Po 68 rokoch ukončil Land Rover výrobu modelu Defender

Automobilka nedokázala upraviť Defender tak, aby spĺňal moderné predpisy. Nová generácia sa možno bude vyrábať v Nitre.

(Zdroj: Jaguar Land Rover)

Pôvodný Land Rover sa začal vyrábať v roku 1948 (názov Defender sa používa až od roku 1990.) Automobilový výrobca Rover chcel po druhej svetovej vojne vyrábať pracovné autá, ktoré by vyplnili medzeru medzi osobnými autami a traktormi. Ako inšpirácia pre Land Rover poslúžil americký ľahký vojnový teréniak Willys, známy aj ako Jeep.

Po rozmarných osobných autách, ktoré Rover vyrábal, v Británii po vojne nielenže nebol dopyt - v časoch, kedy boli všetky suroviny na prídel, by štát výrobu ani nedovolil obnoviť. Vyrábať sa predsa mali priemyselné stroje, ktoré mali zbombardovanú krajinu znovu postaviť na nohy, a nie motorizované koše pre bohatých.

lr_def_celebration_event_290116_12_r2269_res.jpg

Legenda vraví, že majitelia nových Defenderov v USA (kde sa Defender oficiálne nepredával a kam je zakázané dovážať autá mladšie ako 25 rokov) prevárali štítky s VIN číslom zo starších Defenderov, aby ich mohli zaregistrovať. Na úradoch potom nikto nepsoznal, že ide o novší model. Foto: Jaguar Land Rover

Defender si získal obľubu medzi priaznivcami off-roadovej jazdy aj ako pracovné auto - od lesníkov cez políciu až po armádu vo verzii Land Rover Wolf. Defendery napríklad pomáhajú strážiť slovenskú hranicu s Ukrajinou.

Počas 68 rokov výroby sa Defender zaradil medzi ikonické terénne autá ako Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz triedy G, Jeep Wrangler či Lada Niva. Hoci sa Defenderu v porovnaní s ostatnými modelmi Land Roveru predávalo podstatne menej kusov, pomáhal formovať imidž značky vyrábajúcej drsné tereniaky, ktoré sa nezľaknú žiadneho obrubníku ani trošky snehu pred obchodným centrom.

Vysoké emisie alebo nebezpečenstvo pre chodcov?

O ukončení výroby Defenderu informovala automobilka Jaguar Land Rover už dávnejšie, čo krátkodobo zvýšilo jeho predaje. Posledný Defender - kabriolet z edície Heritage - zišiel z linky v anglickom Solihulle 29. januára.

Podľa oficiálnej verzie už 2,2-litrový naftový motor od Fordu v Defenderi nespĺňa nové emisné limity, a preto sa auto s týmto motorom nemôže ďalej vyrábať. Objavili sa však aj špekulácie, že Defender už dávno neplní bezpečnostné normy - má príliš mäkkú karosériu, málo airbagov a hranatá karoséria je nebezpečná v prípade zrážky s chodcom.

b24_03337_rt-df_r670_res.jpg

Land Rover Defender si minulý rok zahral v Spectre, poslednom filme o britskom špiónovi Jamesovi Bondovi. Foto: Jaguar Land Rover

Miesto naftového štvorvalca osemvalec z Chevroletu Corvette

Zároveň s ukončením výroby ohlásil Land Rover spustenie programu Heritage Restoration, v ktorom bude reštaurovať a predávať staré Land Rovery. Ak máte stále záujem o nový Defender, viacerí úpravcovia oznámili, že majú niekoľko kusov v zásobe pripravených na prestavby. Napríklad britská spoločnosť Kahn Design má v ponuke viacero upravených Defenderov, napríklad Flying Huntsman so šiestimi kolesami či verziu s 6,2-litrovým osemvalcom pod kapotou.

50151_res.jpg

Land Rover Defender v úprave Huntsman Long Nose od spoločnosti Kahn má 430 koní, rozšírené blatníky a podvozok natiahnutý o 40 centimetrov. Foto: Kahn Automobiles

Úplne nová generácia Defenderu je jedným z áut, ktoré by sa mohli vyrábať v novom závode Jaguar Land Rover pri Nitre. Jeho podobu naznačil koncept Land Rover DC100, ktorý automobilka vystavila na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Land Rover chystá nový Defender. Páči sa vám tento koncept?

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 182
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 038
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 779
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 278
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 204
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 040
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 931
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 671
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 347

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.