SME
Utorok, 11. máj, 2021 | Meniny má BlaženaKrížovkyKrížovky

Test: Komfort Superbu kombi sme preverili na slovenských cestách

V zákrutách horského prechodu ponúka dostatok agility a sedí mu aj diaľnica. Neunikli nám ani prvé nedostatky.

Postavenie automobilky Škoda na slovenskom trhu je mimoriadne dobré. Je to z veľkej časti dané historicky a pravdepodobne panuje vo veľkej časti obyvateľstva s autami tejto značky spokojnosť. Aspoň predajné čísla českej automobilky to naznačujú.

Po prevrate v roku 1989 patrili Škody medzi najdostupnejšie autá. Favorit, neskôr Felícia, či Fabia patrili medzi autá prístupné širokým masám. Škoda akoby za posledných 26 rokov svojím vývojom kopírovala cestu Slovenska. Minimálne v tom, že čím viac boli Slováci ochotní minúť na nové auto, tým väčšie a luxusnejšie modely Škoda vyrábala.

Ešte pred pár rokmi nebolo zriedkavosťou počuť medzi mladými chlapcami vetu: „Vieš, Octavia to je taký môj sen“. Dnešným snom je pre mnohých možno práve Superb, ktorého tretia generácia začala brázdiť cesty v priebehu minulého roka.

Tento model to zo začiatku nemal ľahké. Z jeho prvej generácie s označením B5 sa vyrobilo len 136 068 kusov. Budúcnosť mena Superb zachránila až druhá generácia označovaná B6, ktorej produkcia sa zastavila pri čísle 613 257 kusov.

Podvozok sme preverili na slovenských cestách

Superb s karosériou sedan aj kombi sme už vyskúšali počas prvých jázd. Počas nich nás zaujala možnosť meniť režimy jazdy. Spolu s nimi mení charakter aj podvozok. Rozdiel medzi jednotlivými nastaveniami je výrazný a najviac nás prekvapilo správanie v komfortnom režime.

Už počas prvej jazdy sa nám zdalo, že Superb sa v režime komfort aj na kvalitnom asfalte neustále pohupáva. Bol to podobný pocit, ako keď dôjde k prepruženiu na priečnych vlnách, možno trochu zjemnený.

Zaujímalo nás, ako sa toto prejaví na slovenských cestách. Zámerne sme sa nevyhli ani tým menej kvalitným. Nevyhľadávali sme jamy, ale úseky s prepadnutou časťou vozovky a vlnami. Pohyby karosérie na takejto ceste boli citeľné, ale nie nepohodlné v tom zmysle, že by sme pocítili rázy od podvozka, aj keď sa občas objavila horšie spravená záplata na ceste. Skôr obťažoval v takomto prípade menší hluk.

Pohyb karosérie na vlnách v komfortnom režime je pomerne výrazný.

Pohupávanie karosérie nie každému vyhovuje

Neustále húpanie karosérie na horšej ceste nám za volantom neprekážalo. Takto nejako sa asi cíti šofér autobusu na odpružnej sedačke. Je však pravdou, že nie všetkým spolucestujúcim bolo takéto správanie príjemné. Nebudeme Superb za toto nastavenie súdiť, veď napokon k dispozícii je ešte režim sport a normal.

Dlhší čas strávený v aute a za rôznych vonkajších podmienok nám na rozdiel od prvej jazdy ukázal aj prvé chyby vozidla. V tomto prípade sa týkali inak dobrých svetiel. Krátku jazdu počas hmlistého dňa s vysokou vlhkosťou sme zakončili zaparkovaním pri malom autoservise.

Miestny mechanik si novinku našich ciest začal okamžite podrobne obzerať a jeho pozornosti neušli zvnútra zarosené predné svetlomety. Ani predtým, ani potom sme už tento problém nezaznamenali.

Priestoru na sedenie je vzadu dostatok. Jediným mínusom je výrazný stredový tunel.

Svetlá vibrovali, ale svietili výborne

Druhé mínus dávame svetlám za ich vibrovanie na cestných roletách. Badateľné to bolo počas stúpania na horský prechod, kedy sa produkované svetlo roztriaslo po prejdení nerovnosti.

Svetlá však musíme pochváliť za ich účinok a za ich prispôsobovanie osvetleného priestoru vonkajším podmienkam. Ich reakcia na protiidúce vozidlá bola dostatočne rýchla. Nestávalo sa, aby nás ostatní šoféri vyblikali pre ich neskorú reakciu.

Dynamická korekcia svetelného lúča (Smart Light assistant) fungovala vo všeobecnosti na veľmi dobrej úrovni. Za inteligentnými svetlami Mercedesu, ktoré považujeme za špičkové, Škoda predsa len o krok zaostáva.

V zákrutách pomáha XDS+

Pokiaľ komfortné nastavenie podvozku nemusí každému vyhovovať, z hľadiska jazdných vlastností je na tom Superb výborne.

Napriek pridanej hmotnosti, vďaka prítomnosti automatickej prevodovky, pohonu všetkých kolies a najväčšieho dostupného naftového motora je správanie českej vlajkovej lode v zákrutách príkladné.

Pomáha jej elektronická uzávierka diferenciálu XDS+, ktorá je súčasťou štandardnej výbavy. Za volantom cítiť snahu vozidla tlačiť sa do zákruty. Nezvyknutý spolujazdec mal miestami až pocit pretáčavého šmyku a silnejšie zvieral madlo dverí.

Interiér svojím vzhľadom výraznejšie nevybočuje z dizajnových koľají automobilky.

Superbu neprekážajú zákruty ani diaľnice

Najsilnejší naftový motor 2,0 TDI disponuje výkonom 140 kW (190 k) a robí zo Superbu „diaľkovú linku“. Dlhé trasy s rôznym kategóriami ciest sú pre dieselový Superb domovom. Predurčuje ho na to agilita pri prejazdoch zákrut horských prechodov, ale aj celkový komfort jazdy na diaľnici.

Spolupráca s automatickou šesťstupňovou DSG prevodovkou je vo väčšine prípadov príkladná. Jedine pri pomalej jazde do strmého kopca nás prekvapila výberom tretieho prevodového stupňa.

Tam, kde štandardne chodíme na dvojke, nechala motor pracovať pri 1200 otáčkach. Je pravdou, že agregát mal v týchto otáčkach stále dostatok krútiaceho momentu pre výjazd do strmého kopca, ale pri manuálnom radení by sme aj tak volili nižší prevodový stupeň.

V športovom režime prevodovka pri prudšom brzdení šoférovi pomôže príkladným podradením. Prevodové stupne sú dostatočne natiahnuté aj pre zvládanie diaľničných rýchlostí.

Spotreba verne kopíruje jazdný štýl

Zatiaľ, čo vyrovnaná jazda pri rýchlostiach do 120 km/h ju zrazí na 5,6 l, stačí nárast rýchlosti o niekoľko km/h na plnohodnotné diaľničné tempo a spotreba vzrastie na 6,4 l. Maximálna hodnota zobrazená na palubnom počítači sa vyšplhala na 7,5 l pri využívaní Superbu štýlom služobného auta.

Klesnúť k piatim litrom nie je vôbec nereálna misia. My však tomuto modelu prisudzujeme hodnoty medzi 6 až 6,5 l. Vtedy sa šofér nijako neobmedzuje, a tak isto kone pod kapotou dostanú dostatok slobody.

V redakcii sme toho názoru, že kúpiť si najsilnejšiu motorizáciu (áno benzín ponúka ešte silnejšiu alternatívu), a potom sa chváliť hospodárnosťou, je nezmyselné. Neustála jazda na spotrebu a len vo vyslovene nízkych otáčkach navyše neprospieva motoru ani z pohľadu životnosti.

K tvaru a veľkosti batožinového priestoru niet čo dodať.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Superb

Verzia

Combi Style 2,0 TDI 4x4

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

22 790/38 090/43 225

Motor

prepĺňaný naftový štvorvalec; objem 1968 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

140(190)/3500-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

400/1750-3250

Typ prevodovky/počet stupňov

dvojspojková automatická/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca(s)

7,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,6/6,2

Objem palivovej nádrže (l)

66

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1635/640

Objem batožinového priestoru (l)

660/1950

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2841; 4856; 1864; 1477

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  2. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie investície
  3. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  6. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  9. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  10. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  4. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  5. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  6. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  7. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  8. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 105
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 580
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 12 418
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 080
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 483
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 361
  7. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 579
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 954
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 702
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 172
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)

S majetkom firmy nemôže spoločník narábať ako s vlastným.

14 h
Vakcína proti koronavírusu Sputnik V.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 386-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 077 obetí.

7 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Rázvor kolies sa nemenil, ale kufor má až 397 litrov.

5 h
Peugeot 508 PSE

Z nuly na sto zrýchli za 5,2 sekundy.

10. máj
Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj