TEST: Ak chcete v Peugeote 208 skutočný automat, musia vám stačiť tri valce

Po výbere správnej farby štýlový Francúz zo Slovenska vynikne v meste ešte viac. Nová automatická prevodovka slúži spoľahlivo a komfortne.

(Zdroj: Martin Vosko)

Nie je to po prvý raz, čo sme si na krátky čas sadli za volant Peugeotu 208. Mestský automobil prešiel nedávno faceliftom, ktorý ešte viac zvýraznil jeho jedinečný dizajn. Novinkou je však v našom prípade automatická prevodovka, ktorá tvorí vyspelejšiu alternatívu voči jednoduchším a lacnejším robotizovaným prevodovkám.

Koncernu PSA automatickú prevodovku so šiestimi stupňami dodáva japonská spoločnosť Aisin AW. V súčasnosti ide o jej tretiu verziu.

Automat len s benzínovým trojvalcom

Automatická prevodovka je k dispozícii jedine v kombinácii s prepĺňaným benzínovým motorom, v ktorého útrobách pracujú tri valce. Agregát so zdvihovým objemom 1.199 cm3 vyprodukuje výkon 81 kW (110 k) a krútiaci moment 205 Nm, dostupný pri 1.500 otáčkach za minútu.

Trojvalcový motor je schopný malému automobilu, vážiacemu 1.255 kg, udeliť mimoriadne slušné dynamické vlastnosti v dostatočne širokom spektre rýchlostí. Motor „neumrie“ pri 4.000 otáčkach, ale je schopný príjemne ťahať až tesne k hranici 5.000 otáčok za minútu.

Šesťstupňovú automatickú prevodovku sme už vyskúšali v útrobách DS 5 i DS 4. V službách Peugeotu 208 a v spojení s benzínovým motorom 1,2 PureTech sa správa rovnako spoľahlivo. Preraďovanie a celkový dojem z jazdy je voči robotizovaným prevodovkám neporovnateľný najmä v rozhodujúcich situáciách.

Zbytočne nepodraďuje

Elektronika dopraje motoru pri rozjazde viac „šťavy“, na čo si musí vodič zvyknúť, inak môže vozidlo poskočiť dopredu viac, ako by si želal. Pri bežnom rozbiehaní je radenie z prvého na druhý stupeň bleskové a otáčky motora ledva prekročia 2.000 otáčok.

Preradenie na vyššie prevodové stupne je nad očakávania hladké a nastáva voči konkrétnej požiadavke na zrýchlenie v ten pravý čas.

Prevodový stupeň neostáva s rastúcimi otáčkami zaradený príliš dlho a naopak, motor zbytočne neplače veľmi podtočený. Jemné šklbnutie nastáva len pri podradení s minimálnym alebo žiadnym plynom. Tu by to chcelo jemnejšiu prácu, to sme však v danej kategórii vozidla viac ako prísni.

Páči sa nám, že na stredné stlačenie akcelerátora prevodovka nezareaguje okamžite podradením do nižšieho stupňa. Motor tak má možnosť predviesť krútiaci moment „malého turba“ a Peugeot 208 zrýchľuje, plynulo a bez zbytočného zavíjania pohonnej jednotky.

Podradenie nastane len pri výraznom stlačení plynu, vtedy ostáva najdlhšie odomknutý aj hydrodynamický menič. Vo väčšine ostatných situácií pripomína práca prevodovky dvojspojkové automaty.

Najsilnejší nie je najskromnejší

Prepĺňaný benzínový trojvalec v najsilnejšej verzii v spojení s automatickou prevodovkou neveštil spotrebu z ríše snov.

Naše predpoklady sa potvrdili a v priebehu celého testu sme boli schopní jazdiť priemerne za 7,3 litre na 100 km/h.

Drvivú väčšinu z testovacích kilometrov sme najazdili v prostredí, kde Peugeot 208 patrí - v meste.

Nemôžeme však tvrdiť, že sme jazdili „na spotrebu“. Skôr sme si užívali neprestávajúcu ochotu motora ťahať a prevodovky promptne radiť.

Samostatný medzimestský režim bol na fosílne palivo menej náročný a z vrchnej strany sa blíži k hranici piatich litrov na 100 km jazdy.

Ostáva mäkší, ale predvídavý

O podvozku „dvestoosmičky“ sa toho popísalo už veľa a testovaný kus sa správal tak, ako si ho pamätáme.

Automobil je hravý a najmä zadok si rád poskočí, no nie je to nepredvídateľné. Napriek tomu, že ide o malé auto, náklon v prudších zákrutách je výraznejší. Jej prejazd však na dobrej ceste prebehne prekvapivo presne.

Vyššie rýchlosti sa s Peugeotom 208 pohrávajú viac, no vodič tak získa spätnú väzbu a nie falošný pocit bezpečia.

Navyše, s malým volantom v rukách je šoférovať model 208 zábava a s agilným motorom sme rýchlo stratili predsavzatie jazdiť ekonomicky.

Náš názor

Ponúknuť zákazníkom kvalitnú automatickú prevodovku v malom mestskom aute bol správny krok. Najmä v preplnených mestách s častými zápchami to môže byť úľava nie len pre ľavú nohu, ale voči lacnejším robotickým prevodovkám aj pre dušu.

Je trochu škoda, že automatika je k dispozícii výhradne v najvyššom výbavovom stupni a len s benzínovým trojvalcom. Myslíme si, že popri benzínovom motore by mohla automatická prevodovka spolupracovať aj s úsporným naftovým motorom HDI.

Technické informácie

Značka a model

Peugeot 208

Verzia

Allure 1.2 PureTech STOP&START EAT6

Cena modelu od/Cena testovanej verzie od

9 490 eur / 14 990 eur

Motor

benzínový prepĺňaný trojvalec s objemom 1.199 cm3

Výkon / pri otáčkach

81 kW (110 k)/5500 ot./min.

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

205 Nm/1500 ot./min.

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

10,9

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,4/7,3

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1255/395

Objem batožinového priestoru (l)/po sklopení operadiel (l)

311/1152

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2538; 3973; 1739; 1460

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 699
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 12 654
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 9 580
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 799
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 800
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 594
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 214
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 021
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 830
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 435

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chaos, vojna, blahobyt? Čo by sa dialo, ak by komunistom puč nevyšiel

Pred sedemdesiatimi rokmi sa v Československu diali prelomové udalosti, ktoré formovali verejný život viac ako 40 rokov.

KOMENTÁRE

Danko si znova koleduje

Netreba pochybovať, že Dankova partia lezie na nervy všetkým zúčastneným.

PLUS

Aký je život s ľuďmi, ktorí trpia Alzheimerovou chorobou?

Pochopí len ten, kto to zažil, hovorí pán Dušan, ktorý opatruje chorú manželku.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.