Kde sa končí jedna križovatka a začína druhá?

Čitateľovi radíme, či má prednosť zákon, alebo vodič Mercedesu. V praxi je prednosť drahšieho či väčšieho auta ďaleko ľahšie uplatniteľná.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Čitateľ Jozef sa pýta: Dobrý deň, na križovatke ulíc Kutlíková - Dolnozemská v Bratislave je zaujímavé dopravné značenie. Na pripájači z smerom od Prístavného mostu je značka "daj prednosť v jazde" zatiaľ čo na pripájači smerom z Rusoviec je "hlavná cesta". Po týchto značkách nasleduje asi 30m ostrovčeka a ďalších pár metrov plnej čiary. O 200m ďalej sa cesta rozďeľuje na 3 pruhy, pričom pravý pruh je odbočka na Starohájsku ulicu.

Moja situácia - autom som odbočil z Dolnozemskej na Kutlíkovu v smere z Prístavného mostu a pokračoval som v jazde vo svojom (pravom, potom strednom) pruhu v odstupe 1.5 auta za autom predo mnou. Z Rusoviec prichádzal drahý Mercedes, ktorý po 100 metroch súbežnej jazdy začal trúbiť, agresívne sa zaradil medzi moje auto a auto predo mnou a následne ma vybrzdil - chcel odbočovať doprava na Starohájsku ako na obrázku.

Kto má v tomto prípade prednosť? Aký význam má značka "daj prednosť v jazde" na pripájači zo smeru od Prístavného mostu? Ďakujem za odpoveď!


Náčrt, ktorý nám poslal čitateľ Jozef. Zdroj: Google Maps

Spýtajte sa aj vy. Vaše otázky píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

V prvom rade je dôležité sa presvedčiť, že zbiehanie zjazdov Dolnozemská - Kutlíkova a kríženie ciest Dolnozemská - Starohájska sú dve samostatné križovatky. 200-metrový úsek medzi týmito dvomi križovatkami potom považujeme za úsek s dvomi priebežnými jazdnými pruhmi.

Keď sa dvaja bijú, vyhráva ten s väčším autom?

Vyplýva to zo znenia § 2 ods. (2) písm. e) zákona o cestnej premávke: "hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou 'Priečna súvislá čiara', 'Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!' alebo 'Priečna súvislá čiara s nápisom STOP'; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky."

Kde sa dve odbočky z Dolnozemskej vyrovnajú, končí sa križovatka. Ďalšia, samostatná križovatka sa začína až v mieste, kde je prerušený stredový ostrovček a začína sa odbočovací pruh na Starohájsku.

Na tomto úseku Dolnozemskej teda platí základné pravidlo pre prechádzanie medzi pruhmi: kto prechádza, musí dať prednosť tým, ktorí idú vo svojom pruhu.

fullsizerender--1-_r813_res.jpg

Takto sa zbiehajú dve odbočky z Dolnozemskej cesty v Petržalke. Zbiehanie v praxi nespôsobuje problémy, no dopravné značky "Hlavná cesta" a "Daj prednosť v jazde" nie sú zbytočné.

Foto: Autor

Nezabudnite ani na smerovku

O jazde v jazdných pruhoch hovorí zákon o cestnej premávke v § 10, na tento prípad sa vzťahuje prvá veta odseku (6), ktorá znie: "Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy."

Podľa toho, ako skutok opisuje náš čitateľ, vodič Mercedesu toto pravidlo porušil. Samotné "agresívne zaradenie" je pri vodičoch Mercedesu celkom očakávateľné, no dupnutie na brzdy je v rozpore s tým, čo o prednosti hovorí paragraf 2 odsek (2) písmeno b) zákona: "dať prednosť v jazde [sa rozumie] povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy."

Kto druhému nenechá miesto, sám bude vytrúbený

Démonizovať a odsudzovať šoférov drahých Mercedesov tiež nie je správne. Hoci zákon nepredpisuje konkrétnu vzdialenosť medzi vozidlami, čitateľ Jozef mohol nechať aj väčšiu medzeru za vozidlom idúcim pred ním, než 1,5 dĺžky auta, ako píše. Mercedes by mal v takom prípade dosť miesta, aby sa mohol bezpečne zaradiť.

Druhou, zložitejšou otázkou je zvislé vodorovné značenie na zjazdoch z Dolnozemskej. Na prvý pohľad sa zdá, že značky "hlavná cesta" a "daj prednosť v jazde" sú zbytočné, keďže každý zjazd pokračuje svojim vlastným pruhom.

Márna značka

Značky majú zmysel v prípade, že sa na úseku stane dopravná nehoda a bude potrebné určiť zavinenie. Keby tam značky neboli, na zjazd by platilo pravidlo pravej ruky, čiže prednosť v jazde by platila naopak.

A značka "Daj prednosť v jazde" v smere od Prístavného mostu má ešte jeden význam. Pretože vodiči prichádzajúci z tohto smeru majú horší rozhľad než tí príchádzajúci na Kutlíkovu od Rusoviec, značka slúži ako výstraha či upozornenie pre vodiča.

Myslíme si, že na Slovensku desiatky ešte oveľa zbytočnejších značiek. Posielajte nám svoje obľúbené značenia z ciest na auto@smeonline.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 590
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 936
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 097
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 304
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 395
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 887
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 847
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 827
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 737
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 433

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.