SME
Sobota, 30. september, 2023 | Meniny má Jarolím
reklama

Ak Daewoo nepredá svoj poľský závod, Varšava bude žiadať náhradu škody

Varšava (TASR) - Poľsko bude môcť žiadať náhradu škody od juhokórejskej firmy Daewoo, ak sa jej nepodarí nájsť kupca pre závod Daewoo-FSO. Ak by Kórejčania nepristúpili na dohodu, Varšava sa zrejme obráti na medzinárodnú arbitráž. Podľa Edwarda Nowaka, ná

mestníka poľského ministra hospodárstva, štátne orgány analyzujú možnosti svojho postupu a medzi nimi je aj arbitráž.

Úsilie Kórejčanov predať svoj hlavný poľský závod americkému koncernu General Motors alebo jeho partnerovi Fiat sa skončilo neúspechom. Poľské orgány chcú teraz dosiahnuť, aby sa Daewoo a jeho hlavný veriteľ Korea Development Bank zaviazali pokračovať vo výrobe a zabezpečení zamestnanosti. Ak tak neurobia, povedal E. Nowak, "budeme musieť podniknúť kroky, aby sme zabezpečili svoje záujmy".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Automobilka FSO prepustila vlani 1 000 pracovníkov z celkového počtu 6 000, a to na základe vzájomnej dohody. Výrobu v porovnaní s očakávanými zámermi znížila o viac ako štvrtinu. K ťažkostiam s financiami sa pridružili aj obmedzené možnosti exportu vozidiel.

GM a Fiat uviedli, že celý závod ich nezaujíma, veď výrobné kapacity v krajine už majú. Predstaviteľ Fiatu okrem toho dodal, že v prípade prevzatia celého závodu FSO by mal zrejme problémy s poľským protimonopolným úradom. Do úvahy prichádzal aj kórejský Hyundai, ktorý však napokon odpovedal, že na prevzatie automobilky nepomýšľa.

Problémy Daewoo v Poľsku sa začali vlastne už vo chvíli, keď sa jeho vedenie dohodlo s varšavskou vládou o prevzatí dvoch automobiliek do vlastníctva. Jedna je vo Varšave a druhá v Lubline. Vedenie kórejského konglomerátu v rokoch svojho búrlivého rastu prisľúbilo za súhlas vlády realizovať rozsiahly investičný program za 1,1 miliardy dolárov, zachovať zamestnanosť na nezmenenej úrovni (6 500 pracovníkov), ba vytvoriť 1 000 pracovných miest pre inžinierov. Z prisľúbenej výšky investícií sa 400 miliónov do Poľska vôbec nedostalo. O zamestnávaní inžinierov sa prestalo hovoriť už dávnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rok 1966, v ktorom Daewoo získalo dve poľské automobilky, bol v krajine hviezdnym rokom rozvoja automobilizmu. V ňom sa predalo 640 000 nových vozidiel. Daewoo začalo plniť slovo. Modernizovalo výrobné linky a zvarovňu, postavilo lakovňu. Odštartovalo montáž nízkolitrážnych značiek Tico a neskôr aj Matiz z dovážaných súčiastok. Zachovalo predchádzajúcu výrobu značky Polonéz. V roku 1998 patrili medzi najpredávanejšie vozidlá aj jeho Lanos a Nubira.
Počiatočné úspechy viedli vedenie Daewoo i varšavskú vládu k prehliadaniu problémov. Časom sa však podmienky na poľskom trhu zmenili. Kým v prvých troch rokoch vstupu Juhokórejčanov na poľský trh ich podiel na predaji automobilov rýchlo rástol, v roku 1999 nastal zlom. Namiesto ohlasovaného zisku 9 miliónov sa napokon zaznamenala strata 28,5 milióna zlotých. A vlani boli fakty ešte horšie. Predaj značiek Daewoo v medziročnom porovnaní výrazne klesol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Daewoo v Poľsku udržiavalo vysokú zamestnanosť vo svojich závodoch, aj keď na počet vyrábaných vozidiel ich mal dvakrát viac ako priemer v západnej Európe. A vlani v lete sa verejnosť dozvedela, že sa viaceré plány kórejského vedenia nebudú realizovať včas, lebo na ne niet dosť peňazí. Otvorenie závodu na výrobu motorov s investičnými nákladmi 150 miliónov dolárov sa odkladá na prvý štvrťrok budúceho roku. Výroba motorov s objemom 1,2 a 1,4 litra pre automobily, produkované v Poľsku má, rozhodujúci význam pre schopnosť konkurencie Daewoo v Európe. Ak by závod nebol otvorený, Varšava by po predpokladanom vstupe do EÚ v roku 2002 musela zaviesť vysoké clá na autosúčiastky, dovážané z územia mimo únie. Hlavným problémom je však neistota, ktorá súvisí s vlastnou budúcnosťou celého koncernu Daewoo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  2. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  3. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  4. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  5. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  8. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 730
  2. Všetkým lepí pred voľbami 12 476
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 9 003
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 313
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 937
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 5 889
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 992
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 690
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ineos Grenadier

Priplatiť sa dá prakticky za čokoľvek.


28. sep
Ilustračné foto.

Autá od októbra môžu stáť už len na vyznačených miestach.


a 1 ďalší 27. sep
Ilustračné foto.

Návrh pre Euro 7 prešiel výrazným kompromisom.


26. sep
Mercedes B250 e

Prednosťou je rýchle nabíjanie aj veľký dojazd.


26. sep
reklama

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Viete, kedy prichádza diabol?
  2. Eva Gallova: Horský hotel Gejdák s krásnou prírodou
  3. Dušan Koniar: Spotrebná daň predražuje polliter asi o dva centy
  4. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 5. Koniec zvláštneho agenta FSB. Prvá časť.
  5. Rado Surovka: Niečo tu smrdí.
  6. Soňa Fröhlichová: Vinári pri Ženevskom jazere finišujú so zberom hrozna
  7. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  8. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 83 231
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 487
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 545
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 733
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 408
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 24 497
  7. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 21 934
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 565
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu