Roadster Škoda Popular si pripomína historický úspech na Rally Monte Carlo 1936

Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka.

Škoda Popular Monte Carlo z limitovanej edície(Zdroj: Škoda)

Ubehlo už presne 80 rokov odvtedy, ako sa na slávnej Rally Monte Carlo umiestnila Škoda Popular s posádkou Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman na historickom druhom mieste v triede do 1 500 ccm. Bol to jeden z prvých veľkých úspechov továrenského tímu Škoda Motorsport.

Škoda Popular debutovala v roku 1934 a vo svojej dobe pomáhala motorizovať široké vrstvy obyvateľstva. Ľahký a cenovo dostupný model sa rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. Dostupný bol v troch verziách, ako roadster alebo štvor- a dvojdverový uzavretý variant.

Do roku 1946 sa ho vyrobilo viac ako 20-tisíc kusov, z ktorých takmer 6-tisíc zamierilo na export do 50-tich krajín sveta, vrátane Číny, Indie a niektorých afrických a juhoamerických štátov.

"Pokroková technická koncepcia s vtedy moderným chrbtovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies a synchronizovanou prevodovkou v usporiadaní transaxle v mnohom predbehla dobu," hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

Škoda Popular Roadster RMC v cieli Rally Monte Carlo 1936

Škoda Popular pre Rally Monte Carlo 1936 bola vybavená trojstupňovou manuálnou prevodovkou v bloku s rozvodovkou zadnej nápravy a výkonnejším motorom z radu Rapid. Štvorvalec s objemom 1 386 ccm dosahoval výkon 25 kW a dve palivové nádrže s celkovým objemom 170 litrov zaručovali dojazd približne 1 500 km.

Roadster dosahoval najvyššiu rýchlosť 110 km/h. Z hmotnosti 790 kg pripadlo na otvorenú karosériu iba 250 kg, plne naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kg posádky.

Pohl s Hausmanom vyrazili z Prahy na miesto oficiálneho štartu do Atén 14. januára 1936. Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka. Do cieľa dorazila posádka Škody 29. januára 1936 bez trestných bodov a bolo z toho druhé miesto v triede do 1 500 ccm.

Vozidlo bolo vybavené prídavným kúrením či elektrickým vyhrievaním časti čelného skla

Pretekársky špeciál bol vybavený prídavným teplovzdušným vykurovaním, držiakmi na termosku a mapu či snímateľným rámčekom s elektrickým vyhrievaním vodičovho priezoru na čelnom skle.

Sedadlo spolujazdca sa dalo sklopiť, aby si počas cesty mohol oddýchnuť. Skúsená posádka si už predtým v Krkonošiach otestovala kožené kombinézy a terénne pneumatiky domácej značky Baťa.

Úspech na prestížnej rally Škoda oslávila v podobe limitovanej edície 70-tich roadsterov a kupé Popular Monte Carlo. Čierne kupé z tejto série dnes patrí k ozdobám mladoboleslavského múzea automobilky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 420
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 925
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 786
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 239
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 955
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 995
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 415
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 071
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 375
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 234

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.