SME
Sobota, 30. september, 2023 | Meniny má Jarolím
reklama

Veterán: Honda Civic z roku 1978 predbehla svoju dobu

Japonská dôslednosť a kvalita v danom čase predbehli svoju konkurenciu. Napríklad Mercedes a celý rad iných výrobcov takéto vozidlo nemali.

(Zdroj: Marián Bazala)

Písal sa rok 1972, keď Honda dala svetu Civic a spoločne s Fiatom 127 a Renaultom 5 položila základný kameň celkom novej triedy automobilov. Vďaka tomuto modelu (Honda Civic) sa spoločnosť postupne zaradila medzi 10 najväčších výrobcov automobilov na svete.

Ropná kríza v 70. rokoch 20. storočia priniesla Honde a jej malým úsporným autíčkam vietor do plachiet. Ponúkla totiž pokrokovú a úspornú techniku za prijateľnú cenu.

Prešlo už vyše 42 rokov, odkedy sa auto objavilo na európskom a americkom trhu. A bolo mimoriadne úspešné. Celkovo sa všetkých „Civicov“ dodnes vyrobilo viac než 16 miliónov kusov. Stačili však prvé štyri roky, aby produkcia prekročila milión vyrobených automobilov.

Jednotlivé generácie sa obmieňali v štvorročných cykloch a každá z nich si zachovala individuálny charakter. Celá modelová rada bola až výnimočne variabilná, pritom si aj v premenách uchovala čisté línie a dobrú rozpoznateľnosť medzi inými autami.

Veľmi dobre sa predávala hneď prvá generácia, pri ktorej sa za prvých sedem rokov predalo viac než 2 milióny kusov, a to najmä v Japonsku, Amerike a v Európe. Pre Japonsko a Ameriku bola Honda Civic niečím ako Fiat 127 pre Európu.

Pre americký trh sa vyvinul 1,5 litrový agregát s vrstevným spaľovaním CVCC. Výrobcovia si dali záležať na tom, aby bol vnútorný priestor dobre využitý a pohodlný pre štyroch cestujúcich. Práve na efektívne využitie vnútorného priestoru spoločnosť najčastejšie poukazovala aj v reklamnej kampani.

Honda Civic prvej generáciesa zrodila v roku 1972 a v Japonsku ju volali Ballade. Toto ľudové vozidlo sa kupovalo za prijateľnú cenu. Auto, síce určené pre bežných ľudí, bolo však technologicky veľmi vyspelé, malo napríklad kotúčové brzdy vpredu aj vzadu. Dokúpiť sa dala klimatizácia a namiesto štvorstupňovej manuálnej prevodovky dvojstupňová automatická prevodovka (HONDAMATIC).

Pôvodné dvojdverové kupé bolo len o trochu dlhšie než 3,5 metra. Koncom roku 1973 pribudol Civic 1500 s 3,7 m dlhou štvordverovou karosériou, poháňaný štvorvalcom 1,5 l. Navyše ponúkal ekologické prevedenie CVCC, spotreba na diaľnici bola pod šesť litrov na sto kilometrov. Malý priečne uložený motor a predný pohon boli na americkom trhu novinkou. Ešte aj malé 12-palcové kolesá maximalizovali priestor interiéru.

V roku 1979 sa mierne zmenil dizajn. Vznikla uhladenejšia karoséria, dlhší rázvor a výkonnejší motor – všetky motory už dostali spaľovanie CVCC. Základný motor mal objem 1335 cm3 a poskytoval výkon 53 kW (72k). Väčší motor mal objem 1488 cm3 a 59 kW (80k).

Všetky motory boli radové, vodou chladené štvorvalce s OHC ventilovým rozvodom a 8 alebo 12 ventilmi. Na prípravu zmesi sa používali karburátory značky Hitachi alebo Keihin. Vozidlo malo nezávislé zavesenie všetkých kolies, tvorené nápravami typu McPherson. Celý podvozok mal v porovnaní s konkurenciou relatívne tvrdšie nastavenie. Riadenie bolo hrebeňové a pod 13-palcovými kolesami sa skrývali vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy.

Do Európy sa dodávali mierne modifikované agregáty s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Civic 1300 a 1500 sa dodávali vo výbavových verziách DX a vyššej GL. V roku 1981 prišiel štvordverový sedan a dvojstupňový automat nahradil trojstupňový. Zároveň druhá generácia prešla ešte ďalšími zmenami – okrúhle svetlomety boli nahradené hranatými a chrómované nárazníky čiernymi.

CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) je patentom Honda Motor Company, ktorá vytvorila motor so zníženým objemom emisií. Tento systém v roku 2007 Japonsko oficiálne zaradilo medzi svoje technické dedičstvo.

Základný princíp CVCC využíva vrstvenie bohatej a chudobnej zmesi. Najprv sa zapaľuje bohatá zmes v prídavnej komôrke, ktorou je vybavený každý valec. Táto zmes potom priamo vo valci zažne chudobnú zmes. Takéto vrstevné horenie nielenže znížilo spotrebu, ale aj emisie. Tie boli v dôsledku toho čistejšie.

Motory CVCC spĺňali emisné normy aj bez katalyzátora až do roku 1983. Neskôr Honda predala túto technológiu značkám Toyota, Isuzu, Chrysler a Ford. Napriek tomu žiadny z týchto výrobcov nedosiahol také parametre ako Honda.

Majiteľ vozidla, pán Miroslav Brázdik, pracoval ako konštruktér v Bratislavských automobilových závodoch (BAZ). Značka Honda bola pre neho vždy symbolom kvalitnej techniky.

Na Honde Civic oceňuje, že ide o jednoduché, kvalitné, úsporné a rýchle auto. V čase, keď pracoval ako dealer Hondy, začal po celej krajine hľadať zaujímavý model tejto značky. Po dvojročnom pátraní sa dočkal. Na Slovensko sa auto dostalo cez Tuzex, kde si ho kúpil istý lekár z Košíc.

Možno ho inšpiroval seriál Nemocnica na kraji mesta, kde rovnakým autom jazdil doktor Blažej. Keď si pán Brázdik kúpil auto od lekárovho syna, ktorý ho medzitým dostal, rozobral vozidlo do posledného dielca a kompletne zrenovoval. Karoséria v určitých miestach už hrdzavela, čo vďaka laminátu nebolo hneď poznať.

Ukázalo sa to až pri prvom opieskovaní. Nápravnica sa úplne rozpadla a nebolo jednoduché ju znova vyrobiť a napasovať do karosérie. Motorové súčiastky sa dali objednať z Japonska.

Po rozobratí motora sa však zistilo, že ďalšie výmeny nebudú potrebné. Motor sa len vyčistil a nanovo poskladal s novými tesneniami – bez opráv vydržal dodnes. Čo naopak nevydržalo, bola strecha.

Pri druhom pieskovaní to pieskovači prehnali s tlakom, preto sa musela celá vymeniť. Nakoniec sa použila strecha prispôsobená z iného modelu a po štyroch rokoch bolo auto zrenovované.

Skúsenosti majiteľa

Dnes má tento skvost pevné miesto v zbierke svojho majiteľa, aj keď na jeho žiadosť už bol vyradený z evidencie. Pána Brázdika sme sa opýtali na jeho osobné skúsenosti s vozidlom. Podľa neho má výborné jazdné vlastnosti.

Po technickej stránke je veľmi dôsledne spracované a má veľa nových, v tom čase ešte inými výrobcami nepoužívaných konštrukcií. Napríklad motor CVCC a dômyselný dvojstupňový karburátor so štvorkrokovým ovládaním sýtiča – teda okruh obohatenia zmesi pre studený motor.

Motor má dostatočný výkon 63 kW, maximálnu rýchlosť až 170 km/hod. Vozidlo je ľahké, jeho hmotnosť je iba 790 kg, čo umožňuje dosiahnuť výborné zrýchlenie a svižnú a bezpečnú jazdu. Riadenie je bez posilňovača, volant však ide veľmi ľahko a vozidlo presne reaguje na jeho pohyby.

Geometria riadenia je navrhnutá veľmi odborne a kvalitne. Vozidlo má priemer otáčania iba 10,6 m. Má tiež výborne anatomicky riešené sedadlá a použitý materiál, kvalitná koženka v kombinácii s textilom, je veľmi príjemný.

Interiér je vybavený všetkými existujúcimi modernými prvkami. Napríklad kvalitným rádiom, vyhrievaním okien, možnosťou klimatizácie a všetkými bezpečnostnými prvkami, bezpečnostnými pásmi, kontrolkami a pod. Celkovou kvalitou a eleganciou pripomína interiér vozidiel vyššej triedy.

Exteriér predstihol svoju dobu. Bol vyvinutý pre USA počas prvej ropnej krízy. Vozidlo malo v Amerike nahradiť veľké koráby dlhé 5 až 6 metrov a vážiace aj niekoľko ton. Preto si práve toto auto získalo v Amerike mimoriadnu popularitu.

Honda tam postavila svoje výrobné závody a stala sa veľmi obľúbenou značkou. Dodnes patrí medzi najväčších výrobcov zahraničnej značky v USA a všeobecne medzi najväčších výrobcov motorov na svete.

Toto vozidlo svojho času vynikalo nad ostatné európske značky. Napríklad Mercedes a celý rad iných výrobcov takéto vozidlo nemali, takže japonská dôslednosť a kvalita vtedy trochu predbehli svoju konkurenciu. Presadzovala sa Toyota Corola a z európskych modelov BMW 3, ale ani tieto automobily nedokázali v úspornosti a vysokej kvalite konkurovať pomerne malej Honde Civic.

Honda Civic
kategória M1
dĺžka 3695 mm
šírka 1505 mm
výška 1325 mm
poh. hmotnosť 790 kg
užitočná hmotnosť 380 kg
celková hmotnosť 1170 kg
rozmer a druh pneumatík 155 SR 12
zdvihový objem valcov 1488 cm 3
najväčší výkon motora/otáčky 63,00 kW /6000min -1
druh paliva BA 95
spotreba paliva 6,4 l/100 km
prevodovka/počet stupňov MT/4
zaťaženie strechy 75 kg
rázvor 2280 mm
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  2. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  3. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  4. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  5. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  6. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  7. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  8. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 514
  2. Všetkým lepí pred voľbami 12 275
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 10 186
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 342
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 918
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 5 686
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 984
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 634
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dom s garážou, hospodárskou budovou aj s rozľahlým pozemkom v Revišskom Podzámčí kúpila Enter AD Michala Gučíka v roku 2020

Gučík tvrdí, že sa ku kauze tunelovania Vojenského spravodajstva nemôže vyjadriť.


16 h
Sledujeme výsledky parlamentných volieb 2023 minútu po minúte

Priebeh hlasovania je zatiaľ pokojný, predčasné parlamentné voľby 2023 sledujeme minútu po minúte.


a 7 ďalší 5 h
Oficiálne kompletné výsledky volieb bývajú dostupné v nedeľu okolo poludnia.

Prvé výsledky nabehnú v sobotu po desiatej večer.


5 h
Michal Ďuriš sa teší po strelenom góle v drese FC Spartak Trnava.

Michal Ďuriš je novým členom Klubu ligových kanonierov.


5 h

Neprehliadnite tiež

Ineos Grenadier

Priplatiť sa dá prakticky za čokoľvek.


28. sep
Ilustračné foto.

Autá od októbra môžu stáť už len na vyznačených miestach.


a 1 ďalší 27. sep
Ilustračné foto.

Návrh pre Euro 7 prešiel výrazným kompromisom.


26. sep
Mercedes B250 e

Prednosťou je rýchle nabíjanie aj veľký dojazd.


26. sep
reklama

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Spotrebná daň predražuje polliter asi o dva centy
  2. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 5. Koniec zvláštneho agenta FSB. Prvá časť.
  3. Rado Surovka: Niečo tu smrdí.
  4. Soňa Fröhlichová: Vinári pri Ženevskom jazere finišujú so zberom hrozna
  5. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  6. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  7. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  8. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 82 990
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 474
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 286
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 700
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 370
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 27 069
  7. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 25 439
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 559
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu