Kde sa končí jedna križovatka a začína druhá?

Čitateľovi radíme, či má prednosť zákon, alebo vodič Mercedesu. V praxi je prednosť drahšieho či väčšieho auta ďaleko ľahšie uplatniteľná.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Čitateľ Jozef sa pýta: Dobrý deň, na križovatke ulíc Kutlíková - Dolnozemská v Bratislave je zaujímavé dopravné značenie. Na pripájači z smerom od Prístavného mostu je značka "daj prednosť v jazde" zatiaľ čo na pripájači smerom z Rusoviec je "hlavná cesta". Po týchto značkách nasleduje asi 30m ostrovčeka a ďalších pár metrov plnej čiary. O 200m ďalej sa cesta rozďeľuje na 3 pruhy, pričom pravý pruh je odbočka na Starohájsku ulicu.

Moja situácia - autom som odbočil z Dolnozemskej na Kutlíkovu v smere z Prístavného mostu a pokračoval som v jazde vo svojom (pravom, potom strednom) pruhu v odstupe 1.5 auta za autom predo mnou. Z Rusoviec prichádzal drahý Mercedes, ktorý po 100 metroch súbežnej jazdy začal trúbiť, agresívne sa zaradil medzi moje auto a auto predo mnou a následne ma vybrzdil - chcel odbočovať doprava na Starohájsku ako na obrázku.

Kto má v tomto prípade prednosť? Aký význam má značka "daj prednosť v jazde" na pripájači zo smeru od Prístavného mostu? Ďakujem za odpoveď!


Náčrt, ktorý nám poslal čitateľ Jozef. Zdroj: Google Maps

Spýtajte sa aj vy. Vaše otázky píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

V prvom rade je dôležité sa presvedčiť, že zbiehanie zjazdov Dolnozemská - Kutlíkova a kríženie ciest Dolnozemská - Starohájska sú dve samostatné križovatky. 200-metrový úsek medzi týmito dvomi križovatkami potom považujeme za úsek s dvomi priebežnými jazdnými pruhmi.

Keď sa dvaja bijú, vyhráva ten s väčším autom?

Vyplýva to zo znenia § 2 ods. (2) písm. e) zákona o cestnej premávke: "hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou 'Priečna súvislá čiara', 'Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!' alebo 'Priečna súvislá čiara s nápisom STOP'; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky."

Kde sa dve odbočky z Dolnozemskej vyrovnajú, končí sa križovatka. Ďalšia, samostatná križovatka sa začína až v mieste, kde je prerušený stredový ostrovček a začína sa odbočovací pruh na Starohájsku.

Na tomto úseku Dolnozemskej teda platí základné pravidlo pre prechádzanie medzi pruhmi: kto prechádza, musí dať prednosť tým, ktorí idú vo svojom pruhu.

fullsizerender--1-_r813_res.jpg

Takto sa zbiehajú dve odbočky z Dolnozemskej cesty v Petržalke. Zbiehanie v praxi nespôsobuje problémy, no dopravné značky "Hlavná cesta" a "Daj prednosť v jazde" nie sú zbytočné.

Foto: Autor

Nezabudnite ani na smerovku

O jazde v jazdných pruhoch hovorí zákon o cestnej premávke v § 10, na tento prípad sa vzťahuje prvá veta odseku (6), ktorá znie: "Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy."

Podľa toho, ako skutok opisuje náš čitateľ, vodič Mercedesu toto pravidlo porušil. Samotné "agresívne zaradenie" je pri vodičoch Mercedesu celkom očakávateľné, no dupnutie na brzdy je v rozpore s tým, čo o prednosti hovorí paragraf 2 odsek (2) písmeno b) zákona: "dať prednosť v jazde [sa rozumie] povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy."

Kto druhému nenechá miesto, sám bude vytrúbený

Démonizovať a odsudzovať šoférov drahých Mercedesov tiež nie je správne. Hoci zákon nepredpisuje konkrétnu vzdialenosť medzi vozidlami, čitateľ Jozef mohol nechať aj väčšiu medzeru za vozidlom idúcim pred ním, než 1,5 dĺžky auta, ako píše. Mercedes by mal v takom prípade dosť miesta, aby sa mohol bezpečne zaradiť.

Druhou, zložitejšou otázkou je zvislé vodorovné značenie na zjazdoch z Dolnozemskej. Na prvý pohľad sa zdá, že značky "hlavná cesta" a "daj prednosť v jazde" sú zbytočné, keďže každý zjazd pokračuje svojim vlastným pruhom.

Márna značka

Značky majú zmysel v prípade, že sa na úseku stane dopravná nehoda a bude potrebné určiť zavinenie. Keby tam značky neboli, na zjazd by platilo pravidlo pravej ruky, čiže prednosť v jazde by platila naopak.

A značka "Daj prednosť v jazde" v smere od Prístavného mostu má ešte jeden význam. Pretože vodiči prichádzajúci z tohto smeru majú horší rozhľad než tí príchádzajúci na Kutlíkovu od Rusoviec, značka slúži ako výstraha či upozornenie pre vodiča.

Myslíme si, že na Slovensku desiatky ešte oveľa zbytočnejších značiek. Posielajte nám svoje obľúbené značenia z ciest na auto@smeonline.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 229
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 413
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 286
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 655
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 676
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 437
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 916
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 517
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 863
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 669

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.