Ministerstvo vnútra obstaráva systém na kontrolu objektívnej zodpovednosti

Systém má rozlišovať viaceré priestupky a automaticky generovať sankcie; riadenie a spracovanie údajov zabezpečí centrálne stredisko. Predpokladané náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Ministerstvo vnútra vyhlásilo verejné obstarávanie na systém, ktorý má za úlohu automaticky kontrolovať dodržiavanie pravidiel objektívnej zodpovednosti u motoristov.

Ako sa uvádza na stránke Úradu pre verejné obstarávanie, náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur. Zákazka v sebe zahŕňa vybudovanie siete zariadení pre automatizovaný systém kontroly dodržiavania stanovených pravidiel cestnej premávky.

Ktoré priestupky rozpozná aj počítač?

Má byť schopný napríklad identifikovať porušenie zákazu predchádzania, nedodržanie najvyššej alebo najnižšej povolenej rýchlosti, jazdu na červenú alebo nezastavenie pri dopravnej značke "STOP", porušenie zákazu otáčania alebo cúvania, nedodržanie maximálnej povolenej hmotnosti vozidla alebo jazdnej súpravy alebo porušenie zákazu vjazdu, odbočovania alebo prikázaného smeru.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zákazka tiež obsahuje požiadavku na vybudovanie centrálneho systému pre spracovanie dát s možnosťou automatizovaného generovania sankcií za porušenie stanovených pravidiel. Rezort takisto požaduje zabezpečenie prevádzky dispečingu alebo strediska centrálneho riadenia, prenosu, centrálneho spracovania a archivácie údajov, zberu dôkazových materiálov pre riešenie porušení stanovených pravidiel a tiež údržby systému.

Cieľom je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti

Kritériom vyhodnocovania ponúk uchádzačov o dodanie systému má byť najvýhodnejšia cena. Ministerstvo si od vybudovania systému sľubuje zabezpečenie čo najvyššej miery bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, znižovanie počtu osôb usmrtených pri dopravných nehodách, znižovanie škôd spôsobených porušovaním pravidiel cestnej premávky, efektívny výber pokút za porušovanie pravidiel cestnej premávky, elimináciu prostredia vytvárajúceho podmienky a možnosti pre korupčné správanie a tiež všeobecné a plošné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

"Prínos inštitútu objektívnej zodpovednosti je v tom, že automatická kontrola funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni a pre všetkých rovnako. Ak sa však nastavia nezmyselne limity na bezpečných miestach s cieľom maximálneho výberu na pokutách, tak celý systém môže byť zneužitý na nástroj šikanovania." Tvrdí to dopravný expert Jozef Drahovský.

V zahraničí po zavedení pribudli nehody

Dopravný expert Jozef Drahovský však upozorňuje aj na možné riziká po skúsenostiach s fungovaním systému v zahraničí. Pri kontrole prejazdu na červenú dávali po zhasnutí oranžovej hneď od prvej desatiny sekundy maximálnu výšku pokuty, čo prinieslo nárast počtu nehôd. Vodiči sa pri rozsvietení oranžovej báli likvidačnej pokuty, a tak v strachu núdzovo brzdili, aj keď mohli bezpečne a v zmysle predpisov prejsť. Vyriešilo sa to až definovaním, že je rozhodujúca predná náprava voči stopčiare a pokuta sa zvyšuje plynule po každej desatine sekundy, uviedol príklad Drahovský.

Inštitút objektívnej zodpovednosti je systém pre automatický dohľad nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky bez zásahu človeka. Podľa Drahovského v zahraničí takéto systémy fungujú už dávno a vodiči si na ne zvykli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 21 839
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 592
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 9 832
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 589
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 480
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 893
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 765
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 276
  9. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 3 811
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 128

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ako sa dá objednať vládny vrtuľník na súkromnú svadbu

Ministerstvo ukázalo výpis platby za vrtuľník. Faktúra chýba.

Neprehliadnite tiež

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.

Nový Peugeot 508 sa ovláda klávesami ako na klavíri

Vlajková loď Peugeotu oživí segment dramatickým vzhľadom, konkurovať chce tým najlepším.