Japonská značka chystá veľký návrat do kolotoča WRC v sezóne 2017. Toyota nebude v šampionáte úplným nováčikom, aj keď viac ako šestnásť rokov mimo aktívneho pretekania na najvyššom stupni v rely je skutočne dlhá doba.
Skúseností má však na rozdávanie, keďže celkovo získala počas 25 rokov pôsobenia v súťaži 43 víťazstiev. V pozícii jazdca sa v Toyote vystriedali také mená ako Juha Kankkunen, Carlos Sainz, či Didier Auriol.
Najväčšie úspechy zaznamenala s vozidlami Celica GT-Four a Celica Turbo 4WD, s ktorými na piedestáli vystriedala nemenej úspešnú Lanciu Delta Integrale.
Štyri tituly majstra sveta získali pre Toyotu práve Sainz (2 tituly), Kankkunen a Auriol. Poslednému menovanému sa to podarilo v roku 1994. O negatívne titulky sa Toyota postarala v roku 1995 potom, čo dostala 12- mesačný zákaz pretekať pre nelegálny turbo systém.
Svoje pôsobenie vo WRC na dlhší čas ukončila v roku 1999 po zisku tretieho titulu v pohári konštruktérov. Dlhá odmlka sa pomaly blíži ku koncu a Toyota sa snaží dať dokopy konkurencieschopný tím. Jeho šéfom sa stal štvornásobný majster sveta WRC Tommi Mäkinen.
Toyota Gazoo Racing, ako znie oficiálny názov tímu, má však veľký problém s hľadaním jazdcov pre sezónu 2017. Mäkinenovu ponuku už odmietol Kris Meeke a úradujúci majster sveta Sebastien Ogier.
Mäkinen to priznal v rozhovore pre autosport.com. V pozícii voľných jazdcov pre budúcu sezónu momentálne z aktuálnej širšej špičky ostáva Thierry Neuville a Mads Ostberg. Neuville sa však už medzitým nechal počuť, že svoju budúcnosť spája so svojím doterajším zamestnávateľom, s tímom Hyundai.
Mäkinen sa tak začal obzerať po bývalých jazdcoch a prvé rozhovory už absolvoval s bývalým majstrom sveta Nórom Solbergom. Ten však v súčasnosti úspešne pôsobí v Rallycrosse. “S Petter-om (Solbergom) sme rozprávali o iných plánoch (ako o pozícii jazdca)“, nechal sa počuť Mäkkinen.
Najnovšie špekulácie ukazujú ako na jazdca, na ďalšieho veterána a najúspešnejšieho jazdca histórie WRC, Sébastiena Loeba. V súčasnosti pri pohľade na úzke prepojenie Loeba so značkou Peugeot nedávame veľké šance ani tejto teórii. Naviac budúci rok sa do WRC vráti Citroen, s ktorým sa spájajú Loebove úspechy.
Miesta za volantom Toyoty Yaris WRC tak ostávajú naďalej neobsadené. Možno sa novému tímu podarí pre WRC objaviť nové mená, ale skúsenosti ostrieľaného jazdca budú v prvej sezóne na nezaplatenie.