Výrobu Wartburgu zastavil až pád komunizmu

Wartburg 353 sa vyrábal neskutočných 25 rokov. A je dosť možné, že ak by nedošlo k politickým zmenám, vyrábal by sa ešte dlhšie.

(Zdroj: Marián Bazala)

Osobné autá vyrábané v krajinách bývalého východného bloku nebolo potrebné často modernizovať. Obmedzený počet a nedostatok robil z vozidiel nedostatkový tovar. Dopyt niekoľkonásobne prekračoval ponuku. Predalo sa všetko.

V čase, keď sa objavil nový model Wartburg 353, v Československu už mala táto východonemecká značka svojich verných zákazníkov. Naviac, tri-päť-trojka oslovila modernou priestrannou karosériou. Akoby nie. Na jej tvare sa podieľal i francúzsky Renault. Interiér bol neobyčajne priestranný. To bolo asi jediné plus tohto auta.

Wartburg 353 sa vyrábal vo verzii 353, 353W (W=Weiterentwicklung ) a neskôr 353S. Okrem štvordverovej limuzíny sa u nás predávalo i kombi, označené ako Tourist a existoval i pick-up. U nás boli v ponuke dva stupne výbavy - Standard a DeLuxe.

Dvojtaktný motor je z určitého hľadiska jednoduchší. Má o 75% menej pohyblivých častí ako štvortaktný. Vďaka tomu je ľahší, menší a menej náročný na údržbu. Foto: Marián Bazala

V Československu mal Wartburg 353 veľa priaznivcov, ale aj nepriateľov. Karoséria nielen tvarom ale i zvukom pri buchnutí dverí pripomínala plechovú škatuľu.

Jeho výroba začala v 1.7. 1966, vtedy malo auto ešte šasi z predchádzajúceho modelu 312. Podvozok tvoril rám z oceľových profilov, na ktorý bola skrutkami (!) prichytená karoséria.

Znamenalo to, že karoséria je samostatná a teoreticky sa dalo autom jazdiť bez nej, nakoľko motor, odpruženie a ostatné agregáty boli pripevnené k rámu.

Batožinový priestor s objemom 525 litrov pri sedane bol skutočne veľkorysý. Foto: Marián Bazala

Motor bol dvojtaktný, kvapalinou chladený trojvalec s objemom 997 cm³ a výkonom 33 až 37kW. Vychádzal z predvojnového trojvalca DKW, ktorý sa v päťdesiatych rokoch montoval ešte do vozidiel Auto Union F89/F91/F93/1000.

Auto jazdilo na benzín, vtedy ešte bežne dostupný špeciál s oktánovým číslom 91, do ktorého sa pridával olej v pomere 1:50. Kto mal možnosť získať kvalitný olej z kapitalistickej cudziny, mohol miešať v pomere 1:80. Podľa toho, ako hustý dym vychádzal z výfuku, bolo hneď jasné, aký olej je v benzíne.

Asi najzaujímavejším prístrojom na prístrojovke je merač prietoku paliva. Išlo o účelnú pomôcku, ktorá pri sledovaní mohla ušetriť trochu benzínu. Foto: Marián Bazala

Technickou zaujímavosťou bola tzv. voľnobežka. Išlo o voľnobežnú spojku, ktorá po ubratí plynu samočinne odpojila motor od prevodovky, takže automobil išiel zotrvačnosťou a motor bežal vo voľnobežných otáčkach.

Voľnobežku bolo možné odpojiť a jazdiť ako s bežným vozidlom. Vtedy ale spotreba markantne stúpla. Okrem toho pamätníci hovoria, že opätovné zapojenie voľnobežky nebolo jednoduché. Voľnobežka fungovala pri všetkých štyroch stupňoch okrem spiatočky. Pri radení nebolo potrebné vytlačiť spojku, stačilo ubrať plyn. Radiaca páka sa nachádzala pod volantom.

Aby sme len nekritizovali. Motor bol takmer bezproblémový a vyžadoval skutočne len malú údržbu. Nepotreboval výmenu oleja a nepoznal problémy so zimným štartovaním.

Auto malo predný náhon, čo dnes nie je žiadna zvláštnosť, no v roku 1966 bolo IN skôr „všetko vzadu“, ako to mala „embéčka“ alebo Renault 8.

Mnohí Wartburg 353 považovali za lepšie auto ako Škoda 120. Foto: Marián Bazala

Vráťme sa ešte ku karosérii. Podlaha v interiéri vďaka chýbajúcemu stredovému tunelu bola úplne rovná. Tak aj pasažier na zadnom sedadle v strede mal rovnaké pohodlie ako jeho spolucestujúci. Sedadlá boli až príliš mäkké. Spočiatku sa mohlo zdať, že sú pohodlné, ale nemali takmer žiadne anatomické tvarovanie.

Veľkou devízou Wartburgu bo veľký batožinový priestor. S objemom 525 litrov pri sedane patril k najobjemnejším spomedzi vozidiel, vyrábaných v socialistických krajinách. Úžitková hodnota kombi bola vďaka veľkým výklopným piatym dverám ešte väčšia.

Výraznou modernizáciou prešiel Wartburg 353 v roku 1988. Namiesto dymiacich trojvalcov začali montovať štvortaktné motory Volkswagen objemu 1.3 l. Zmena motora sa prejavila i na úpravách podvozku a karosérie. Auto dostalo nové svetlomety, 5-stupňovú manuálnu prevodovku s radením na podlahe, modernejší interiér.

Auto sa za celé obdobie takmer nezmenilo. Foto: Marián Bazala

Po rozpade východného bloku a otvorení hraníc ani tieto zmeny nedokázali značku Wartburg udržať. 10. apríla 1991 zišiel z linky v Eisenachu posledný Wartburg s označením 1,3.

Éra východonemeckých dvojtaktov sa skončila. Za celé to obdobie sa vyrobilo viac ako 1,3 milióna kusov. Do Československa sa v rokoch 1970 až 1986 doviezlo okolo 70 tisíc. Niektoré z nich sú dodnes v bežnej prevádzke.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 737
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 971
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 151
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 997
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 717
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 551
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 218
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 945
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 805
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 021

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.

Spolupráca Peugeot-Citroen-Toyota priniesla praktické dodávky (test)

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop