Vôňa nového auta: Príjemná radosť alebo toxická chemikália?

Pri kúpe nového auta si priplácate za zážitky. Zážitok zo showroomu, zážitok z blýskavého nepoškvrneného laku - no aj zážitok z vône, ktorá sa tiahne interiérom, v ktorom nik pred vami nesedel.

Claudia Schempp, členka "nosového tímu" automobilky Mercedes-Benz.(Zdroj: Mercedes-Benz)

Nové auto začne hneď po kúpe výrazne strácať na hodnote. Absolvujete slizkého predavača, zatlačíte slzu pri pohľade na faktúru, zvládnete hromady papierovania, vysedíte rad na Dopravnom inšpektoráte. Na aute stále nie je ani škrabanec, prešli ste na ňom len zopár kilometrov, no jeho hodnota už klesla o desať či dvadsať percent.

Prchavý zážitok z vône

Jednou z tých krásnych vecí, z ktorých sa môže tešiť len prvý majiteľ - a ktoré niektorým za tých desať percent z ceny stoja - je autentická vôňa nového auta. V interiéri sa prvých pár tisíc kilometrov miešajú tóny kože, gumy, plastov, lepidla a ďalších chemikálií.

Vzorky interiérových materiálov sa vzduchotesne uzavrú do sklenených nádob, v ktorých je asi centimeter vody. potom sa 16 hodín ohrievajú na 40° C. Video: Ford

Motoristický portál Road and Track vyrazil oňuchávať nové autá so someliérom Jeffom Henningom. Ten im pomohol pochopiť, ako vôňa interiéru napomáha celkovej atmosfére. Bentley Arnage voňalo podľa Henninga ako lodná dielňa - po remeselnej práci s drevom a prípravkami na jeho ošetrovanie, po opracovanej koži.

Bentley vonia draho, Ferrari športovo

Bentley vonia luxusne a draho, no je to ťažká vôňa. Ferrari má podľa Henninga naopak prchavejšiu a jednoduchšiu vôňu. Cítiť v ňom športové náčinie - basketbalovú loptu, koženú baseballovú rukavicu a kov.

wunderbaum_r4504_res.jpg

Niektoré síce voňajú lepšie ako iné, no žiaden stromček nedokáže do kabíny vniesť atmosféru prvých kilometrov. Foto: CC Pål Berge / Flickr

S bežnými autami si naopak spájame pachy chemikálií, plastov, ropných produktov. Pre automobilky to predstavuje výzvu - aj keď chcú v interiéroch používať čoraz viac prírodných materiálov - ako napríklad palubnú dosku z recyklovaného papiera či sedadlá z kokosových vláken - musia zabezpečiť, aby aj bio/eko auto malo od nova charakteristickú vôňu.

"Tímy nosov" má viacero značiek

Viaceré automobilky pristupujú k vôni nového auta ako k jednej zo súčastí vývoja. To, čo cítime nosom v interiéri, nie je len vedľajší výsledok výberu materiálov príjemných na pohľad a omak, no starostlivo namiešaný parfém.

Najmä tí prémioví výrobcovia majú tímy expertov na olfaktoriku, ktorí dohliadajú na to, aby nové auto pekne voňalo. Ich hlavnou úlohou je kontrolovať vzorky od dodávateľov a preverovať, či niektorý z materiálov neprimerane nesmrdí.

Španielsky importér Fordu namiešal špeciálny parfém s vôňou nového auta. Tento parfém bol súčasťou reklamnej kampane na predaj jazdených Fordov. Video: Ford

Je vôňa nového auta nebezpečná?

Akokoľvek pekne riedidlo, lepidlo a plast v kabíne voňajú, ich vplyv na zdravie je otázny. To, čo cítime, sú prchavé organické látky, ktoré sa postupne uvoľňujú pri bežných teplotách - výraznejšie v lete, keď na auto praží slnko. Tieto látky sa tiež usádzajú zvnútra na oknách ako mastný, špinavý film.

Austrálska štúdia z roku 2001 prepojila vôňu nového auta s podráždenosťou, bolesťami hlavy a nevoľnosťou za volantom. Podľa japonskej štúdie sa v kabíne jeden deň po odovzdaní nového auta zákazníkovi nachádza až 35-násobok povoleného zdravotne nezávadného množstva prchavých látok.

Na druhej strane treba povedať, že organické prchavé látky nájdeme aj v domácnosti, napríklad v čistiacich prostriedkoch. Preto je dobré veľa sedieť v aute a málo doma upratovať.

Autor v súkromí jazdí na staršom aute, ktorého interiér vonia po mokrom psovi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 319
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 010
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop