SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Automobilové preteky Rallye Monte Carlo majú 105 rokov

Pred 105 rokmi začala prvá automobilová rely; dnes štartuje tohtoročná sezóna WRC. Na štart sa postaví aj Slovák Martin Koči.

Pretekári Rallye Monte Carlo tradične štartujú z námestia pred kasínom.Pretekári Rallye Monte Carlo tradične štartujú z námestia pred kasínom. (Zdroj: TASR)

Od prvých automobilových pretekov Rallye Monte Carlo uplynie vo štvrtok 21. januára 105 rokov.

Preteky vymyslel monacký princ Alberta I. práve v období, keď sa formovala moderná automobilová doprava. Monte Carlo malo pritiahnuť pozornosť bohatých majiteľov automobilov k Monaku a zvýšiť turistický ruch na Azúrovom pobreží aj v zime. Podujatie financovali majitelia kasína Monte Carlo. Úlohu zorganizovať preteky dostal v roku 1909 monacký automobilový klub (Automobile Club de Monaco - Sport Automobile Velocipedique Monegasque).

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prvé preteky sa začali 21. januára 1911 a zúčastnilo sa ich 23 posádok. Do Monte Carla vyrazili z rôznych európskych miest v približne rovnakej vzdialenosti od kniežatstva - Ženeva, Paríž, Boulogne-sur-Mer, Viedeň, Brusel a Berlín. Súťažiaci absolvovali cestu podľa itinerára a očakávalo sa, že vrátane prestávok dosiahnú priemernú rýchlosť 10 km za hodinu. Kontroly na jednotlivých úsekoch boli povinné v rámci vymedzeného času a do Monte Carla mali doraziť do 28. januára.

Na trati nechýbali úzke horské komunikácie, kľukaté serpentíny, nechránené úseky na vysokých útesoch, sneh a ľad na cestách neprispôsobených v tom čase automobilovej doprave. Štvrtinu trasy pritom účastníci absolvovali v takmer nepreniknuteľnej tme januárových nocí. V rámci pretekov prešli aj po trati, na ktorej sa dodnes v F1 jazdí Veľká cena Monaka.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri určovaní víťaza sa okrem dosiahnutého času hodnotil aj dizajn automobilu, komfort pasažierov a stav vozidla po prejazdení tisíc kilometrov. Víťazstvo prinieslo výrobcom okrem veľkej publicity aj dôveryhodnosť; preteky boli aj skúšobnými testami nových technológií. Prvý rok sa stal víťazom 35-ročný Francúz Henri Louis Rougier na vozidle Turcat-Mery s výkonom 25 konských síl.

Preteky sa konali aj nasledujúci rok, no svetové vojny podujatie prerušili. Prvý štart po druhej svetovej vojnenej sa konal zo Spojeného kráľovstva zo škótskeho Glasgowa v roku 1948. Rekordný počet 404 účastníkov priniesol ročník 1953. Z nich prišlo do cieľa 253 vozidiel.

Dnes sa začínajú tohtoročné preteky, ktoré zároveň otvárajú celú sezónu WRC (svetového šampionátu v rely). Spred kasína štartuje aj Slovák Martin Koči s českým navigátorom Lukášom Kostkom v kategórii WRC2 WRC3 na Citroëne DS3 R3T. Minulý rok štartovali prvý raz, no do cieľa neprišli kvôli technickej poruche.

Skryť Vypnúť reklamu

Štartovať bude aj slovenská posádka Rastislav Chvála - Libor Hlisníkovský na Peugeote 208 R2.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 057
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 233
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 706
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 636
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 390
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 481
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 430
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 14 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  2. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  3. Ladislav Boršoš: Valloslava/nahlas…
  4. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  5. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  8. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 838
  2. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 243
  3. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 2 952
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 827
  5. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte. 2 559
  6. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 281
  7. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  8. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 226
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu