Výber a kúpa nového auta patrí medzi veľké radosti života každého motoristu. Prakticky v akejkoľvek cenovej hladine má záujemca široký výber možností, ako spraviť drahú chybu a kúpu oľutovať. Martin je na dobrej ceste k tomu, aby sa chybe vyhol. O to viac, že sa na nás obrátil, aby sme mu poradili s výberom jeho ďalšieho auta.
Čitateľ Martin sa pýta: Dobrý deň, momentálne mám Seat Leon II 1.9 TDI, s ktorým som nadmieru spokojný. Po narodení syna som ale prišiel na to, že to je pre nás malé auto. Obzerám sa po niečom inom, rozhodujem sa medzi Škodou Superb II 2.0 TDI CR s prevodovkou DSG a Mercedesom-Benz C 220 Cdi W204 taktiež s automatom 7G-Tronic. Kamoši ma od Mercedesu odhovarajú. Aký je váš názor?
Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.
Autá koncernu Volkswagen s motorom 2,0 TDI patria na našom trhu medzi najžiadanejšie, a preto si dobre držia cenu. Mercedes-Benz je Mercedes-Benz, a preto bude o niečo drahší už len z princípu - no rozdiel v cene je menší, než pri novom aute. Menej predávané autá tejto veľkosti (napríklad Ford Mondeo a Mazda 6) sú možno na kúpu ešte lacnejšie, ale po pár rokoch ich predáte s väčšou stratou.
Pri jazdených autách treba byť pesimista a počítať s tým, že už nie sú v záruke a radi sa kazia. Preto by sme radili vyberať najmä podľa spoľahlivosti modelu, stavu konkrétneho kusu aj dostupnosti servisu a náhradných dielov. Nemá zmysel vyberať si exotické auto, ak nikto v našom okolí nevie, ako ho servisovať.
Počítajte s poruchami
Rýchly rešerš objavil náchylnosť Superbov druhej generácie na poruchy dvojspojkovej prevodovky DSG, no Mercedes-Benz z neho vyšiel ako spoľahlivé auto, ktoré trápia len drobnejšie problémy, ako zatekajúce zadné svetlá a časté vypaľovanie žiaroviek v nich.
Škoda Superb aj Mercedes-Benz triedy C často slúžili ako služobné autá. Očakávajte preto, že sa s nimi jazdilo tvrdo a servis sa zanedbával. Foto: Škoda
Náhradné diely na autá s koncernovým motorom 2,0 TDI budú jednoduchšie dostupné a výber bazárových dielov bude väčší. Napríklad pri nehode budete mať so Superbom väčšiu šancu, že z druhej ruky zoženiete celý blatník, nalakovaný v správnej farbe, než pri Mercedese. Hoci je autorizovaný servis Mercedes-Benz výrazne drahší ako Škoda, rozdiel v cene servisu u neznačkového mechanika nebude veľký a zručný človek zvládne mnohé opravy aj doma na dvore.
Počúvajte rozum aj srdce
Výberom sedanu triedy C Martin rodinné auto nezíska, keďže batožinový priestor má relatívne malý otvor. S kombi však tento problém odpadá. Superb je v interiéri výrazne priestrannejší a rozhodne má praktickejší kufor s lepším prístupom - bol dostupný vo verziách kombi a TwinDoor (liftback s možnosťou otvorenia len plechového kufru.)
Na druhej strane je však Mercedes-Benz pocitovo ďaleko zaujímavejšie auto. Z malých detailov ako sú ovládacie prvky v kabíne je cítiť, že ide o prémiového výrobcu - aj keď na infotainmentovom systéme Command sa prejaví vek auta skôr, než na obyčajnejšom autorádiu Superbu.
Treba zohľadniť aj fakt, že na prednej kapote aj na kľúčoch nosí Trieda C veľkú chrómovú trojcípu hviezdu. Škoda je stále len chudobným príbuzným Volkswagenu. Mercedes-Benz je tak rozhodne lákavejším z dvojice.
Na dizajne triedy C sa zub času nepodpísal tak, ako na Superbe. Na Slovensku hrozí, že podpis na ňom nechajú závistlivci svojimi kľúčmi. Foto: Mercedes-Benz
Čitateľovi by sme v prvom rade doporučili, aby nečakal, že za desať- či pätnásťtisíc eur si kúpi Superb či triedu C v perfektnom stave ako zo showroomu. S takýmito autami sa jazdí veľa a každý ďalší majiteľ sa o auto spravidla stará menej a menej.
Martin, svoje ďalšie auto hľadajte medzi obidvoma kandidátmi a hľadajte také, ktoré je v rámci Vášho rozpočtu v najlepšom stave a má najlepšie zdokladovanú históriu. A potom si, samozrejme, vyberte Mercedes-Benz.