Ak Daewoo nepredá svoj poľský závod, Varšava bude žiadať náhradu škody

Varšava (TASR) - Poľsko bude môcť žiadať náhradu škody od juhokórejskej firmy Daewoo, ak sa jej nepodarí nájsť kupca pre závod Daewoo-FSO. Ak by Kórejčania nepristúpili na dohodu, Varšava sa zrejme obráti na medzinárodnú arbitráž. Podľa Edwarda Nowaka, ná

mestníka poľského ministra hospodárstva, štátne orgány analyzujú možnosti svojho postupu a medzi nimi je aj arbitráž.

Úsilie Kórejčanov predať svoj hlavný poľský závod americkému koncernu General Motors alebo jeho partnerovi Fiat sa skončilo neúspechom. Poľské orgány chcú teraz dosiahnuť, aby sa Daewoo a jeho hlavný veriteľ Korea Development Bank zaviazali pokračovať vo výrobe a zabezpečení zamestnanosti. Ak tak neurobia, povedal E. Nowak, "budeme musieť podniknúť kroky, aby sme zabezpečili svoje záujmy".

Článok pokračuje pod video reklamou

Automobilka FSO prepustila vlani 1 000 pracovníkov z celkového počtu 6 000, a to na základe vzájomnej dohody. Výrobu v porovnaní s očakávanými zámermi znížila o viac ako štvrtinu. K ťažkostiam s financiami sa pridružili aj obmedzené možnosti exportu vozidiel.

GM a Fiat uviedli, že celý závod ich nezaujíma, veď výrobné kapacity v krajine už majú. Predstaviteľ Fiatu okrem toho dodal, že v prípade prevzatia celého závodu FSO by mal zrejme problémy s poľským protimonopolným úradom. Do úvahy prichádzal aj kórejský Hyundai, ktorý však napokon odpovedal, že na prevzatie automobilky nepomýšľa.

Problémy Daewoo v Poľsku sa začali vlastne už vo chvíli, keď sa jeho vedenie dohodlo s varšavskou vládou o prevzatí dvoch automobiliek do vlastníctva. Jedna je vo Varšave a druhá v Lubline. Vedenie kórejského konglomerátu v rokoch svojho búrlivého rastu prisľúbilo za súhlas vlády realizovať rozsiahly investičný program za 1,1 miliardy dolárov, zachovať zamestnanosť na nezmenenej úrovni (6 500 pracovníkov), ba vytvoriť 1 000 pracovných miest pre inžinierov. Z prisľúbenej výšky investícií sa 400 miliónov do Poľska vôbec nedostalo. O zamestnávaní inžinierov sa prestalo hovoriť už dávnejšie.

Rok 1966, v ktorom Daewoo získalo dve poľské automobilky, bol v krajine hviezdnym rokom rozvoja automobilizmu. V ňom sa predalo 640 000 nových vozidiel. Daewoo začalo plniť slovo. Modernizovalo výrobné linky a zvarovňu, postavilo lakovňu. Odštartovalo montáž nízkolitrážnych značiek Tico a neskôr aj Matiz z dovážaných súčiastok. Zachovalo predchádzajúcu výrobu značky Polonéz. V roku 1998 patrili medzi najpredávanejšie vozidlá aj jeho Lanos a Nubira.
Počiatočné úspechy viedli vedenie Daewoo i varšavskú vládu k prehliadaniu problémov. Časom sa však podmienky na poľskom trhu zmenili. Kým v prvých troch rokoch vstupu Juhokórejčanov na poľský trh ich podiel na predaji automobilov rýchlo rástol, v roku 1999 nastal zlom. Namiesto ohlasovaného zisku 9 miliónov sa napokon zaznamenala strata 28,5 milióna zlotých. A vlani boli fakty ešte horšie. Predaj značiek Daewoo v medziročnom porovnaní výrazne klesol.

Daewoo v Poľsku udržiavalo vysokú zamestnanosť vo svojich závodoch, aj keď na počet vyrábaných vozidiel ich mal dvakrát viac ako priemer v západnej Európe. A vlani v lete sa verejnosť dozvedela, že sa viaceré plány kórejského vedenia nebudú realizovať včas, lebo na ne niet dosť peňazí. Otvorenie závodu na výrobu motorov s investičnými nákladmi 150 miliónov dolárov sa odkladá na prvý štvrťrok budúceho roku. Výroba motorov s objemom 1,2 a 1,4 litra pre automobily, produkované v Poľsku má, rozhodujúci význam pre schopnosť konkurencie Daewoo v Európe. Ak by závod nebol otvorený, Varšava by po predpokladanom vstupe do EÚ v roku 2002 musela zaviesť vysoké clá na autosúčiastky, dovážané z územia mimo únie. Hlavným problémom je však neistota, ktorá súvisí s vlastnou budúcnosťou celého koncernu Daewoo.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  3. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  4. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  5. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  7. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  8. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  9. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  10. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 305
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 913
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 975
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 6 367
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 162
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 718
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 089
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 369
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 3 951
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 817

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bugár: Vyzerám ako nejaká troska? Strane mám čo ponúknuť aj po ďalších voľbách

Až také jednoduché to nebude, hovorí o Ficovej prípadnej kandidatúre na ústavného sudcu.

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Prišiel na týždeň, no žije tu 16 rokov.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.