Od prvého návrhu až po uvedenie nového auta na trh prejdú roky. Automobilka za ten čas investuje nemalé prostriedky do vývoja, testovania a nakoniec aj do marketingu pri jeho predstavení.
U zabehnutých modelov v prípade ich generačnej výmeny je investícia do marketingu spravidla nižšia ako v prípade absolútnej novinky. Pri novom modeli potrebuje automobilka, aby nové meno zarezonovalo medzi širokou verejnosťou.
Historické názvy sú v kurze
Výrobcovia vozidiel s bohatou históriou si preto radi uľahčia situáciu a siahnu po mene, ktoré je späté s ich úspešnou minulosťou. Za príkladom nemusíme chodiť ďaleko. Česká značka Škoda si historickými názvami pomáha pravidelne. Z minulosti vytiahla mená ako Felícia, Octavia, Superb, či Rapid.
Podstatne ťažšie to majú nové automobilky, ako napríklad čínsky Qoros. Ten potreboval dostať do povedomia nielen názov modelu, ale aj samotnú značku.
K výraznejšiemu presadeniu na trhu mu dosiaľ nepomohlo ani silné finančné pozadie a obsadenie dôležitých postov známymi menami automobilového priemyslu. Mediálny boom okolo Qorosu v porovnaní s nedávnou minulosťou naopak opadol.
Opačným príkladom je americká Tesla. Jej šéf a vizionár Elon Musk stavil na elektromobil v čase, kedy sa elektrický pohon stále viac objavuje aj v portfóliu ostatných automobiliek. Podarilo sa mu pripraviť auto, ktoré sa svojím dojazdom asi najviac približuje ku konvenčným autám.
Zavedenie novej značky mu vyšlo marketingovo na jednotku. O Tesle vedia nielen automobiloví nadšenci, ale jej meno je všeobecne známe. Na ceste k úspechu sa potrebuje Tesla ešte dostať z červených čísel, ale to je na inú tému.
Indická Tata mala smolu na názov
Zavedenie nového názvu najnovšie nevyšlo indickému výrobcovi Tata. Treba povedať, že jeho marketingové oddelenie na tom nenesie svoju vinu. Už skôr určené meno nového modelu Zica je ľahko zameniteľné s vírusom Zika, ktorý sa šíri najmä v oblasti Južnej a Strednej Ameriky.
Vozidlo zažíva svoju premiéru na autosalóne v Naí Dillí práve v týchto dňoch. Už dnes je jasné, že po autosalóne dostane nové meno. Marketingová príprava však potrvá niekoľko týždňov a pre automobilku predstavuje finančnú stratu. V tomto prípade môžeme dôvod zmeny mena označiť za kuriózny.
V praxi sa však oveľa častejšie vyskytujú iné dôvody na zmenu. Napríklad z hľadiska predaja neúspešné modely zaniknú a nahradia ich nové, ktoré viac reflektujú na súčasné požiadavky zákazníkov. Príkladom je Hyundai a jeho návrat k úspešnejšiemu menu Tucson.
Zmena názvu zabehnutého modelu je drahá
Poriadok s názvami svojich modelov nedávno spravil aj Mercedes. Jeho snahou je, aby sa zákazníci lepšie orientovali v jeho ponuke. Zaniklo tak napríklad aj etablované meno modelu ML. Najnovšie ho musíte hľadať pod označením GLE.
Nočnou morou pre automobilky je situácia, keď sa názov auta u verejnosti začne podvedome spájať s nespoľahlivosťou. V takýchto prípadoch nemá výrobca na výber.
V prvom rade musí vyvinúť nástupcu, ktorý mu dá šancu získať späť stratených zákazníkov. Následne sa svoju pozíciu snaží reštartovať novým názvom pri jeho uvedení na trh.
Fakt, že zavedenie nového názvu je finančne mimoriadne náročné a vyžaduje silný dôvod na jeho realizáciu, nám v neformálnom rozhovore pred niekoľkými mesiacmi potvrdil viceprezident značky Opel pre komunikáciu Johan Willemson.
Skúsenosti so zmenou názvu získal pri ukončení produkcie modelu Vectra a jeho nahradení novou Insigniou. Presný dôvod zmeny názvu sme sa však v tomto prípade nedozvedeli.