Nie je to po prvý raz, čo sme si na krátky čas sadli za volant Peugeotu 208. Mestský automobil prešiel nedávno faceliftom, ktorý ešte viac zvýraznil jeho jedinečný dizajn. Novinkou je však v našom prípade automatická prevodovka, ktorá tvorí vyspelejšiu alternatívu voči jednoduchším a lacnejším robotizovaným prevodovkám.
Koncernu PSA automatickú prevodovku so šiestimi stupňami dodáva japonská spoločnosť Aisin AW. V súčasnosti ide o jej tretiu verziu.
Automat len s benzínovým trojvalcom
Automatická prevodovka je k dispozícii jedine v kombinácii s prepĺňaným benzínovým motorom, v ktorého útrobách pracujú tri valce. Agregát so zdvihovým objemom 1.199 cm3 vyprodukuje výkon 81 kW (110 k) a krútiaci moment 205 Nm, dostupný pri 1.500 otáčkach za minútu.
Trojvalcový motor je schopný malému automobilu, vážiacemu 1.255 kg, udeliť mimoriadne slušné dynamické vlastnosti v dostatočne širokom spektre rýchlostí. Motor „neumrie“ pri 4.000 otáčkach, ale je schopný príjemne ťahať až tesne k hranici 5.000 otáčok za minútu.
Šesťstupňovú automatickú prevodovku sme už vyskúšali v útrobách DS 5 i DS 4. V službách Peugeotu 208 a v spojení s benzínovým motorom 1,2 PureTech sa správa rovnako spoľahlivo. Preraďovanie a celkový dojem z jazdy je voči robotizovaným prevodovkám neporovnateľný najmä v rozhodujúcich situáciách.
Zbytočne nepodraďuje
Elektronika dopraje motoru pri rozjazde viac „šťavy“, na čo si musí vodič zvyknúť, inak môže vozidlo poskočiť dopredu viac, ako by si želal. Pri bežnom rozbiehaní je radenie z prvého na druhý stupeň bleskové a otáčky motora ledva prekročia 2.000 otáčok.
Preradenie na vyššie prevodové stupne je nad očakávania hladké a nastáva voči konkrétnej požiadavke na zrýchlenie v ten pravý čas.
Prevodový stupeň neostáva s rastúcimi otáčkami zaradený príliš dlho a naopak, motor zbytočne neplače veľmi podtočený. Jemné šklbnutie nastáva len pri podradení s minimálnym alebo žiadnym plynom. Tu by to chcelo jemnejšiu prácu, to sme však v danej kategórii vozidla viac ako prísni.
Páči sa nám, že na stredné stlačenie akcelerátora prevodovka nezareaguje okamžite podradením do nižšieho stupňa. Motor tak má možnosť predviesť krútiaci moment „malého turba“ a Peugeot 208 zrýchľuje, plynulo a bez zbytočného zavíjania pohonnej jednotky.
Podradenie nastane len pri výraznom stlačení plynu, vtedy ostáva najdlhšie odomknutý aj hydrodynamický menič. Vo väčšine ostatných situácií pripomína práca prevodovky dvojspojkové automaty.
Najsilnejší nie je najskromnejší
Prepĺňaný benzínový trojvalec v najsilnejšej verzii v spojení s automatickou prevodovkou neveštil spotrebu z ríše snov.
Naše predpoklady sa potvrdili a v priebehu celého testu sme boli schopní jazdiť priemerne za 7,3 litre na 100 km/h.
Drvivú väčšinu z testovacích kilometrov sme najazdili v prostredí, kde Peugeot 208 patrí - v meste.
Nemôžeme však tvrdiť, že sme jazdili „na spotrebu“. Skôr sme si užívali neprestávajúcu ochotu motora ťahať a prevodovky promptne radiť.
Samostatný medzimestský režim bol na fosílne palivo menej náročný a z vrchnej strany sa blíži k hranici piatich litrov na 100 km jazdy.
Ostáva mäkší, ale predvídavý
O podvozku „dvestoosmičky“ sa toho popísalo už veľa a testovaný kus sa správal tak, ako si ho pamätáme.
Automobil je hravý a najmä zadok si rád poskočí, no nie je to nepredvídateľné. Napriek tomu, že ide o malé auto, náklon v prudších zákrutách je výraznejší. Jej prejazd však na dobrej ceste prebehne prekvapivo presne.
Vyššie rýchlosti sa s Peugeotom 208 pohrávajú viac, no vodič tak získa spätnú väzbu a nie falošný pocit bezpečia.
Navyše, s malým volantom v rukách je šoférovať model 208 zábava a s agilným motorom sme rýchlo stratili predsavzatie jazdiť ekonomicky.
Náš názor
Ponúknuť zákazníkom kvalitnú automatickú prevodovku v malom mestskom aute bol správny krok. Najmä v preplnených mestách s častými zápchami to môže byť úľava nie len pre ľavú nohu, ale voči lacnejším robotickým prevodovkám aj pre dušu.
Je trochu škoda, že automatika je k dispozícii výhradne v najvyššom výbavovom stupni a len s benzínovým trojvalcom. Myslíme si, že popri benzínovom motore by mohla automatická prevodovka spolupracovať aj s úsporným naftovým motorom HDI.
Technické informácie
Značka a model | Peugeot 208 |
Verzia | Allure 1.2 PureTech STOP&START EAT6 |
Cena modelu od/Cena testovanej verzie od | 9 490 eur / 14 990 eur |
Motor | benzínový prepĺňaný trojvalec s objemom 1.199 cm3 |
Výkon / pri otáčkach | 81 kW (110 k)/5500 ot./min. |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 205 Nm/1500 ot./min. |
Typ prevodovky/počet stupňov | automat/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s) | 10,9 |
Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,4/7,3 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1255/395 |
Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l) | 311/1152 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2538; 3973; 1739; 1460 |