Prečo automobilky menia názvy modelov

Dôvodom na zmenu názvu môže byť slabá kvalita súčasného modelu a snaha o jeho reštart v očiach verejnosti, ale napríklad aj podobnosť jeho názvu s ničivým vírusom.

V čase predstavenia modelu Zica sa viac ako o aute hovorí o víruse Zika. Takéto spojenie je dôvodom na zmenu názvu nového vozidla.(Zdroj: Tata)

Od prvého návrhu až po uvedenie nového auta na trh prejdú roky. Automobilka za ten čas investuje nemalé prostriedky do vývoja, testovania a nakoniec aj do marketingu pri jeho predstavení.

U zabehnutých modelov v prípade ich generačnej výmeny je investícia do marketingu spravidla nižšia ako v prípade absolútnej novinky. Pri novom modeli potrebuje automobilka, aby nové meno zarezonovalo medzi širokou verejnosťou.

Historické názvy sú v kurze

Výrobcovia vozidiel s bohatou históriou si preto radi uľahčia situáciu a siahnu po mene, ktoré je späté s ich úspešnou minulosťou. Za príkladom nemusíme chodiť ďaleko. Česká značka Škoda si historickými názvami pomáha pravidelne. Z minulosti vytiahla mená ako Felícia, Octavia, Superb, či Rapid.

Podstatne ťažšie to majú nové automobilky, ako napríklad čínsky Qoros. Ten potreboval dostať do povedomia nielen názov modelu, ale aj samotnú značku.

K výraznejšiemu presadeniu na trhu mu dosiaľ nepomohlo ani silné finančné pozadie a obsadenie dôležitých postov známymi menami automobilového priemyslu. Mediálny boom okolo Qorosu v porovnaní s nedávnou minulosťou naopak opadol.

Opačným príkladom je americká Tesla. Jej šéf a vizionár Elon Musk stavil na elektromobil v čase, kedy sa elektrický pohon stále viac objavuje aj v portfóliu ostatných automobiliek. Podarilo sa mu pripraviť auto, ktoré sa svojím dojazdom asi najviac približuje ku konvenčným autám.

Zavedenie novej značky mu vyšlo marketingovo na jednotku. O Tesle vedia nielen automobiloví nadšenci, ale jej meno je všeobecne známe. Na ceste k úspechu sa potrebuje Tesla ešte dostať z červených čísel, ale to je na inú tému.

Indická Tata mala smolu na názov

Zavedenie nového názvu najnovšie nevyšlo indickému výrobcovi Tata. Treba povedať, že jeho marketingové oddelenie na tom nenesie svoju vinu. Už skôr určené meno nového modelu Zica je ľahko zameniteľné s vírusom Zika, ktorý sa šíri najmä v oblasti Južnej a Strednej Ameriky.

Vozidlo zažíva svoju premiéru na autosalóne v Naí Dillí práve v týchto dňoch. Už dnes je jasné, že po autosalóne dostane nové meno. Marketingová príprava však potrvá niekoľko týždňov a pre automobilku predstavuje finančnú stratu. V tomto prípade môžeme dôvod zmeny mena označiť za kuriózny.

V praxi sa však oveľa častejšie vyskytujú iné dôvody na zmenu. Napríklad z hľadiska predaja neúspešné modely zaniknú a nahradia ich nové, ktoré viac reflektujú na súčasné požiadavky zákazníkov. Príkladom je Hyundai a jeho návrat k úspešnejšiemu menu Tucson.

Zmena názvu zabehnutého modelu je drahá

Poriadok s názvami svojich modelov nedávno spravil aj Mercedes. Jeho snahou je, aby sa zákazníci lepšie orientovali v jeho ponuke. Zaniklo tak napríklad aj etablované meno modelu ML. Najnovšie ho musíte hľadať pod označením GLE.

Nočnou morou pre automobilky je situácia, keď sa názov auta u verejnosti začne podvedome spájať s nespoľahlivosťou. V takýchto prípadoch nemá výrobca na výber.

V prvom rade musí vyvinúť nástupcu, ktorý mu dá šancu získať späť stratených zákazníkov. Následne sa svoju pozíciu snaží reštartovať novým názvom pri jeho uvedení na trh.

Fakt, že zavedenie nového názvu je finančne mimoriadne náročné a vyžaduje silný dôvod na jeho realizáciu, nám v neformálnom rozhovore pred niekoľkými mesiacmi potvrdil viceprezident značky Opel pre komunikáciu Johan Willemson.

Skúsenosti so zmenou názvu získal pri ukončení produkcie modelu Vectra a jeho nahradení novou Insigniou. Presný dôvod zmeny názvu sme sa však v tomto prípade nedozvedeli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 530
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 365
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 933
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 294
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 854
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 690
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 115
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 973
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 900
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 736

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.