SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Roadster Škoda Popular si pripomína historický úspech na Rally Monte Carlo 1936

Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka.

Škoda Popular Monte Carlo z limitovanej edícieŠkoda Popular Monte Carlo z limitovanej edície (Zdroj: Škoda)

Ubehlo už presne 80 rokov odvtedy, ako sa na slávnej Rally Monte Carlo umiestnila Škoda Popular s posádkou Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman na historickom druhom mieste v triede do 1 500 ccm. Bol to jeden z prvých veľkých úspechov továrenského tímu Škoda Motorsport.

Škoda Popular debutovala v roku 1934 a vo svojej dobe pomáhala motorizovať široké vrstvy obyvateľstva. Ľahký a cenovo dostupný model sa rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. Dostupný bol v troch verziách, ako roadster alebo štvor- a dvojdverový uzavretý variant.

Do roku 1946 sa ho vyrobilo viac ako 20-tisíc kusov, z ktorých takmer 6-tisíc zamierilo na export do 50-tich krajín sveta, vrátane Číny, Indie a niektorých afrických a juhoamerických štátov.

"Pokroková technická koncepcia s vtedy moderným chrbtovým rámom, nezávislým zavesením všetkých kolies a synchronizovanou prevodovkou v usporiadaní transaxle v mnohom predbehla dobu," hovorí Michal Velebný, koordinátor reštaurátorskej dielne Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

Škoda Popular Roadster RMC v cieli Rally Monte Carlo 1936

Škoda Popular pre Rally Monte Carlo 1936 bola vybavená trojstupňovou manuálnou prevodovkou v bloku s rozvodovkou zadnej nápravy a výkonnejším motorom z radu Rapid. Štvorvalec s objemom 1 386 ccm dosahoval výkon 25 kW a dve palivové nádrže s celkovým objemom 170 litrov zaručovali dojazd približne 1 500 km.

Roadster dosahoval najvyššiu rýchlosť 110 km/h. Z hmotnosti 790 kg pripadlo na otvorenú karosériu iba 250 kg, plne naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kg posádky.

Pohl s Hausmanom vyrazili z Prahy na miesto oficiálneho štartu do Atén 14. januára 1936. Z hlavného mesta Grécka viedla trasa 3 852 kilometrov dlhých pretekov cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg a Avignon do Monaka. Do cieľa dorazila posádka Škody 29. januára 1936 bez trestných bodov a bolo z toho druhé miesto v triede do 1 500 ccm.

Vozidlo bolo vybavené prídavným kúrením či elektrickým vyhrievaním časti čelného skla

Pretekársky špeciál bol vybavený prídavným teplovzdušným vykurovaním, držiakmi na termosku a mapu či snímateľným rámčekom s elektrickým vyhrievaním vodičovho priezoru na čelnom skle.

Sedadlo spolujazdca sa dalo sklopiť, aby si počas cesty mohol oddýchnuť. Skúsená posádka si už predtým v Krkonošiach otestovala kožené kombinézy a terénne pneumatiky domácej značky Baťa.

Úspech na prestížnej rally Škoda oslávila v podobe limitovanej edície 70-tich roadsterov a kupé Popular Monte Carlo. Čierne kupé z tejto série dnes patrí k ozdobám mladoboleslavského múzea automobilky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 478
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 223
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 771
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 456
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 314
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 962
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 956
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 547
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Čajka v oblakoch, salaš Vigľaš
  2. Fondee: Eva Hlavsová z Fondee: Češky sú v porovnaní so Slovenkami voči investovaniu skeptickejšie, ukázal prieskum
  3. Robert Škerko: Moja Haidukova ulica
  4. Marek Kytka: Naša nová draftová jednotka Theo Kiss ? Jeho ukážkový gól
  5. Jozo Peric: Česká národná banka po sérii zvyšovania ponechala úrokové sadzby
  6. Lucia Žárska: Aký dopad môže mať spor medzi Taiwanom a Čínou na akciové trhy?
  7. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  8. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 049
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 14 072
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 630
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 569
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 328
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 081
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 3 496
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 345
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu