovorkyňa Finančnej správy SR.

Už z názvu vyplýva, že colné laboratórium by malo slúžiť najmä v súvislosti s výberom spotrebných daní - preveruje teda, či dovezené a vyrobené pohonné hmoty naozaj zodpovedajú tomu, za čo ich dovozcovia a výrobcovia označujú, aby bola spotrebná daň správne zaplatená.

Laboratórium preskúma 10 000 vzoriek ročne

Podľa správy TASR prijalo Colné laboratórium za 22 rokov svojej činnosti 105 000 podnetov a skúmalo 200 000 vzoriek súvisiacich so spotrebnými daňami. Či niektorý zo stotisícky podnetov bol podaný občanom, správa neuvádza.

Colné laboratórium je akreditované napríklad na analýzu obsahu síry, bodu vzplanutia, vyparovania aj zloženia. Zakalenosť paliva či prítomnosť vody však laboratórium neskúma - jeho úlohou nie je hodnotiť, či je dovezené palivo škodlivé pre motor alebo nie. Colné laboratórium napríklad preveruje, či čerpacie stanice miesto normálnej nafty nepredávajú tzv. červenú, určenú do hospodárskych strojov - nie preto, že červená nafta je horšia, ale preto, že sa z nej platí nižšia spotrebná daň.

Najlepším ukazovateľom kvality paliva tak asi ostáva vlastná skúsenosť vodiča. Ak auto po natankovaní dymí, klepe či neťahá, treba zmeniť čerpaciu stanicu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 991
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 727
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 255
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 538
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 900
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 438
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 333
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 156
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 785
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 716

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.