Vôňa nového auta: Príjemná radosť alebo toxická chemikália?

Pri kúpe nového auta si priplácate za zážitky. Zážitok zo showroomu, zážitok z blýskavého nepoškvrneného laku - no aj zážitok z vône, ktorá sa tiahne interiérom, v ktorom nik pred vami nesedel.

Claudia Schempp, členka "nosového tímu" automobilky Mercedes-Benz.(Zdroj: Mercedes-Benz)

Nové auto začne hneď po kúpe výrazne strácať na hodnote. Absolvujete slizkého predavača, zatlačíte slzu pri pohľade na faktúru, zvládnete hromady papierovania, vysedíte rad na Dopravnom inšpektoráte. Na aute stále nie je ani škrabanec, prešli ste na ňom len zopár kilometrov, no jeho hodnota už klesla o desať či dvadsať percent.

Prchavý zážitok z vône

Jednou z tých krásnych vecí, z ktorých sa môže tešiť len prvý majiteľ - a ktoré niektorým za tých desať percent z ceny stoja - je autentická vôňa nového auta. V interiéri sa prvých pár tisíc kilometrov miešajú tóny kože, gumy, plastov, lepidla a ďalších chemikálií.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vzorky interiérových materiálov sa vzduchotesne uzavrú do sklenených nádob, v ktorých je asi centimeter vody. potom sa 16 hodín ohrievajú na 40° C. Video: Ford

Motoristický portál Road and Track vyrazil oňuchávať nové autá so someliérom Jeffom Henningom. Ten im pomohol pochopiť, ako vôňa interiéru napomáha celkovej atmosfére. Bentley Arnage voňalo podľa Henninga ako lodná dielňa - po remeselnej práci s drevom a prípravkami na jeho ošetrovanie, po opracovanej koži.

Bentley vonia draho, Ferrari športovo

Bentley vonia luxusne a draho, no je to ťažká vôňa. Ferrari má podľa Henninga naopak prchavejšiu a jednoduchšiu vôňu. Cítiť v ňom športové náčinie - basketbalovú loptu, koženú baseballovú rukavicu a kov.

wunderbaum_r4504_res.jpg

Niektoré síce voňajú lepšie ako iné, no žiaden stromček nedokáže do kabíny vniesť atmosféru prvých kilometrov. Foto: CC Pål Berge / Flickr

S bežnými autami si naopak spájame pachy chemikálií, plastov, ropných produktov. Pre automobilky to predstavuje výzvu - aj keď chcú v interiéroch používať čoraz viac prírodných materiálov - ako napríklad palubnú dosku z recyklovaného papiera či sedadlá z kokosových vláken - musia zabezpečiť, aby aj bio/eko auto malo od nova charakteristickú vôňu.

"Tímy nosov" má viacero značiek

Viaceré automobilky pristupujú k vôni nového auta ako k jednej zo súčastí vývoja. To, čo cítime nosom v interiéri, nie je len vedľajší výsledok výberu materiálov príjemných na pohľad a omak, no starostlivo namiešaný parfém.

Najmä tí prémioví výrobcovia majú tímy expertov na olfaktoriku, ktorí dohliadajú na to, aby nové auto pekne voňalo. Ich hlavnou úlohou je kontrolovať vzorky od dodávateľov a preverovať, či niektorý z materiálov neprimerane nesmrdí.

Španielsky importér Fordu namiešal špeciálny parfém s vôňou nového auta. Tento parfém bol súčasťou reklamnej kampane na predaj jazdených Fordov. Video: Ford

Je vôňa nového auta nebezpečná?

Akokoľvek pekne riedidlo, lepidlo a plast v kabíne voňajú, ich vplyv na zdravie je otázny. To, čo cítime, sú prchavé organické látky, ktoré sa postupne uvoľňujú pri bežných teplotách - výraznejšie v lete, keď na auto praží slnko. Tieto látky sa tiež usádzajú zvnútra na oknách ako mastný, špinavý film.

Austrálska štúdia z roku 2001 prepojila vôňu nového auta s podráždenosťou, bolesťami hlavy a nevoľnosťou za volantom. Podľa japonskej štúdie sa v kabíne jeden deň po odovzdaní nového auta zákazníkovi nachádza až 35-násobok povoleného zdravotne nezávadného množstva prchavých látok.

Na druhej strane treba povedať, že organické prchavé látky nájdeme aj v domácnosti, napríklad v čistiacich prostriedkoch. Preto je dobré veľa sedieť v aute a málo doma upratovať.

Autor v súkromí jazdí na staršom aute, ktorého interiér vonia po mokrom psovi.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 27 462
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 930
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 802
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 427
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 380
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 920
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 491
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 168
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 681
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 008