Kde sa končí jedna križovatka a začína druhá?

Čitateľovi radíme, či má prednosť zákon, alebo vodič Mercedesu. V praxi je prednosť drahšieho či väčšieho auta ďaleko ľahšie uplatniteľná.

(Zdroj: Ilustračné - Pixabay)

Čitateľ Jozef sa pýta: Dobrý deň, na križovatke ulíc Kutlíková - Dolnozemská v Bratislave je zaujímavé dopravné značenie. Na pripájači z smerom od Prístavného mostu je značka "daj prednosť v jazde" zatiaľ čo na pripájači smerom z Rusoviec je "hlavná cesta". Po týchto značkách nasleduje asi 30m ostrovčeka a ďalších pár metrov plnej čiary. O 200m ďalej sa cesta rozďeľuje na 3 pruhy, pričom pravý pruh je odbočka na Starohájsku ulicu.

Moja situácia - autom som odbočil z Dolnozemskej na Kutlíkovu v smere z Prístavného mostu a pokračoval som v jazde vo svojom (pravom, potom strednom) pruhu v odstupe 1.5 auta za autom predo mnou. Z Rusoviec prichádzal drahý Mercedes, ktorý po 100 metroch súbežnej jazdy začal trúbiť, agresívne sa zaradil medzi moje auto a auto predo mnou a následne ma vybrzdil - chcel odbočovať doprava na Starohájsku ako na obrázku.

Kto má v tomto prípade prednosť? Aký význam má značka "daj prednosť v jazde" na pripájači zo smeru od Prístavného mostu? Ďakujem za odpoveď!


Náčrt, ktorý nám poslal čitateľ Jozef. Zdroj: Google Maps

Spýtajte sa aj vy. Vaše otázky píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

V prvom rade je dôležité sa presvedčiť, že zbiehanie zjazdov Dolnozemská - Kutlíkova a kríženie ciest Dolnozemská - Starohájska sú dve samostatné križovatky. 200-metrový úsek medzi týmito dvomi križovatkami potom považujeme za úsek s dvomi priebežnými jazdnými pruhmi.

Keď sa dvaja bijú, vyhráva ten s väčším autom?

Vyplýva to zo znenia § 2 ods. (2) písm. e) zákona o cestnej premávke: "hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou 'Priečna súvislá čiara', 'Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!' alebo 'Priečna súvislá čiara s nápisom STOP'; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky."

Kde sa dve odbočky z Dolnozemskej vyrovnajú, končí sa križovatka. Ďalšia, samostatná križovatka sa začína až v mieste, kde je prerušený stredový ostrovček a začína sa odbočovací pruh na Starohájsku.

Na tomto úseku Dolnozemskej teda platí základné pravidlo pre prechádzanie medzi pruhmi: kto prechádza, musí dať prednosť tým, ktorí idú vo svojom pruhu.

fullsizerender--1-_r813_res.jpg

Takto sa zbiehajú dve odbočky z Dolnozemskej cesty v Petržalke. Zbiehanie v praxi nespôsobuje problémy, no dopravné značky "Hlavná cesta" a "Daj prednosť v jazde" nie sú zbytočné.

Foto: Autor

Nezabudnite ani na smerovku

O jazde v jazdných pruhoch hovorí zákon o cestnej premávke v § 10, na tento prípad sa vzťahuje prvá veta odseku (6), ktorá znie: "Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy."

Podľa toho, ako skutok opisuje náš čitateľ, vodič Mercedesu toto pravidlo porušil. Samotné "agresívne zaradenie" je pri vodičoch Mercedesu celkom očakávateľné, no dupnutie na brzdy je v rozpore s tým, čo o prednosti hovorí paragraf 2 odsek (2) písmeno b) zákona: "dať prednosť v jazde [sa rozumie] povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy."

Kto druhému nenechá miesto, sám bude vytrúbený

Démonizovať a odsudzovať šoférov drahých Mercedesov tiež nie je správne. Hoci zákon nepredpisuje konkrétnu vzdialenosť medzi vozidlami, čitateľ Jozef mohol nechať aj väčšiu medzeru za vozidlom idúcim pred ním, než 1,5 dĺžky auta, ako píše. Mercedes by mal v takom prípade dosť miesta, aby sa mohol bezpečne zaradiť.

Druhou, zložitejšou otázkou je zvislé vodorovné značenie na zjazdoch z Dolnozemskej. Na prvý pohľad sa zdá, že značky "hlavná cesta" a "daj prednosť v jazde" sú zbytočné, keďže každý zjazd pokračuje svojim vlastným pruhom.

Márna značka

Značky majú zmysel v prípade, že sa na úseku stane dopravná nehoda a bude potrebné určiť zavinenie. Keby tam značky neboli, na zjazd by platilo pravidlo pravej ruky, čiže prednosť v jazde by platila naopak.

A značka "Daj prednosť v jazde" v smere od Prístavného mostu má ešte jeden význam. Pretože vodiči prichádzajúci z tohto smeru majú horší rozhľad než tí príchádzajúci na Kutlíkovu od Rusoviec, značka slúži ako výstraha či upozornenie pre vodiča.

Myslíme si, že na Slovensku desiatky ešte oveľa zbytočnejších značiek. Posielajte nám svoje obľúbené značenia z ciest na auto@smeonline.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 027
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 957
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 14 716
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 045
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 347
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 8 795
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 6 580
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 136
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 320
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 260

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Zdravotný pohár vína je mýtus. Ako a prečo vznikol

Vedecké poznatky pribúdajú rýchlejšie, ako ich kultúra dokáže vstrebať alebo zahodiť.

DOMOV

Kritizoval ma Fico, kritizoval ma aj Dzurinda

Diskusia NAŽIVO o slobode, médiách a ich kvalite.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.