SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Po 68 rokoch ukončil Land Rover výrobu modelu Defender

Automobilka nedokázala upraviť Defender tak, aby spĺňal moderné predpisy. Nová generácia sa možno bude vyrábať v Nitre.

(Zdroj: Jaguar Land Rover)

Pôvodný Land Rover sa začal vyrábať v roku 1948 (názov Defender sa používa až od roku 1990.) Automobilový výrobca Rover chcel po druhej svetovej vojne vyrábať pracovné autá, ktoré by vyplnili medzeru medzi osobnými autami a traktormi. Ako inšpirácia pre Land Rover poslúžil americký ľahký vojnový teréniak Willys, známy aj ako Jeep.

Po rozmarných osobných autách, ktoré Rover vyrábal, v Británii po vojne nielenže nebol dopyt - v časoch, kedy boli všetky suroviny na prídel, by štát výrobu ani nedovolil obnoviť. Vyrábať sa predsa mali priemyselné stroje, ktoré mali zbombardovanú krajinu znovu postaviť na nohy, a nie motorizované koše pre bohatých.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

lr_def_celebration_event_290116_12_r2269_res.jpg

Legenda vraví, že majitelia nových Defenderov v USA (kde sa Defender oficiálne nepredával a kam je zakázané dovážať autá mladšie ako 25 rokov) prevárali štítky s VIN číslom zo starších Defenderov, aby ich mohli zaregistrovať. Na úradoch potom nikto nepsoznal, že ide o novší model. Foto: Jaguar Land Rover

Defender si získal obľubu medzi priaznivcami off-roadovej jazdy aj ako pracovné auto - od lesníkov cez políciu až po armádu vo verzii Land Rover Wolf. Defendery napríklad pomáhajú strážiť slovenskú hranicu s Ukrajinou.

Počas 68 rokov výroby sa Defender zaradil medzi ikonické terénne autá ako Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz triedy G, Jeep Wrangler či Lada Niva. Hoci sa Defenderu v porovnaní s ostatnými modelmi Land Roveru predávalo podstatne menej kusov, pomáhal formovať imidž značky vyrábajúcej drsné tereniaky, ktoré sa nezľaknú žiadneho obrubníku ani trošky snehu pred obchodným centrom.

SkryťVypnúť reklamu

Vysoké emisie alebo nebezpečenstvo pre chodcov?

O ukončení výroby Defenderu informovala automobilka Jaguar Land Rover už dávnejšie, čo krátkodobo zvýšilo jeho predaje. Posledný Defender - kabriolet z edície Heritage - zišiel z linky v anglickom Solihulle 29. januára.

Podľa oficiálnej verzie už 2,2-litrový naftový motor od Fordu v Defenderi nespĺňa nové emisné limity, a preto sa auto s týmto motorom nemôže ďalej vyrábať. Objavili sa však aj špekulácie, že Defender už dávno neplní bezpečnostné normy - má príliš mäkkú karosériu, málo airbagov a hranatá karoséria je nebezpečná v prípade zrážky s chodcom.

b24_03337_rt-df_r670_res.jpg

Land Rover Defender si minulý rok zahral v Spectre, poslednom filme o britskom špiónovi Jamesovi Bondovi. Foto: Jaguar Land Rover

Miesto naftového štvorvalca osemvalec z Chevroletu Corvette

Zároveň s ukončením výroby ohlásil Land Rover spustenie programu Heritage Restoration, v ktorom bude reštaurovať a predávať staré Land Rovery. Ak máte stále záujem o nový Defender, viacerí úpravcovia oznámili, že majú niekoľko kusov v zásobe pripravených na prestavby. Napríklad britská spoločnosť Kahn Design má v ponuke viacero upravených Defenderov, napríklad Flying Huntsman so šiestimi kolesami či verziu s 6,2-litrovým osemvalcom pod kapotou.

SkryťVypnúť reklamu

50151_res.jpg

Land Rover Defender v úprave Huntsman Long Nose od spoločnosti Kahn má 430 koní, rozšírené blatníky a podvozok natiahnutý o 40 centimetrov. Foto: Kahn Automobiles

Úplne nová generácia Defenderu je jedným z áut, ktoré by sa mohli vyrábať v novom závode Jaguar Land Rover pri Nitre. Jeho podobu naznačil koncept Land Rover DC100, ktorý automobilka vystavila na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011.

Prečítajte si tiež:Land Rover chystá nový Defender. Páči sa vám tento koncept?Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  6. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  7. Realitný maklér v Poprade
  8. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  3. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  4. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  8. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 405
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 947
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 819
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 422
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 770
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 700
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 180
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  2. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  4. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  5. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  6. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  7. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  8. Karol Bujaček: Nepokoje v Dagestane
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 701
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 084
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 272
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 112
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 094
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 627
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 481
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu