Nabíjacie stanice budúcnosti nezaťažia sieť nárazovo

Čerpacie stanice na elektrickú energiu budú veľkokapacitnými zásobníkmi - akumulátormi, ktoré sa nabíjajú priebežne. Elektromobily nabijú za pár minút.

(Zdroj: Ilustračný obrázok: Porsche)

Medzi najväčšie nevýhody elektromobilov patrí nepochybne čas potrebný na nabitie veľkokapacitných batérií. Aj tie najvýkonnejšie rýchlonabíjačky, pripojené k elektrickej sieti, majú svoje technické limity.

Vo švajčiarskom federálnom inštitúte technológií v Lausanne (EPFL - Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne) testujú akýsi medzistupeň – zásobáreň elektrickej energie – čerpacie stanice pre elektromobily.

V princípe ide o stále, mimoriadne veľkokapacitné akumulátory typu lithium-ion, ktoré sú konštantne nabíjané z elektrickej siete a tým nezaťažujú sústavu nárazovo. Po príchode elektromobilu budú nabíjacie stanice schopné za krátky čas odovzdať obrovské množstvo elektrickej energie, ktoré môže presiahnuť aj schopnosti lokálnej elektrickej siete.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nabíjanie pokračuje aj pri výpadku lokálnej siete

Kapacita batérií nabíjacej stanice je škálovateľná a výkon nabíjania jedného vozidla môže presiahnuť 100 kW. Objemovo môžu byť batérie s kapacitou 2,2 MWh uložené približne v štyroch lodných kontajneroch.

Medzi výhody zásobníkovej nabíjacej stanice patrí jej schopnosť nabíjať automobily aj po dočasnom výpadku elektrickej siete a možnosť umiestnenia aj na miestach, kde nie je k dispozícii mimoriadne výkonná elektrická sieť.

Približná dĺžka nabíjania akumulátorov vybraných vozidiel na pripravovanej nabíjacej stanici:

Automobil

Kapacita batérie

Dĺžka nabíjania

Toyota Prius Plug-In Hybrid

4,5 kWh

< 3 min.

BMW 330e

7,6 kWh

5 min.

Mitsubishi I-MIEV

16 kWh

10 min.

Tesla 70 D

70 kWh

45 min.

Uplatnenie nájde aj na veľkokapacitných parkoviskách

Podobný nabíjací výkon môžu dnes poskytnúť jedine nabíjacie stanice Supercharger spoločnosti Tesla. Nevyužívajú však zásobníky a ich umiestnenie je preto závislé na dostupnosti vysokonapäťovej elektrickej siete.

Nabíjacia stanica Tesla Supercharger môže nabíjať osem automobilov súčasne s výkonom 120 kW, čo znamená, že elektrická sieť musí byť schopná na danom mieste trvalo prenášať výkon až takmer 1MW.

Jedinú nabíjaciu stanicu Tesla Supercharger na Slovensku so štyrmi miestami, otvorila americká spoločnosť len nedávno. Stojí pri hoteli Kaskády medzi Banskou Bystricou a Zvolenom pri obci Sielnica, v blízkosti diaľnice R1.

Výhoda zásobníkových nabíjacích staníc tak môže byť zjavná napríklad na veľkých parkoviskách, ktoré môžu v budúcnosti umožniť nabíjanie aj niekoľkých desiatok vozidiel naraz. Zásobníkové batérie sa dobijú opäť v čase, keď sú nároky na lokálnu elektrickú sieť nižšie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 205
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 477
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 339
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 764
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 168
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 578
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 993
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 270
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 004
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 948

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Píše Vladimír Bednár

Potrebujeme 14 strojov. Ale najmä kvalitnú diskusiu

Vôbec nejde o počet stíhačiek. Ale o to, či obranu riadia kompetentní ľudia.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.