Ministerstvo vnútra obstaráva systém na kontrolu objektívnej zodpovednosti

Systém má rozlišovať viaceré priestupky a automaticky generovať sankcie; riadenie a spracovanie údajov zabezpečí centrálne stredisko. Predpokladané náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Ministerstvo vnútra vyhlásilo verejné obstarávanie na systém, ktorý má za úlohu automaticky kontrolovať dodržiavanie pravidiel objektívnej zodpovednosti u motoristov.

Ako sa uvádza na stránke Úradu pre verejné obstarávanie, náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur. Zákazka v sebe zahŕňa vybudovanie siete zariadení pre automatizovaný systém kontroly dodržiavania stanovených pravidiel cestnej premávky.

Ktoré priestupky rozpozná aj počítač?

Má byť schopný napríklad identifikovať porušenie zákazu predchádzania, nedodržanie najvyššej alebo najnižšej povolenej rýchlosti, jazdu na červenú alebo nezastavenie pri dopravnej značke "STOP", porušenie zákazu otáčania alebo cúvania, nedodržanie maximálnej povolenej hmotnosti vozidla alebo jazdnej súpravy alebo porušenie zákazu vjazdu, odbočovania alebo prikázaného smeru.

Zákazka tiež obsahuje požiadavku na vybudovanie centrálneho systému pre spracovanie dát s možnosťou automatizovaného generovania sankcií za porušenie stanovených pravidiel. Rezort takisto požaduje zabezpečenie prevádzky dispečingu alebo strediska centrálneho riadenia, prenosu, centrálneho spracovania a archivácie údajov, zberu dôkazových materiálov pre riešenie porušení stanovených pravidiel a tiež údržby systému.

Cieľom je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti

Kritériom vyhodnocovania ponúk uchádzačov o dodanie systému má byť najvýhodnejšia cena. Ministerstvo si od vybudovania systému sľubuje zabezpečenie čo najvyššej miery bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, znižovanie počtu osôb usmrtených pri dopravných nehodách, znižovanie škôd spôsobených porušovaním pravidiel cestnej premávky, efektívny výber pokút za porušovanie pravidiel cestnej premávky, elimináciu prostredia vytvárajúceho podmienky a možnosti pre korupčné správanie a tiež všeobecné a plošné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

"Prínos inštitútu objektívnej zodpovednosti je v tom, že automatická kontrola funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni a pre všetkých rovnako. Ak sa však nastavia nezmyselne limity na bezpečných miestach s cieľom maximálneho výberu na pokutách, tak celý systém môže byť zneužitý na nástroj šikanovania." Tvrdí to dopravný expert Jozef Drahovský.

V zahraničí po zavedení pribudli nehody

Dopravný expert Jozef Drahovský však upozorňuje aj na možné riziká po skúsenostiach s fungovaním systému v zahraničí. Pri kontrole prejazdu na červenú dávali po zhasnutí oranžovej hneď od prvej desatiny sekundy maximálnu výšku pokuty, čo prinieslo nárast počtu nehôd. Vodiči sa pri rozsvietení oranžovej báli likvidačnej pokuty, a tak v strachu núdzovo brzdili, aj keď mohli bezpečne a v zmysle predpisov prejsť. Vyriešilo sa to až definovaním, že je rozhodujúca predná náprava voči stopčiare a pokuta sa zvyšuje plynule po každej desatine sekundy, uviedol príklad Drahovský.

Inštitút objektívnej zodpovednosti je systém pre automatický dohľad nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky bez zásahu človeka. Podľa Drahovského v zahraničí takéto systémy fungujú už dávno a vodiči si na ne zvykli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 14 455
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 443
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 618
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 264
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 214
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 034
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 961
  8. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 721
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 680
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 551

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.