Medzi najväčšie nevýhody elektromobilov patrí nepochybne čas potrebný na nabitie veľkokapacitných batérií. Aj tie najvýkonnejšie rýchlonabíjačky, pripojené k elektrickej sieti, majú svoje technické limity.
Vo švajčiarskom federálnom inštitúte technológií v Lausanne (EPFL - Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne) testujú akýsi medzistupeň – zásobáreň elektrickej energie – čerpacie stanice pre elektromobily.
V princípe ide o stále, mimoriadne veľkokapacitné akumulátory typu lithium-ion, ktoré sú konštantne nabíjané z elektrickej siete a tým nezaťažujú sústavu nárazovo. Po príchode elektromobilu budú nabíjacie stanice schopné za krátky čas odovzdať obrovské množstvo elektrickej energie, ktoré môže presiahnuť aj schopnosti lokálnej elektrickej siete.
Nabíjanie pokračuje aj pri výpadku lokálnej siete
Kapacita batérií nabíjacej stanice je škálovateľná a výkon nabíjania jedného vozidla môže presiahnuť 100 kW. Objemovo môžu byť batérie s kapacitou 2,2 MWh uložené približne v štyroch lodných kontajneroch.
Medzi výhody zásobníkovej nabíjacej stanice patrí jej schopnosť nabíjať automobily aj po dočasnom výpadku elektrickej siete a možnosť umiestnenia aj na miestach, kde nie je k dispozícii mimoriadne výkonná elektrická sieť.
Približná dĺžka nabíjania akumulátorov vybraných vozidiel na pripravovanej nabíjacej stanici:
Automobil | Kapacita batérie | Dĺžka nabíjania |
Toyota Prius Plug-In Hybrid | 4,5 kWh | < 3 min. |
BMW 330e | 7,6 kWh | 5 min. |
Mitsubishi I-MIEV | 16 kWh | 10 min. |
Tesla 70 D | 70 kWh | 45 min. |
Uplatnenie nájde aj na veľkokapacitných parkoviskách
Podobný nabíjací výkon môžu dnes poskytnúť jedine nabíjacie stanice Supercharger spoločnosti Tesla. Nevyužívajú však zásobníky a ich umiestnenie je preto závislé na dostupnosti vysokonapäťovej elektrickej siete.
Nabíjacia stanica Tesla Supercharger môže nabíjať osem automobilov súčasne s výkonom 120 kW, čo znamená, že elektrická sieť musí byť schopná na danom mieste trvalo prenášať výkon až takmer 1MW.
Jedinú nabíjaciu stanicu Tesla Supercharger na Slovensku so štyrmi miestami, otvorila americká spoločnosť len nedávno. Stojí pri hoteli Kaskády medzi Banskou Bystricou a Zvolenom pri obci Sielnica, v blízkosti diaľnice R1.
Výhoda zásobníkových nabíjacích staníc tak môže byť zjavná napríklad na veľkých parkoviskách, ktoré môžu v budúcnosti umožniť nabíjanie aj niekoľkých desiatok vozidiel naraz. Zásobníkové batérie sa dobijú opäť v čase, keď sú nároky na lokálnu elektrickú sieť nižšie.