SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Roadster Škoda Popular si pripomína historický úspech na Rally Monte Carlo 1936

Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka.

Škoda Popular Monte Carlo z limitovanej edícieŠkoda Popular Monte Carlo z limitovanej edície (Zdroj: Škoda)

Ubehlo už presne 80 rokov odvtedy, ako sa na slávnej Rally Monte Carlo umiestnila Škoda Popular s posádkou Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman na historickom druhom mieste v triede do 1 500 ccm. Bol to jeden z prvých veľkých úspechov továrenského tímu Škoda Motorsport.

Škoda Popular debutovala v roku 1934 a vo svojej dobe pomáhala motorizovať široké vrstvy obyvateľstva. Ľahký a cenovo dostupný model sa rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. Dostupný bol v troch verziách, ako roadster alebo štvor- a dvojdverový uzavretý variant.

Do roku 1946 sa ho vyrobilo viac ako 20-tisíc kusov, z ktorých takmer 6-tisíc zamierilo na export do 50-tich krajín sveta, vrátane Číny, Indie a niektorých afrických a juhoamerických štátov.

"Pokroková technická koncepcia s vtedy moderným chrbtovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies a synchronizovanou prevodovkou v usporiadaní transaxle v mnohom predbehla dobu," hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

Škoda Popular Roadster RMC v cieli Rally Monte Carlo 1936

Škoda Popular pre Rally Monte Carlo 1936 bola vybavená trojstupňovou manuálnou prevodovkou v bloku s rozvodovkou zadnej nápravy a výkonnejším motorom z radu Rapid. Štvorvalec s objemom 1 386 ccm dosahoval výkon 25 kW a dve palivové nádrže s celkovým objemom 170 litrov zaručovali dojazd približne 1 500 km.

Roadster dosahoval najvyššiu rýchlosť 110 km/h. Z hmotnosti 790 kg pripadlo na otvorenú karosériu iba 250 kg, plne naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kg posádky.

Pohl s Hausmanom vyrazili z Prahy na miesto oficiálneho štartu do Atén 14. januára 1936. Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka. Do cieľa dorazila posádka Škody 29. januára 1936 bez trestných bodov a bolo z toho druhé miesto v triede do 1 500 ccm.

Vozidlo bolo vybavené prídavným kúrením či elektrickým vyhrievaním časti čelného skla

Pretekársky špeciál bol vybavený prídavným teplovzdušným vykurovaním, držiakmi na termosku a mapu či snímateľným rámčekom s elektrickým vyhrievaním vodičovho priezoru na čelnom skle.

Sedadlo spolujazdca sa dalo sklopiť, aby si počas cesty mohol oddýchnuť. Skúsená posádka si už predtým v Krkonošiach otestovala kožené kombinézy a terénne pneumatiky domácej značky Baťa.

Úspech na prestížnej rally Škoda oslávila v podobe limitovanej edície 70-tich roadsterov a kupé Popular Monte Carlo. Čierne kupé z tejto série dnes patrí k ozdobám mladoboleslavského múzea automobilky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 922
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 335
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 487
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 121
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 762
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 453
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 422
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 557
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 535
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere navyše a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1