SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Kde sa končí jedna križovatka a začína druhá?

Čitateľovi radíme, či má prednosť zákon, alebo vodič Mercedesu. V praxi je prednosť drahšieho či väčšieho auta ďaleko ľahšie uplatniteľná.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Čitateľ Jozef sa pýta: Dobrý deň, na križovatke ulíc Kutlíková - Dolnozemská v Bratislave je zaujímavé dopravné značenie. Na pripájači z smerom od Prístavného mostu je značka "daj prednosť v jazde" zatiaľ čo na pripájači smerom z Rusoviec je "hlavná cesta". Po týchto značkách nasleduje asi 30m ostrovčeka a ďalších pár metrov plnej čiary. O 200m ďalej sa cesta rozďeľuje na 3 pruhy, pričom pravý pruh je odbočka na Starohájsku ulicu.

Moja situácia - autom som odbočil z Dolnozemskej na Kutlíkovu v smere z Prístavného mostu a pokračoval som v jazde vo svojom (pravom, potom strednom) pruhu v odstupe 1.5 auta za autom predo mnou. Z Rusoviec prichádzal drahý Mercedes, ktorý po 100 metroch súbežnej jazdy začal trúbiť, agresívne sa zaradil medzi moje auto a auto predo mnou a následne ma vybrzdil - chcel odbočovať doprava na Starohájsku ako na obrázku.

Kto má v tomto prípade prednosť? Aký význam má značka "daj prednosť v jazde" na pripájači zo smeru od Prístavného mostu? Ďakujem za odpoveď!


Náčrt, ktorý nám poslal čitateľ Jozef. Zdroj: Google Maps

Spýtajte sa aj vy. Vaše otázky píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

V prvom rade je dôležité sa presvedčiť, že zbiehanie zjazdov Dolnozemská - Kutlíkova a kríženie ciest Dolnozemská - Starohájska sú dve samostatné križovatky. 200-metrový úsek medzi týmito dvomi križovatkami potom považujeme za úsek s dvomi priebežnými jazdnými pruhmi.

Keď sa dvaja bijú, vyhráva ten s väčším autom?

Vyplýva to zo znenia § 2 ods. (2) písm. e) zákona o cestnej premávke: "hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou 'Priečna súvislá čiara', 'Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!' alebo 'Priečna súvislá čiara s nápisom STOP'; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky."

Kde sa dve odbočky z Dolnozemskej vyrovnajú, končí sa križovatka. Ďalšia, samostatná križovatka sa začína až v mieste, kde je prerušený stredový ostrovček a začína sa odbočovací pruh na Starohájsku.

Na tomto úseku Dolnozemskej teda platí základné pravidlo pre prechádzanie medzi pruhmi: kto prechádza, musí dať prednosť tým, ktorí idú vo svojom pruhu.

fullsizerender--1-_r813_res.jpg

Takto sa zbiehajú dve odbočky z Dolnozemskej cesty v Petržalke. Zbiehanie v praxi nespôsobuje problémy, no dopravné značky "Hlavná cesta" a "Daj prednosť v jazde" nie sú zbytočné.

Foto: Autor

Nezabudnite ani na smerovku

O jazde v jazdných pruhoch hovorí zákon o cestnej premávke v § 10, na tento prípad sa vzťahuje prvá veta odseku (6), ktorá znie: "Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy."

Podľa toho, ako skutok opisuje náš čitateľ, vodič Mercedesu toto pravidlo porušil. Samotné "agresívne zaradenie" je pri vodičoch Mercedesu celkom očakávateľné, no dupnutie na brzdy je v rozpore s tým, čo o prednosti hovorí paragraf 2 odsek (2) písmeno b) zákona: "dať prednosť v jazde [sa rozumie] povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy."

Kto druhému nenechá miesto, sám bude vytrúbený

Démonizovať a odsudzovať šoférov drahých Mercedesov tiež nie je správne. Hoci zákon nepredpisuje konkrétnu vzdialenosť medzi vozidlami, čitateľ Jozef mohol nechať aj väčšiu medzeru za vozidlom idúcim pred ním, než 1,5 dĺžky auta, ako píše. Mercedes by mal v takom prípade dosť miesta, aby sa mohol bezpečne zaradiť.

Druhou, zložitejšou otázkou je zvislé vodorovné značenie na zjazdoch z Dolnozemskej. Na prvý pohľad sa zdá, že značky "hlavná cesta" a "daj prednosť v jazde" sú zbytočné, keďže každý zjazd pokračuje svojim vlastným pruhom.

Márna značka

Značky majú zmysel v prípade, že sa na úseku stane dopravná nehoda a bude potrebné určiť zavinenie. Keby tam značky neboli, na zjazd by platilo pravidlo pravej ruky, čiže prednosť v jazde by platila naopak.

A značka "Daj prednosť v jazde" v smere od Prístavného mostu má ešte jeden význam. Pretože vodiči prichádzajúci z tohto smeru majú horší rozhľad než tí príchádzajúci na Kutlíkovu od Rusoviec, značka slúži ako výstraha či upozornenie pre vodiča.

Myslíme si, že na Slovensku desiatky ešte oveľa zbytočnejších značiek. Posielajte nám svoje obľúbené značenia z ciest na auto@smeonline.sk.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 035
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 770
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 657
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 991
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 399
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 098
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 032
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 305
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 884
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 792

Hlavné správy zo Sme.sk

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR