Výrobu Wartburgu zastavil až pád komunizmu

Wartburg 353 sa vyrábal neskutočných 25 rokov. A je dosť možné, že ak by nedošlo k politickým zmenám, vyrábal by sa ešte dlhšie.

(Zdroj: Marián Bazala)

Osobné autá vyrábané v krajinách bývalého východného bloku nebolo potrebné často modernizovať. Obmedzený počet a nedostatok robil z vozidiel nedostatkový tovar. Dopyt niekoľkonásobne prekračoval ponuku. Predalo sa všetko.

V čase, keď sa objavil nový model Wartburg 353, v Československu už mala táto východonemecká značka svojich verných zákazníkov. Naviac, tri-päť-trojka oslovila modernou priestrannou karosériou. Akoby nie. Na jej tvare sa podieľal i francúzsky Renault. Interiér bol neobyčajne priestranný. To bolo asi jediné plus tohto auta.

Wartburg 353 sa vyrábal vo verzii 353, 353W (W=Weiterentwicklung ) a neskôr 353S. Okrem štvordverovej limuzíny sa u nás predávalo i kombi, označené ako Tourist a existoval i pick-up. U nás boli v ponuke dva stupne výbavy - Standard a DeLuxe.

Dvojtaktný motor je z určitého hľadiska jednoduchší. Má o 75% menej pohyblivých častí ako štvortaktný. Vďaka tomu je ľahší, menší a menej náročný na údržbu. Foto: Marián Bazala

V Československu mal Wartburg 353 veľa priaznivcov, ale aj nepriateľov. Karoséria nielen tvarom ale i zvukom pri buchnutí dverí pripomínala plechovú škatuľu.

Jeho výroba začala v 1.7. 1966, vtedy malo auto ešte šasi z predchádzajúceho modelu 312. Podvozok tvoril rám z oceľových profilov, na ktorý bola skrutkami (!) prichytená karoséria.

Znamenalo to, že karoséria je samostatná a teoreticky sa dalo autom jazdiť bez nej, nakoľko motor, odpruženie a ostatné agregáty boli pripevnené k rámu.

Batožinový priestor s objemom 525 litrov pri sedane bol skutočne veľkorysý. Foto: Marián Bazala

Motor bol dvojtaktný, kvapalinou chladený trojvalec s objemom 997 cm³ a výkonom 33 až 37kW. Vychádzal z predvojnového trojvalca DKW, ktorý sa v päťdesiatych rokoch montoval ešte do vozidiel Auto Union F89/F91/F93/1000.

Auto jazdilo na benzín, vtedy ešte bežne dostupný špeciál s oktánovým číslom 91, do ktorého sa pridával olej v pomere 1:50. Kto mal možnosť získať kvalitný olej z kapitalistickej cudziny, mohol miešať v pomere 1:80. Podľa toho, ako hustý dym vychádzal z výfuku, bolo hneď jasné, aký olej je v benzíne.

Asi najzaujímavejším prístrojom na prístrojovke je merač prietoku paliva. Išlo o účelnú pomôcku, ktorá pri sledovaní mohla ušetriť trochu benzínu. Foto: Marián Bazala

Technickou zaujímavosťou bola tzv. voľnobežka. Išlo o voľnobežnú spojku, ktorá po ubratí plynu samočinne odpojila motor od prevodovky, takže automobil išiel zotrvačnosťou a motor bežal vo voľnobežných otáčkach.

Voľnobežku bolo možné odpojiť a jazdiť ako s bežným vozidlom. Vtedy ale spotreba markantne stúpla. Okrem toho pamätníci hovoria, že opätovné zapojenie voľnobežky nebolo jednoduché. Voľnobežka fungovala pri všetkých štyroch stupňoch okrem spiatočky. Pri radení nebolo potrebné vytlačiť spojku, stačilo ubrať plyn. Radiaca páka sa nachádzala pod volantom.

Aby sme len nekritizovali. Motor bol takmer bezproblémový a vyžadoval skutočne len malú údržbu. Nepotreboval výmenu oleja a nepoznal problémy so zimným štartovaním.

Auto malo predný náhon, čo dnes nie je žiadna zvláštnosť, no v roku 1966 bolo IN skôr „všetko vzadu“, ako to mala „embéčka“ alebo Renault 8.

Mnohí Wartburg 353 považovali za lepšie auto ako Škoda 120. Foto: Marián Bazala

Vráťme sa ešte ku karosérii. Podlaha v interiéri vďaka chýbajúcemu stredovému tunelu bola úplne rovná. Tak aj pasažier na zadnom sedadle v strede mal rovnaké pohodlie ako jeho spolucestujúci. Sedadlá boli až príliš mäkké. Spočiatku sa mohlo zdať, že sú pohodlné, ale nemali takmer žiadne anatomické tvarovanie.

Veľkou devízou Wartburgu bo veľký batožinový priestor. S objemom 525 litrov pri sedane patril k najobjemnejším spomedzi vozidiel, vyrábaných v socialistických krajinách. Úžitková hodnota kombi bola vďaka veľkým výklopným piatym dverám ešte väčšia.

Výraznou modernizáciou prešiel Wartburg 353 v roku 1988. Namiesto dymiacich trojvalcov začali montovať štvortaktné motory Volkswagen objemu 1.3 l. Zmena motora sa prejavila i na úpravách podvozku a karosérie. Auto dostalo nové svetlomety, 5-stupňovú manuálnu prevodovku s radením na podlahe, modernejší interiér.

Auto sa za celé obdobie takmer nezmenilo. Foto: Marián Bazala

Po rozpade východného bloku a otvorení hraníc ani tieto zmeny nedokázali značku Wartburg udržať. 10. apríla 1991 zišiel z linky v Eisenachu posledný Wartburg s označením 1,3.

Éra východonemeckých dvojtaktov sa skončila. Za celé to obdobie sa vyrobilo viac ako 1,3 milióna kusov. Do Československa sa v rokoch 1970 až 1986 doviezlo okolo 70 tisíc. Niektoré z nich sú dodnes v bežnej prevádzke.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 422
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 609
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 379
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 127
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 064
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 682
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 530
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 245
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 987
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 730

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.