SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Výrobu Wartburgu zastavil až pád komunizmu

Wartburg 353 sa vyrábal neskutočných 25 rokov. A je dosť možné, že ak by nedošlo k politickým zmenám, vyrábal by sa ešte dlhšie.

(Zdroj: Marián Bazala)

Osobné autá vyrábané v krajinách bývalého východného bloku nebolo potrebné často modernizovať. Obmedzený počet a nedostatok robil z vozidiel nedostatkový tovar. Dopyt niekoľkonásobne prekračoval ponuku. Predalo sa všetko.

V čase, keď sa objavil nový model Wartburg 353, v Československu už mala táto východonemecká značka svojich verných zákazníkov. Naviac, tri-päť-trojka oslovila modernou priestrannou karosériou. Akoby nie. Na jej tvare sa podieľal i francúzsky Renault. Interiér bol neobyčajne priestranný. To bolo asi jediné plus tohto auta.

Wartburg 353 sa vyrábal vo verzii 353, 353W (W=Weiterentwicklung ) a neskôr 353S. Okrem štvordverovej limuzíny sa u nás predávalo i kombi, označené ako Tourist a existoval i pick-up. U nás boli v ponuke dva stupne výbavy - Standard a DeLuxe.

Dvojtaktný motor je z určitého hľadiska jednoduchší. Má o 75% menej pohyblivých častí ako štvortaktný. Vďaka tomu je ľahší, menší a menej náročný na údržbu. Foto: Marián Bazala

V Československu mal Wartburg 353 veľa priaznivcov, ale aj nepriateľov. Karoséria nielen tvarom ale i zvukom pri buchnutí dverí pripomínala plechovú škatuľu.

Jeho výroba začala v 1.7. 1966, vtedy malo auto ešte šasi z predchádzajúceho modelu 312. Podvozok tvoril rám z oceľových profilov, na ktorý bola skrutkami (!) prichytená karoséria.

Znamenalo to, že karoséria je samostatná a teoreticky sa dalo autom jazdiť bez nej, nakoľko motor, odpruženie a ostatné agregáty boli pripevnené k rámu.

Batožinový priestor s objemom 525 litrov pri sedane bol skutočne veľkorysý. Foto: Marián Bazala

Motor bol dvojtaktný, kvapalinou chladený trojvalec s objemom 997 cm³ a výkonom 33 až 37kW. Vychádzal z predvojnového trojvalca DKW, ktorý sa v päťdesiatych rokoch montoval ešte do vozidiel Auto Union F89/F91/F93/1000.

Auto jazdilo na benzín, vtedy ešte bežne dostupný špeciál s oktánovým číslom 91, do ktorého sa pridával olej v pomere 1:50. Kto mal možnosť získať kvalitný olej z kapitalistickej cudziny, mohol miešať v pomere 1:80. Podľa toho, ako hustý dym vychádzal z výfuku, bolo hneď jasné, aký olej je v benzíne.

Asi najzaujímavejším prístrojom na prístrojovke je merač prietoku paliva. Išlo o účelnú pomôcku, ktorá pri sledovaní mohla ušetriť trochu benzínu. Foto: Marián Bazala

Technickou zaujímavosťou bola tzv. voľnobežka. Išlo o voľnobežnú spojku, ktorá po ubratí plynu samočinne odpojila motor od prevodovky, takže automobil išiel zotrvačnosťou a motor bežal vo voľnobežných otáčkach.

Voľnobežku bolo možné odpojiť a jazdiť ako s bežným vozidlom. Vtedy ale spotreba markantne stúpla. Okrem toho pamätníci hovoria, že opätovné zapojenie voľnobežky nebolo jednoduché. Voľnobežka fungovala pri všetkých štyroch stupňoch okrem spiatočky. Pri radení nebolo potrebné vytlačiť spojku, stačilo ubrať plyn. Radiaca páka sa nachádzala pod volantom.

Aby sme len nekritizovali. Motor bol takmer bezproblémový a vyžadoval skutočne len malú údržbu. Nepotreboval výmenu oleja a nepoznal problémy so zimným štartovaním.

Auto malo predný náhon, čo dnes nie je žiadna zvláštnosť, no v roku 1966 bolo IN skôr „všetko vzadu“, ako to mala „embéčka“ alebo Renault 8.

Mnohí Wartburg 353 považovali za lepšie auto ako Škoda 120. Foto: Marián Bazala

Vráťme sa ešte ku karosérii. Podlaha v interiéri vďaka chýbajúcemu stredovému tunelu bola úplne rovná. Tak aj pasažier na zadnom sedadle v strede mal rovnaké pohodlie ako jeho spolucestujúci. Sedadlá boli až príliš mäkké. Spočiatku sa mohlo zdať, že sú pohodlné, ale nemali takmer žiadne anatomické tvarovanie.

Veľkou devízou Wartburgu bo veľký batožinový priestor. S objemom 525 litrov pri sedane patril k najobjemnejším spomedzi vozidiel, vyrábaných v socialistických krajinách. Úžitková hodnota kombi bola vďaka veľkým výklopným piatym dverám ešte väčšia.

Výraznou modernizáciou prešiel Wartburg 353 v roku 1988. Namiesto dymiacich trojvalcov začali montovať štvortaktné motory Volkswagen objemu 1.3 l. Zmena motora sa prejavila i na úpravách podvozku a karosérie. Auto dostalo nové svetlomety, 5-stupňovú manuálnu prevodovku s radením na podlahe, modernejší interiér.

Auto sa za celé obdobie takmer nezmenilo. Foto: Marián Bazala

Po rozpade východného bloku a otvorení hraníc ani tieto zmeny nedokázali značku Wartburg udržať. 10. apríla 1991 zišiel z linky v Eisenachu posledný Wartburg s označením 1,3.

Éra východonemeckých dvojtaktov sa skončila. Za celé to obdobie sa vyrobilo viac ako 1,3 milióna kusov. Do Československa sa v rokoch 1970 až 1986 doviezlo okolo 70 tisíc. Niektoré z nich sú dodnes v bežnej prevádzke.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 195
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 524
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 601
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 244
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 465
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 807
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 227
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 575
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 374
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 544
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Veterány

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko
Plošne testovanie na Covid-19.

Koronavírus na Slovensku: Matovič ponúka zdravotníkom mimoriadne odmeny (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.