Najmenšie pretekárske autá sú dlhé len niekoľko nanometrov

Takzvané molekulárne autá jazdia na čas po doštičke s kryštalického zlata pri teplote -268°C. Súťažiť budú vo francúzskom meste Toulouse.

Modely molekulárnych áut vytlačené na 3D tlačiarni v mierke 1:100 000 000.(Zdroj: CEMES)

Aj vás vždy zaujímalo, či sa molekula fullerénu, pripojená k väčšiemu uhľovodíkovému reťazcu, po kovovom povrchu šúcha alebo kotúľa? Presne takú otázku si položila skupina vedcov na Univerzite Rice v Texase.

Poskladali "auto", ktoré tvorila jedna komplexná molekula veľká len zopár nanometrov a prišli na to, že fullerén sa po kove vskutku kotúľa. Prvé nanoauto nemalo vlastný pohon a slúžilo len na jeden konkrétny experiment. No tento rok sa viaceré nanoautá pobijú v pretekoch na trati.

Takto vyzerá schéma prvého molekulárneho auta. Auto je dlhé len niekoľho nanometrov - nanometer je jedna miliardtina metra. Foto: Wikipedia/CC/Materialscientist

Súťaž organizuje Centrum materiálového vývoja a štrukturálnych štúdií vo francúzskom Toulouse. Každý tím má dva dni a dve noci na to, aby postavil trať na kúsku kryštalického zlata - štart, cieľ a päť "slalomových kužeľov" vysokých presne dva atómy - a prešli po nej s nanoautom. Zvíťazí ten, kto prejde cieľom ako prvý.

Zlatá pretekárska trať bude umiestnená v ultravysokom vákuu pri piatich stupňoch Kelvina (- 268° C).

Takto vyzerá pretekárska trať pre nanoautá. Foto: CEMES

Samotné auto má tvoriť jedna molekula veľká okolo 100 atómov a malo by fungovať na pohon elektrónmi vysielanými z hrotu riadkovacieho tunelovacieho mikroskopu.

Do premiérového ročníka súťaže je prihlásených päť tímov, víťaza spoznáme na jeseň.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 926
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 804
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 621
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 604
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 930
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 714
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 307
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 286
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 174
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 838

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

ŠPORT

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner reprezentácie.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.