Ak Daewoo nepredá svoj poľský závod, Varšava bude žiadať náhradu škody

Varšava (TASR) - Poľsko bude môcť žiadať náhradu škody od juhokórejskej firmy Daewoo, ak sa jej nepodarí nájsť kupca pre závod Daewoo-FSO. Ak by Kórejčania nepristúpili na dohodu, Varšava sa zrejme obráti na medzinárodnú arbitráž. Podľa Edwarda Nowaka, ná

mestníka poľského ministra hospodárstva, štátne orgány analyzujú možnosti svojho postupu a medzi nimi je aj arbitráž.

Úsilie Kórejčanov predať svoj hlavný poľský závod americkému koncernu General Motors alebo jeho partnerovi Fiat sa skončilo neúspechom. Poľské orgány chcú teraz dosiahnuť, aby sa Daewoo a jeho hlavný veriteľ Korea Development Bank zaviazali pokračovať vo výrobe a zabezpečení zamestnanosti. Ak tak neurobia, povedal E. Nowak, "budeme musieť podniknúť kroky, aby sme zabezpečili svoje záujmy".

Automobilka FSO prepustila vlani 1 000 pracovníkov z celkového počtu 6 000, a to na základe vzájomnej dohody. Výrobu v porovnaní s očakávanými zámermi znížila o viac ako štvrtinu. K ťažkostiam s financiami sa pridružili aj obmedzené možnosti exportu vozidiel.

GM a Fiat uviedli, že celý závod ich nezaujíma, veď výrobné kapacity v krajine už majú. Predstaviteľ Fiatu okrem toho dodal, že v prípade prevzatia celého závodu FSO by mal zrejme problémy s poľským protimonopolným úradom. Do úvahy prichádzal aj kórejský Hyundai, ktorý však napokon odpovedal, že na prevzatie automobilky nepomýšľa.

Problémy Daewoo v Poľsku sa začali vlastne už vo chvíli, keď sa jeho vedenie dohodlo s varšavskou vládou o prevzatí dvoch automobiliek do vlastníctva. Jedna je vo Varšave a druhá v Lubline. Vedenie kórejského konglomerátu v rokoch svojho búrlivého rastu prisľúbilo za súhlas vlády realizovať rozsiahly investičný program za 1,1 miliardy dolárov, zachovať zamestnanosť na nezmenenej úrovni (6 500 pracovníkov), ba vytvoriť 1 000 pracovných miest pre inžinierov. Z prisľúbenej výšky investícií sa 400 miliónov do Poľska vôbec nedostalo. O zamestnávaní inžinierov sa prestalo hovoriť už dávnejšie.

Rok 1966, v ktorom Daewoo získalo dve poľské automobilky, bol v krajine hviezdnym rokom rozvoja automobilizmu. V ňom sa predalo 640 000 nových vozidiel. Daewoo začalo plniť slovo. Modernizovalo výrobné linky a zvarovňu, postavilo lakovňu. Odštartovalo montáž nízkolitrážnych značiek Tico a neskôr aj Matiz z dovážaných súčiastok. Zachovalo predchádzajúcu výrobu značky Polonéz. V roku 1998 patrili medzi najpredávanejšie vozidlá aj jeho Lanos a Nubira.
Počiatočné úspechy viedli vedenie Daewoo i varšavskú vládu k prehliadaniu problémov. Časom sa však podmienky na poľskom trhu zmenili. Kým v prvých troch rokoch vstupu Juhokórejčanov na poľský trh ich podiel na predaji automobilov rýchlo rástol, v roku 1999 nastal zlom. Namiesto ohlasovaného zisku 9 miliónov sa napokon zaznamenala strata 28,5 milióna zlotých. A vlani boli fakty ešte horšie. Predaj značiek Daewoo v medziročnom porovnaní výrazne klesol.

Daewoo v Poľsku udržiavalo vysokú zamestnanosť vo svojich závodoch, aj keď na počet vyrábaných vozidiel ich mal dvakrát viac ako priemer v západnej Európe. A vlani v lete sa verejnosť dozvedela, že sa viaceré plány kórejského vedenia nebudú realizovať včas, lebo na ne niet dosť peňazí. Otvorenie závodu na výrobu motorov s investičnými nákladmi 150 miliónov dolárov sa odkladá na prvý štvrťrok budúceho roku. Výroba motorov s objemom 1,2 a 1,4 litra pre automobily, produkované v Poľsku má, rozhodujúci význam pre schopnosť konkurencie Daewoo v Európe. Ak by závod nebol otvorený, Varšava by po predpokladanom vstupe do EÚ v roku 2002 musela zaviesť vysoké clá na autosúčiastky, dovážané z územia mimo únie. Hlavným problémom je však neistota, ktorá súvisí s vlastnou budúcnosťou celého koncernu Daewoo.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 221
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 347
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 16 165
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 962
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 820
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 197
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 072
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 260
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 439
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 051

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu

Prečo je GPS satelit a bábovka od babičky tá istá vec.

Neprehliadnite tiež

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.