Po 68 rokoch ukončil Land Rover výrobu modelu Defender

Automobilka nedokázala upraviť Defender tak, aby spĺňal moderné predpisy. Nová generácia sa možno bude vyrábať v Nitre.

(Zdroj: Jaguar Land Rover)

Pôvodný Land Rover sa začal vyrábať v roku 1948 (názov Defender sa používa až od roku 1990.) Automobilový výrobca Rover chcel po druhej svetovej vojne vyrábať pracovné autá, ktoré by vyplnili medzeru medzi osobnými autami a traktormi. Ako inšpirácia pre Land Rover poslúžil americký ľahký vojnový teréniak Willys, známy aj ako Jeep.

Po rozmarných osobných autách, ktoré Rover vyrábal, v Británii po vojne nielenže nebol dopyt - v časoch, kedy boli všetky suroviny na prídel, by štát výrobu ani nedovolil obnoviť. Vyrábať sa predsa mali priemyselné stroje, ktoré mali zbombardovanú krajinu znovu postaviť na nohy, a nie motorizované koše pre bohatých.

lr_def_celebration_event_290116_12_r2269_res.jpg

Legenda vraví, že majitelia nových Defenderov v USA (kde sa Defender oficiálne nepredával a kam je zakázané dovážať autá mladšie ako 25 rokov) prevárali štítky s VIN číslom zo starších Defenderov, aby ich mohli zaregistrovať. Na úradoch potom nikto nepsoznal, že ide o novší model. Foto: Jaguar Land Rover

Defender si získal obľubu medzi priaznivcami off-roadovej jazdy aj ako pracovné auto - od lesníkov cez políciu až po armádu vo verzii Land Rover Wolf. Defendery napríklad pomáhajú strážiť slovenskú hranicu s Ukrajinou.

Počas 68 rokov výroby sa Defender zaradil medzi ikonické terénne autá ako Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz triedy G, Jeep Wrangler či Lada Niva. Hoci sa Defenderu v porovnaní s ostatnými modelmi Land Roveru predávalo podstatne menej kusov, pomáhal formovať imidž značky vyrábajúcej drsné tereniaky, ktoré sa nezľaknú žiadneho obrubníku ani trošky snehu pred obchodným centrom.

Vysoké emisie alebo nebezpečenstvo pre chodcov?

O ukončení výroby Defenderu informovala automobilka Jaguar Land Rover už dávnejšie, čo krátkodobo zvýšilo jeho predaje. Posledný Defender - kabriolet z edície Heritage - zišiel z linky v anglickom Solihulle 29. januára.

Podľa oficiálnej verzie už 2,2-litrový naftový motor od Fordu v Defenderi nespĺňa nové emisné limity, a preto sa auto s týmto motorom nemôže ďalej vyrábať. Objavili sa však aj špekulácie, že Defender už dávno neplní bezpečnostné normy - má príliš mäkkú karosériu, málo airbagov a hranatá karoséria je nebezpečná v prípade zrážky s chodcom.

b24_03337_rt-df_r670_res.jpg

Land Rover Defender si minulý rok zahral v Spectre, poslednom filme o britskom špiónovi Jamesovi Bondovi. Foto: Jaguar Land Rover

Miesto naftového štvorvalca osemvalec z Chevroletu Corvette

Zároveň s ukončením výroby ohlásil Land Rover spustenie programu Heritage Restoration, v ktorom bude reštaurovať a predávať staré Land Rovery. Ak máte stále záujem o nový Defender, viacerí úpravcovia oznámili, že majú niekoľko kusov v zásobe pripravených na prestavby. Napríklad britská spoločnosť Kahn Design má v ponuke viacero upravených Defenderov, napríklad Flying Huntsman so šiestimi kolesami či verziu s 6,2-litrovým osemvalcom pod kapotou.

50151_res.jpg

Land Rover Defender v úprave Huntsman Long Nose od spoločnosti Kahn má 430 koní, rozšírené blatníky a podvozok natiahnutý o 40 centimetrov. Foto: Kahn Automobiles

Úplne nová generácia Defenderu je jedným z áut, ktoré by sa mohli vyrábať v novom závode Jaguar Land Rover pri Nitre. Jeho podobu naznačil koncept Land Rover DC100, ktorý automobilka vystavila na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Land Rover chystá nový Defender. Páči sa vám tento koncept?

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  2. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  3. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  5. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  6. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  7. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  8. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  9. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 23 177
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 045
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 965
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 913
  5. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 022
  6. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 958
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 720
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 706
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 821
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Vojnový reportér: Na liečení sa ma psychiater spýtal, či som normálny

Po dvadsiatich šiestich rokoch sa TOMÁŠ ETZLER vrátil späť do Českej republiky.

ŠPORT

Kuzminová má už aj zlatú medailu, odovzdala jej ju Barteková

V Pjongčangu si prebrala už tri medaily.

Neprehliadnite tiež

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.

Dopravu v Bratislave skomplikovala poľadovica aj sneženie

Tunel Sitina priebežne uzatvárali a hromadná doprava mala v kopcoch opäť problémy.

Kia Ceed sa oficiálne predstavuje. Ponúka viac miesta a trúfa si aj na Golf

Tretia generácia sa bude od mája opäť vyrábať v Žiline.