SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Roadster Škoda Popular si pripomína historický úspech na Rally Monte Carlo 1936

Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka.

Škoda Popular Monte Carlo z limitovanej edícieŠkoda Popular Monte Carlo z limitovanej edície (Zdroj: Škoda)

Ubehlo už presne 80 rokov odvtedy, ako sa na slávnej Rally Monte Carlo umiestnila Škoda Popular s posádkou Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman na historickom druhom mieste v triede do 1 500 ccm. Bol to jeden z prvých veľkých úspechov továrenského tímu Škoda Motorsport.

Škoda Popular debutovala v roku 1934 a vo svojej dobe pomáhala motorizovať široké vrstvy obyvateľstva. Ľahký a cenovo dostupný model sa rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. Dostupný bol v troch verziách, ako roadster alebo štvor- a dvojdverový uzavretý variant.

Do roku 1946 sa ho vyrobilo viac ako 20-tisíc kusov, z ktorých takmer 6-tisíc zamierilo na export do 50-tich krajín sveta, vrátane Číny, Indie a niektorých afrických a juhoamerických štátov.

"Pokroková technická koncepcia s vtedy moderným chrbtovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies a synchronizovanou prevodovkou v usporiadaní transaxle v mnohom predbehla dobu," hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

Škoda Popular Roadster RMC v cieli Rally Monte Carlo 1936

Škoda Popular pre Rally Monte Carlo 1936 bola vybavená trojstupňovou manuálnou prevodovkou v bloku s rozvodovkou zadnej nápravy a výkonnejším motorom z radu Rapid. Štvorvalec s objemom 1 386 ccm dosahoval výkon 25 kW a dve palivové nádrže s celkovým objemom 170 litrov zaručovali dojazd približne 1 500 km.

Roadster dosahoval najvyššiu rýchlosť 110 km/h. Z hmotnosti 790 kg pripadlo na otvorenú karosériu iba 250 kg, plne naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kg posádky.

Pohl s Hausmanom vyrazili z Prahy na miesto oficiálneho štartu do Atén 14. januára 1936. Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka. Do cieľa dorazila posádka Škody 29. januára 1936 bez trestných bodov a bolo z toho druhé miesto v triede do 1 500 ccm.

Vozidlo bolo vybavené prídavným kúrením či elektrickým vyhrievaním časti čelného skla

Pretekársky špeciál bol vybavený prídavným teplovzdušným vykurovaním, držiakmi na termosku a mapu či snímateľným rámčekom s elektrickým vyhrievaním vodičovho priezoru na čelnom skle.

Sedadlo spolujazdca sa dalo sklopiť, aby si počas cesty mohol oddýchnuť. Skúsená posádka si už predtým v Krkonošiach otestovala kožené kombinézy a terénne pneumatiky domácej značky Baťa.

Úspech na prestížnej rally Škoda oslávila v podobe limitovanej edície 70-tich roadsterov a kupé Popular Monte Carlo. Čierne kupé z tejto série dnes patrí k ozdobám mladoboleslavského múzea automobilky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 154
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 356
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 829
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 549
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 311
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 261
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 307
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 251
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 187
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranárka: Keby bola jedna voľná sanitka, išla by skôr k infarktu, ako covidu

V službe sa nenajeme aj dvanásť hodín, na toaletu sa dostaneme po piatich hodinách.

Koronavírus na Slovensku: Riadenie krízy sa podľa Čaputovej nezlepšilo (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Zo Slovenska chceli televíznu veľmoc. Dnes už len predávajú pozemky

Plány majiteľov UMC v Novom Meste nad Váhom nevyšli.

Výroba televízorov vo fabrike UMC v Novom Meste nad Váhom.

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.