Ministerstvo vnútra obstaráva systém na kontrolu objektívnej zodpovednosti

Systém má rozlišovať viaceré priestupky a automaticky generovať sankcie; riadenie a spracovanie údajov zabezpečí centrálne stredisko. Predpokladané náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Ministerstvo vnútra vyhlásilo verejné obstarávanie na systém, ktorý má za úlohu automaticky kontrolovať dodržiavanie pravidiel objektívnej zodpovednosti u motoristov.

Ako sa uvádza na stránke Úradu pre verejné obstarávanie, náklady na zabezpečenie systému odhaduje rezort na 140 miliónov eur. Zákazka v sebe zahŕňa vybudovanie siete zariadení pre automatizovaný systém kontroly dodržiavania stanovených pravidiel cestnej premávky.

Ktoré priestupky rozpozná aj počítač?

Má byť schopný napríklad identifikovať porušenie zákazu predchádzania, nedodržanie najvyššej alebo najnižšej povolenej rýchlosti, jazdu na červenú alebo nezastavenie pri dopravnej značke "STOP", porušenie zákazu otáčania alebo cúvania, nedodržanie maximálnej povolenej hmotnosti vozidla alebo jazdnej súpravy alebo porušenie zákazu vjazdu, odbočovania alebo prikázaného smeru.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zákazka tiež obsahuje požiadavku na vybudovanie centrálneho systému pre spracovanie dát s možnosťou automatizovaného generovania sankcií za porušenie stanovených pravidiel. Rezort takisto požaduje zabezpečenie prevádzky dispečingu alebo strediska centrálneho riadenia, prenosu, centrálneho spracovania a archivácie údajov, zberu dôkazových materiálov pre riešenie porušení stanovených pravidiel a tiež údržby systému.

Cieľom je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti

Kritériom vyhodnocovania ponúk uchádzačov o dodanie systému má byť najvýhodnejšia cena. Ministerstvo si od vybudovania systému sľubuje zabezpečenie čo najvyššej miery bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, znižovanie počtu osôb usmrtených pri dopravných nehodách, znižovanie škôd spôsobených porušovaním pravidiel cestnej premávky, efektívny výber pokút za porušovanie pravidiel cestnej premávky, elimináciu prostredia vytvárajúceho podmienky a možnosti pre korupčné správanie a tiež všeobecné a plošné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky.

"Prínos inštitútu objektívnej zodpovednosti je v tom, že automatická kontrola funguje 24 hodín denne, sedem dní v týždni a pre všetkých rovnako. Ak sa však nastavia nezmyselne limity na bezpečných miestach s cieľom maximálneho výberu na pokutách, tak celý systém môže byť zneužitý na nástroj šikanovania." Tvrdí to dopravný expert Jozef Drahovský.

V zahraničí po zavedení pribudli nehody

Dopravný expert Jozef Drahovský však upozorňuje aj na možné riziká po skúsenostiach s fungovaním systému v zahraničí. Pri kontrole prejazdu na červenú dávali po zhasnutí oranžovej hneď od prvej desatiny sekundy maximálnu výšku pokuty, čo prinieslo nárast počtu nehôd. Vodiči sa pri rozsvietení oranžovej báli likvidačnej pokuty, a tak v strachu núdzovo brzdili, aj keď mohli bezpečne a v zmysle predpisov prejsť. Vyriešilo sa to až definovaním, že je rozhodujúca predná náprava voči stopčiare a pokuta sa zvyšuje plynule po každej desatine sekundy, uviedol príklad Drahovský.

Inštitút objektívnej zodpovednosti je systém pre automatický dohľad nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky bez zásahu človeka. Podľa Drahovského v zahraničí takéto systémy fungujú už dávno a vodiči si na ne zvykli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 938
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 657
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 248
  5. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 838
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 10 596
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 8 482
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 098
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 317
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 242

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ministerkou vnútra bude Saková, ku Kaliňákovi má blízko

Zákazka, z ktorej mal mať podľa Špirka provízie aj Kaliňák. Aj to má za sebou nová ministerka vnútra Denisa Saková.

DOMOV

Kiska prijme Sakovú, Bugár k nej výhrady nemá

Mostu-Híd Denisa Saková neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.