SME

Ak Daewoo nepredá svoj poľský závod, Varšava bude žiadať náhradu škody

Varšava (TASR) - Poľsko bude môcť žiadať náhradu škody od juhokórejskej firmy Daewoo, ak sa jej nepodarí nájsť kupca pre závod Daewoo-FSO. Ak by Kórejčania nepristúpili na dohodu, Varšava sa zrejme obráti na medzinárodnú arbitráž. Podľa Edwarda Nowaka, ná

mestníka poľského ministra hospodárstva, štátne orgány analyzujú možnosti svojho postupu a medzi nimi je aj arbitráž.

Úsilie Kórejčanov predať svoj hlavný poľský závod americkému koncernu General Motors alebo jeho partnerovi Fiat sa skončilo neúspechom. Poľské orgány chcú teraz dosiahnuť, aby sa Daewoo a jeho hlavný veriteľ Korea Development Bank zaviazali pokračovať vo výrobe a zabezpečení zamestnanosti. Ak tak neurobia, povedal E. Nowak, "budeme musieť podniknúť kroky, aby sme zabezpečili svoje záujmy".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka FSO prepustila vlani 1 000 pracovníkov z celkového počtu 6 000, a to na základe vzájomnej dohody. Výrobu v porovnaní s očakávanými zámermi znížila o viac ako štvrtinu. K ťažkostiam s financiami sa pridružili aj obmedzené možnosti exportu vozidiel.

GM a Fiat uviedli, že celý závod ich nezaujíma, veď výrobné kapacity v krajine už majú. Predstaviteľ Fiatu okrem toho dodal, že v prípade prevzatia celého závodu FSO by mal zrejme problémy s poľským protimonopolným úradom. Do úvahy prichádzal aj kórejský Hyundai, ktorý však napokon odpovedal, že na prevzatie automobilky nepomýšľa.

Problémy Daewoo v Poľsku sa začali vlastne už vo chvíli, keď sa jeho vedenie dohodlo s varšavskou vládou o prevzatí dvoch automobiliek do vlastníctva. Jedna je vo Varšave a druhá v Lubline. Vedenie kórejského konglomerátu v rokoch svojho búrlivého rastu prisľúbilo za súhlas vlády realizovať rozsiahly investičný program za 1,1 miliardy dolárov, zachovať zamestnanosť na nezmenenej úrovni (6 500 pracovníkov), ba vytvoriť 1 000 pracovných miest pre inžinierov. Z prisľúbenej výšky investícií sa 400 miliónov do Poľska vôbec nedostalo. O zamestnávaní inžinierov sa prestalo hovoriť už dávnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Rok 1966, v ktorom Daewoo získalo dve poľské automobilky, bol v krajine hviezdnym rokom rozvoja automobilizmu. V ňom sa predalo 640 000 nových vozidiel. Daewoo začalo plniť slovo. Modernizovalo výrobné linky a zvarovňu, postavilo lakovňu. Odštartovalo montáž nízkolitrážnych značiek Tico a neskôr aj Matiz z dovážaných súčiastok. Zachovalo predchádzajúcu výrobu značky Polonéz. V roku 1998 patrili medzi najpredávanejšie vozidlá aj jeho Lanos a Nubira.
Počiatočné úspechy viedli vedenie Daewoo i varšavskú vládu k prehliadaniu problémov. Časom sa však podmienky na poľskom trhu zmenili. Kým v prvých troch rokoch vstupu Juhokórejčanov na poľský trh ich podiel na predaji automobilov rýchlo rástol, v roku 1999 nastal zlom. Namiesto ohlasovaného zisku 9 miliónov sa napokon zaznamenala strata 28,5 milióna zlotých. A vlani boli fakty ešte horšie. Predaj značiek Daewoo v medziročnom porovnaní výrazne klesol.

SkryťVypnúť reklamu

Daewoo v Poľsku udržiavalo vysokú zamestnanosť vo svojich závodoch, aj keď na počet vyrábaných vozidiel ich mal dvakrát viac ako priemer v západnej Európe. A vlani v lete sa verejnosť dozvedela, že sa viaceré plány kórejského vedenia nebudú realizovať včas, lebo na ne niet dosť peňazí. Otvorenie závodu na výrobu motorov s investičnými nákladmi 150 miliónov dolárov sa odkladá na prvý štvrťrok budúceho roku. Výroba motorov s objemom 1,2 a 1,4 litra pre automobily, produkované v Poľsku má, rozhodujúci význam pre schopnosť konkurencie Daewoo v Európe. Ak by závod nebol otvorený, Varšava by po predpokladanom vstupe do EÚ v roku 2002 musela zaviesť vysoké clá na autosúčiastky, dovážané z územia mimo únie. Hlavným problémom je však neistota, ktorá súvisí s vlastnou budúcnosťou celého koncernu Daewoo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 195
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 596
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 197
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 570
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 381
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 204
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 854
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 826
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia
  2. Miro Jankes: Apríl 2025
  3. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo
  4. Štefan Šturdzík: Deficity a dlhy.
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Viktor Pamula: Branislav nemá Krála, má iba šaša
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 362
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 133
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 389
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 148
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 079
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 583
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 828
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 161
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu