Vozidlá SUV sa tešia stále väčšej obľube. V minulom roku bol tento segment vôbec najžiadanejším na európskom trhu. Ich popularita sa logicky odráža aj do ponuky jednotlivých automobiliek. Výsledkom je, že SUV-čka sa dostávajú alebo v krátkej dobe dostanú do portfólia aj takých značiek, pri ktorých sme na to neboli zvyknutí.
Za všetky spomeňme automobilky Seat a Škoda. Kým druhá menovaná na svojom prvom veľkom SUV ešte len pracuje, Seat sa už môže pochváliť produkčnou verziou. Po dedine ležiacej v strede pyrenejského polostrova ju nazval Ateca a oficiálne predstavil na akcii v Barcelone.
Aké je teda prvé SUV španielskej automobilky? Využívajúc platformu MQB je Ateca dlhá 4,36 m, široká 1,84 m a vysoká 1,6 m. Má teda podobné rozmery ako napríklad Nissan Qashqai. Novinka s piatimi miestami na sedenie však ponúkne väčší batožinový priestor. V štandardnej konfigurácii je to 510 l, vo verziách s pohonom všetkých kolies 485 l.
A keď sme už pri pohone, o ten sa starajú známe turbokompresorom prepĺňané benzínové motory TSI a naftové TDI vo výkonovom rozpätí od 85 kW do 140 kW. Ponuku dvoch benzínových agregátov tvoria 1.0 TSI s výkonom 81 kW a 1.4 TSI, ktorý produkuje 110 kW.
Základným naftovým motorom je štvorvalec 1.6 TDI s výkonom 85 kW. Nad ním figuruje agregát 2.0 TDI, ktorý poskytne 110 kW alebo 140 kW. Kombinovaná spotreba je podľa výrobcu pri vznetových jednotkách 4,3 - 5,0 l/100 km, kým pri zážihových 5,3 - 6,2 l/100 km.
Hnacia sila putuje štandardne na prednú nápravu, no pri dieslových motoroch bude dostupný aj pohon všetkých kolies. Manuálnu 6-stupňovú prevodovku vo verziách so silnejším agregátom môže nahradiť 7-stupňová automatická prevodovka DSG s dvoma spojkami.
Vzhľad karosérie ovplyvnili typické dizajnové prvky, na ktoré Seat v posledných rokoch kladie dôraz. Vidíme lichobežníkovú masku chladiča s výraznými otvormi pre prívod vzduchu, ostré bočné hrany, ale aj trojuholníkové denné svietenie v reflektoroch, ktoré môžu byť na želanie Full-LED.
Zaujímavosťou sú príplatkové LED diódy vo vonkajších spätných zrkadlách, ktoré po odomknutí dverí osvetlia priestor okolo vozidla premietnutím mena a siluety Ateca na zem.
Podobne ako pri exteriéri, aj vo vnútri badať podobnosť s modelom Leon. Ovládacie prvky sú združené do stredovej konzoly, kde nájdeme aj odkladaciu priehradku s funkciou bezdrôtového nabíjania mobilného telefónu. Ten je možné prepojiť s infotainmentom prostredníctvom rozhrania Full Link. Vrcholom ponuky je potom Media System plus s 8-palcovým dotykovým displejom.
Z množstva bezpečnostných asistentov spomeňme systém Traffic JamAssist, ktorý má byť nápomocný v najmä v kolónach tým, že pri nízkej rýchlosti samočinne ovláda riadenie, zastavuje a opäť rozbieha vozidlo.
Novou bezpečnostnou funkciou je Emergency Assist, ktorý aktivuje výstražné svetlá a samočinne zastaví vozidlo, pokiaľ zistí, že vodič nie je v určitom časovom intervale aktívny. Ešte predtým ho však upozorní akustickým a vizuálnym výstražným signálom a následne krátkym trhnutím brzdami.
Vo výbave modelu nemusí chýbať ani adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek či monitorovanie slepého uhlu.
Ateca sa začne predávať na jeseň v troch stupňoch výbavy, pričom vrcholom bude verzia Ateca Xcellence. Novinku teraz čaká výstavná premiéra na marcovom autosalóne v Ženeve. Vyrábať sa má v Česku v Kvasinách spolu s chystaným SUV od Škody. Začiatkom roka 2018 by ponuku Seatu malo rozšíriť aj menšie SUV, ktoré bude vychádzať z nasledujúcej generácie modelu Ibiza.