Prečo automobilky menia názvy modelov

Dôvodom na zmenu názvu môže byť slabá kvalita súčasného modelu a snaha o jeho reštart v očiach verejnosti, ale napríklad aj podobnosť jeho názvu s ničivým vírusom.

V čase predstavenia modelu Zica sa viac ako o aute hovorí o víruse Zika. Takéto spojenie je dôvodom na zmenu názvu nového vozidla.(Zdroj: Tata)

Od prvého návrhu až po uvedenie nového auta na trh prejdú roky. Automobilka za ten čas investuje nemalé prostriedky do vývoja, testovania a nakoniec aj do marketingu pri jeho predstavení.

U zabehnutých modelov v prípade ich generačnej výmeny je investícia do marketingu spravidla nižšia ako v prípade absolútnej novinky. Pri novom modeli potrebuje automobilka, aby nové meno zarezonovalo medzi širokou verejnosťou.

Historické názvy sú v kurze

Výrobcovia vozidiel s bohatou históriou si preto radi uľahčia situáciu a siahnu po mene, ktoré je späté s ich úspešnou minulosťou. Za príkladom nemusíme chodiť ďaleko. Česká značka Škoda si historickými názvami pomáha pravidelne. Z minulosti vytiahla mená ako Felícia, Octavia, Superb, či Rapid.

Podstatne ťažšie to majú nové automobilky, ako napríklad čínsky Qoros. Ten potreboval dostať do povedomia nielen názov modelu, ale aj samotnú značku.

K výraznejšiemu presadeniu na trhu mu dosiaľ nepomohlo ani silné finančné pozadie a obsadenie dôležitých postov známymi menami automobilového priemyslu. Mediálny boom okolo Qorosu v porovnaní s nedávnou minulosťou naopak opadol.

Opačným príkladom je americká Tesla. Jej šéf a vizionár Elon Musk stavil na elektromobil v čase, kedy sa elektrický pohon stále viac objavuje aj v portfóliu ostatných automobiliek. Podarilo sa mu pripraviť auto, ktoré sa svojím dojazdom asi najviac približuje ku konvenčným autám.

Zavedenie novej značky mu vyšlo marketingovo na jednotku. O Tesle vedia nielen automobiloví nadšenci, ale jej meno je všeobecne známe. Na ceste k úspechu sa potrebuje Tesla ešte dostať z červených čísel, ale to je na inú tému.

Indická Tata mala smolu na názov

Zavedenie nového názvu najnovšie nevyšlo indickému výrobcovi Tata. Treba povedať, že jeho marketingové oddelenie na tom nenesie svoju vinu. Už skôr určené meno nového modelu Zica je ľahko zameniteľné s vírusom Zika, ktorý sa šíri najmä v oblasti Južnej a Strednej Ameriky.

Vozidlo zažíva svoju premiéru na autosalóne v Naí Dillí práve v týchto dňoch. Už dnes je jasné, že po autosalóne dostane nové meno. Marketingová príprava však potrvá niekoľko týždňov a pre automobilku predstavuje finančnú stratu. V tomto prípade môžeme dôvod zmeny mena označiť za kuriózny.

V praxi sa však oveľa častejšie vyskytujú iné dôvody na zmenu. Napríklad z hľadiska predaja neúspešné modely zaniknú a nahradia ich nové, ktoré viac reflektujú na súčasné požiadavky zákazníkov. Príkladom je Hyundai a jeho návrat k úspešnejšiemu menu Tucson.

Zmena názvu zabehnutého modelu je drahá

Poriadok s názvami svojich modelov nedávno spravil aj Mercedes. Jeho snahou je, aby sa zákazníci lepšie orientovali v jeho ponuke. Zaniklo tak napríklad aj etablované meno modelu ML. Najnovšie ho musíte hľadať pod označením GLE.

Nočnou morou pre automobilky je situácia, keď sa názov auta u verejnosti začne podvedome spájať s nespoľahlivosťou. V takýchto prípadoch nemá výrobca na výber.

V prvom rade musí vyvinúť nástupcu, ktorý mu dá šancu získať späť stratených zákazníkov. Následne sa svoju pozíciu snaží reštartovať novým názvom pri jeho uvedení na trh.

Fakt, že zavedenie nového názvu je finančne mimoriadne náročné a vyžaduje silný dôvod na jeho realizáciu, nám v neformálnom rozhovore pred niekoľkými mesiacmi potvrdil viceprezident značky Opel pre komunikáciu Johan Willemson.

Skúsenosti so zmenou názvu získal pri ukončení produkcie modelu Vectra a jeho nahradení novou Insigniou. Presný dôvod zmeny názvu sme sa však v tomto prípade nedozvedeli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 7 441
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok 6 407
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 6 242
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 741
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 051
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 475
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 129
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 676
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 523
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 467

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

HZDS je späť v RTVS, zárez Kaliňáka a leto vo Volkswagene (Schutzov týždeň)

Ak Macron predsa len uspeje, zmení celú Európu.

SVET

Aké sú tváre budúceho kráľa Saudskej Arábie

Strojca vraždenia v Jemene aj modernizátor.

KOMENTÁRE

Je smutné, že moje precitnutie trvalo tak dlho

Zhltol som Váhostav, Čistý deň, Evku, Bašternáka, Kočnera.

Neprehliadnite tiež

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.

Jaguar ukázal prvý detail nového SUV E-Pace

Briti pokračujú v útoku na segment SUV, čoskoro predstavia ďalší model.