Ministerstvo vnútra obstaráva systém na kontrolu objektívnej zodpovednosti

Systém má rozlišovať viaceré priestupky a automaticky generovať sankcie; riadenie a spracovanie údajov zabezpečí centrálne stredisko. Predpokladané náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Ministerstvo vnútra vyhlásilo verejné obstarávanie na systém, ktorý má za úlohu automaticky kontrolovať dodržiavanie pravidiel objektívnej zodpovednosti u motoristov.

Ako sa uvádza na stránke Úradu pre verejné obstarávanie, náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur. Zákazka v sebe zahŕňa vybudovanie siete zariadení pre automatizovaný systém kontroly dodržiavania stanovených pravidiel cestnej premávky.

Ktoré priestupky rozpozná aj počítač?

Má byť schopný napríklad identifikovať porušenie zákazu predchádzania, nedodržanie najvyššej alebo najnižšej povolenej rýchlosti, jazdu na červenú alebo nezastavenie pri dopravnej značke "STOP", porušenie zákazu otáčania alebo cúvania, nedodržanie maximálnej povolenej hmotnosti vozidla alebo jazdnej súpravy alebo porušenie zákazu vjazdu, odbočovania alebo prikázaného smeru.

Zákazka tiež obsahuje požiadavku na vybudovanie centrálneho systému pre spracovanie dát s možnosťou automatizovaného generovania sankcií za porušenie stanovených pravidiel. Rezort takisto požaduje zabezpečenie prevádzky dispečingu alebo strediska centrálneho riadenia, prenosu, centrálneho spracovania a archivácie údajov, zberu dôkazových materiálov pre riešenie porušení stanovených pravidiel a tiež údržby systému.

Cieľom je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti

Kritériom vyhodnocovania ponúk uchádzačov o dodanie systému má byť najvýhodnejšia cena. Ministerstvo si od vybudovania systému sľubuje zabezpečenie čo najvyššej miery bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, znižovanie počtu osôb usmrtených pri dopravných nehodách, znižovanie škôd spôsobených porušovaním pravidiel cestnej premávky, efektívny výber pokút za porušovanie pravidiel cestnej premávky, elimináciu prostredia vytvárajúceho podmienky a možnosti pre korupčné správanie a tiež všeobecné a plošné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

"Prínos inštitútu objektívnej zodpovednosti je v tom, že automatická kontrola funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni a pre všetkých rovnako. Ak sa však nastavia nezmyselne limity na bezpečných miestach s cieľom maximálneho výberu na pokutách, tak celý systém môže byť zneužitý na nástroj šikanovania." Tvrdí to dopravný expert Jozef Drahovský.

V zahraničí po zavedení pribudli nehody

Dopravný expert Jozef Drahovský však upozorňuje aj na možné riziká po skúsenostiach s fungovaním systému v zahraničí. Pri kontrole prejazdu na červenú dávali po zhasnutí oranžovej hneď od prvej desatiny sekundy maximálnu výšku pokuty, čo prinieslo nárast počtu nehôd. Vodiči sa pri rozsvietení oranžovej báli likvidačnej pokuty, a tak v strachu núdzovo brzdili, aj keď mohli bezpečne a v zmysle predpisov prejsť. Vyriešilo sa to až definovaním, že je rozhodujúca predná náprava voči stopčiare a pokuta sa zvyšuje plynule po každej desatine sekundy, uviedol príklad Drahovský.

Inštitút objektívnej zodpovednosti je systém pre automatický dohľad nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky bez zásahu človeka. Podľa Drahovského v zahraničí takéto systémy fungujú už dávno a vodiči si na ne zvykli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 274
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 569
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 508
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 171
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 774
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 520
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 930
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 903
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 970
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 765

Téma: Polícia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Polícia (Pezinok), Polícia (Trnava)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.