Najmenšie pretekárske autá sú dlhé len niekoľko nanometrov

Takzvané molekulárne autá jazdia na čas po doštičke s kryštalického zlata pri teplote -268°C. Súťažiť budú vo francúzskom meste Toulouse.

Modely molekulárnych áut vytlačené na 3D tlačiarni v mierke 1:100 000 000.(Zdroj: CEMES)

Aj vás vždy zaujímalo, či sa molekula fullerénu, pripojená k väčšiemu uhľovodíkovému reťazcu, po kovovom povrchu šúcha alebo kotúľa? Presne takú otázku si položila skupina vedcov na Univerzite Rice v Texase.

Poskladali "auto", ktoré tvorila jedna komplexná molekula veľká len zopár nanometrov a prišli na to, že fullerén sa po kove vskutku kotúľa. Prvé nanoauto nemalo vlastný pohon a slúžilo len na jeden konkrétny experiment. No tento rok sa viaceré nanoautá pobijú v pretekoch na trati.

Takto vyzerá schéma prvého molekulárneho auta. Auto je dlhé len niekoľho nanometrov - nanometer je jedna miliardtina metra. Foto: Wikipedia/CC/Materialscientist

Súťaž organizuje Centrum materiálového vývoja a štrukturálnych štúdií vo francúzskom Toulouse. Každý tím má dva dni a dve noci na to, aby postavil trať na kúsku kryštalického zlata - štart, cieľ a päť "slalomových kužeľov" vysokých presne dva atómy - a prešli po nej s nanoautom. Zvíťazí ten, kto prejde cieľom ako prvý.

Zlatá pretekárska trať bude umiestnená v ultravysokom vákuu pri piatich stupňoch Kelvina (- 268° C).

Takto vyzerá pretekárska trať pre nanoautá. Foto: CEMES

Samotné auto má tvoriť jedna molekula veľká okolo 100 atómov a malo by fungovať na pohon elektrónmi vysielanými z hrotu riadkovacieho tunelovacieho mikroskopu.

Do premiérového ročníka súťaže je prihlásených päť tímov, víťaza spoznáme na jeseň.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 993
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 868
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 833
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 133
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 769
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 653
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 134
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 943
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 757
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 654

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.