Po 68 rokoch ukončil Land Rover výrobu modelu Defender

Automobilka nedokázala upraviť Defender tak, aby spĺňal moderné predpisy. Nová generácia sa možno bude vyrábať v Nitre.

(Zdroj: Jaguar Land Rover)

Pôvodný Land Rover sa začal vyrábať v roku 1948 (názov Defender sa používa až od roku 1990.) Automobilový výrobca Rover chcel po druhej svetovej vojne vyrábať pracovné autá, ktoré by vyplnili medzeru medzi osobnými autami a traktormi. Ako inšpirácia pre Land Rover poslúžil americký ľahký vojnový teréniak Willys, známy aj ako Jeep.

Po rozmarných osobných autách, ktoré Rover vyrábal, v Británii po vojne nielenže nebol dopyt - v časoch, kedy boli všetky suroviny na prídel, by štát výrobu ani nedovolil obnoviť. Vyrábať sa predsa mali priemyselné stroje, ktoré mali zbombardovanú krajinu znovu postaviť na nohy, a nie motorizované koše pre bohatých.

Článok pokračuje pod video reklamou

lr_def_celebration_event_290116_12_r2269_res.jpg

Legenda vraví, že majitelia nových Defenderov v USA (kde sa Defender oficiálne nepredával a kam je zakázané dovážať autá mladšie ako 25 rokov) prevárali štítky s VIN číslom zo starších Defenderov, aby ich mohli zaregistrovať. Na úradoch potom nikto nepsoznal, že ide o novší model. Foto: Jaguar Land Rover

Defender si získal obľubu medzi priaznivcami off-roadovej jazdy aj ako pracovné auto - od lesníkov cez políciu až po armádu vo verzii Land Rover Wolf. Defendery napríklad pomáhajú strážiť slovenskú hranicu s Ukrajinou.

Počas 68 rokov výroby sa Defender zaradil medzi ikonické terénne autá ako Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz triedy G, Jeep Wrangler či Lada Niva. Hoci sa Defenderu v porovnaní s ostatnými modelmi Land Roveru predávalo podstatne menej kusov, pomáhal formovať imidž značky vyrábajúcej drsné tereniaky, ktoré sa nezľaknú žiadneho obrubníku ani trošky snehu pred obchodným centrom.

Vysoké emisie alebo nebezpečenstvo pre chodcov?

O ukončení výroby Defenderu informovala automobilka Jaguar Land Rover už dávnejšie, čo krátkodobo zvýšilo jeho predaje. Posledný Defender - kabriolet z edície Heritage - zišiel z linky v anglickom Solihulle 29. januára.

Podľa oficiálnej verzie už 2,2-litrový naftový motor od Fordu v Defenderi nespĺňa nové emisné limity, a preto sa auto s týmto motorom nemôže ďalej vyrábať. Objavili sa však aj špekulácie, že Defender už dávno neplní bezpečnostné normy - má príliš mäkkú karosériu, málo airbagov a hranatá karoséria je nebezpečná v prípade zrážky s chodcom.

b24_03337_rt-df_r670_res.jpg

Land Rover Defender si minulý rok zahral v Spectre, poslednom filme o britskom špiónovi Jamesovi Bondovi. Foto: Jaguar Land Rover

Miesto naftového štvorvalca osemvalec z Chevroletu Corvette

Zároveň s ukončením výroby ohlásil Land Rover spustenie programu Heritage Restoration, v ktorom bude reštaurovať a predávať staré Land Rovery. Ak máte stále záujem o nový Defender, viacerí úpravcovia oznámili, že majú niekoľko kusov v zásobe pripravených na prestavby. Napríklad britská spoločnosť Kahn Design má v ponuke viacero upravených Defenderov, napríklad Flying Huntsman so šiestimi kolesami či verziu s 6,2-litrovým osemvalcom pod kapotou.

50151_res.jpg

Land Rover Defender v úprave Huntsman Long Nose od spoločnosti Kahn má 430 koní, rozšírené blatníky a podvozok natiahnutý o 40 centimetrov. Foto: Kahn Automobiles

Úplne nová generácia Defenderu je jedným z áut, ktoré by sa mohli vyrábať v novom závode Jaguar Land Rover pri Nitre. Jeho podobu naznačil koncept Land Rover DC100, ktorý automobilka vystavila na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Land Rover chystá nový Defender. Páči sa vám tento koncept?

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 922
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 523
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 446
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 581
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 164
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 183
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 639
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 175
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 998
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 2 919