Prečo automobilky menia názvy modelov

Dôvodom na zmenu názvu môže byť slabá kvalita súčasného modelu a snaha o jeho reštart v očiach verejnosti, ale napríklad aj podobnosť jeho názvu s ničivým vírusom.

V čase predstavenia modelu Zica sa viac ako o aute hovorí o víruse Zika. Takéto spojenie je dôvodom na zmenu názvu nového vozidla.(Zdroj: Tata)

Od prvého návrhu až po uvedenie nového auta na trh prejdú roky. Automobilka za ten čas investuje nemalé prostriedky do vývoja, testovania a nakoniec aj do marketingu pri jeho predstavení.

U zabehnutých modelov v prípade ich generačnej výmeny je investícia do marketingu spravidla nižšia ako v prípade absolútnej novinky. Pri novom modeli potrebuje automobilka, aby nové meno zarezonovalo medzi širokou verejnosťou.

Historické názvy sú v kurze

Výrobcovia vozidiel s bohatou históriou si preto radi uľahčia situáciu a siahnu po mene, ktoré je späté s ich úspešnou minulosťou. Za príkladom nemusíme chodiť ďaleko. Česká značka Škoda si historickými názvami pomáha pravidelne. Z minulosti vytiahla mená ako Felícia, Octavia, Superb, či Rapid.

Podstatne ťažšie to majú nové automobilky, ako napríklad čínsky Qoros. Ten potreboval dostať do povedomia nielen názov modelu, ale aj samotnú značku.

K výraznejšiemu presadeniu na trhu mu dosiaľ nepomohlo ani silné finančné pozadie a obsadenie dôležitých postov známymi menami automobilového priemyslu. Mediálny boom okolo Qorosu v porovnaní s nedávnou minulosťou naopak opadol.

Opačným príkladom je americká Tesla. Jej šéf a vizionár Elon Musk stavil na elektromobil v čase, kedy sa elektrický pohon stále viac objavuje aj v portfóliu ostatných automobiliek. Podarilo sa mu pripraviť auto, ktoré sa svojím dojazdom asi najviac približuje ku konvenčným autám.

Zavedenie novej značky mu vyšlo marketingovo na jednotku. O Tesle vedia nielen automobiloví nadšenci, ale jej meno je všeobecne známe. Na ceste k úspechu sa potrebuje Tesla ešte dostať z červených čísel, ale to je na inú tému.

Indická Tata mala smolu na názov

Zavedenie nového názvu najnovšie nevyšlo indickému výrobcovi Tata. Treba povedať, že jeho marketingové oddelenie na tom nenesie svoju vinu. Už skôr určené meno nového modelu Zica je ľahko zameniteľné s vírusom Zika, ktorý sa šíri najmä v oblasti Južnej a Strednej Ameriky.

Vozidlo zažíva svoju premiéru na autosalóne v Naí Dillí práve v týchto dňoch. Už dnes je jasné, že po autosalóne dostane nové meno. Marketingová príprava však potrvá niekoľko týždňov a pre automobilku predstavuje finančnú stratu. V tomto prípade môžeme dôvod zmeny mena označiť za kuriózny.

V praxi sa však oveľa častejšie vyskytujú iné dôvody na zmenu. Napríklad z hľadiska predaja neúspešné modely zaniknú a nahradia ich nové, ktoré viac reflektujú na súčasné požiadavky zákazníkov. Príkladom je Hyundai a jeho návrat k úspešnejšiemu menu Tucson.

Zmena názvu zabehnutého modelu je drahá

Poriadok s názvami svojich modelov nedávno spravil aj Mercedes. Jeho snahou je, aby sa zákazníci lepšie orientovali v jeho ponuke. Zaniklo tak napríklad aj etablované meno modelu ML. Najnovšie ho musíte hľadať pod označením GLE.

Nočnou morou pre automobilky je situácia, keď sa názov auta u verejnosti začne podvedome spájať s nespoľahlivosťou. V takýchto prípadoch nemá výrobca na výber.

V prvom rade musí vyvinúť nástupcu, ktorý mu dá šancu získať späť stratených zákazníkov. Následne sa svoju pozíciu snaží reštartovať novým názvom pri jeho uvedení na trh.

Fakt, že zavedenie nového názvu je finančne mimoriadne náročné a vyžaduje silný dôvod na jeho realizáciu, nám v neformálnom rozhovore pred niekoľkými mesiacmi potvrdil viceprezident značky Opel pre komunikáciu Johan Willemson.

Skúsenosti so zmenou názvu získal pri ukončení produkcie modelu Vectra a jeho nahradení novou Insigniou. Presný dôvod zmeny názvu sme sa však v tomto prípade nedozvedeli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 912
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 236
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 139
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 162
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 992
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 096
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 860
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 823
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 740
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 519

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.