SME

Automobilové preteky Rallye Monte Carlo majú 105 rokov

Pred 105 rokmi začala prvá automobilová rely; dnes štartuje tohtoročná sezóna WRC. Na štart sa postaví aj Slovák Martin Koči.

Pretekári Rallye Monte Carlo tradične štartujú z námestia pred kasínom.Pretekári Rallye Monte Carlo tradične štartujú z námestia pred kasínom. (Zdroj: TASR)

Od prvých automobilových pretekov Rallye Monte Carlo uplynie vo štvrtok 21. januára 105 rokov.

Preteky vymyslel monacký princ Alberta I. práve v období, keď sa formovala moderná automobilová doprava. Monte Carlo malo pritiahnuť pozornosť bohatých majiteľov automobilov k Monaku a zvýšiť turistický ruch na Azúrovom pobreží aj v zime. Podujatie financovali majitelia kasína Monte Carlo. Úlohu zorganizovať preteky dostal v roku 1909 monacký automobilový klub (Automobile Club de Monaco - Sport Automobile Velocipedique Monegasque).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvé preteky sa začali 21. januára 1911 a zúčastnilo sa ich 23 posádok. Do Monte Carla vyrazili z rôznych európskych miest v približne rovnakej vzdialenosti od kniežatstva - Ženeva, Paríž, Boulogne-sur-Mer, Viedeň, Brusel a Berlín. Súťažiaci absolvovali cestu podľa itinerára a očakávalo sa, že vrátane prestávok dosiahnú priemernú rýchlosť 10 km za hodinu. Kontroly na jednotlivých úsekoch boli povinné v rámci vymedzeného času a do Monte Carla mali doraziť do 28. januára.

Na trati nechýbali úzke horské komunikácie, kľukaté serpentíny, nechránené úseky na vysokých útesoch, sneh a ľad na cestách neprispôsobených v tom čase automobilovej doprave. Štvrtinu trasy pritom účastníci absolvovali v takmer nepreniknuteľnej tme januárových nocí. V rámci pretekov prešli aj po trati, na ktorej sa dodnes v F1 jazdí Veľká cena Monaka.

SkryťVypnúť reklamu

Pri určovaní víťaza sa okrem dosiahnutého času hodnotil aj dizajn automobilu, komfort pasažierov a stav vozidla po prejazdení tisíc kilometrov. Víťazstvo prinieslo výrobcom okrem veľkej publicity aj dôveryhodnosť; preteky boli aj skúšobnými testami nových technológií. Prvý rok sa stal víťazom 35-ročný Francúz Henri Louis Rougier na vozidle Turcat-Mery s výkonom 25 konských síl.

Preteky sa konali aj nasledujúci rok, no svetové vojny podujatie prerušili. Prvý štart po druhej svetovej vojnenej sa konal zo Spojeného kráľovstva zo škótskeho Glasgowa v roku 1948. Rekordný počet 404 účastníkov priniesol ročník 1953. Z nich prišlo do cieľa 253 vozidiel.

Dnes sa začínajú tohtoročné preteky, ktoré zároveň otvárajú celú sezónu WRC (svetového šampionátu v rely). Spred kasína štartuje aj Slovák Martin Koči s českým navigátorom Lukášom Kostkom v kategórii WRC2 WRC3 na Citroëne DS3 R3T. Minulý rok štartovali prvý raz, no do cieľa neprišli kvôli technickej poruche.

SkryťVypnúť reklamu

Štartovať bude aj slovenská posádka Rastislav Chvála - Libor Hlisníkovský na Peugeote 208 R2.

Autor: TASR / Michael Kasarda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 135
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 434
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 869
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 703
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 263
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 156
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 980
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 575
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rastislav Puchala: V tem Prešporku za vojačka Peťka vzali
  2. Viera Gáliková: Hlášky od pubertiakov pripomínajú, že starneme?
  3. Jozef Huljak: Hra o nebo nad Taiwanom: Čo sa skrýva za novou leteckou trasou
  4. Adrian Hadvig: Cigareta
  5. Dávid Polák: OSN ako kladivo proti Izraelu
  6. Viktor Pamula: Jaro Filip, 25 rokov chýbaš
  7. Štefan Šturdzík: Šimečka a realita no neviem. Som z neho rozčarovaný. Mal by dospieť a nerobiť chyby stále dokola.
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 17
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 653
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 584
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 162
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 603
  5. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 7 169
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 843
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 535
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 088
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu