Ministerstvo vnútra obstaráva systém na kontrolu objektívnej zodpovednosti

Systém má rozlišovať viaceré priestupky a automaticky generovať sankcie; riadenie a spracovanie údajov zabezpečí centrálne stredisko. Predpokladané náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Ministerstvo vnútra vyhlásilo verejné obstarávanie na systém, ktorý má za úlohu automaticky kontrolovať dodržiavanie pravidiel objektívnej zodpovednosti u motoristov.

Ako sa uvádza na stránke Úradu pre verejné obstarávanie, náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur. Zákazka v sebe zahŕňa vybudovanie siete zariadení pre automatizovaný systém kontroly dodržiavania stanovených pravidiel cestnej premávky.

Ktoré priestupky rozpozná aj počítač?

Má byť schopný napríklad identifikovať porušenie zákazu predchádzania, nedodržanie najvyššej alebo najnižšej povolenej rýchlosti, jazdu na červenú alebo nezastavenie pri dopravnej značke "STOP", porušenie zákazu otáčania alebo cúvania, nedodržanie maximálnej povolenej hmotnosti vozidla alebo jazdnej súpravy alebo porušenie zákazu vjazdu, odbočovania alebo prikázaného smeru.

Zákazka tiež obsahuje požiadavku na vybudovanie centrálneho systému pre spracovanie dát s možnosťou automatizovaného generovania sankcií za porušenie stanovených pravidiel. Rezort takisto požaduje zabezpečenie prevádzky dispečingu alebo strediska centrálneho riadenia, prenosu, centrálneho spracovania a archivácie údajov, zberu dôkazových materiálov pre riešenie porušení stanovených pravidiel a tiež údržby systému.

Cieľom je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti

Kritériom vyhodnocovania ponúk uchádzačov o dodanie systému má byť najvýhodnejšia cena. Ministerstvo si od vybudovania systému sľubuje zabezpečenie čo najvyššej miery bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, znižovanie počtu osôb usmrtených pri dopravných nehodách, znižovanie škôd spôsobených porušovaním pravidiel cestnej premávky, efektívny výber pokút za porušovanie pravidiel cestnej premávky, elimináciu prostredia vytvárajúceho podmienky a možnosti pre korupčné správanie a tiež všeobecné a plošné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

"Prínos inštitútu objektívnej zodpovednosti je v tom, že automatická kontrola funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni a pre všetkých rovnako. Ak sa však nastavia nezmyselne limity na bezpečných miestach s cieľom maximálneho výberu na pokutách, tak celý systém môže byť zneužitý na nástroj šikanovania." Tvrdí to dopravný expert Jozef Drahovský.

V zahraničí po zavedení pribudli nehody

Dopravný expert Jozef Drahovský však upozorňuje aj na možné riziká po skúsenostiach s fungovaním systému v zahraničí. Pri kontrole prejazdu na červenú dávali po zhasnutí oranžovej hneď od prvej desatiny sekundy maximálnu výšku pokuty, čo prinieslo nárast počtu nehôd. Vodiči sa pri rozsvietení oranžovej báli likvidačnej pokuty, a tak v strachu núdzovo brzdili, aj keď mohli bezpečne a v zmysle predpisov prejsť. Vyriešilo sa to až definovaním, že je rozhodujúca predná náprava voči stopčiare a pokuta sa zvyšuje plynule po každej desatine sekundy, uviedol príklad Drahovský.

Inštitút objektívnej zodpovednosti je systém pre automatický dohľad nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky bez zásahu človeka. Podľa Drahovského v zahraničí takéto systémy fungujú už dávno a vodiči si na ne zvykli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 300
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 021
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 822
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 191
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 775
  6. Kam do tepla v januári? 2 546
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 295
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 211
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 542
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 486

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.