SME

Budúcnosť trojvalca EcoBoost: Uhlíkové vlakna, elektrické turbo a vypínanie valca

Ford zatiaľ nevidí budúcnosť v dvojvalcových motoroch a radšej pripravuje vylepšenia pre trojvalec EcoBoost.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ford)

V minulom týždni zverejnila svoje plány do budúcnosti, týkajúce sa motorov EcoBoost, automobilka Ford. Stalo sa tak počas autosalónu v Detroite. V priebehu niekoľkých rokov sa tak zrejme dočkáme odľahčených agregátov,vybavených elektrickým turbom a systémom deaktivácie valcov. Informácie priniesol portál autocar.co.uk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Použitie dvojvalcových motorov predstavitelia značky zamietli aj z dôvodu zvýšených vibrácií prenášaných z pohonnej jednotky do kabíny.

O rotujúcej deaktivácii jedného z valcov v prípade trojvalcového motora 1,0 EcoBoost sme už podrobnejšie písali v nasledujúcom článku.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Trojvalec Fordu kvôli úspore odpojí jeden valecČítajte 

Litrová pohonná jednotka Fordu je už trojnásobným držiteľom ocenenia motor roka (International Engine of the Year). Výrobca však pokračuje v jej vývoji a vylepšenej verzie sa dočkáme pravdepodobne už do konca desaťročia.

Motor odľahčia o 15 percent

Jednou z hlavných výhod má byť odľahčenie motora o 13 kg, čo v prípade trojvalca znamená zníženie hmotnosti o 15,5%. Okrem hojnejšieho využitia hliníka si Ford pomohol aj použitím materiálu z uhlíkových vlákien pri výrobe olejovej vane. Výraznú úsporu dosiahol v prípade bloku motora, ktorého hmotnosť dokázala automobilka znížiť zo súčasných 23,5 kg na 14 kg.

V praxi by malo odľahčenie priniesť približne 4,5% zníženie spotreby a emisií. Zavedeniu technológie do sériovej výroby momentálne bránia vysoké náklady. Spolu s poklesom cien sa očakáva, že motory vyrobené aj z uhlíkových vlákien to zoberú na trh útokom.

SkryťVypnúť reklamu

Presadí sa elektrické turbo?

Z ďalších technológií, na ktoré sa Ford pozerá, zaujalo elektrické turbo. To nevyužíva na svoj pohon výfukové plyny ako klasické turbo, ani nie je mechanicky spojené s motorom ako kompresor. Pre zvýšenie plniaceho tlaku využíva vlastný elektromotor.

Jeho výhodou je okamžitá reakcia na stlačenie plynového pedála, eliminuje tzv. turbodieru. S touto technológiou pracujú aj ďalšie automobilky, napríklad Audi. V jeho prípade bude elektrické turbo len malým pomocníkom pre klasické turbo, ktorému má pomáhať v nízkych otáčkach. Aké riešenie zvolí Ford a či sa elektrické turbo v jeho prípade presadí, ukáže budúcnosť.

Prečítajte si tiež:Audi predstavilo koncept TT Clubsport s elektrickým biturbomČítajte 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 492
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 091
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 892
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 911
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 290
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 997
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 222
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 854
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 189
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu