Roadster Škoda Popular si pripomína historický úspech na Rally Monte Carlo 1936

Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka.

Škoda Popular Monte Carlo z limitovanej edície(Zdroj: Škoda)

Ubehlo už presne 80 rokov odvtedy, ako sa na slávnej Rally Monte Carlo umiestnila Škoda Popular s posádkou Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman na historickom druhom mieste v triede do 1 500 ccm. Bol to jeden z prvých veľkých úspechov továrenského tímu Škoda Motorsport.

Škoda Popular debutovala v roku 1934 a vo svojej dobe pomáhala motorizovať široké vrstvy obyvateľstva. Ľahký a cenovo dostupný model sa rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. Dostupný bol v troch verziách, ako roadster alebo štvor- a dvojdverový uzavretý variant.

Do roku 1946 sa ho vyrobilo viac ako 20-tisíc kusov, z ktorých takmer 6-tisíc zamierilo na export do 50-tich krajín sveta, vrátane Číny, Indie a niektorých afrických a juhoamerických štátov.

"Pokroková technická koncepcia s vtedy moderným chrbtovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies a synchronizovanou prevodovkou v usporiadaní transaxle v mnohom predbehla dobu," hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

Škoda Popular Roadster RMC v cieli Rally Monte Carlo 1936

Škoda Popular pre Rally Monte Carlo 1936 bola vybavená trojstupňovou manuálnou prevodovkou v bloku s rozvodovkou zadnej nápravy a výkonnejším motorom z radu Rapid. Štvorvalec s objemom 1 386 ccm dosahoval výkon 25 kW a dve palivové nádrže s celkovým objemom 170 litrov zaručovali dojazd približne 1 500 km.

Roadster dosahoval najvyššiu rýchlosť 110 km/h. Z hmotnosti 790 kg pripadlo na otvorenú karosériu iba 250 kg, plne naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kg posádky.

Pohl s Hausmanom vyrazili z Prahy na miesto oficiálneho štartu do Atén 14. januára 1936. Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka. Do cieľa dorazila posádka Škody 29. januára 1936 bez trestných bodov a bolo z toho druhé miesto v triede do 1 500 ccm.

Vozidlo bolo vybavené prídavným kúrením či elektrickým vyhrievaním časti čelného skla

Pretekársky špeciál bol vybavený prídavným teplovzdušným vykurovaním, držiakmi na termosku a mapu či snímateľným rámčekom s elektrickým vyhrievaním vodičovho priezoru na čelnom skle.

Sedadlo spolujazdca sa dalo sklopiť, aby si počas cesty mohol oddýchnuť. Skúsená posádka si už predtým v Krkonošiach otestovala kožené kombinézy a terénne pneumatiky domácej značky Baťa.

Úspech na prestížnej rally Škoda oslávila v podobe limitovanej edície 70-tich roadsterov a kupé Popular Monte Carlo. Čierne kupé z tejto série dnes patrí k ozdobám mladoboleslavského múzea automobilky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  2. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  3. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  4. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  5. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  6. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  7. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  9. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 116
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 936
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 903
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 682
  5. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 2 537
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 412
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 348
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 309
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 992
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 660

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska ukončil dlhoročný spor, vymenoval nových ústavných sudcov

Ústavný súd bude po takmer troch rokoch opäť v kompletnom zložení.

KULTÚRA

Na Slovensko sa vráti Sting, zahrá na bratislavskom hrade

Spevák patrí ku komečne najúspešnejším hudobníkom.

EKONOMIKA

Ekonóm Baláž: Zo znižovania deficitu robíme dnes fetiš

Parlament schválil na budúci rok deficit vo výške 0,83 percenta.

Neprehliadnite tiež

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.