SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Kde sa končí jedna križovatka a začína druhá?

Čitateľovi radíme, či má prednosť zákon, alebo vodič Mercedesu. V praxi je prednosť drahšieho či väčšieho auta ďaleko ľahšie uplatniteľná.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Čitateľ Jozef sa pýta: Dobrý deň, na križovatke ulíc Kutlíková - Dolnozemská v Bratislave je zaujímavé dopravné značenie. Na pripájači z smerom od Prístavného mostu je značka "daj prednosť v jazde" zatiaľ čo na pripájači smerom z Rusoviec je "hlavná cesta". Po týchto značkách nasleduje asi 30m ostrovčeka a ďalších pár metrov plnej čiary. O 200m ďalej sa cesta rozďeľuje na 3 pruhy, pričom pravý pruh je odbočka na Starohájsku ulicu.

Moja situácia - autom som odbočil z Dolnozemskej na Kutlíkovu v smere z Prístavného mostu a pokračoval som v jazde vo svojom (pravom, potom strednom) pruhu v odstupe 1.5 auta za autom predo mnou. Z Rusoviec prichádzal drahý Mercedes, ktorý po 100 metroch súbežnej jazdy začal trúbiť, agresívne sa zaradil medzi moje auto a auto predo mnou a následne ma vybrzdil - chcel odbočovať doprava na Starohájsku ako na obrázku.

Kto má v tomto prípade prednosť? Aký význam má značka "daj prednosť v jazde" na pripájači zo smeru od Prístavného mostu? Ďakujem za odpoveď!


Náčrt, ktorý nám poslal čitateľ Jozef. Zdroj: Google Maps

Spýtajte sa aj vy. Vaše otázky píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

V prvom rade je dôležité sa presvedčiť, že zbiehanie zjazdov Dolnozemská - Kutlíkova a kríženie ciest Dolnozemská - Starohájska sú dve samostatné križovatky. 200-metrový úsek medzi týmito dvomi križovatkami potom považujeme za úsek s dvomi priebežnými jazdnými pruhmi.

Keď sa dvaja bijú, vyhráva ten s väčším autom?

Vyplýva to zo znenia § 2 ods. (2) písm. e) zákona o cestnej premávke: "hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou 'Priečna súvislá čiara', 'Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!' alebo 'Priečna súvislá čiara s nápisom STOP'; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky."

Kde sa dve odbočky z Dolnozemskej vyrovnajú, končí sa križovatka. Ďalšia, samostatná križovatka sa začína až v mieste, kde je prerušený stredový ostrovček a začína sa odbočovací pruh na Starohájsku.

Na tomto úseku Dolnozemskej teda platí základné pravidlo pre prechádzanie medzi pruhmi: kto prechádza, musí dať prednosť tým, ktorí idú vo svojom pruhu.

fullsizerender--1-_r813_res.jpg

Takto sa zbiehajú dve odbočky z Dolnozemskej cesty v Petržalke. Zbiehanie v praxi nespôsobuje problémy, no dopravné značky "Hlavná cesta" a "Daj prednosť v jazde" nie sú zbytočné.

Foto: Autor

Nezabudnite ani na smerovku

O jazde v jazdných pruhoch hovorí zákon o cestnej premávke v § 10, na tento prípad sa vzťahuje prvá veta odseku (6), ktorá znie: "Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy."

Podľa toho, ako skutok opisuje náš čitateľ, vodič Mercedesu toto pravidlo porušil. Samotné "agresívne zaradenie" je pri vodičoch Mercedesu celkom očakávateľné, no dupnutie na brzdy je v rozpore s tým, čo o prednosti hovorí paragraf 2 odsek (2) písmeno b) zákona: "dať prednosť v jazde [sa rozumie] povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy."

Kto druhému nenechá miesto, sám bude vytrúbený

Démonizovať a odsudzovať šoférov drahých Mercedesov tiež nie je správne. Hoci zákon nepredpisuje konkrétnu vzdialenosť medzi vozidlami, čitateľ Jozef mohol nechať aj väčšiu medzeru za vozidlom idúcim pred ním, než 1,5 dĺžky auta, ako píše. Mercedes by mal v takom prípade dosť miesta, aby sa mohol bezpečne zaradiť.

Druhou, zložitejšou otázkou je zvislé vodorovné značenie na zjazdoch z Dolnozemskej. Na prvý pohľad sa zdá, že značky "hlavná cesta" a "daj prednosť v jazde" sú zbytočné, keďže každý zjazd pokračuje svojim vlastným pruhom.

Márna značka

Značky majú zmysel v prípade, že sa na úseku stane dopravná nehoda a bude potrebné určiť zavinenie. Keby tam značky neboli, na zjazd by platilo pravidlo pravej ruky, čiže prednosť v jazde by platila naopak.

A značka "Daj prednosť v jazde" v smere od Prístavného mostu má ešte jeden význam. Pretože vodiči prichádzajúci z tohto smeru majú horší rozhľad než tí príchádzajúci na Kutlíkovu od Rusoviec, značka slúži ako výstraha či upozornenie pre vodiča.

Myslíme si, že na Slovensku desiatky ešte oveľa zbytočnejších značiek. Posielajte nám svoje obľúbené značenia z ciest na auto@smeonline.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 880
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 250
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 598
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 279
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 816
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 070
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 806
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 493
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


18 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


18 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  2. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  3. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  4. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  5. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  6. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  7. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  8. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 247
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 467
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 684
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 540
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 225
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 563
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 204
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 119
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu