Vôňa nového auta: Príjemná radosť alebo toxická chemikália?

Pri kúpe nového auta si priplácate za zážitky. Zážitok zo showroomu, zážitok z blýskavého nepoškvrneného laku - no aj zážitok z vône, ktorá sa tiahne interiérom, v ktorom nik pred vami nesedel.

Claudia Schempp, členka "nosového tímu" automobilky Mercedes-Benz.(Zdroj: Mercedes-Benz)

Nové auto začne hneď po kúpe výrazne strácať na hodnote. Absolvujete slizkého predavača, zatlačíte slzu pri pohľade na faktúru, zvládnete hromady papierovania, vysedíte rad na Dopravnom inšpektoráte. Na aute stále nie je ani škrabanec, prešli ste na ňom len zopár kilometrov, no jeho hodnota už klesla o desať či dvadsať percent.

Prchavý zážitok z vône

Jednou z tých krásnych vecí, z ktorých sa môže tešiť len prvý majiteľ - a ktoré niektorým za tých desať percent z ceny stoja - je autentická vôňa nového auta. V interiéri sa prvých pár tisíc kilometrov miešajú tóny kože, gumy, plastov, lepidla a ďalších chemikálií.

Vzorky interiérových materiálov sa vzduchotesne uzavrú do sklenených nádob, v ktorých je asi centimeter vody. potom sa 16 hodín ohrievajú na 40° C. Video: Ford

Motoristický portál Road and Track vyrazil oňuchávať nové autá so someliérom Jeffom Henningom. Ten im pomohol pochopiť, ako vôňa interiéru napomáha celkovej atmosfére. Bentley Arnage voňalo podľa Henninga ako lodná dielňa - po remeselnej práci s drevom a prípravkami na jeho ošetrovanie, po opracovanej koži.

Bentley vonia draho, Ferrari športovo

Bentley vonia luxusne a draho, no je to ťažká vôňa. Ferrari má podľa Henninga naopak prchavejšiu a jednoduchšiu vôňu. Cítiť v ňom športové náčinie - basketbalovú loptu, koženú baseballovú rukavicu a kov.

wunderbaum_r4504_res.jpg

Niektoré síce voňajú lepšie ako iné, no žiaden stromček nedokáže do kabíny vniesť atmosféru prvých kilometrov. Foto: CC Pål Berge / Flickr

S bežnými autami si naopak spájame pachy chemikálií, plastov, ropných produktov. Pre automobilky to predstavuje výzvu - aj keď chcú v interiéroch používať čoraz viac prírodných materiálov - ako napríklad palubnú dosku z recyklovaného papiera či sedadlá z kokosových vláken - musia zabezpečiť, aby aj bio/eko auto malo od nova charakteristickú vôňu.

"Tímy nosov" má viacero značiek

Viaceré automobilky pristupujú k vôni nového auta ako k jednej zo súčastí vývoja. To, čo cítime nosom v interiéri, nie je len vedľajší výsledok výberu materiálov príjemných na pohľad a omak, no starostlivo namiešaný parfém.

Najmä tí prémioví výrobcovia majú tímy expertov na olfaktoriku, ktorí dohliadajú na to, aby nové auto pekne voňalo. Ich hlavnou úlohou je kontrolovať vzorky od dodávateľov a preverovať, či niektorý z materiálov neprimerane nesmrdí.

Španielsky importér Fordu namiešal špeciálny parfém s vôňou nového auta. Tento parfém bol súčasťou reklamnej kampane na predaj jazdených Fordov. Video: Ford

Je vôňa nového auta nebezpečná?

Akokoľvek pekne riedidlo, lepidlo a plast v kabíne voňajú, ich vplyv na zdravie je otázny. To, čo cítime, sú prchavé organické látky, ktoré sa postupne uvoľňujú pri bežných teplotách - výraznejšie v lete, keď na auto praží slnko. Tieto látky sa tiež usádzajú zvnútra na oknách ako mastný, špinavý film.

Austrálska štúdia z roku 2001 prepojila vôňu nového auta s podráždenosťou, bolesťami hlavy a nevoľnosťou za volantom. Podľa japonskej štúdie sa v kabíne jeden deň po odovzdaní nového auta zákazníkovi nachádza až 35-násobok povoleného zdravotne nezávadného množstva prchavých látok.

Na druhej strane treba povedať, že organické prchavé látky nájdeme aj v domácnosti, napríklad v čistiacich prostriedkoch. Preto je dobré veľa sedieť v aute a málo doma upratovať.

Autor v súkromí jazdí na staršom aute, ktorého interiér vonia po mokrom psovi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 082
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 741
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 748
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 770
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 735
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 412
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 342
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 309
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 096
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 964

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Dres Neapola je mojou druhou kožou, tvrdí Hamšík. Slovák dokázal nevídanú vec.

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

ŠPORT

Real Madrid vyhral MS klubov, zapísal sa do histórie

O víťazstve nad Gremiom rozhodol jediný gól Cristiana Ronalda.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.