SME

Veterán: Honda Civic z roku 1978 predbehla svoju dobu

Japonská dôslednosť a kvalita v danom čase predbehli svoju konkurenciu. Napríklad Mercedes a celý rad iných výrobcov takéto vozidlo nemali.

(Zdroj: Marián Bazala)

Písal sa rok 1972, keď Honda dala svetu Civic a spoločne s Fiatom 127 a Renaultom 5 položila základný kameň celkom novej triedy automobilov. Vďaka tomuto modelu (Honda Civic) sa spoločnosť postupne zaradila medzi 10 najväčších výrobcov automobilov na svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ropná kríza v 70. rokoch 20. storočia priniesla Honde a jej malým úsporným autíčkam vietor do plachiet. Ponúkla totiž pokrokovú a úspornú techniku za prijateľnú cenu.

Prešlo už vyše 42 rokov, odkedy sa auto objavilo na európskom a americkom trhu. A bolo mimoriadne úspešné. Celkovo sa všetkých „Civicov“ dodnes vyrobilo viac než 16 miliónov kusov. Stačili však prvé štyri roky, aby produkcia prekročila milión vyrobených automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

Jednotlivé generácie sa obmieňali v štvorročných cykloch a každá z nich si zachovala individuálny charakter. Celá modelová rada bola až výnimočne variabilná, pritom si aj v premenách uchovala čisté línie a dobrú rozpoznateľnosť medzi inými autami.

Veľmi dobre sa predávala hneď prvá generácia, pri ktorej sa za prvých sedem rokov predalo viac než 2 milióny kusov, a to najmä v Japonsku, Amerike a v Európe. Pre Japonsko a Ameriku bola Honda Civic niečím ako Fiat 127 pre Európu.

Pre americký trh sa vyvinul 1,5 litrový agregát s vrstevným spaľovaním CVCC. Výrobcovia si dali záležať na tom, aby bol vnútorný priestor dobre využitý a pohodlný pre štyroch cestujúcich. Práve na efektívne využitie vnútorného priestoru spoločnosť najčastejšie poukazovala aj v reklamnej kampani.

SkryťVypnúť reklamu

Honda Civic prvej generáciesa zrodila v roku 1972 a v Japonsku ju volali Ballade. Toto ľudové vozidlo sa kupovalo za prijateľnú cenu. Auto, síce určené pre bežných ľudí, bolo však technologicky veľmi vyspelé, malo napríklad kotúčové brzdy vpredu aj vzadu. Dokúpiť sa dala klimatizácia a namiesto štvorstupňovej manuálnej prevodovky dvojstupňová automatická prevodovka (HONDAMATIC).

Pôvodné dvojdverové kupé bolo len o trochu dlhšie než 3,5 metra. Koncom roku 1973 pribudol Civic 1500 s 3,7 m dlhou štvordverovou karosériou, poháňaný štvorvalcom 1,5 l. Navyše ponúkal ekologické prevedenie CVCC, spotreba na diaľnici bola pod šesť litrov na sto kilometrov. Malý priečne uložený motor a predný pohon boli na americkom trhu novinkou. Ešte aj malé 12-palcové kolesá maximalizovali priestor interiéru.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1979 sa mierne zmenil dizajn. Vznikla uhladenejšia karoséria, dlhší rázvor a výkonnejší motor – všetky motory už dostali spaľovanie CVCC. Základný motor mal objem 1335 cm3 a poskytoval výkon 53 kW (72k). Väčší motor mal objem 1488 cm3 a 59 kW (80k).

Všetky motory boli radové, vodou chladené štvorvalce s OHC ventilovým rozvodom a 8 alebo 12 ventilmi. Na prípravu zmesi sa používali karburátory značky Hitachi alebo Keihin. Vozidlo malo nezávislé zavesenie všetkých kolies, tvorené nápravami typu McPherson. Celý podvozok mal v porovnaní s konkurenciou relatívne tvrdšie nastavenie. Riadenie bolo hrebeňové a pod 13-palcovými kolesami sa skrývali vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy.

Do Európy sa dodávali mierne modifikované agregáty s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Civic 1300 a 1500 sa dodávali vo výbavových verziách DX a vyššej GL. V roku 1981 prišiel štvordverový sedan a dvojstupňový automat nahradil trojstupňový. Zároveň druhá generácia prešla ešte ďalšími zmenami – okrúhle svetlomety boli nahradené hranatými a chrómované nárazníky čiernymi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) je patentom Honda Motor Company, ktorá vytvorila motor so zníženým objemom emisií. Tento systém v roku 2007 Japonsko oficiálne zaradilo medzi svoje technické dedičstvo.

Základný princíp CVCC využíva vrstvenie bohatej a chudobnej zmesi. Najprv sa zapaľuje bohatá zmes v prídavnej komôrke, ktorou je vybavený každý valec. Táto zmes potom priamo vo valci zažne chudobnú zmes. Takéto vrstevné horenie nielenže znížilo spotrebu, ale aj emisie. Tie boli v dôsledku toho čistejšie.

Motory CVCC spĺňali emisné normy aj bez katalyzátora až do roku 1983. Neskôr Honda predala túto technológiu značkám Toyota, Isuzu, Chrysler a Ford. Napriek tomu žiadny z týchto výrobcov nedosiahol také parametre ako Honda.

Majiteľ vozidla, pán Miroslav Brázdik, pracoval ako konštruktér v Bratislavských automobilových závodoch (BAZ). Značka Honda bola pre neho vždy symbolom kvalitnej techniky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Honde Civic oceňuje, že ide o jednoduché, kvalitné, úsporné a rýchle auto. V čase, keď pracoval ako dealer Hondy, začal po celej krajine hľadať zaujímavý model tejto značky. Po dvojročnom pátraní sa dočkal. Na Slovensko sa auto dostalo cez Tuzex, kde si ho kúpil istý lekár z Košíc.

Možno ho inšpiroval seriál Nemocnica na kraji mesta, kde rovnakým autom jazdil doktor Blažej. Keď si pán Brázdik kúpil auto od lekárovho syna, ktorý ho medzitým dostal, rozobral vozidlo do posledného dielca a kompletne zrenovoval. Karoséria v určitých miestach už hrdzavela, čo vďaka laminátu nebolo hneď poznať.

Ukázalo sa to až pri prvom opieskovaní. Nápravnica sa úplne rozpadla a nebolo jednoduché ju znova vyrobiť a napasovať do karosérie. Motorové súčiastky sa dali objednať z Japonska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po rozobratí motora sa však zistilo, že ďalšie výmeny nebudú potrebné. Motor sa len vyčistil a nanovo poskladal s novými tesneniami – bez opráv vydržal dodnes. Čo naopak nevydržalo, bola strecha.

Pri druhom pieskovaní to pieskovači prehnali s tlakom, preto sa musela celá vymeniť. Nakoniec sa použila strecha prispôsobená z iného modelu a po štyroch rokoch bolo auto zrenovované.

Skúsenosti majiteľa

Dnes má tento skvost pevné miesto v zbierke svojho majiteľa, aj keď na jeho žiadosť už bol vyradený z evidencie. Pána Brázdika sme sa opýtali na jeho osobné skúsenosti s vozidlom. Podľa neho má výborné jazdné vlastnosti.

Po technickej stránke je veľmi dôsledne spracované a má veľa nových, v tom čase ešte inými výrobcami nepoužívaných konštrukcií. Napríklad motor CVCC a dômyselný dvojstupňový karburátor so štvorkrokovým ovládaním sýtiča – teda okruh obohatenia zmesi pre studený motor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor má dostatočný výkon 63 kW, maximálnu rýchlosť až 170 km/hod. Vozidlo je ľahké, jeho hmotnosť je iba 790 kg, čo umožňuje dosiahnuť výborné zrýchlenie a svižnú a bezpečnú jazdu. Riadenie je bez posilňovača, volant však ide veľmi ľahko a vozidlo presne reaguje na jeho pohyby.

Geometria riadenia je navrhnutá veľmi odborne a kvalitne. Vozidlo má priemer otáčania iba 10,6 m. Má tiež výborne anatomicky riešené sedadlá a použitý materiál, kvalitná koženka v kombinácii s textilom, je veľmi príjemný.

Interiér je vybavený všetkými existujúcimi modernými prvkami. Napríklad kvalitným rádiom, vyhrievaním okien, možnosťou klimatizácie a všetkými bezpečnostnými prvkami, bezpečnostnými pásmi, kontrolkami a pod. Celkovou kvalitou a eleganciou pripomína interiér vozidiel vyššej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Exteriér predstihol svoju dobu. Bol vyvinutý pre USA počas prvej ropnej krízy. Vozidlo malo v Amerike nahradiť veľké koráby dlhé 5 až 6 metrov a vážiace aj niekoľko ton. Preto si práve toto auto získalo v Amerike mimoriadnu popularitu.

Honda tam postavila svoje výrobné závody a stala sa veľmi obľúbenou značkou. Dodnes patrí medzi najväčších výrobcov zahraničnej značky v USA a všeobecne medzi najväčších výrobcov motorov na svete.

Toto vozidlo svojho času vynikalo nad ostatné európske značky. Napríklad Mercedes a celý rad iných výrobcov takéto vozidlo nemali, takže japonská dôslednosť a kvalita vtedy trochu predbehli svoju konkurenciu. Presadzovala sa Toyota Corola a z európskych modelov BMW 3, ale ani tieto automobily nedokázali v úspornosti a vysokej kvalite konkurovať pomerne malej Honde Civic.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Honda Civic
kategória M1
dĺžka 3695 mm
šírka 1505 mm
výška 1325 mm
poh. hmotnosť 790 kg
užitočná hmotnosť 380 kg
celková hmotnosť 1170 kg
rozmer a druh pneumatík 155 SR 12
zdvihový objem valcov 1488 cm 3
najväčší výkon motora/otáčky 63,00 kW /6000min -1
druh paliva BA 95
spotreba paliva 6,4 l/100 km
prevodovka/počet stupňov MT/4
zaťaženie strechy 75 kg
rázvor 2280 mm

Autor: Kristína Javorská

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 542
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 502
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 252
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 807
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 705
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 891
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 887
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 423
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 841
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 440
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 130
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 467
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu