SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Prečo automobilky menia názvy modelov

Dôvodom na zmenu názvu môže byť slabá kvalita súčasného modelu a snaha o jeho reštart v očiach verejnosti, ale napríklad aj podobnosť jeho názvu s ničivým vírusom.

V čase predstavenia modelu Zica sa viac ako o aute hovorí o víruse Zika. Takéto spojenie je dôvodom na zmenu názvu nového vozidla.V čase predstavenia modelu Zica sa viac ako o aute hovorí o víruse Zika. Takéto spojenie je dôvodom na zmenu názvu nového vozidla. (Zdroj: Tata)

Od prvého návrhu až po uvedenie nového auta na trh prejdú roky. Automobilka za ten čas investuje nemalé prostriedky do vývoja, testovania a nakoniec aj do marketingu pri jeho predstavení.

U zabehnutých modelov v prípade ich generačnej výmeny je investícia do marketingu spravidla nižšia ako v prípade absolútnej novinky. Pri novom modeli potrebuje automobilka, aby nové meno zarezonovalo medzi širokou verejnosťou.

Historické názvy sú v kurze

Výrobcovia vozidiel s bohatou históriou si preto radi uľahčia situáciu a siahnu po mene, ktoré je späté s ich úspešnou minulosťou. Za príkladom nemusíme chodiť ďaleko. Česká značka Škoda si historickými názvami pomáha pravidelne. Z minulosti vytiahla mená ako Felícia, Octavia, Superb, či Rapid.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podstatne ťažšie to majú nové automobilky, ako napríklad čínsky Qoros. Ten potreboval dostať do povedomia nielen názov modelu, ale aj samotnú značku.

K výraznejšiemu presadeniu na trhu mu dosiaľ nepomohlo ani silné finančné pozadie a obsadenie dôležitých postov známymi menami automobilového priemyslu. Mediálny boom okolo Qorosu v porovnaní s nedávnou minulosťou naopak opadol.

Opačným príkladom je americká Tesla. Jej šéf a vizionár Elon Musk stavil na elektromobil v čase, kedy sa elektrický pohon stále viac objavuje aj v portfóliu ostatných automobiliek. Podarilo sa mu pripraviť auto, ktoré sa svojím dojazdom asi najviac približuje ku konvenčným autám.

Zavedenie novej značky mu vyšlo marketingovo na jednotku. O Tesle vedia nielen automobiloví nadšenci, ale jej meno je všeobecne známe. Na ceste k úspechu sa potrebuje Tesla ešte dostať z červených čísel, ale to je na inú tému.

SkryťVypnúť reklamu

Indická Tata mala smolu na názov

Zavedenie nového názvu najnovšie nevyšlo indickému výrobcovi Tata. Treba povedať, že jeho marketingové oddelenie na tom nenesie svoju vinu. Už skôr určené meno nového modelu Zica je ľahko zameniteľné s vírusom Zika, ktorý sa šíri najmä v oblasti Južnej a Strednej Ameriky.

Vozidlo zažíva svoju premiéru na autosalóne v Naí Dillí práve v týchto dňoch. Už dnes je jasné, že po autosalóne dostane nové meno. Marketingová príprava však potrvá niekoľko týždňov a pre automobilku predstavuje finančnú stratu. V tomto prípade môžeme dôvod zmeny mena označiť za kuriózny.

V praxi sa však oveľa častejšie vyskytujú iné dôvody na zmenu. Napríklad z hľadiska predaja neúspešné modely zaniknú a nahradia ich nové, ktoré viac reflektujú na súčasné požiadavky zákazníkov. Príkladom je Hyundai a jeho návrat k úspešnejšiemu menu Tucson.

SkryťVypnúť reklamu

Zmena názvu zabehnutého modelu je drahá

Poriadok s názvami svojich modelov nedávno spravil aj Mercedes. Jeho snahou je, aby sa zákazníci lepšie orientovali v jeho ponuke. Zaniklo tak napríklad aj etablované meno modelu ML. Najnovšie ho musíte hľadať pod označením GLE.

Nočnou morou pre automobilky je situácia, keď sa názov auta u verejnosti začne podvedome spájať s nespoľahlivosťou. V takýchto prípadoch nemá výrobca na výber.

V prvom rade musí vyvinúť nástupcu, ktorý mu dá šancu získať späť stratených zákazníkov. Následne sa svoju pozíciu snaží reštartovať novým názvom pri jeho uvedení na trh.

Fakt, že zavedenie nového názvu je finančne mimoriadne náročné a vyžaduje silný dôvod na jeho realizáciu, nám v neformálnom rozhovore pred niekoľkými mesiacmi potvrdil viceprezident značky Opel pre komunikáciu Johan Willemson.

SkryťVypnúť reklamu

Skúsenosti so zmenou názvu získal pri ukončení produkcie modelu Vectra a jeho nahradení novou Insigniou. Presný dôvod zmeny názvu sme sa však v tomto prípade nedozvedeli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 509
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 243
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 851
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 465
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 155
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 968
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 939
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Juraj Valachy.

Zvýšením zamestnanosti vieme na 20 rokov zmierniť aj dosahy demografickej krízy, tvrdí Šéf IFP Juraj Valachy.


8 h
Slovan Bratislava vs. Olympiakos Pireus, online prenos z 3. kvalifikačného kola Európskej ligy dnes.

Sledujte ONLINE prenos z Európskej ligy.


Sportnet 5 h
Zuzana Kepplová

Sulík si vraj nemôže pomôcť.


4 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 20 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Čajka v oblakoch, salaš Vigľaš
  2. Robert Škerko: Moja Haidukova ulica
  3. Fondee: Eva Hlavsová z Fondee: Češky sú v porovnaní so Slovenkami voči investovaniu skeptickejšie, ukázal prieskum
  4. Marek Kytka: Naša nová draftová jednotka Theo Kiss ? Jeho ukážkový gól
  5. Lucia Žárska: Aký dopad môže mať spor medzi Taiwanom a Čínou na akciové trhy?
  6. Jozo Peric: Česká národná banka po sérii zvyšovania ponechala úrokové sadzby
  7. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  8. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 073
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 801
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 665
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 497
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 344
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 108
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 3 809
  8. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 051
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu