Vôňa nového auta: Príjemná radosť alebo toxická chemikália?

Pri kúpe nového auta si priplácate za zážitky. Zážitok zo showroomu, zážitok z blýskavého nepoškvrneného laku - no aj zážitok z vône, ktorá sa tiahne interiérom, v ktorom nik pred vami nesedel.

Claudia Schempp, členka "nosového tímu" automobilky Mercedes-Benz.(Zdroj: Mercedes-Benz)

Nové auto začne hneď po kúpe výrazne strácať na hodnote. Absolvujete slizkého predavača, zatlačíte slzu pri pohľade na faktúru, zvládnete hromady papierovania, vysedíte rad na Dopravnom inšpektoráte. Na aute stále nie je ani škrabanec, prešli ste na ňom len zopár kilometrov, no jeho hodnota už klesla o desať či dvadsať percent.

Prchavý zážitok z vône

Jednou z tých krásnych vecí, z ktorých sa môže tešiť len prvý majiteľ - a ktoré niektorým za tých desať percent z ceny stoja - je autentická vôňa nového auta. V interiéri sa prvých pár tisíc kilometrov miešajú tóny kože, gumy, plastov, lepidla a ďalších chemikálií.

Vzorky interiérových materiálov sa vzduchotesne uzavrú do sklenených nádob, v ktorých je asi centimeter vody. potom sa 16 hodín ohrievajú na 40° C. Video: Ford

Motoristický portál Road and Track vyrazil oňuchávať nové autá so someliérom Jeffom Henningom. Ten im pomohol pochopiť, ako vôňa interiéru napomáha celkovej atmosfére. Bentley Arnage voňalo podľa Henninga ako lodná dielňa - po remeselnej práci s drevom a prípravkami na jeho ošetrovanie, po opracovanej koži.

Bentley vonia draho, Ferrari športovo

Bentley vonia luxusne a draho, no je to ťažká vôňa. Ferrari má podľa Henninga naopak prchavejšiu a jednoduchšiu vôňu. Cítiť v ňom športové náčinie - basketbalovú loptu, koženú baseballovú rukavicu a kov.

wunderbaum_r4504_res.jpg

Niektoré síce voňajú lepšie ako iné, no žiaden stromček nedokáže do kabíny vniesť atmosféru prvých kilometrov. Foto: CC Pål Berge / Flickr

S bežnými autami si naopak spájame pachy chemikálií, plastov, ropných produktov. Pre automobilky to predstavuje výzvu - aj keď chcú v interiéroch používať čoraz viac prírodných materiálov - ako napríklad palubnú dosku z recyklovaného papiera či sedadlá z kokosových vláken - musia zabezpečiť, aby aj bio/eko auto malo od nova charakteristickú vôňu.

"Tímy nosov" má viacero značiek

Viaceré automobilky pristupujú k vôni nového auta ako k jednej zo súčastí vývoja. To, čo cítime nosom v interiéri, nie je len vedľajší výsledok výberu materiálov príjemných na pohľad a omak, no starostlivo namiešaný parfém.

Najmä tí prémioví výrobcovia majú tímy expertov na olfaktoriku, ktorí dohliadajú na to, aby nové auto pekne voňalo. Ich hlavnou úlohou je kontrolovať vzorky od dodávateľov a preverovať, či niektorý z materiálov neprimerane nesmrdí.

Španielsky importér Fordu namiešal špeciálny parfém s vôňou nového auta. Tento parfém bol súčasťou reklamnej kampane na predaj jazdených Fordov. Video: Ford

Je vôňa nového auta nebezpečná?

Akokoľvek pekne riedidlo, lepidlo a plast v kabíne voňajú, ich vplyv na zdravie je otázny. To, čo cítime, sú prchavé organické látky, ktoré sa postupne uvoľňujú pri bežných teplotách - výraznejšie v lete, keď na auto praží slnko. Tieto látky sa tiež usádzajú zvnútra na oknách ako mastný, špinavý film.

Austrálska štúdia z roku 2001 prepojila vôňu nového auta s podráždenosťou, bolesťami hlavy a nevoľnosťou za volantom. Podľa japonskej štúdie sa v kabíne jeden deň po odovzdaní nového auta zákazníkovi nachádza až 35-násobok povoleného zdravotne nezávadného množstva prchavých látok.

Na druhej strane treba povedať, že organické prchavé látky nájdeme aj v domácnosti, napríklad v čistiacich prostriedkoch. Preto je dobré veľa sedieť v aute a málo doma upratovať.

Autor v súkromí jazdí na staršom aute, ktorého interiér vonia po mokrom psovi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 392
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 184
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 525
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 706
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 283
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 090
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 962
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 620
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 484
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.